Vuurwerkverhalen

gaan zo door man.

echt een top verhaal en zeer goed om te lezen.

blijft lekker spannend en gaat echt niet vervelen

Deel 12:
De jongens gaan naar binnen om de kerstboom op te zetten. Onder genot van de kerstradio en de dwarrelende sneeuwvlokken uit de lucht versieren de jongens de kerstboom. "Kan jij die piek er in doen Tim?" vraagt Roel, omdat Tim met zijn 1.95m de langste van het stel is. Na het versieren van de kerstboom gaan de jongens een blokje om zodat ze wat vuurwerk af kunnen steken. Halverwege de Astronautstraat worden de jongens opgemerkt door drie politieagenten. "Halt!" roept een dikke agent. "Die heeft teveel oliebollen gegeten zeker." zegt Tim lachend. De jongens denken verder geen moment na en zetten het op een lopen. "Tim en ik gaan naar rechts, jullie naar links." zegt Joep. Roel en Paul worden op de hielen gezeten door drie agenten, een er van rolt hen met zijn dikke lijf achterna, de andere twee zijn te voet. Een hek van anderhalf meter hoog roept de jongens een halt toe."Dat wordt klimmen!" zegt Paul. Roel en Paul klimmen over 't hek en de politieagenten worden afgeschud. "Dat was kantje boord." zegt Roel, waarop hij nog een rotje afsteekt. Het sneeuwt inmiddels nog harder en eenmaal bij Roel zijn huis aangekomen zien ze Tim en Joep naar adem snakken. De jongens gaan vervolgens naar binnen om warme chocolademelk te drinken.

's Avonds zit Paul weer rustig te AVP'en en ziet hij dat de Vuurwerkdiscountfolder online is. De prijzen zijn zoals altijd fantastisch en het kwijl loopt Paul al bijna uit zijn mond. Het maken van een officieel lijstje kan dus beginnen en de nostalgische sfeer komt nu naar boven. Warme chocolademelk, de kerstradio, kruidnoten, folders, gezelligheid, de kerstboom, en de warmte van de openhaard geven Paul letterlijk kippenvel. Het bloed gaat sneller stromen bij deze sfeer. Buiten is ook al best veel kerstverlichting te zien en Sinterklaas is bijna weer in 't land. Buiten ligt inmiddels een aardig laagje met sneeuw en er is nog veel meer op komst. Paul zijn humeur wordt met de minuut beter, en zijn favoriete kerstliedje is er als klap op de vuurpijl ook nog eens op. Last Christmas van Wham, ieder jaar weer een enorme knaller vindt Paul. Op AVP zijn de algemeen bekende posters in het café weer aanwezig. SisteM, Martino1992, Joram. Altijd gezellig in het café merkt Paul.
Opeens ziet Paul een prachtig gouden boeket in de lucht. Er wordt elke avond meer en meer siervuurwerk afgestoken en de verkoopdagen zijn in zicht. Na een sfeervolle avond besluit Paul om elf te gaan slapen, op weg naar 2 December.

De volgende ochtend staat Paul half slaperig op. Wanneer hij naar buiten kijkt is hij aangenaam verrast: Er ligt een dik pak sneeuw. Winter Wonderland is er dit jaar vroeg bij, denkt Paul. Na een vlugge blik op de vuurwerkfora vertrekt Paul lopend naar school. Op het schoolplein is net een sneeuwbalgevecht gaande, en Roel gooit een sneeuwbal recht in Paul z'n gezicht. Enkele minuten later zijn de jongens verwikkeld in een hevig sneeuwbalgevecht totdat de bel gaat. Het concentratiegehalte in de lessen is vrij laag, het sfeergehalte is hoog. "Paul, opletten graag!" zegt mevrouw Poot opeens. "Sorry mevrouw." zegt Paul braafjes.
De schooldag is voorbij gevlogen en na school is het weer tijd voor een sneeuwbalgevecht. Het is ondertussen weer aardig gaan sneeuwen en het ziet er voorlopig niet naar uit dat daar verandering in zal komen. Een half uur later geeft Paul er de brui aan en loopt rustig naar huis. Onderweg glijdt hij uit en valt op zijn arm. Gelukkig loopt het ditmaal goed af en houdt Paul er niks aan over. Oud & Nieuw in het gips zou een verschrikking zijn, realiseert Paul zich.

