Deze nieuwe wending is leuk, heel leuk. Maar erg moeilijk schrijven. Ik hoop dat jullie het allemaal snappen, want het is gecompliceerd. Het schrijven ervan is overigens nog veel moeilijker. Ik heb m'n best gedaan, en hier is dan deel 25

:
Deel 25:
Paul ziet hoe zijn 'ouders' hem geadopteerd hebben, op 4 November 2004. "Paul, geboren op 25 Mei 1994 te Apeldoorn, is vanaf nu voor de volle 100% zoon van Gerard en Trudy H." leest Paul. De rillingen lopen hem over zijn lijf. Waarom hebben zijn 'ouders' hem nooit iets verteld? Hij is toch immers al zestien? Waarom hebben zijn echte ouders hem afgestaan op zijn tiende? En wie ZIJN zijn echte ouders? Zoveel vragen, en zo weinig antwoorden, realiseert Paul zich. Paul besluit verder te speuren, zijn ouders zijn immers toch nog niet thuis.
Een kwartiertje later vindt Paul nog meer formulieren. Hij hoopt de reden te kunnen vinden, maar tevergeefs gaan de formulieren slechts over de randzaken van de adoptie. Paul besluit het maar even te laten rusten en het tot hem te laten komen. Een beetje AVP'en zal hem vast goed doen, en het wachten is op zijn ouders. Paul denkt wel na. "Hoe kan die kleinzoon van hem tien zijn, ik ben zestien? En is dat dan mijn officiële opa?" denkt Paul. De oude man heeft natuurlijk bedoeld dat zijn kleinzoon op die foto tien was, en niet dat hij nu tien is, realiseert Paul zich al snel.
Een paar uur later zit Paul aan het avondeten. "Pap, mam. Er is hier vanmiddag een man aan de deur geweest. Hij liet me een foto zien van mij toen ik tien was. Vervolgens ben ik er achter gekomen dat ik geadopteerd ben..." zegt Paul met een verontwaardigde klank in zijn stem. Zijn vader en moeder kijken elkaar aan, en ze voelen de bui al hangen. Nu moeten ze het wel aan Paul vertellen, en het hem uitleggen. "Dit is vast erg schokkend voor je Paul, en na het eten leggen we het je allemaal uit."zegt zijn vader tot besluit. Paul stemt er maar mee in en eet zijn aardappels op.
Na het eten, gaat Paul tegenover zijn ouders zitten. "Oké, ik luister. Jullie begrijpen neem ik aan wel dat ik best boos ben hierom, ik ben verdomme zestien, ik ben geen klein kind meer! Had het me gewoon verteld!" zegt Paul enigszins boos. "Paul, alsjeblieft, doe rustig. We gaan het je uitleggen." zegt zijn vader. "Doe je best. Je kunt maar beter een verdomd goede reden hebben waarom ik het nu pas mag weten!" zegt Paul nog steeds even boos. "Toen je tien was, hebben we je geadopteerd." begint zijn vader. "No shit sherlock!" zegt Paul. "Paul, nu doe je rustig, anders zoek je het maar lekker uit." zegt zijn moeder. Paul besluit zich maar in te houden.
"Nou, gaat ie weer. Op je tiende ben je dus geadopteerd, door ons. Je biologische ouders zijn Gert-Jan en Marie. Gert-Jan, je biologische vader dus, leeft niet meer. Hij is vlak na je adoptie omgekomen in een vuurwerkfabriek in China. Hij was daar op bezoek en tijdens zijn bezoek is de fabriek geëxplodeerd. Je biologische moeder, Marie dus, leeft nog wel. En die man die aan de deur kwam, is je biologische opa. Beetje gecompliceerd, maar hij heeft je waarschijnlijk niet eens herkend. Je bent ook wel erg veranderd hé, sinds je tiende. Je biologische opa zal nu rond de 70 zijn. Je vader was ongeveer 35 geloof ik, toen hij omkwam in China. En je moeder is nu 42. Zij woont nog in Apeldoorn, en je opa ook. Je opa is hier waarschijnlijk op zoek gegaan omdat hij weet dat we hier ergens wonen." vertelt zijn vader koeltjes.
Paul barst in tranen uit. Zijn moeder komt naast hem zitten om hem te troosten. Ze begrijpt het ook wel, het is een behoorlijke shock. Enkele minuten later gaat het weer en Paul vraagt zijn vader om verder te vertellen. "Goed dan. Je vader is dus dood. Je moeder leeft nog, en je opa ook. Je biologische oma leeft geloof ik ook niet meer. Je biologische vader, had wel een vuurwerkwinkel de voor zijn dood. Hier weet jij niks van. De winkel, "Het gouden dopje" te Apeldoorn, bestaat nog steeds. Je biologische moeder en je opa hebben de winkel nu in handen, maar je vader heeft geregeld dat de winkel vanaf je 18e van jou is. Het is een best grote winkel met een redelijk grote opslag. Via google kan je de website wel vinden denk ik." zegt zijn vader.
Paul raakt steeds meer onder de indruk van dit verhaal. Hij kan het bijna niet bevatten. Over anderhalf jaar heeft hij een eigen vuurwerkwinkel, hij is geadopteerd, zijn biologische vader is dood, en zijn opa is naar hem op zoek. "Pap, zijn het wel aardige mensen? En waarom ben ik nou eigenlijk afgestaan?" vraagt Paul. Paul is behoorlijk in de war van alles, maar wil het fijne nu toch weten. "Je bent afgestaan omdat je biologische ouders niet meer in staat waren je voldoende te verzorgen. Ze hadden het gewoon te druk, en wilden het beste voor je. En ja, toen kwamen wij dus." zegt zijn vader. "En ja, het zijn aardige mensen, je opa en je moeder kennen we wel, we hebben er geen contact meer mee, maar het zijn goede mensen." vervolgt zijn vader.
Paul weet nu precies hoe het zit. Er rest hem nog één vraag. "Mag ik contact zoeken met mijn opa, en eventueel mijn moeder. Natuurlijk blijf ik hier wonen, maar ik wil ze wel weer eens spreken na al die jaren. Ik herinner me ze gek genoeg niet eens echt meer." zegt Paul. "Natuurlijk. Wanneer je er klaar voor bent, brengen we je wel een keer." Paul stemt hiermee in en besluit maar even naar boven te gaan. Een eigen vuurwerkwinkel... een geweldige droom die uitkomt. Misschien is het nog wel een meevallertje ook, alles tezamen. Paul kan in ieder geval nu al niet meer wachten tot hij 18 is. En misschien mag hij al wel mee helpen in de winkel. Enige probleem is dat de winkel in Apeldoorn staat. Hij weet nu al dat hij de winkel verhuist naar zijn dorp.
Het is inmiddels tien uur 's avonds, en Paul is echt helemaal kapot van al het nieuws. Hij besluit maar te gaan slapen, op weg naar 10 December.. De tijd gaat echt hard. De volgende ochtend wordt Paul fris en opgewekt wakker. Uiteindelijk valt het allemaal wel weer mee ook, natuurlijk is het erg dat zijn biologische vader dood is, maar hij heeft nu voor hem 'echte' ouders. Paul besluit er niet moeilijk over te doen maar hij wil wel de vuurwerkwinkel per direct naar zijn dorp verhuizen. Hij besluit zijn vader te vragen of hij de zaak niet wil overnemen tot Paul 18 is. Zo kan Paul een soort van mede-eigenaar zijn en heeft zijn vader er een leuk 'bijbaantje' bij. Paul verwacht een negatief antwoord, maar zijn vader voelt zich toch wel een beetje schuldig, en besluit ermee in te stemmen. Paul loopt rustig naar school, en onderweg................