Vuurwerkverbod - Wat mag er?

Dus eigenlijk is een "publiek toegankelijke plaats" dan alleen als je het open en bloot over/op straat hebt? Want of het nou een auto, bakje van een brommer of tas is, dat is allemaal privé eigendom. Huurhuis dan eigenlijk weer niet hè :D :bonk: maar daarvan weten we dat je je eigen koophuis niet uitgezet kunt worden.
Er is hier ergens op het forum nog wel een topic waarin duidelijk beschreven staat wat een publiek toegankelijke plaats is.

Koopwoning kan je overigens ook uitgezet worden. De bank kan je dwingen de woning te verkopen op het moment dat jij je bezig houdt met strafbare zaken. Koopwoning kan daarnaast ook voor een x-periode gesloten worden door de burgermeester. Gebeurt in de praktijk eigenlijk alleen met drugs-en/of wapengerelateerde zaken.

Er is hier ergens op het forum nog wel een topic waarin duidelijk beschreven staat wat een publiek toegankelijke plaats is.

Koopwoning kan je overigens ook uitgezet worden. De bank kan je dwingen de woning te verkopen op het moment dat jij je bezig houdt met strafbare zaken. Koopwoning kan daarnaast ook voor een x-periode gesloten worden door de burgermeester. Gebeurt in de praktijk eigenlijk alleen met drugs-en/of wapengerelateerde zaken.

Dat klopt niet helemaal: https://www.gelderlander.nl/winterswijk/huis-vol-vuurwerk-in-winterswijk-terecht-gesloten-door-burgemeester~aeb8a945/

Dan maak jij een grote fout een auto vervoeren valt onder publieke ruimte. Iedere dag stappen er mensen bij mij in en komen ook in de kofferbak en dus publiekelijk toegangbaar.

Maar om eerlijk te zijn mij boeit het niet zo, heb liever geen vuurwerk in de auto. Tenzij ik het koop maar wil het snel weer eruit hebben.

Jij reageert en bepaald aan de hand van emoties. De regel is is dat een auto niet valt onder openbaar toegankelijke plaats.

Dit ga ik ook niet meer uitleggen omdat dit al meerdere malen in het regelgeving topic is besproken en uitgelegd.

Klopt, de kofferbak van je auto valt niet onder een publiek toegankelijke plaats. Het is dus toegestaan om 25kg vuurwerk te vervoeren mits dit vuurwerk voldoet aan de regels van het Vuurwerkbesluit en de RACT. Dit zolang de voorgenomen wetswijziging van het aankomende vuurwerkverbod niet is ingegaan.

Daarnaast dien je officieel een melding te doen van het invoeren, voor details zie mijn post een aantal pagina’s terug.

Klopt, de kofferbak van je auto valt niet onder een publiek toegankelijke plaats. Het is dus toegestaan om 25kg vuurwerk te vervoeren mits dit vuurwerk voldoet aan de regels van het Vuurwerkbesluit en de RACT. Dit zolang de voorgenomen wetswijziging van het aankomende vuurwerkverbod niet is ingegaan.

Daarnaast dien je officieel een melding te doen van het invoeren, voor details zie mijn post een aantal pagina’s terug.

"Consumenten mogen maximaal 25 kilogram vuurwerk van categorie F1 of
F2 vervoeren voor eigen particulier gebruik en er geldt voor particulieren geen meldplicht voor de
invoer of uitvoer van dit vuurwerk. In deze artikelen is het woord ‘bedrijfsmatig’ toegevoegd om dit te
verduidelijken. Particulieren die 25 kilogram of minder consumentenvuurwerk vervoeren en dit niet
doen in de uitoefening van beroep of bedrijf zijn van de transportvoorschriften en de meldingsplicht
uitgezonderd.""

Dit impliceert toch dat je geen melding hoeft te maken?

Bedankt je voor uitleg, meer dan duidelijk voor nu. Maar in de achterkamer met het regeerakkoord kunnen ze dat er wel met een meerderheid doorheen drukken als de regering er eenmaal is.