Eenmaal thuis aangekomen wacht hem een zak kruidnoten en een lekkere kop met warme chocolademelk. Tevens liggen er vijf vuurwerkfolders op de mat. Fantastisch! denkt Paul. Onder andere de vuurwerkdiscount en harings folder zitten er tussen. Tijd om vanavond maar eens de lijst af te maken en morgenavond de folders in te vullen. Paul belt Roel om te vragen of hij de folders ook al in huis heeft, en dat heeft hij. Roel bestelt ook bij Harings en vuurwerkdiscount en dus kunnen ze tegelijkertijd het vuurwerk ophalen , gezien ze beiden zestien jaar zijn. Plotseling gaat de deur open. Paul zijn moeder heeft besloten dat Paul........

He Sniper,

Geniaal weer!!! Jammer dat ik niet eerder de kans had om te lezen! Ik kijk wederom uit naar het volgende deel!

He Sniper,

Geniaal weer!!! Jammer dat ik niet eerder de kans had om te lezen! Ik kijk wederom uit naar het volgende deel!

Bedankt man :D!
Deel 13 komt vandaag, denk wel vanavond, of ik moet in de klas weer het nieuwe deel schrijven, maar daar heb ik vandaag geen tijd voor, heb een toets en dat gaat echt voor.

Over deel 13 heb ik langer gedaan, het is ook een aardig stukkie langer geworden dan normaal en ik hoop dat jullie er weer van smullen!

Deel 13:

Paul zijn moeder heeft besloten dat Paul dit jaar zelf mag weten voor hoeveel hij aan legaal vuurwerk uitgeeft, om te stimuleren dat hij niks meer aan illegaal uitgeeft. Eerder dit jaar zou er een limiet van 100 euro zijn, nu is er in feite geen limiet meer. "Dankje mam!" zegt Paul die wel een gat in de lucht wil springen. Paul besluit vandaag de folders in te gaan vullen van Harings en Vuurwerkdiscount. Daarnaast volgt er nog een tripje naar Duitsland op 29 December samen met zijn vader.

's Avonds zit Paul met zijn laptop even rustig te AVP'en. Ondertussen zit Paul diep na te denken over wat hij nou precies wil kopen. Zijn budget is ongeveer 200 euro voor vuurwerkdiscount en harings, en dan 100 euro voor Duitsland. Genoeg om te kiezen dus. Na lange tijd piekeren heeft Paul de folders ingevuld en kan hij ze morgen dus gaan inleveren en de bestelling afronden. Paul plaatst zijn gehele bestelling op AVP en krijgt daar leuke reacties op. Na al dat gepieker is hij inmiddels toch wel moe geworden en is het tijd om te gaan slapen.

De volgende ochtend gaat de wekker al weer vroeg en Paul kijkt als eerste naar buiten. Het pak met sneeuw is nog dikker geworden en de sneeuwpret gaat dus door. Op buienradar is te zien dat er de komende dagen nog meer sneeuw komt, en een witte kerst zeer aannemelijk is. De voorspelling voor 31 December kan hij nog niet zien, en als hij dat al kon zou het nog niet betrouwbaar zijn. Na een stevige douche en een stevig ontbijt is het weer tijd om naar school te gaan. Onderweg weet Paul de gladde stukken te vermijden en hij loopt rustig naar school. Halverwege komt hij een bekende tegen. "Hey Roelie!" zegt Paul opgewekt. "Hey Paul! Al je folders al ingevuld?" vraagt Roel. "Ja ik heb vuurwerkdiscount en harings ingevuld. Verder ga ik de 29e nog naar Duitsland toe, de lidl en de aldi." zegt Paul. "Vet! Voor hoeveel heb je besteld en voor hoeveel haal je in Duitsland? Ik heb voor 150 euro besteld bij Vuurwerkdiscount en voor 75 euro bij Harings. Onder andere veel singleshots!" zegt Roel. "Als je wilt mag je mee naar Duitsland. En Tim en Joep kunnen eventueel ook mee. Vijf in een auto wil nog net." zegt Paul. "Dat zou mooi zijn! Dan kan ik nu alvast beginnen met sparen voor Duitsland en er rond de 75 á 100 euro uitgeven denk ik zo."

