[Vuurwerkfederatie] Updates Vuurwerkfederatie 2021

Ik vond zowel Groen Links als PvdD nogal zwak overkomen, ik had gedacht dat ze nog nieuwe argumenten zouden gebruiken, maar nee...ook typisch dat die dame van groen links het heeft over "luisteren naar de experts" terwijl dat bij de discussie rond vuurwerk juist niet gebeurt (zie Kuipers en van Dissel) door GL en PvdD...lekker selectief

Dat komt nog. Dit is puur een babbeltje met het verzoek aan het Kabinet om daar op te reageren. Dat gebeurt straks. Vervolgens komt er een zgn. 2e termijn en daarin worden dan Moties (officiële voorstellen waarover gestemd wordt) ingediend en daarbij wordt wel degelijk een zware onderbouwing gegeven om andere partijen te overtuigen mee te doen. Alleen als een Motie voldoende wordt ondersteund, zal daar uiteindelijk over gestemd worden.

Dat komt nog. Dit is puur een babbeltje met het verzoek aan het Kabinet om daar op te reageren. Dat gebeurt straks. Vervolgens komt er een zgn. 2e termijn en daarin worden dan Moties (officiële voorstellen waarover gestemd wordt) ingediend en daarbij wordt wel degelijk een zware onderbouwing gegeven om andere partijen te overtuigen mee te doen. Alleen als een Motie voldoende wordt ondersteund, zal daar uiteindelijk over gestemd worden.

Aha, duidelijk! Nou ik ben benieuwd met welke onderbouwing ze komen

Gizmo, wanneer verwacht jij dat er een klap op wordt gegeven? Morgen, donderdag?

Is lastig te zeggen. Zie ook mijn eerdere reacties in dit topic o.a. https://forum.vuurwerkcrew.nl/showt...deratie-2021&p=1244375&viewfull=1#post1244375

De tekst daaruit:

Volgens mij is het niet persé vrijdag. De komende dagen, en m.n. dinsdag en woensdag, vinden er Tweede Kamer Corona-debatten plaats over de nieuwe maatregelen en waarin het bekende anti-kamp onder leiding van GL en PvdD weer vol ten strijde zal trekken m.b.t. vuurwerk.

Vrijdag is er vervolgens weer een Ministerraad. Als er voor die tijd nog niks besloten of geforceerd is in de Tweede Kamer dan zal vermoedelijk bij die Ministerraad op vrijdag het besluit vallen.

Vandaag en morgen vinden de debatten n.a.v. de nieuwe Corona-maatregelen plaats en tijdens die debatten zullen tal van Moties worden ingediend, ook over vuurwerk door GL en PvdD.

Die Mevrouw van de PVDD is echt stuitend !
De zorg wederom misbruiken om je eigen puntje er door te drukken. Vreselijk :sad:

Wat is jou verwachting Gizmo? Ziet het er gunstiger uit dan vorig jaar?

Ik ben en blijf positief gestemd. De soep wordt veel minder heet en veel minder fel gegeten dan vorig jaar. Had het Kabinet zich er nu gemakkelijk vanaf willen maken, dan hadden ze afgelopen vrijdag een Corona-afsteekverbod er meteen bij ingepropt bij alle andere maatregelen. Maar dat hebben ze niet gedaan. Tel daar de voor ons positieve geluiden vanuit het OMT van de laatste dagen bij op dan ziet het er niet slecht uit.

Tegelijkertijd kijk ik wel met spanning naar de besmettingscijfers en is het niet in ons voordeel dat er uitgerekend nu weer technische problemen met de tellingen zijn. Media schreeuwen alweer over records terwijl er duidelijk bij staat dat er correcties in verwerkt zijn. Positief nieuws kwam er vandaag wel vanaf de IC's waar een toename van het aantal patiënten lijkt te stagneren. Dat kan helpen.

Kortom: ik ben positief, maar het is een dun lijntje. En wat ik nu ga zeggen helpt niet: vorig jaar was ik tot op het laatste moment ook positief dus voor wat het waard is... :wink:

Ik ben, net als gizmo75 best positief gestemd. Vorig jaar was het volgens mij al echt wel een gevalletje: "toe dan maar" voor het kabinet. De situatie is nu duidelijk anders volgens mij. Ik heb nog goede hoop ...
Als ik dan zo'n smekend mensje van de PvDD zie staan met trillende stem, dan lig ik daar niet echt wakker van moet ik zeggen.

