Vooruit dan mensen, deel 7 als toetje voor alle trouwe lezers

.
Deel 7:
De volgende ochtend is het tijd voor de spreekbeurten. Paul heeft zijn spreekbeurt toch nog enigszins voor kunnen bereiden en hoopt op een goede afloop en een goed cijfer. Na twee korte spreekbeurten is het nu tijd voor de wat langere spreekbeurt van Paul. "Als onderwerp heb ik gekozen illegaal vuurwerk. Zoals jullie allemaal wel zullen weten ben ik er mee opgepakt en heeft het me meer problemen dan plezier opgeleverd in dit geval." opent Paul zijn spreekbeurt. "Het vuurwerk heb ik gehaald in Baarle. De politie heeft een anonieme tip gekregen van iemand en daardoor ben ik dus gepakt, na meerdere huiszoekingen." Thijs steekt zijn vinger op. "Ja Thijs?" zegt de leraar. "Paul, je weet dat je nu niks beter bent dan een crimineel hé?" zegt Thijs lachend. "Zegt meneer die zelf ook gepakt is." antwoordt Paul. "Rustig jongens, laten we het bij de spreekbeurt van Paul houden." komt de leraar tussenbeiden. "Goed dan, illegaal vuurwerk is dus riskant om in je bezit te hebben. Spannend is het wel, maar het levert je alleen maar problemen op als iemand je verlinkt." Paul kijkt Thijs aan, en dit merken vooral Roel, Tim, en Joep. Die schieten hard in de lach en snappen precies waarom Paul hem aan kijkt. Thijs haakt hier op zijn beurt weer op in door een flauwe opmerking. De leraar is het verwijten over en weer inmiddels zat en zowel Paul als Thijs krijgen een vier voor hun spreekbeurt. "Fijn is dat, weer naait hij me." zegt Paul boos. De leraar wijst hem de weg naar de gang om even af te koelen.
Na schooltijd besluit Paul het even van zich af te gooien door een potje te gaan voetballen met Roel en Tim. "Ik begin echt een bloedhekel aan die Thijs te krijgen." zegt Paul. "Je bent niet de enige Paul..." zegt Roel. Na een uurtje voetballen is Paul het wel weer zat, zijn ouders waren naar het werk en daarom kon hij toch even weg van huis. Eenmaal thuis besluit hij maar wat pepernoten en warme chocolademelk te pakken. Het bekende recept in combinatie met AVP, VWC, en de kerstradio. Paul kan zich helemaal ontspannen door het verhalen topic te lezen op AVP en VWC, er staan prachtige verhalen in van bijvoorbeeld 'Kamikaze', 'Coen21', 'knaller4life', en nog wel meer. "Toch nog iets leuks aan deze rot dag.." zegt Paul zachtjes. Na een tijdje is het avondeten klaar, maar Paul heeft er maar weinig zin in. Zijn ouders doen raar sinds het hele gebeuren en de sfeer aan tafel wordt er niet beter op. Na het eten gaat Paul dan ook maar gauw weer naar boven toe.
Plotseling ziet Paul op een nieuwssite een artikel staan over hem. "16-jarige vuurwerkfreak opgepakt na tip over illegaal vuurwerk" luidt de titel. Paul leest het stukje aandachtig en de media blaast *zoals altijd* de boel weer flink op. Paul zou in het bezit zijn van bommen en mortieren. "Het moet echt niet gekker meer worden.." zegt Paul op msn tegen Roel, die het artikel inmiddels ook gelezen heeft. "De media naait je man.. ze maken alles erger dan het is." zegt Roel. "Ja klopt, en dan ook nog is met mijn voornaam en woonplaats. Dit dorpje is sowieso al best klein, en hierdoor weet iedereen straks dat ik ben opgepakt met illegaal vuurwerk." De volgende ochtend besluit Paul maar eens lopend naar school te gaan. Onderweg passeert een man van rond de 30 hem, kijkt hem een keer aan, en vraagt: "Ben jij niet die jongen van die mortieren en bommen?" "Nee, het is allemaal zwaar opgeblazen. Het waren absoluut geen bommen, maar gewoon consumentenvuurwerk in België. Zoals altijd maakt de media het weer erger." antwoordt Paul geïrriteerd. Vervolgens loopt Paul rustig door naar school, en onderweg komt hij Roel nog tegen. "Hey man, net vroeg een man al aan me of ik die jongen was met de mortieren en bommen. Zorg dat je niet gepakt wordt.." zegt Paul. "Te laat." antwoordt Roel. "Wat? Heb ik iets gemist"? vraagt Paul.
"Gisteravond zijn de blauwe petten bij mij langs geweest. Ze zeiden dat ze wisten van mijn illegale vuurwerk opslag, en dat als ik niet zou opbiechten waar het lag, ik de rest van de avond en nacht in de cel mocht doorbrengen." zegt Roel. "Pff, jij dus ook al. Nu zijn we dus alle vier gepakt. Hoe kan dat toch... Thijs weer zeker. Echt hé, wat een verschrikkelijke vent is het ook." zegt Paul woedend. "Ach ja, ik krijg een boete en taakstraf. Ze hadden het niet over een strafblad, dus dat scheelt. Misschien krijgen jullie er ook wel geen, ik hoop het maar. Over een paar weekjes komen de vuurwerkfolders voor het legale vuurwerk gelukkig. Ik heb het echt gehad met illegaal." zegt Roel. "Ja gelukkig komen de folders binnenkort.. de Intratuin folder kan je volgende week al afhalen in de winkel las ik. En op internet kan je hem al zien. Het komt nu toch wel weer erg dichtbij."zegt Paul.
De jongens komen aan op school, en opnieuw staat hen daar een verrassing te verwachten....