Eenmaal op school aangekomen stemmen ook Joep en Tim in om mee te gaan. Paul zijn vader zei al dat zijn vrienden (maximaal drie) mee mochten, dus dat zit wel goed denkt Paul. De eerste les, Scheikunde, is vandaag bijzonder boeiend. De klas gaat namelijk vuurwerk maken, om precies te zijn kanonslagen, maar dan met minder kruit zodat afsteken geen overlast veroorzaakt. "Vandaag gaan we kanonslagen maken. Dit doen we in groepen van twee en per tweetal krijgen jullie kruit, papier, klei, een lontje, en de rest van de spulletjes liggen er al." zegt de TOA (Technisch Onderwijs Assistent) meneer Kok. "Verder wil ik even een paar regels duidelijk maken. Tijdens dit practicum wordt er NIET geouwehoerd, gedonderjaagd, of wat dan ook. Praten mag, maar ook geen geschreeuw. Er kan in principe niks raars gebeuren zolang jullie allemaal normaal meewerken." zegt meneer Kok.

Paul en Joep besluiten samen te gaan werken ditmaal, en Roel en Tim werken ook samen. De eerste opdracht is het kneden van de klei. Na dit gedaan te hebben is het tijd om het omhulsel klaar te maken. "Joep, kan jij even meekomen." vraagt de TOA opeens. De TOA vraagt hem of hij wat beter wil uitkijken met het kruit, aangezien het nu op de vloer ligt. Paul heeft inmiddels het omhulsel klaar, het klei zit er in, en alleen het kruit moet er nog in. Joep en Paul doen het kruit er in en vervolgens het lontje.

Een half uur later is iedereen klaar en is het tijd om per groepje het rotje te gaan testen. Tim en Roel steken hun rotje het eerst af, een prima knal voor die hoeveelheid kruit en klei. Het rotje van Paul en Joep gaat nog net iets harder. Tim en Roel krijgen een 7.5 en Paul en Joep een 8, dit omdat de afwerking van het rotje beter was. De volgende lessen zijn een stuk minder boeiend dan het eerste uur, en de tweede pauze is het tijd voor een sneeuwballengevecht, gezien het weer sneeuwt sinds een uur. Paul begint met het bekogelen van Roel en Tim. Joep komt op dat moment naar buiten gelopen en ontvangt ook een sneeuwbal in zijn gezicht van Tim. "Lekker ben jij!" zegt Joep lachend. Joep gooit een sneeuwbal terug maar raakt in plaats van Tim, de conciërge. Meneer aan de Wiel, toch al bekend als een erg strenge vent, reageert kwaad. "Flik dat nog een keer weer en jij mag vanmiddag na vier uur het hele plein vrij van sneeuw maken!!" zegt hij. "Sorry meneer, ik mikte op Tim." zegt Joep onschuldig. Stiekem mikte hij wel een beetje op de conciërge, maar deze voltreffer had hij niet verwacht.

Na de tweede pauze volgen er voor Paul nog drie les uren: Informatica (AVP tijd dus), Wiskunde, en Nederlands. De uren vliegen vrij snel voorbij met als hoogtepunt Nederlands. Paul en Roel moeten een boekje uitzoeken voor Nederlands en lopen naar de mediatheek. Daar zit meneer Kumpers altijd even chagrijnig. Zijn grote neus en strenge karakter maken hem een bekend medewerker. Paul en Roel zien hem boven zitten in de stilte ruimte, waar vijftien leerlingen aan het werk zijn. Zijn stem is irritant en overal bovenuit hoorbaar. "Stil blijven en doorwerken. Ik moet even een boek ophalen." zegt meneer Kumpers. Plotseling valt meneer Kumpers van de trap af. Alles wat ze horen is een "Aaaaaauwwww". Paul en Roel schieten hard in de lach als ze merken dat er niks ernstigs gebeurd is, en het hoogtepunt van de dag lijkt gevonden.

's Avonds na het avondeten zit Paul in het overvolle AVP café. De Decembernoobs zijn gearriveerd en het lachen erom kan weer beginnen. "Weet iemand waar ik lawinepijlen kan kopen"? vraagt een decembernoob in het avp café. "In de alpen, daar hebben ze genoeg lawines." antwoordt Paul droog. Een pagina vol gelach volgt en Paul zit met tranen in zijn ogen achter de laptop. Die decembernoobs blijven lachen, denkt hij. Morgen gaat hij eindelijk zijn bestellingen inleveren bij vuurwerkdiscount te Wierden en Harings vuurwerk te Almelo. Zijn vader gaat met hem mee voor het vervoer aangezien fietsen met deze sneeuw niet erg prettig is. Op buienradar is weer te zien hoe er een nieuw sneeuwfront aankomt en het weertopic op AVP gaat bijna los. Na nog een kop warme chocolademelk en een zak kruidnoten is het tijd om naar bed te gaan. Slapen wordt moeilijker en dus is vroeger naar bed gaan de mogelijke oplossing. Alhoewel de échte slaapprobleempjes pas rond 20 December komen, de kerstvakantie is dan immers al begonnen.

De volgende ochtend is het de laatste schooldag van de week. Nog zes uurtjes les en Paul kan gaan genieten van een heerlijk December-weekend, en Sinterklaas. Nou betekent Sinterklaas op zich niet veel voor hem, maar goed voor de sfeer is het absoluut. Na wat geklooi loopt Paul richting school en zoals altijd komt hij Roel weer tegen. "Ha Paultje! Laatste daggie he en dan morgen Sinterklaas." zegt Roel vrolijk. "Ha Roelie! Ja klopt, altijd gezellig toch. Vier jij het nog dan?" vraagt Paul. "Nee wij vieren het niet, dus ik vroeg me af of ik bij jullie kan komen?" "Ja prima! Kom morgenmiddag maar rond vier uur, je mag blijven logeren, gaan we gezellig op vuurwerkfora, de PS3, en al die dingen meer. Zal zeker gezellig worden!" zegt Paul zeer vrolijk. Onderweg naar school.........

Hey SniperX, je word steets beter met schrijven man. Volgends mij was jij vorig jaar ook al bezig met vehalen schrijven. Je kunt absoluut zien dat je er op vooruit bent gegaan. :thumbsup:
Keep it coming!

Hey SniperX, je word steets beter met schrijven man. Volgends mij was jij vorig jaar ook al bezig met vehalen schrijven. Je kunt absoluut zien dat je er op vooruit bent gegaan. :thumbsup:
Keep it coming!

Hey! Toevallig heb ik net deel 13 geplaatst :D. Bedankt voor je compliment en vorig jaar heb ik een non-fictie verhaal geschreven ja, toen was ik veertien en nu vijftien ;-)

Weer z'n lekker einde:p Wanneer deel 14???

Oh poeh haha! Deel 14 schrijf ik morgen wel, 's middags denk ik aangezien ik 's avonds nog weg ga enzo, en zaterdag deel 15 denk ik maar ook dan weer de halve dag weg, idem voor zondag. Maar zal m'n best doen toch elke dag nog een deel te plaatsen. :)

Nee ieder persoon in dit verhaal is fictief, alleen de vuurwerkwinkels enzo niet :wink:. Thanks!
Als toetje voor jullie allemaal deel 14.

Deel 14:
Onderweg naar school komen de jongens op straat vuurwerk tegen, in verpakking. Het is slechts een slof rotjes, maar mooi meegenomen is het natuurlijk altijd. Roel heeft toevallig een aansteker bij zich en steekt er een paar af. De rotjes knallen hard en zijn van goede kwaliteit. Roel en Paul lopen door de sneeuw verder naar school, en eenmaal aangekomen op school besluit Roel de rotjes in zijn kluisje te leggen, om ze na school mee naar huis te nemen samen met Paul. "Lekker hé, gratis een slof rotjes." zegt Paul lachend. "Ja zeker wel, eerste uur hebben we trouwens muziek toch? We zouden vandaag kerstliedjes gaan zingen, zoals Wham!" zegt Roel. "Echt? Vet! Daar ben ik zeker wel voor in de stemming." zegt Paul vrolijk.

