Vuurwerkverbod - Wat mag er?

Categorie 1 vuurwerk is geen probleem, mits het voldoet aan de RACT.

Categorie 2 ligt net iets ingewikkelder. In theorie is dit toegestaan, mits je dit in de kofferbak van je auto vervoert en het niet meer dan 25kg vuurwerk dat aan de RACT voldoet betreft. MAAR…

Het is officieel nodig om een melding te doen aan ILenT dat je 25kg consumentenvuurwerk binnen het grondgebied van Nederland brengt. Dat kun je echter alleen doen als bedrijf. Het Vuurwerkbesluit wordt momenteel gewijzigd waarin expliciet gemaakt wordt dat deze melding alleen door bedrijven gedaan hoeft te worden, consumenten worden dus ontzien met 25kg.

Momenteel wordt er voor consumenten naar de geest van de wet gehandeld, dat wil zeggen dat ze je weinig zullen doen als je nu 25kg goedgekeurd vuurwerk meeneemt in je kofferbak. Volgens de letter van de wet kunnen ze je echter een douw geven, omdat je geen melding doet en dat is een milieudelict. De wijziging van dit gebeuren is echter op verzoek van de ‘handhaving’ dus de kans is uiterst klein.

Let op! Dit geldt NU. Wanneer het vuurwerkbesluit wordt aangepast om het verbod te accomoderen zal ook het vervoersverbod gaan gelden. Dan ben je uiteraard gewoon strafbaar met F2. F1 is uitgezonderd van zowel de kiloregeling, vervoer en verbod

Weet iemand eigenlijk wanneer het vuurwerkbesluit word aangepast met vervoersverbod? Staat daar al een datum voor vast? Vorig jaar was het 15 december.

Zat die wijzigingen in het vuurwerkbesluit nog is door te lezen en kwam dit tegen:

"In artikel 1.3.2, eerste lid, staat als uitgangspunt beschreven dat degenen die vuurwerk binnen of
buiten Nederland brengen, voorafgaand een melding moeten doen. Die melding moet ten minste 48
uur voorafgaand aan het binnen of buiten Nederland brengen van de artikelen worden gedaan. Voor
vuurwerk dat ter beschikking mag worden gesteld voor particulier gebruik was in de tweede helft van
december een kortere meldingstermijn van ten minste 24 uur geregeld in verband met een goed
verloop van de eindejaarsverkoop. Deze artikelen zijn naar hun aard gericht op bedrijfsmatige
activiteiten met vuurwerk. Consumenten mogen maximaal 25 kilogram vuurwerk van categorie F1 of
F2 vervoeren voor eigen particulier gebruik en er geldt voor particulieren geen meldplicht voor de
invoer of uitvoer van dit vuurwerk. In deze artikelen is het woord ‘bedrijfsmatig’ toegevoegd om dit te
verduidelijken.
Particulieren die 25 kilogram of minder consumentenvuurwerk vervoeren en dit niet
doen in de uitoefening van beroep of bedrijf zijn van de transportvoorschriften en de meldingsplicht
uitgezonderd."

Als ik het zo lees betekent dus dat dit altijd eigenlijk het geval al was maar dat dit nu enkel verduidelijkt word? Dan zouden ze je namelijk sws geen douw kunnen geven toch? Of begrijp ik dat nu verkeerd. Voor het geval ik het inderdaad verkeerd begrijp, wanneer gaan deze wijzigingen in? Ik zie dat verder nergens staan namelijk

Laatst bewerkt:
Ik zeg het al jaren. Heb me er heel goed in verdiept en naar mijn mening is het overduidelijk dat je altijd vuurwerk mocht en mag vervoeren en dus ook importeren (uitzonderingen daargelaten, vervoersverbod 2020 etc) mits het aan de Nederlandse eisen voldoet.

Dat ze het niet open en bloot zeggen is om mensen niet aan te moedigen. Ik meen ooit een bron vernomen te hebben dat dit een resultaat is van het in één lijn trekken van landen door de Europese Unie maar ik kan het niet meer vinden.

Mocht het vervoeren nooit dan zou er ook geen vervoersverbod ingegaan zijn afgelopen jaar. Noem mij dan ook maar 1 iemand die aangehouden is vanwege 25kg of minder aan vuurwerk wat gewoon toegestaan is in Nederland.

Nee. Er zit altijd of knalvuurwerk bij of het is meer dan 25kg. En dan mogen ze de hele partij in beslag nemen.

Gezien het document wat hierboven is gepost van rijksoverheid het expliciet over een vervoersverbod op oud en nieuw heeft betekent dit dat het verboden is om vuurwerk te vervoeren op 31 december en 1 januari.

