Vuurwerkverhalen

Deel 17:

Het is Tim, die ook meegekomen is om samen met Roel en Paul nog wat af te steken en te ouwehoeren. De jongens lopen eerst even naar buiten om wat af te steken. Het is een goeie min twee graden, het sneeuwt, en handschoenen zijn zeker geen overbodige luxe. Het belooft een koude oudjaarsdag te gaan worden als het weer niet al te veel omslaat. Hoe kouder het is, hoe meer kans dat het droog is, dus Paul tekent wel voor een paar graden onder het vriespunt. Paul steekt het lontje van zijn eerste rotje aan, en gooit hem met precisie in de bosjes. "Lekkere knal." zegt Paul. Roel heeft ook nog een paar grondbloemen en luchthuilers weten te vinden. Hij steekt een grondbloem af maar is vergeten dat het een grondbloem met knal was. Enige schrik omdat de grondbloem vrij dichtbij lag, maar niks aan het handje verder.

Na een blokje om te hebben gelopen met wat geknal, besluiten de jongens maar even achterthuis te gaan staan. Ze kijken of er nog knallen te horen zijn, of siervuurwerk te zien is. En, dat is er. Om de paar minuten wel een knal, en af en toe ook een mooi boeket in de lucht. "Aan alles kan je merken dat oudjaarsdag nog maar iets meer dan drie weken van ons verwijdert is." zegt Tim. De jongens gaan enkele minuutjes later toch maar naar binnen omdat het wel erg koud is en ze anders als sneeuwpoppen naar binnen moeten. Eenmaal binnen maakt Paul voor zichzelf en de jongens lekkere warme chocolademelk. De laatste zakjes kruidnoten gaan er ook aan, omdat Sinterklaas toch voorbij is. Na het laatste zakje kruidnoten zijn de jongens ze ook wel weer zat. Na Sinterklaas volgt natuurlijk de periode met Kerst en.. D-day.

Na een paar uurtjes gaan Roel en Tim weer naar huis, en het is inmiddels half tien. Tijd voor AVP dus, denkt Paul. Het AVP café draait overuren, en zelfs de server heeft moeite met de drukte. De site laadt enigszins sloom maar Paul weet dat de hoogtij dagen bijna weer beginnen, aangezien de échte drukte op de vuurwerkfora pas half December komt. Toch zit de sfeer er geweldig in, en als Paul uit het raam kijkt ziet hij toevallig net een sierpot de lucht in gaan. Paul telt 15 schoten en de rillingen bereiken hem al snel, het komt nu zo dichtbij. Na nog wat AVP'en besluit Paul maar te gaan slapen, op weg naar 7 December.

De volgende ochtend wordt Paul om half 11 wakker. Het eerste wat hij doet is naar buiten kijken. Weer is het pak met sneeuw dikker geworden. Zo'n 20 cm ligt er toch wel, schat Paul in. Na een warme douche en een stevig ontbijt bestaande uit brood en ei, besluit Paul naar Roel te gaan. Het is half 12 en het is zo'n twee graden onder nul. Paul baggert door het dikke pak sneeuw met zijn snowboots aan zodat hij er niet in wegzakt. Het is erg guur, het sneeuwt alweer iets, en een ijsmuts en een sjaal zijn zeker geen overbodige luxe. Eenmaal bij Roel zijn huis aangekomen, staat Roel al voor de deur, net een rotje af te steken. "Hey Roel, mag niet hé." zegt Paul plagend. "Haha zeg jij maar niks, ik weet gewoon al dat je rotjes bij je hebt." zegt Roel lachend. "Haha klopt, weet je ook hoe veel dan?" vraagt Paul. "Ehm, wilde gok, vijf?" "Fout. Ik heb er vier bij me, want ik heb er onderweg al eentje afgestoken." zegt Paul. "Mag niet hé Paul!" zegt Roel lachend.
De jongens lopen rustig wat rotjes af te steken buiten, wanneer plots ook Joep en Tim aan komen gelopen. "Hey, dat doen we niet hé, voortijdig afsteken!" zeggen Tim en Joep lachend. "Ach wat hebben jullie zelf bij je, pak rotjes zeker." zegt Roel lachend. "Hoe raad je het toch!" zegt Tim. De jongens steken nog een paar rotjes af en houden het vervolgens voor gezien met het afsteken.
Een goed sneeuwballengevecht hebben ze wél zin in, en Tim
opent het vuur op Roel. "Dat had je beter niet gedaan Tim!" zegt Roel lachend. Roel raakt Tim vervolgens vol in zijn gezicht met een sneeuwbal. Paul smijt op zijn beurt weer een sneeuwbal in Roel zijn gezicht. Joep verschuilt zich achter een auto en gooit plotseling een sneeuwbal vol in Paul zijn gezicht. Een waar sneeuwbalgevecht volgt en na een half uur zijn de jongens er klaar mee. In huize Roel staat de warme chocolademelk al op ze te wachten, en dat is maar goed ook, want de handen zijn toch wel erg koud.

