Wat vinden jouw ouders en familie van je hobby.

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Vinden ze het allemaal prima of hebben ze er tog wat moeite mee? Post het hier en laat ons allemaal weten wat jullie naasten van je hobby vinden.

Ze vinden het prachtig en weten ook niet meer beter. De hobby zit er al vanaf kleins in en het is sinds ik zelf verdien alleen meer meer geworden. Ze vinden het mooi dat ik het zo beleef. Krijg dan ook nooit opmerkingen over dat het zonde is van het geld ofzo, zit hier gelukkig helemaal goed.

Das elk jaar het zelfde, eerst komt de opmerking “ zou je dat wel doen + zonde van je geld “ dan eenmaal als de hele bende binnen is, komt de volgende opmerking, “ zonde van je geld nogmaals + wat een tijdverspilling “ en uiteindelijk als je buiten staat en je loopt de mooiste cakes/blokken weg staat te schieten, worden de opmerkingen ineens anders. “ mooi hè dat vuurwerk “ “ oh ja das wel vette zooi hoe kom je daar aan “ dus de eerste 2 dagen is het zwaar negatief en op de dag zelf avonds is het alleen maar positief:bonk: er is letterlijk geen pijl op te trekken:no:

"Zonde van het geld", "Je bent geen kind meer", "Gevaarlijk", enz.
Nu mag hier afsteken toch al niet meer van de gemeente, dus dit hoef ik niet meer te horen. :)

Wat me nu begint op te vallen is dat waar men eerst nog weleens afkeurend/oordelend praat over wat je uitgeeft aan vuurwerk en dat je niet zoveel nodig hebt met een jaarwisseling, dat ze nu vooral vragen of het wel betaalbaar blijft als hobby en of het nog leuk te houden is. :wink: Ze gunnen het dus wel dat je los gaat, "dit jaar mag je weer" is een veelgehoorde uitspraak tegenwoordig, fijn!

De meesten verklaren me voor gek, maar mijn vriendin doet gelukkig niet moeilijk. Die vindt het leuk voor me en zolang we niet in de financiële problemen komen erdoor is het allemaal geen probleem. Mijn ouders hebben er echter nooit wat van begrepen, vroeger al niet en nu al helemaal niet meer... :bonk:

Mijn directe familie snapt het wel en vinden het ook mooi ondanks dat ze zelf weinig tot niks kopen. Komt vooral omdat we niet anders weten. Pa werkte bij een vuurwerkhandel vroeger en kwam met dozen vol thuis.
Mijn vrouw snapt het eigenlijk niet, en vind O&N ook weinig aan. Gelukkig gunt ze mij wel dat ene moment. Al keek ze me wel wat bedenkelijk aan toen ik zei dat een bestelde box 150 euro kost. :devil:

Mijn ouders snappen het zeker, zij hadden wellicht alleen niet verwacht dat het uiteindelijk zo uit de hand zou lopen. Mijn pa nam mij vroeger mee naar elke vuurwerkshow in de buurt en zelfs daarbuiten. Als klein jochie zag ik al Kölner Lichter, Japantag en shows van Groepe-F. Mijn pa heeft wat dat betreft wel smaak. Met betrekking tot het vuurwerk kopen en afsteken snappen ze dat allemaal wat minder maar steunen ze mijn plezier daarin zeker. Mijn pa bijvoorbeeld vind het stiekem eigenlijk best leuk en interessant en kan er stiekem van balen wanneer ik oud en nieuw niet bij hun thuis vier.

Wat betreft mijn directe omgeving heb ik een aantal (zeer goede) vriendschappen te danken aan VWC en deze wereld. Die vriendschappen gaan inmiddels ver voorbij de gemeenschappelijke passie waar ze ooit mee begonnen zijn. De vrienden en kennissen die die gedeelde passie niet hebben snappen het wat minder maar proberen wel interesse te tonen en het te begrijpen. Als ik dan vertel en laat zien wat ik doe met mijn camera, tripjes en Vuurwerkklok dan begrijpen ze het steeds meer en meer en willen ze meer weten erover.

De enorme hoeveelheid vuurwerk die ik nu in bestelling heb is ongeveer 50/50 gefinancierd door mijn vader, maar hij vindt het eigenlijk wel te veel, dus het is ook maar dat hij er financieel goed voor staat en het mij kan gunnen. Hij vindt het leuk voor mij en kijkt ook graag naar de compounds en grote potten, maar mijn moeder is wat minder fan en vindt de hoeveelheid vuurwerk waanzinnig. Uiteindelijk vindt zij het kennelijk ook nog wel leuk, want toen ik met de hele familie naar de show in Eibergen ging was zij wel overtuigd, en de knallen vond zij blijkbaar ook wel leuk.

Vrienden vinden het allemaal dikke prima, deden vroeger ook flink actief mee maar dat laatste is de laatste jaren wel stukken minder geworden op 1 vriend na. We zijn nog wel samen, ze leggen nog wat geld neer maar steken zelf amper nog wat af.
Mijn ouders/familie enz vinden het allemaal wel best, vinden het uiteraard zonde geld maargoed dat vind ik zelf ook wel een beetje haha :rolleyes:

Ze accepteren mijn grootste passie. Mijn vader is er oudjaarsavond altijd bij, die koopt ook altijd voor een leuk bedrag. Verder vragen familieleden ook vaak geïnteresseerd naar wat er speelt kwa regels etc. Soms vragen ze om advies wat nu te kopen voor een bepaald bedrag. Altijd leuk om ze te adviseren.

Ik heb qua familie alleen een zoon van 16. Het is niet bepaald een pyro in de dop, maar hij doet iig gezellig mee omdat hij weet dat ik er zo van geniet. Mijn vriendinnen daarentegen vinden me totaal gestoord. In tegenstelling tot mijn zoon blijven ze dan ook binnen en komen enkel af en toe naar buiten om te klagen dat het echt teveel is en veel te lang duurt :bonk: Dit jaar dan ook niemand uitgenodigd en mijn grootse collectie ooit. Ik ga er keihard van genieten !!

Ik heb qua familie alleen een zoon van 16. Het is niet bepaald een pyro in de dop, maar hij doet iig gezellig mee omdat hij weet dat ik er zo van geniet. Mijn vriendinnen daarentegen vinden me totaal gestoord. In tegenstelling tot mijn zoon blijven ze dan ook binnen en komen enkel af en toe naar buiten om te klagen dat het echt teveel is en veel te lang duurt :bonk: Dit jaar dan ook niemand uitgenodigd en mijn grootse collectie ooit. Ik ga er keihard van genieten !!

Ik las "mijn vriendinnen" en dacht, heeft die gast nou meerdere vriendinnen?? Blijk je een vrouw te zijn, dat kan natuurlijk ook... :bonk:

Ik las "mijn vriendinnen" en dacht, heeft die gast nou meerdere vriendinnen?? Blijk je een vrouw te zijn, dat kan natuurlijk ook... :bonk:

Hahaha, same here.

Mijn vrouw vind het bedrag dat ik uitgeef bizar, maar het is mijn eigen geld en we komen niets te kort dus heeft ze daar verder geen oordeel over. Hobby's kosten nou eenmaal een hoop geld, en ik heb er niet alleen die 8 uur plezier van, maar het hele jaar door.
Verder maar een paar vrienden die het leuk vinden om lekker te stoken, maar die geven zelf max 200 euro uit en meestal laten ze het dan nog door mij bestellen. Dat vind ik wel eens jammer, dat ik geen mensen om mij heen heb die zo gek zijn als ik :)

Mijn omgeving vind het zonde van het geld, snappen ook niet dat ik er al vanaf de zomer mee bezig kan zijn. Op de avond zelf vinden het uiteraard allemaal prachtig.

Vrienden vinden het allemaal mooi om naar te kijken maar kopen zelf niet snel iets, om 02:00u roepen ze wel elk jaar dat ze kommend o&n ook gaan halen of bijleggen totdat het zover is ��
Ook al eens ergens anders gevierd waar iedereen €100 zou inleggen voor eten drank en vw , het gastgezin melde dat €20 pp voor eten en drank gebruikt ging worden en de rest kreeg ik om een showtje te knutselen .
Met 22 mensen was ik dus dolblij lijstjes aan het maken naast mijn eigen collectie ,, dan kom je uiteindelijk met een afgeladen bus daar aan en zie je al dure flessen champagne en sterke drank op tafel staan nadat alles weggefakkeld was en ze inmiddels dronken met de champagne stonden te spuiten kreeg ik €200 in de hand gedrukt en nog eens uitgelachen dat ik gek was om zoveel vw te kopen .
Toen was de pret er wel vanaf voor mij .
2018 nog een laatste keer een flink uitgepakt en tot dit jaar nog kunnen wat spul wat van dat jaar over was weggeschoten en niks meer gekocht .
Dit jaar begin december pas besloten om enkele dingen te bestellen en schrok me kapot van de prijzen nu tov 2018 daarom ook maar besloten om een opel astra de lucht te jagen ipv een mercedes :bonk:
Puur omdat ik nu bijna het dubbele moet betalen voor producten die ook nog eens zwakker zijn geworden qua prestatie , dat gaat over een psychologische grens voor mij .
Ontopic mijn moedertje vind het ook doodzonde maar weet hoe ik er zelf van geniet dus gunt het me wel .

Na al die jaren krijg ik niet echt meer vragen van vrienden en familie. Die weten ondertussen wel dat ik er het hele jaar mee bezig ben. Voorheen kreeg ik wel regelmatig de vraag van vrienden of het niet zonde was van mijn geld. Vaak genoeg uitgelegd dat het veel meer is dan die 8 uur per jaar en het dus als je het bedrag deelt door het aantal uren dat je er mee bezig bent het helemaal niet zo'n dure hobby is.
Mijn ouders vonden het toen ik nog thuis woonde altijd wel prima, stonden lekker mee te genieten van het vuurwerk als het zover was. Mijn vriendin vind het eigenlijk ook wel prima, al moest ze er in het begin wel aan wennen. Ik hoef nooit echt geheimzinnig te doen over de kosten. Toevallig hadden we het er laatst nog over dat de koopdrang die zij met schoenen heeft ik met vuurwerk heb. Je hebt genoeg, maar toch verdwijnt je ruggengraat ineens als je wat moois/leuks ziet.
Wat overigens vaak nog wel overblijft bij mensen om mij heen is de enorm Hollandse vraag: wat kost dat nou?

Mijn omgeving begrijpt niet dat dit een hobby kan zijn. Je koopt het, je steekt het aan en je kijkt er na.

Mijn kameraad die deze "onzin" uitkraamt brouwt zijn eigen bier. Ik zei al tegen hem, dat is toch precies hetzelfde. Je koopt de spullen, je maakt het, je wacht een aantal weken, je drinkt het op en het is weg.

Ja nee, dat was toch heel anders. :bonk:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan