VVD is om: Kamermeerderheid gloort voor algeheel vuurwerkverbod

Ze willen 'makkelijk te handhaven' regels zodat er geen onderscheid is en 'alles wat de lucht ingaat' illegaal is. Hoe zien ze dit concreet voor zich dan? Dat betekent dat je met een 14mm overgebleven pruttelpot van afgelopen seizoen even 'fout' bent als een kofferbak vol zwaar illegaal vuurwerk. Illegaal is illegaal, dus dan gaan mensen toch juist nóg zwaarder spul kopen? Als dat onderscheid verdwijnt is het einde zoek lijkt me.

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer onrealistisch ik die 'eisen' van de VVD vind. En dat is dus goed nieuws, dan stemmen ze tegen!? :cool:

Als het goed is gaan ze volgende week stemmen.

Sidenote: ze stemmen over het initiatiefwetsvoorstel. Dus niet over een wetswijziging. Die stemming gaat pas komen op het moment dat het kabinet de initiatiefwet uitgewerkt heeft.

Als het goed is gaan ze volgende week stemmen.

Sidenote: ze stemmen over het initiatiefwetsvoorstel. Dus niet over een wetswijziging. Die stemming gaat pas komen op het moment dat het kabinet de initiatiefwet uitgewerkt heeft.
Dus als ik het goed begrijp gaat het sowieso allemaal nog wel even duren voordat het er door is....

Ze willen 'makkelijk te handhaven' regels zodat er geen onderscheid is en 'alles wat de lucht ingaat' illegaal is. Hoe zien ze dit concreet voor zich dan? Dat betekent dat je met een 14mm overgebleven pruttelpot van afgelopen seizoen even 'fout' bent als een kofferbak vol zwaar illegaal vuurwerk. Illegaal is illegaal, dus dan gaan mensen toch juist nóg zwaarder spul kopen? Als dat onderscheid verdwijnt is het einde zoek lijkt me.

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer onrealistisch ik die 'eisen' van de VVD vind. En dat is dus goed nieuws, dan stemmen ze tegen!? :cool:
Met een 14mm ben je zowiezo fout bezig🤣😜😜

Als vuurwerk verboden is betekent dat niet dat er Europees gezien geen onderscheid meer is tussen de klasse 1 2 3 en 4..

Wordt je gepakt dan hangt de straf nog steeds af van met wat je gepakt wordt.. alleen de kilo's beginnen bij 0 en niet bij 25kg omdat je het helemaal niet meer mag hebben.

Dus een boete vanaf 100 euro. Tenzij dit omhoog gaat in de nieuwe wet maar als NL zijnde cat 2 vuurwerk als cat4 vuurwerk gaan zien kan niet

1000062164.jpg
Een zogenaamde expert aan het woord in het AD.....
Lawine pijlen om lawines op te wekken, het word zonder te verblikken of te verblozen overgenomen en in de krant gezet...

Hoe groot is de kans dat er dit jaar nog verkocht en afgestoken mag worden? Geldkwestie ivm met uitkoop, voorwaarden die de VVD stelt, onderzoek of handhaafbaar, uitspraken van de Staatssecretaris? Mis ik nog meer? Fijn als er snel duidelijk komt.

Hoe groot is de kans dat er dit jaar nog verkocht en afgestoken mag worden? Geldkwestie ivm met uitkoop, voorwaarden die de VVD stelt, onderzoek of handhaafbaar, uitspraken van de Staatssecretaris? Mis ik nog meer? Fijn als er snel duidelijk komt.
Opstellen van de wet, stemming Eerste Kamer en (goed)keuring door de EC.

De 1e van de 48 kamerleden die ik heb gemaild die reageert.

Precies dezelfde mail van haar gehad, ik heb vanmorgen veel mails eruit gegooid, van motiverende mails naar de partijen die tegen zijn dat ze de VVD en NSC goed moeten aanpakken, tot (boze) mail naar de VVD en NSC al ben ik uiteraard wel netjes gebleven.

Bijlagen

• Screenshot_20250403_153634_Outlook.jpg
    Screenshot_20250403_153634_Outlook.jpg
    315,8 KB · Weergaven: 75
VVD: datum vuurwerkverbod irrelevant, eerst goede uitwerking
3 April 2025, 22:35 uur, ANP

Het is voor de VVD "niet relevant" of het vuurwerkverbod voor consumenten dit jaar al ingaat, of pas later. De partij wil dat het kabinet eerst voldoet aan de drie voorwaarden die de partij stelt voordat zij steun uitspreekt. "Anders hebben we iets vreselijks gecreëerd", vreest Ingrid Michon (VVD).

Haar partij steunt het verbod pas als er een plan ligt voor handhaving, verenigingen wel vuurwerk mogen afsteken, en verkopers worden gecompenseerd. Het kabinet moet die voorwaarden uitwerken en vastleggen in een zogeheten koninklijk besluit. "Als het kabinet daar snel mee komt, dan beoordelen we het."

Joost Eerdmans (JA21) concludeert dat het vuurwerkverbod komende jaarwisseling dan dus nog niet ingaat. Volgens hem kan de uitwerking van deze voorwaarden lang duren.

Derk Boswijk (CDA) vreest mogelijk "eindeloze" vertraging van het verbod. Hij stelt dit "liever niet" een jaar uit, maar hoort ook graag hoe de aanwezige staatssecretaris Chris Jansen (Milieu, PVV) en minister David van Weel (Justitie en Veiligheid) hier tegenaan kijken. Die komen later aan het woord.

Geert Gabriëls van GroenLinks-PvdA vraagt het kabinet om "alles op alles" te zetten om het vuurwerkverbod nog de komende jaarwisseling in te laten gaan. "Uitwassen van nog een jaar vuurwerk moeten we zien te voorkomen", motiveert het Kamerlid. Ook Mirjam Bikker (ChristenUnie) wil graag dit jaar een verbod. Zij vreest anders een "armageddon", omdat mensen dan nog één keer "los willen gaan" zolang het verbod nog niet geldt.

BBB-leider Caroline van der Plas is uitgesproken tegenstander van een vuurwerkverbod en wil dat minimaal vijf jaar de tijd wordt genomen voor een overgangsperiode als dit er toch komt. Ze denkt dat de overheid dan minder kosten hoeft te maken en de vuurwerkbranche zo de tijd krijgt om zich voor te bereiden. "Een abrupt verbod gaat gegarandeerd voor heel veel ellende zorgen", is ze van o
vertuigd.

• Like
Waarderingen: GMP
Back
Bovenaan