Op de radio is het liedje Manyou - Drifting away te horen. Het typische AVP liedje, dat elk seizoen weer veelvuldig terugkomt tijdens PyroFM en gewone AVP café chat. Na drifting away volgt Wham - Last christmas. Hoe hoog wil het sfeergehalte worden, vraagt Paul zich af. Na een lekkere kop warme chocolademelk gaan de jongens gezamenlijk achter de laptop op AVP. Op AVP het is zoals altijd de laatste tijd weer erg druk. De Decembernoobs zijn ook zeer actief en de Hall of Shame loopt over met nieuwe topics. Een ongelooflijke sfeer, binnen, op AVP, op VWC, op straat. Kerstversieringen zijn inmiddels bijna overal aanwezig. "De dag der dagen is nog maar iets meer dan drie weekjes van ons verwijderd." zegt Paul. "Ja, echt geweldig. Ik hou niet bijna niet meer. Morgen weer een schoolweek, maar ja, nog twee weekjes of zo en we hebben vakantie." zegt Tim vrolijk, door het laatste gedeelte van zijn zin.

Na een tijdje besluit Paul weer op huis aan te gaan, door de sneeuw. Het sneeuwt nog steeds non-stop en het pak blijft dikker worden. Winter wonderland kan je het toch zeer zeker wel noemen. Door de sneeuw baggeren met snowboots is toch wel erg sfeervol, maar zeker koud. Eenmaal thuis aangekomen kruipt Paul maar gauw dicht bij de open haard met zijn laptop om weer wat op te warmen. "BAM!" Paul hoort opeens een harde knal. Het is geen vuurwerk, maar het is...............

NEXT NEXT NEXT.haha
zkkr goed besig ik denk dat de knal van een auto komt:p
maar dat zien we wel:p
waneer komt de volgende?

Deel 18:

Het is een harde knal, met onbekende afkomst. Vuurwerk is het zeker niet, en het klonk uit het huis ernaast. Paul besluit met zijn vader een kijkje te gaan nemen en de buurman blijkt door zijn bed te zijn gezakt. De buurman is een nogal stevige man die teveel pepernoten heeft gegeten en door het bed is gezakt. "Meneer, gaat het?" vraagt Paul beleefd, aangezien zijn buurman wel erg aardig is (en altijd mooi vuurwerk heeft.) "Het gaat wel hoor, dank je. Die platen die het bed verstevigen zijn losgelaten. Moet ik dus eerst repareren voor dat ik weer kan slapen." zegt buurman Harry. Paul en zijn vader gaan weer terug naar huis, en buiten hoort Paul nog wel wat vuurwerkknallen.

Eenmaal binnen besluit Paul ook maar naar bed te gaan, hopend dat hij zelf niet door het bed zakt. Onder zijn bed liggen nog wat pakjes met rotjes en een paar losse grondbloemen. Met deze wetenschap kan hij toch net even iets fijner slapen dan zonder vuurwerk. De volgende ochtend is het zeven uur als Paul zijn wekker weer, tijd voor een nieuwe schoolweek. Anno 8 December zijn er nog een week en een paar dagen school te gaan. Paul krijgt namelijk op Vrijdag 19 December kerstvakantie. Vanaf dan gaat het héél erg hard. Eerst deze schooldag maar eens overleven, denkt Paul. Een stevig ontbijt en een warme douche maken Paul goed wakker. Een half uurtje later loopt hij rustig de deur uit in een dik pak sneeuw.

Onderweg komt hij ditmaal niet Roel, maar Tim tegen. "Hey Timmie!" zegt Paul opgewekt. "Hey Paulo! Nog twee weekjes he!" zegt Tim vrolijk. "Ja eindelijk, ben echt aan vakantie toe, heb alleen nog wel vier toetsen deze week en volgende week ook nog eens een." zegt Paul. "Ja ik heb ook drie toetsen deze week, andere vakken hé." zegt Tim. De jongens strompelen vervolgens rustig door de sneeuw verder op weg naar school. Op het schoolplein staan Roel en Joep elkaar al te bekogelen met sneeuwballen, en verderop staan mensen elkaar in te zepen met goed wat vers sneeuw. Na een kwartiertje sneeuwballen uitwisselen is het tijd voor les nummer één van de week: Economie. Een saai uurtje zoals altijd, maar het uurtje gaat altijd snel voorbij.

De tweede pauze is weer aangebroken en zoals wel vaker de afgelopen week is het tijd voor een sneeuwballengevecht op het schoolplein. Ook de directeur, een sowieso sportieve jonge kerel, doet ook mee. Hij weet Paul vol in het gezicht te raken, maar Paul raakt hem in zijn edele delen. De directeur is er niet erg blij mee maar snapt wel dat Paul het niet met opzet deed.. Al denkt Paul er anders over. Roel raakt Tim ook een aantal keer, maar al snel gaat de bel weer. "Op naar de laatste twee uurtjes alweer." zegt Roel tegen Paul. "Ja gaat hard hé, die vakantie komt er echt snel aan nu.. Ik hou het bijna niet meer.. volgens mij kunnen wij ons met recht echte freaks noemen! De vuurwerkdiscount demo is deze vrijdag.. ga je mee? Is in Vriezenveen." zegt Paul. "Zeker ga ik mee! Tim en Joep willen ook wel mee. Wordt weer een gezellig en sfeervol avondje denk ik zo!" zegt Roel vrolijk.

De laatste twee uurtjes vliegen ook al snel voorbij, en Paul en Roel lopen samen naar huis. Onderweg klooien ze natuurlijk nog even gezellig met de sneeuw, en een rotje dat nog in Roel zijn jaszak zat. Paul en Roel kunnen met recht echte vrienden worden genoemd, eigenlijk zijn Paul, Roel, Tim, en Joep onafscheidelijk. Ze kennen elkaar al sinds de peuterspeelzaal, en de vuurwerk hobby zat er al vroeg in. Een korte flashback die Paul vannacht gehad heeft vertelt hij nu aan Roel. "Weet je nog die ene keer, op de peuterspeelzaal, dat jij, ik, Tim, en Joep die plank in de fik hadden gestoken?" zegt Paul lachend. "Toen al hadden we een passie voor vuur. Daarbij is het werk nog gekomen, en nu is het dus al jaren een passie voor vuurwerk." "Haha, ja ik herinner me het nog. Het zat er al vroeg in hé." zegt Roel lachend. "Ja dat zeker." zegt Paul. Onderweg praten ze nog even na over de schooldag, tot plots...........

de sfeer word dankzij deze verhalen intens versterkt.
de dagelijkse sleur rond de laatste maand word zo goed beschreven en zijn gewoon plezierig om te lezen.

ik kan niet wachten op de volgende

wat zou die knal zijn?? :P

EDIT: Laat maar ik zie net dat je deel 18 al gepost hebt...

Laatst bewerkt:
Echt petje af hoor voor jouw SniperX!
Je hebt echt talent voor schrijven.
Ik zou, als ik jouw was, je hier echt op in verdiepen! :)
Ik heb in één avond al die delen zitten weg lezen en ik hoop dat de volgende delen er snel aankomen!
Sfeer is goed te vinden in je verhalen even als de humor die in sommige stukken te vinden is.

Ik zeg met volle 100 procent: Ga hier mee door! :thumbup:

Back
Bovenaan