Hahaha mooie laatste zin ook Gizmo :)
Maar bedankt voor je uitleg, volgens mij lezen er erg veel mensen mee die geen berichten achterlaten, maar die wel dit soort posts waarderen :thumbsup:

Ik heb zelf het idee dat het tegengeluid dit jaar luider is. De experts zijn het er bovendien over eens dat een vuurwerkverbod niet bijdraagt aan het voorkomen van besmettingen (en dus ziekenhuisopnames). Ook de cijfers mbt SEH-patiënten zijn nu hardop vergeleken met de schaatsgewonden van afgelopen jaar. Het wordt voor het kabinet mijns inziens heel lastig om een vuurwerkverbod als CORONAmaatregel te verkopen. Ik ben positief :)

Als ik het goed begrijp, wanneer de motie voor een vuurwerkverbod zo niet gesteund wordt zal er geen stemming plaatsvinden en gaat de verkoop door. Toch?

Als ik het goed begrijp, wanneer de motie voor een vuurwerkverbod zo niet gesteund wordt zal er geen stemming plaatsvinden en gaat de verkoop door. Toch?

Om het helemaal officieel uit te leggen:
Als de motie wordt verworpen is een vuurwerkverbod niet de wens van de kamer. Het kabinet vergaderd in de Ministerraad, op vrijdagochtend. Daar kunnen zij dan nog altijd tot een vuurwerkverbod besluiten. Indien ze dat doen, zal de kamer daar nog weer op kunnen reageren.

Neemt de kamer de motie(s) aan, dan is het de wens van de kamer - en daarmee het verzoek aan het kabinet - om te komen tot een vuurwerkverbod. Het kabinet kan dit dan echter ook nog naast zich neerleggen.

Ik heb een goed gevoel. Het is zoals Gizmo ook al min of meer zegt. Het gevecht wordt minder agressief gevoerd. Het lijkt wel alsof GL en PvdD alle hoop op het OMT had gevestigd met hun hulp om het kunstje nog een keer te flikken. Maargoed schijn kan bedriegen al lijkt het totaal niet op vorig jaar. Ook de media niet! Ik heb een goed gevoel!

Vandaag zal er in ieder geval niks meer duidelijk worden over een eventueel verbod. Er is namelijk nog geen besluit genomen. Wel nam Rutte het woord 'compensatie' al in de mond dus hopelijk loopt hij hiermee niet op de zaken vooruit.

Vandaag zal er in ieder geval niks meer duidelijk worden over een eventueel verbod. Er is namelijk nog geen besluit genomen. Wel nam Rutte het woord 'compensatie' al in de mond dus hopelijk loopt hij hiermee niet op de zaken vooruit.

Even iets completer: Rutte zegt zojuist in het Corona-debat dat ze "Binnenkort en als dat kan deze week nog een besluit over een eventueel vuurwerkverbod wordt genomen. Uiteraard zal bij een eventueel verbod weer de nodige compensatie beschikbaar worden gesteld." Weten we nu dus nog steeds niks en in het slechtste geval duurt het dus nog langer dan deze week dat er uitsluitsel komt...

Hilarisch gewoon hoe dat gaat in het debat nu: Groenlinks en PvdD rennen nog snel naar de microfoon voordat Grapperhaus wegloopt. Grapperhaus schuift het vuurwerkdossier maar even door naar Rutte. Echt, worden die 2 partijen niet moe van zichzelf?!

Opvallend wat Rutte zei op de vraag over waarom er geen mensen langs het voetbalveld mogen staan, maar wel mensen in een cultuurgelegenheid binnen mogen zitten. Hij zei toen dat ze in de overweging mee hebben genomen dat de cultuursector harder getroffen is dan andere sectoren. Je kan voorzichtig stellen dat de vuurwerksector het hardst is getroffen van alles, want die heeft al bijna 2 jaar niks kunnen uitleveren.

Back
Bovenaan