"Consumenten mogen maximaal 25 kilogram vuurwerk van categorie F1 of
F2 vervoeren voor eigen particulier gebruik en er geldt voor particulieren geen meldplicht voor de
invoer of uitvoer van dit vuurwerk. In deze artikelen is het woord ‘bedrijfsmatig’ toegevoegd om dit te
verduidelijken. Particulieren die 25 kilogram of minder consumentenvuurwerk vervoeren en dit niet
doen in de uitoefening van beroep of bedrijf zijn van de transportvoorschriften en de meldingsplicht
uitgezonderd.""

Dit impliceert toch dat je geen melding hoeft te maken?

Klopt ook. Echter is deze wijziging nog niet inwerking getreden. Dat wil dus zeggen, dat volgens de létter van de wet je een melding zou moeten doen. Ookal is dat niet de bedoeling.

Klopt ook. Echter is deze wijziging nog niet inwerking getreden. Dat wil dus zeggen, dat volgens de létter van de wet je een melding zou moeten doen. Ookal is dat niet de bedoeling.
Zo lees ik het niet, dit staat namelijk de voorpublicatie tot wijziging:
"In artikel 1.3.2, eerste lid, staat als uitgangspunt beschreven dat degenen die vuurwerk binnen of
buiten Nederland brengen, voorafgaand een melding moeten doen. Die melding moet ten minste 48
uur voorafgaand aan het binnen of buiten Nederland brengen van de artikelen worden gedaan. Voor
vuurwerk dat ter beschikking mag worden gesteld voor particulier gebruik was in de tweede helft van
december een kortere meldingstermijn van ten minste 24 uur geregeld in verband met een goed
verloop van de eindejaarsverkoop. Deze artikelen zijn naar hun aard gericht op bedrijfsmatige
activiteiten met vuurwerk. Consumenten mogen maximaal 25 kilogram vuurwerk van categorie F1 of
uitgezonderd."

Er staat duidelijk dat het voor particulieren toegestaan is om max 25 kilogram te vervoeren en er geen meldingsplicht is. Het artikel (1.3.2) wordt aangepast om het te verduidelijken. Het is dus (ondanks dat de wijziging nog niet gebeurd is) al legaal.

Dus volgens mij kan je de volgende conclusies trekken o.b.v. het vuurwerkbesluit en de voorpublicatie:
1) Je mag vuurwerk invoeren tot een max van 25kg als het vuurwerk voldoet aan het Nederlandse RACT (dus geen knalvuurwerk etc) én het een CE keurmerk heeft. Een melding is niet nodig zoals de voorpublicatie impliceert.
2) Je mag altijd max 25 kg vuurwerk hebben/vervoeren op een niet openbare plek. Of een kofferbak daaronder valt is over te discussiëren, maar als je die op slot doet lijkt me dat die niet openbaar is.

Let op: Vorig jaar was dit stuk van de wet aangepast vanaf 15 december, toen mocht je ook geen vuurwerk meer vervoeren. De kans is dus groot dat deze aanpassing er dit jaar ook komt.

Ik zie inderdaad dat dat het voornemen is, maar volgens mij is er nog geen officiële publicatie van in de Staatscourant. Al is dat meer een formeel dingetje, dus dat zal wel gepubliceerd worden voor 15 december.

Ook dit klopt. Daarnaast moet de wijziging genotificeerd worden in Brussel, waarbij een spoedprocedure moet worden toegekend. Daar gaat ook weer wat tijd overheen.

Voor de duidelijkheid, deze notificatie is op dit moment nog niet gedaan.

Bedankt voor alle heldere informatie allemaal, hele nuttige discussie dit.

Krijg 14 dec m'n nieuwe auto geleverd...15 dec naar Duitsland kan nog net :yes:

Weet iemand toevallig in detail hoe het zit met dat kvk ophalen in Duitsland?
Ik sta als gemachtigde geregistreerd maar maak me enigszins zorgen dat bijvoorbeeld een belastingdienst komt vragen van "en wat heeft uw bedrijf met die ingekochte goederen gedaan meneer?"