Immers staat oud en nieuw voor : "Oudejaarsavond (ook wel: Silvester of silvesteravond, vernoemd naar de heilige paus Silvester) wordt jaarlijks gevierd op de laatste dag van het jaar, 31 december. Het vormt samen met de daarop volgende nieuwjaarsdag oud en nieuw"

De verkoopdagen daarvoor zijn dus vrijgesteld van het vervoersverbod en zou betekenen dat het importeren van vuurwerk wat aan Nederlandse eisen voldoet nog steeds uit Belgie en Duitsland zonder strafbaar te zijn kan.

Nogmaals. Neem dit niet als leidraad maar ik ben er zeker van overtuigd.

Extra link: https://nos.nl/artikel/2357856-naderend-verbod-op-vervoer-moet-duits-en-belgisch-vuurwerk-weren

Laatst bewerkt:
Dit zal de zorg helemaal niet ontlasten, integendeel.
Mensen zullen grijpen naar illegaal vuurwerk dat niet is goedgekeurd voor consumenten gebruik.
En dus meer ongevallen veroorzaken met schietlont en dergelijke.

De gewone freak die netjes en keurig een mooie cakebox wil afsteken is de dupe.
Ongelooflijk triest is het.
Schietlont? Meeste illegaal vuurwerk heeft een langere en dikkere lont dan legaal vuurwerk.

Dit zal de zorg helemaal niet ontlasten, integendeel.
Mensen zullen grijpen naar illegaal vuurwerk dat niet is goedgekeurd voor consumenten gebruik.
En dus meer ongevallen veroorzaken met schietlont en dergelijke.

De gewone freak die netjes en keurig een mooie cakebox wil afsteken is de dupe.
Ongelooflijk triest is het.
Meh, dat zeiden we vorig jaar ook maar uiteindelijk moeten we de feiten erkennen dat er idd 70% minder gewonden waren. Als we de onderzoeken mogen geloven.

Meh, dat zeiden we vorig jaar ook maar uiteindelijk moeten we de feiten erkennen dat er idd 70% minder gewonden waren. Als we de onderzoeken mogen geloven.

Klopt, maar de cijfers laten ook iets anders zien. Kwam dit tegen op twitter:
92F4E847-9D04-4C9C-AB23-97C773630C44.png

- ten opzichte van 2019 is het aantal ziekenhuisopnames in 2020 meer dan verdubbeld,
- behandeld en ontslagen ruim gehalveerd, en
- aantal onbekend is gestegen

Hieruit kun je dus concluderen dat het aantal zware letsels is gestegen. Joh, hoe zou dat toch komen? Vast door legaal siervuurwerk (niet dus). Werkt wel goed zo’n verbod, echt minder druk op de zorg!:bonk:

Bekijk bijlage 63994

- ten opzichte van 2019 is het aantal ziekenhuisopnames in 2020 meer dan verdubbeld,

Hieruit kun je dus concluderen dat het aantal zware letsels is gestegen. Joh, hoe zou dat toch komen? Vast door legaal siervuurwerk (niet dus). Werkt wel goed zo’n verbod, echt minder druk op de zorg!:bonk:

dit jaar word het nog veel erger.
er word echt zoveel zwaar knalspul aangeboden en dan zijn de mensen het ook nog helemaal beu, frustatie + alcohol + zwaar vuurwerk word een dodelijke mix met oud en nieuw.

Categorie 1 vuurwerk is geen probleem, mits het voldoet aan de RACT.

Categorie 2 ligt net iets ingewikkelder. In theorie is dit toegestaan, mits je dit in de kofferbak van je auto vervoert en het niet meer dan 25kg vuurwerk dat aan de RACT voldoet betreft. MAAR…

Het is officieel nodig om een melding te doen aan ILenT dat je 25kg consumentenvuurwerk binnen het grondgebied van Nederland brengt. Dat kun je echter alleen doen als bedrijf. Het Vuurwerkbesluit wordt momenteel gewijzigd waarin expliciet gemaakt wordt dat deze melding alleen door bedrijven gedaan hoeft te worden, consumenten worden dus ontzien met 25kg.

Momenteel wordt er voor consumenten naar de geest van de wet gehandeld, dat wil zeggen dat ze je weinig zullen doen als je nu 25kg goedgekeurd vuurwerk meeneemt in je kofferbak. Volgens de letter van de wet kunnen ze je echter een douw geven, omdat je geen melding doet en dat is een milieudelict. De wijziging van dit gebeuren is echter op verzoek van de ‘handhaving’ dus de kans is uiterst klein.

Let op! Dit geldt NU. Wanneer het vuurwerkbesluit wordt aangepast om het verbod te accomoderen zal ook het vervoersverbod gaan gelden. Dan ben je uiteraard gewoon strafbaar met F2. F1 is uitgezonderd van zowel de kiloregeling, vervoer en verbod
Ingewikkeld is het zeker. Er is toch officieel geen vervoersverbod (tot aan de laatste 3 dagen?), dat zal meneer Grapperhaus er eerst doorheen moeten drukken. Dat verbod dat begin dit jaar in januari weer werd ontkracht.

Bekijk bijlage 63994

Dit is procentueel.
In absolute aantallen zijn er in 2019/2020 385 geregistreerde slachtoffers bij de SEH binnengekomen.
In 2020/2021 waren dat er 108.

Ziekenhuisopnames dus 42 om 28. Dit is dus gedaald.

Dit is procentueel.
In absolute aantallen zijn er in 2019/2020 385 geregistreerde slachtoffers bij de SEH binnengekomen.
In 2020/2021 waren dat er 108.

Ziekenhuisopnames dus 42 om 28. Dit is dus gedaald.

Ja ok, maar verhoudingsgewijs kun je wel zeggen dat er meer zwaardere letsels zijn ontstaan. Niet echt iets waar je op zit te wachten lijkt mij.

Ik wil niet negatief zijn, maar hoe de minister reageert op kamer vragen, hoe de antwoorden zijn etc. Zal het mij niet verbazen dat het in het regeer akkoord is vastgelegd dat het verbod voor altijd zal zijn...

Ik wil niet negatief zijn, maar hoe de minister reageert op kamer vragen, hoe de antwoorden zijn etc. Zal het mij niet verbazen dat het in het regeer akkoord is vastgelegd dat het verbod voor altijd zal zijn...

er is nog steeds geen regering.. dus verwacht daar weinig van..

Ingewikkeld is het zeker. Er is toch officieel geen vervoersverbod (tot aan de laatste 3 dagen?), dat zal meneer Grapperhaus er eerst doorheen moeten drukken. Dat verbod dat begin dit jaar in januari weer werd ontkracht.

Draai dat maar is om. De rest van het jaar is er wel degelijk een vervoersverbod en mag de consument enkel op verkoopdagen vuurwerk bij zich hebben. Buiten de verkoopdagen mag dat niet. Hoezo moet Grapperhaus de wet doordrukken? Is niet nodig want je mag geen vuurwerk vervoeren nu al enkel op de verkoopdagen dus dat verbod is gewoon van kracht. 2 januari is dat weer ontkracht inderdaad en dan mag je enkel 29/30/31 december vuurwerk vervoeren als consument de rest van de dagen is het gewoon verboden.

En laat de 3 dagen nou geen verkoop zijn tja dan heb je gewoon een vervoersverbod.

2 januari geldt dat niet meer om dat het een tijdelijk verbod is mee eens. Maar het betreft alleen de 3 dagen in december.

Dit kan niet omdat er dan een nieuwe wet voor gemaakt moet worden. Nu kan het kabinet een tijdelijk verbod instellen juist vanwege die spoedwet, daarbij mogen ze alles doen en wetten maken en aanpassen m.b.t corona, een permanent verbod mogen ze niet vast laten leggen omdat er eigenlijk nog geen regering is, ze zijn allemaal demissionair.

Dit kan niet omdat er dan een nieuwe wet voor gemaakt moet worden. Nu kan het kabinet een tijdelijk verbod instellen juist vanwege die spoedwet, daarbij mogen ze alles doen en wetten maken en aanpassen m.b.t corona, een permanent verbod mogen ze niet vast laten leggen omdat er eigenlijk nog geen regering is, ze zijn allemaal demissionair.

Klinkt nogal dictatoriaal. :bonk:

Draai dat maar is om. De rest van het jaar is er wel degelijk een vervoersverbod en mag de consument enkel op verkoopdagen vuurwerk bij zich hebben. Buiten de verkoopdagen mag dat niet. Hoezo moet Grapperhaus de wet doordrukken? Is niet nodig want je mag geen vuurwerk vervoeren nu al enkel op de verkoopdagen dus dat verbod is gewoon van kracht. 2 januari is dat weer ontkracht inderdaad en dan mag je enkel 29/30/31 december vuurwerk vervoeren als consument de rest van de dagen is het gewoon verboden.

En laat de 3 dagen nou geen verkoop zijn tja dan heb je gewoon een vervoersverbod.

2 januari geldt dat niet meer om dat het een tijdelijk verbod is mee eens. Maar het betreft alleen de 3 dagen in december.

Waar haal je dit uit? alle informatie die ik tot nu toe heb gevonden wijst op het tegenovergestelde. Lijkt me ook niet logisch, als je gaat verhuizen zou je dan ook je vuurwerk niet meer kunnen nemen.

Back
Bovenaan