"Goedemorgen allemaal." zegt mevrouw Bruins, lerares muziek, vrolijk. "Vandaag gaan we zoals beloofd kerstliedjes zingen. We beginnen met Wham, op mijn bureau ligt de bladmuziek." Iedereen pakt de tekst en heeft er zin in. De groep begint luidruchtig te zingen en na Wham komt Band Aid - Do they know it's christmas time. Het uurtje muziek vliegt helaas snel voorbij en het tweede uur is een heel stuk saaier, wiskunde. "Hoe zou het met klikspaantje Thijs gaan daar in de bak?" vraagt Roel. "Weet niet, weet alleen dat hij er niet veilig is voor de andere mannen. Denk dat hij niet heelhuids terugkomt als hij daar ook gaat lopen klikken." zegt Paul lachend. "Ach, mensen kunnen veranderen hé, laten we hem na een tijdje een tweede kans geven, verpest hij die, dan is het echt pech voor hem." zegt Tim. "Prima, maar ik wil wel eerst een welgemeend excuus!" zegt Paul. De jongens stemmen ermee in en besluiten Thijs indien hij zijn verontschuldigingen aanbiedt een tweede kans te gunnen.

Al snel is het weer tijd voor een sneeuwbalgevecht in de tweede pauze. Paul en Roel vertellen Tim en Joep over hun vondst van vanochtend, en ze besluiten het te gebruiken om de kriebels in bedwang te houden tot de verkoopdagen. Paul en Roel raken verwikkeld in een hevig sneeuwbalgevecht en komen nog half onder het sneeuw de klas binnen. "Zo jullie zijn flink te keer gegaan met die sneeuw zeg!" zegt meneer Smit, leraar Natuurkunde. "Ja zeker, altijd gezellig toch. Deed u vroeger als kind toch ook wel?" vraagt Roel lachend. "Ja natuurlijk, maar laten we nu maar met de les beginnen, volgende week hebben we de laatste toets voor de kerstvakantie." zegt meneer Smit tot besluit.

Na school zit Paul rustig op AVP te kijken naar de al geplaatste bestellingen. Zometeen is het tijd om de bestellingen te gaan inleveren met zijn vader en daarna komt Roel. Paul is zeer benieuwd naar de drukte bij het inleveren van de bestellingen, hij is er in ieder geval vroeg bij dus er moet nog meer dan genoeg op voorraad zijn. Nog één keer controleert hij of alles klopt en dan vertrekken Paul en zijn vader naar Almelo, om de bestelling bij Harings vuurwerk in te leveren. Al gauw zijn ze in Almelo, aanbeland in de Nieuwstraat. Paul loopt naar binnen, levert de lijst in, en stapt weer in de auto. De winkel is momenteel nog erg rustig maar het is ook nog wel vroeg natuurlijk.

In het pittoreske Wierden is het een stuk drukker. Vuurwerkdiscount draait al overuren door alle bestellingen die worden ingeleverd. Paul is na tien minuutjes klaar en hij en z'n vader rijden weer naar huis. "En, voldaan?" vraagt zijn vader. "Ja zeker, zo krijg ik tenminste alles wat ik besteld heb. Tenminste, dat hoop ik maar hé!" zegt Paul lachend. Zijn vader knikt een keer en rijdt vervolgens door. Eenmaal thuis aangekomen is het al weer kwart voor vier en Roel staat dus over een kwartier al weer op de stoep. Tevens komen Joep en Tim logeren, het wordt dus vast een uitermate gezellige sleep-over met een hele boel discussies en verhalen over vuurwerk.

Een kwartier later gaat de bel. Roel, Tim, en Joep zijn samen naar Paul toe gefietst. "Kom d'r in jongens, ik heb net mijn bestelling ingeleverd!" zegt Paul vrolijk. De jongens lopen door en begroeten zoals altijd even beleefd Paul zijn ouders. Paul schenkt de jongens wat cola in en ze gaan naar boven richting zolder. Eenmaal op zolder gaat plotseling de telefoon. Het is Thijs vanuit de cel, wat zou hij willen..........

Bedankt voor deel 14 sniperx, lekker snel!
Ben benieuwd naar de volgende stukje

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan