Wat ga jij volgend jaar anders doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat hele "teloorgang" van de Nederlandse vuurwerk markt is wat overdreven.
Nog meer dan genoeg leuk (gekooid) spul te vinden. Ik ben wel benieuwd wat het alternatief is, alleen Fünke?

Het is gewoon stuivertje wisselen aan de top van het vuurwerk, dat is al jaren zo. Evo/Pangu heeft aan de top gestaan, Wolff ten tijde van de Crual Traction, VWTotaal met de Code Red onder andere, Rubro met de Event serie en Mania met bijvoorbeeld de Escape From Hell. En het nieuwe spul dat tegenvalt is ook al jaren zo, daarom neem je bewust die gok lijkt me. Geen nieuwe producten in mijn collectie en dat heeft zich dit jaar weer uitbetaald, geen floppers gehad hier.

Toen Funke pas nieuw was heb ik redelijk wat gekocht en afgestoken. Vooral de FC-30-20 en FC-30-25 kartonnen heb ik meerdere malen gehad. Topspul. Echter lijkt het de laatste tijd wel van de aardbol verdwenen. In Bels is het amper binnengekomen, enkele Duitse bekenden hadden er weinig voorraad van. En ik weet dat je nu Argento en Iskra hebt maar toch. Funke heeft problemen met zijn logistiek of zijn productie lijkt het wel.

Toen Funke pas nieuw was heb ik redelijk wat gekocht en afgestoken. Vooral de FC-30-20 en FC-30-25 kartonnen heb ik meerdere malen gehad. Topspul. Echter lijkt het de laatste tijd wel van de aardbol verdwenen. In Bels is het amper binnengekomen, enkele Duitse bekenden hadden er weinig voorraad van. En ik weet dat je nu Argento en Iskra hebt maar toch. Funke heeft problemen met zijn logistiek of zijn productie lijkt het wel.

Even vrij vertaald over dat hele verhaal: Door corona is Funke zijn eigen fabriek min of meer kwijt geraakt. Eenmaal op zoek naar nieuwe productie capaciteit is er een contract getekend met een nieuwe fabriek. Omdat de verkoop/productie aan/voor de Chinese interne markt echter zo goed ging, heeft de eigenaar van die fabriek met behulp van een bekende (gek genoeg een voorzitter van een anti-corruptie orgaan in China) Funke uit de fabriek/het contract gezet. De eigenaar, of "contractor" heeft vervolgens de ingang van de fabriek geblokkeerd (of in ieder geval de medewerkers van Funke de toegang ontzegt), elektriciteit uit gezet, medewerkers van Funke bedreigd, documenten gestolen etc. Lokale politie deed er (verrassing) niks aan. Malte heeft zelfs de Duitse ambassade in moeten schakelen. De meeste tijd was hij dan ook kwijt aan procederen etc. Tel daarbij op dat de Chinezen lopen te klooien met de productie zoals altijd en je krijgt dit. Het is te hopen dat hij het snel weer op de rit heeft. Je moet ook nog bedenken dat veel fabrieken niet meer willen samenwerken met Fünke door de kwaliteitseisen die ze stellen.

Wat ik komende jaar anders ga doen?!
Ik ga weer naar de nachtelijke verkoop! Sinds voor de corona geen freakbestellingen meer gedaan wegens telkens doorschuiven collecties! Maar nu begin ik anno 2024 weer met een schone lei! Dus kan ik weer voorbestellingen gaan doen en afhalen tijdens de nachtblokken!
Verder weer met enig regelmaat bidden tot de weergoden! Wie weet helpt dat!

Even vrij vertaald over dat hele verhaal: Door corona is Funke zijn eigen fabriek min of meer kwijt geraakt. Eenmaal op zoek naar nieuwe productie capaciteit is er een contract getekend met een nieuwe fabriek. Omdat de verkoop/productie aan/voor de Chinese interne markt echter zo goed ging, heeft de eigenaar van die fabriek met behulp van een bekende (gek genoeg een voorzitter van een anti-corruptie orgaan in China) Funke uit de fabriek/het contract gezet. De eigenaar, of "contractor" heeft vervolgens de ingang van de fabriek geblokkeerd (of in ieder geval de medewerkers van Funke de toegang ontzegt), elektriciteit uit gezet, medewerkers van Funke bedreigd, documenten gestolen etc. Lokale politie deed er (verrassing) niks aan. Malte heeft zelfs de Duitse ambassade in moeten schakelen. De meeste tijd was hij dan ook kwijt aan procederen etc. Tel daarbij op dat de Chinezen lopen te klooien met de productie zoals altijd en je krijgt dit. Het is te hopen dat hij het snel weer op de rit heeft. Je moet ook nog bedenken dat veel fabrieken niet meer willen samenwerken met Fünke door de kwaliteitseisen die ze stellen.
Echt sneu om te horen, mooiste spul wat ik ooit geschoten heb blijft toch by far funke. Was zo mooi dat als ze dat spul weer aanbieden ben ik bereid ver duitsland in te reizen om het te bemachtigen

Ben een stuk kritischer geworden voor wat betreft een aantal merken en die zal ik volgend jaar zeker niet bestellen. Gelukkig zijn er ook nog importeurs die wel hun best doen om echt mooie producten op de markt te brengen maar dit jaar koop ik zeker geen producten van Weco, Pangu, Evo en alles wat aan Lesli hangt. De kans dat het tegenvalt is gewoon veel te groot.

In tegenstelling tot de meesten, wil ik lekker wat extra losse cakes. Had dit jaar een select groepje en vooral compounds. Het was zo gezellig op straat, met buren en onbekenden ( ik was niet thuis) dat ik het eigenlijk jammer vond om minder tussendoor te kunnen stoken. Dit jaar maar wat extra buurt assortimenten aanschaffen.

Funke is een heel triest verhaal ja. Maar de nieuwe producten zijn wel weer op orde, er is alleen niet teveel van. Malte Klein heeft de nederlandse mark op de zwarte lijst gezet omdat de wetgeving, volgens hem (en hij baseert zich op documenten die hij heeft laten zien) dor Nederlandse importeurs opgezet. Zodanig dat hun verkoop gegarandeert is in de veronderstelling dat kwaliteit er niet teveel toe doet. Dat betekent dat de mooiste effecten niet meer mogen, wat hen niks kan schelen. Of het waar is of niet....ik heb heel veel vertrouwen in Malte. Dus dat wordt Duitsland dus. Luypaers was natuurlijk Funke of door Funke gemaakt maar om wat voor reden ook heeft Zena Riakeo. Leuk maar voor mij bij lange na geen Funke. Met name de samenstelling van effecten in veel compounds vind ik soms bizar...

Afgelopen jaar was t niet op te krijgen, heb nog ruim voldoende in bunker teruggebracht voor volgend jaar.
Kortom heel weinig bestellen enkel paar hele grote compounds voorkeur 30mm

Afgelopen keer had ik naar mijn idee perfect ingekocht. Mix van cakes en compounds.

Toch had ik het idee dat ik in de avond te weinig had. Groot deel ging op aan het 18:00 project. Dit kreeg ik ook terug als feedback van de vrouw :p. Na 15 min was het voor de avond wel ongeveer gedaan.

Dus aankomend jaar weer iets meer cakes en kleine compounds voor de avond. Daarnaast ipv veel cakes spenderen aan een 18:00 project daar bijvoorbeeld een display400 voor gebruiken.

Daarnaast heb ik een echt juich moment gemist. Even helemaal uit je pan gaan omdat er te dikke chaos is. Dus dit jaar geen 4 cairo's achter elkaar maar tegelijk met wat salute blokjes er tussen oid.

Waar ik juist altijd zei geen losse cakes meer. Wil ik juist dit jaar een mooi assortiment toppers van cakes uitzoeken. Zie er al genoeg voorbij komen die de lijst op kunnen.

Waar ik juist altijd zei geen losse cakes meer. Wil ik juist dit jaar een mooi assortiment toppers van cakes uitzoeken. Zie er al genoeg voorbij komen die de lijst op kunnen.

Grappig om te lezen. Dit wordt echt door aardig wat leden aangegeven terwijl “we” eerst allemaal “alleen nog compounds” hebben geroepen.

Zoals een paar pagina’s terug te lezen is val ik ook onder “we”. Losse cakes zijn toch echt leuk tussen de grotere dozen door.

Grappig om te lezen. Dit wordt echt door aardig wat leden aangegeven terwijl “we” eerst allemaal “alleen nog compounds” hebben geroepen.

Nou niet allemaal hoor, ik ken er veel, inclusief ik zelf, die dat niet hebben geroepen en nog steeds gecharmeerd van losse cakes zijn. Verhouding compound vs losse cake was hier 1:10

Nou niet allemaal hoor, ik ken er veel, inclusief ik zelf, die dat niet hebben geroepen en nog steeds gecharmeerd van losse cakes zijn. Verhouding compound vs losse cake was hier 1:10
Klopt. Niet allemaal. Maar ik zie wel een trend wijzigen. En ging daar ook in mee uit pure gemakzucht. Maar ik heb echt een flinke hoeveelheid losse cakes gemist. Dus dit jaar naast de compounds ook weer losse cakes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan