Oh wat word je daar toch strontziek van, mensen die het in hun hoofd halen om te gaan zitten zeiken dat je vuurwerk afsteekt. Het ergste is nog wel als ze gaan dreigen met politie bellen. Die zeikers kunnen je hele dag verpesten als je niet uitkijkt, gewoon snel doorlopen en als ze in je straat zitten niet te veel aandacht aan besteden.
Heb je net een pot aangestoken, komt er een auto de hoek om met z'n felle verblindende lampen, die met z'n luidruchtige motor vlak voor de pot gaat stilstaan om te wachten tot de pot is afgelopen, om vervolgens met een chagrijnig gezicht over de pot heen te rijden. Zo kun je helemaal niet van de pot genieten.
Altijd een typisch verschijnsel: grote groepen jongeren die met thunderkings, nitraten en knalpijlen over straat lopen. Ze kijken nergens voor uit: ze gooien met de thunderkings en halen de stokken van de pijlen af. Tot zover niet eens een probleem, maar er wordt totaal niet uitgekeken voor anderen. Het komt ook niet zelden voor dat er ook even een nitraat in een vuilnisbak wordt gestopt, of er een pijl in je richting geschoten wordt. Leuk hoor!
De hele week was het droog en helder, maar net op 31 december gaat het keihard sneeuwen of onstaat er een hoop mist. Dan heb je zo lang gewacht tot je vuurwerk mag afsteken, zie je er niks van in de mist, dempt de sneeuw al je knalvuurwerk en wordt voor je het weet je vuurwerk (en jezelf ook) nat. Kou kan ook vervelend zijn maar dat is lang niet zo erg als neerslag.
- 5. teleurstellende producten
Iets wat ook bijna ieder jaar voorkomt, producten die heel wat beloven te worden maar wat lang niet zo geweldig blijkt te zijn bij het afsteken. Gelukkig helpen sites als vuurwerkcrew en AVP goed om een goede keuze te kunnen maken, en zullen fouten als het kopen van de golden globe niet snel voorkomen, maar een 100k die 3 keer uitgaat of nuke bangers die helemaal niet hard gaan, soms gaat het toch nog weleens mis.
- 6. kleine kinderen en n00bs
Er zijn altijd van die vervelende figuren die geen zak weten van vuurwerk en je helemaal te gek vinden en willen dat je alles afsteekt op commando. "Wooooow is dat nou een gigavlinder?" "Nee, dit is een BSC..." "Steek eens een af, die lijkt me echt vet." Ik irriteer me er echt altijd enorm aan, zulk gezeur, maar aan de andere kant snap ik ze ook wel. Of kleine kinderen die kanonslagen onder hun voet houden, verwonderd een grondbloem in hun hand houden en de weigeraars van je heksenkringen staan af te steken, allemaal leuk maar het kan ook vervelend zijn: "Kijk uit! kanonslag!" wordt er opeens geroepen, en dan zie je dat er een kanonslag onder je voeten gegooid is. Ook hier gun ik de kinderen hun plezier maar het is wel een ergernis.
- 7. mensen die een vuurtje willen
Het komt bij mij ieder jaar weer voor dat een heleboel mensen geen fatsoenlijke aansteekmiddelen meegenomen hebben en zichzelf afhankelijk maken van mijn hotspot aansteker.