Ik sta als gemachtigde geregistreerd maar maak me enigszins zorgen dat bijvoorbeeld een belastingdienst komt vragen van "en wat heeft uw bedrijf met die ingekochte goederen gedaan meneer?"

Nog nooit problemen mee gehad.

Gewoon bij een vriend in Duitsland afgeleverd en met oud en nieuw in DLD afgestoken.

Jij reageert en bepaald aan de hand van emoties. De regel is is dat een auto niet valt onder openbaar toegankelijke plaats.

Dit ga ik ook niet meer uitleggen omdat dit al meerdere malen in het regelgeving topic is besproken en uitgelegd.

Ik reageer nooit met emotie laat ik dat even voorop stellen. Ik weet ook niets 100% ervan(weet niet alles zeg maar) maar ik las iets en dacht oké. Iemand reageerde op mij en ik las wat anders en de best betreffende persoon reageerde dat is vreemd iets wordt uit zijn verband getrokken. Zit geen enkel emotie bij.

Gaf ook meerdere keren aan het is discutabel de 1 zegt dit en de ander zegt dat, dat is voor mij ook een reden dat ik er wel van leer maar niet erin geïnteresseerd ben.

Maar wil ook geen misverstanden van maken. De discussie kreeg een wending waarvan ik dacht, daar hadden we het niet over er staan 2 verschillende dingen. Het is discutabel maar ben geïnteresseerd in het onderwerp nee.

Anderzijds wil ik je toch bedanken voor alle opheldering en nogmaals laat me nooit leiden door emotie, doe ik dat wel reageer ik niet want dan wil ik me gelijk hebben. Maar ondanks alles heb ik weer iets geleerd en neem het mee mocht ik weer interesse in het onderwerp krijgen.

Maar toch ga ik je bedanken voor alle opheldering en ben toch wijzer geworden erin. Leer graag van anderen heb er oren naar en dan lees ik het ook. Maar de discussie die wou ik niet maar is ook mijn eigen schuld. Maar ik heb er ook geen verstand van wat wel en niet mag. En daarom leer ik graag en lees ik jou stukken wel is zeer nuttig, ondanks dat ik er niet in geïnteresseerd ben. Maargoed leren van een ander kan nooit kwaad.

Voor een ieder die nog vragen heeft omtrent vervoer het gehele jaar door en de tijdelijke wijziging vanwege corone:

- Artikel 1.2.5 lid 2, Vuurwerkbesluit bepaald dat consumenten (wij dus) per voertuig niet meer dan 25kg pyrotechnische artikelen mogen vervoeren.
- Artikel 1.2.4 lid 1, Vuurwerkbesluit bepaald dat het verboden is om pyrotechnische artikelen voorhanden te hebben buiten een bepaalde inrichting. Lid 2, toevoeging a, bied uitzondering voor dat verbod tijdens de verkoopdagen en de jaarwisseling zelf, indien niet meer dan 25kg voorhanden is. Lid 2, toevoeging b, bied uitzondering voor dat verbod indien niet meer dan 25kg voorhanden is op een plaats die niet voor publiek toegankelijk is (een auto dus).
Lid 2, toevoeging a, maakt het dus mogelijk dat jij tijdens de verkoopdagen en afsteektijden max 25kg bij je mag hebben, ook al ben je op een voor publiek toegankelijke plaats, dus in een tasje over straat, in een fietstas, bij je op de stook locatie, etc. Lid 2, toevoeging b, maakt het dus mogelijk dat je in een auto het gehele jaar max 25kg mag vervoeren. Uiteraard moet dat vuurwerk wel voldoen aan de RACT/Vuurwerkbesluit.

Om het vervoersverbod voor consumenten in te stellen, laten ze die uitzonderingen onder toevoeging a en b in Artikel 1.2.4 lid 2, van het Vuurwerkbesluit, tijdelijk achterwege.

Voor een ieder die nog vragen heeft omtrent vervoer het gehele jaar door en de tijdelijke wijziging vanwege corone:

- Artikel 1.2.5 lid 2, Vuurwerkbesluit bepaald dat consumenten (wij dus) per voertuig niet meer dan 25kg pyrotechnische artikelen mogen vervoeren.
- Artikel 1.2.4 lid 1, Vuurwerkbesluit bepaald dat het verboden is om pyrotechnische artikelen voorhanden te hebben buiten een bepaalde inrichting. Lid 2, toevoeging a, bied uitzondering voor dat verbod tijdens de verkoopdagen en de jaarwisseling zelf, indien niet meer dan 25kg voorhanden is. Lid 2, toevoeging b, bied uitzondering voor dat verbod indien niet meer dan 25kg voorhanden is op een plaats die niet voor publiek toegankelijk is (een auto dus).
Lid 2, toevoeging a, maakt het dus mogelijk dat jij tijdens de verkoopdagen en afsteektijden max 25kg bij je mag hebben, ook al ben je op een voor publiek toegankelijke plaats, dus in een tasje over straat, in een fietstas, bij je op de stook locatie, etc. Lid 2, toevoeging b, maakt het dus mogelijk dat je in een auto het gehele jaar max 25kg mag vervoeren. Uiteraard moet dat vuurwerk wel voldoen aan de RACT/Vuurwerkbesluit.

Om het vervoersverbod voor consumenten in te stellen, laten ze die uitzonderingen onder toevoeging a en b in Artikel 1.2.4 lid 2, van het Vuurwerkbesluit, tijdelijk achterwege.
klopt niet helemaal dt.
1.2.4 lid 2b komt (iig vorig jaar) niet te vervallen, anders zou je het ook niet meer thuis mogen opslaan.

Als je advies van de Raad van State leest geven zij duidelijk aan dar opslag thuis <25kg toegestaan blijft. Alleen dat het niet meer verplaats mag worden omdat je het op straat niet voorhanden mag hebben.

Oftewel, je mag het niet naar je auto toe brengen, of er uit halen (tenzij bijv. in je eigen garage, of afgesloten prive terrein).
Heel formeel gezien zou je het wel in je auto mogen hebben liggen ter opslag.

Ik ben geen jurist, maar dat vervoersverbod ziet er niet waterdicht uit. Zolang een auto telt als "niet publiek toegankelijk" mag je tot 25kg in je auto opslaan.

https://www.raadvanstate.nl/@123363/w17-20-0431-iv/
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-520.html

klopt niet helemaal dt.
1.2.4 lid 2b komt (iig vorig jaar) niet te vervallen, anders zou je het ook niet meer thuis mogen opslaan.

Als je advies van de Raad van State leest geven zij duidelijk aan dar opslag thuis <25kg toegestaan blijft. Alleen dat het niet meer verplaats mag worden omdat je het op straat niet voorhanden mag hebben.

Oftewel, je mag het niet naar je auto toe brengen, of er uit halen (tenzij bijv. in je eigen garage, of afgesloten prive terrein).
Heel formeel gezien zou je het wel in je auto mogen hebben liggen ter opslag.

Ik ben geen jurist, maar dat vervoersverbod ziet er niet waterdicht uit. Zolang een auto telt als "niet publiek toegankelijk" mag je tot 25kg in je auto opslaan.

https://www.raadvanstate.nl/@123363/w17-20-0431-iv/
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-520.html

Dat klopt. 1.2.4, lid 2b komt niet te vervallen. Lid 4 wordt echter gewijzigd waarbij het vervoer door particulieren expliciet wordt verboden.

In artikel 1.2.4, vierde lid, wordt na ‘is’ ingevoegd ‘, met uitzondering van het vervoer door particulieren van consumentenvuurwerk,’.

... dus

Het eerste lid is, met uitzondering van het vervoer door particulieren van consumentenvuurwerk, tevens niet van toepassing indien het vuurwerk of de pyrotechnische artikelen voor theatergebruik worden vervoerd overeenkomstig de eisen gesteld bij of krachtens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen en met inachtneming van artikel 1.2.5.

Back
Bovenaan