Vuurwerkbranche kan leven met verbod op knalwerk en vuurpijlen!

3xh

VWC lid
Vuurwerkbranche kan leven met verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen

Vuurwerkbranche kan leven met verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen

Een opvallende reactie van de vuurwerkbranche in Nederland: de branche zou het jammer vinden als knalvuurwerk in Nederland verdwijnt, maar kan daar wel mee leven. Dat zegt Leo Groeneveld van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid adviseert na onderzoek om knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden. Volgens de raad is de jaarwisseling het gevaarlijkste moment van het jaar en wordt 40 procent van de incidenten tijdens oud en nieuw veroorzaakt door vuurwerk.

Siervuurwerk belangrijker
"We begrijpen dat het vuurwerk in een land als Nederland, waar heel veel vuurwerk wordt afgestoken, gereguleerd moet worden", zegt Groeneveld. "We zouden het betreuren als het knalvuurwerk verdwijnt, want dat is de oorsprong van het vuurwerk, het verdrijven van boze geesten. Maar uiteindelijk vinden we dat siervuurwerk het belangrijkste onderdeel is van het vuurwerk op oudejaarsavond. Dat hoort echt bij de Nederlandse traditie. Dus een verbod is voor ons niet onoverkomelijk."

Dat er door een vuurwerkverbod minder incidenten zijn, zoals de onderzoeksraad stelt, betwijfelt Groeneveld. "Ik denk niet dat het aantal incidenten door een verbod op vuurwerk wordt verminderd. Ik denk dat het probleem veel meer zit in het wangedrag van mensen. Het lijkt alsof oudejaarsavond een soort startschot is om gekke dingen te doen."

Hulpverleners lastiggevallen
"Er worden dingen vernield, hulpverleners lastiggevallen, er is overlast, illegaal vuurwerk... Of je nou vuurwerk, een bierfles of een steen gebruikt om hulpverleners lastig te vallen, het gaat erom dat er mensen in onze samenleving zijn die tot zoiets in staat zijn."

Groeneveld gelooft ook niet dat de branche veel verlies zal lijden als knalvuurwerk en vuurpijlen worden verboden. "Dat is samen ongeveer 15 procent van het totale vuurwerk, er blijft dan nog 85 procent over. Er zal ongetwijfeld een verschuiving komen, dat mensen wat meer ander vuurwerk kopen." Hij ziet wel een klein risico: dat mensen die willen knallen illegaal vuurwerk zullen kopen. Dat moet beter worden aangepakt, vindt de branche.

Het is nog de vraag of het advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid wordt overgenomen. Het kabinet kan dat ook naast zich neerleggen. Maar, zegt politiek commentator Frits Wester, "ook al gaat het om een advies, het is wel een stevig signaal naar de politiek

Hier krijg ik de koude rillingen van!!!
Dus wat het BPN doet is het slikken als zoete koek..
Vaarwel klein vuurwerk!!!

Dan moet je wel lawinepijlen en nitraten etc gaan kopen..de logica
En dat veranderd al snel in cobra 6 etc zodra ze die contacten maken..

Hebben we eindelijk weer fatsoenlijke knalletjes met de Mega Korsar ed. Willen ze dit straks helemaal gaan verbieden...

Hoe komen we dan aan ons knalvuurwerk? Dan gaan alle pubers aan de illegale knallers want er zijn geen legale meer.

Interessante uitspraken, het gevolg wordt even in 1 regel benoemd; kans dat ze illegaal knalvuurwerk gaan kopen. Daar ben je zeker van, er zal weer een enorme handel in nitraten e.d. ontstaan en of dat nou overlast en incidenten tegen zal gaan... :frusty:

Een verbod op knal vuurwerk en vuurpijlen, wakkert de illegale handel alleen maar aan.

Jammer dat alles om geld draait.
Want het logisch na denken is ook al ver te zoeken..

Leo Groeneveld cs hijsen de witte vlag al. Binnen luttele uren! Waarom zou je in vredesnaam instemmen met het verbod op onschuldig knalvuurwerk? Elke liefhebber en latere big spender is toch ooit begonnen met kanonslagen en matjes? Nee, erg doorzichtig om zo aan te sturen op het uitfaseren van al het kleine vuurwerk waarop weinig winstmarge zit. Nog even en er zijn alleen maar cakeboxen en fonteinen te koop vrees ik. Het hele gevoel en de beleving van oud en nieuw gaat zo naar de kloten!

En dan te bedenken dat deze hele compleet voorbarige mediastorm nu al losgebarsten is, Terwijl het daadwerkelijke rapport op dit moment nog niet eens gepubliceerd is!!! Man, man, man.

Uit persoonlijk oogpunt al een aantal keer bij buren vuurpijlen alle kanten op zien vliegen. Ik koop alleen cake boxen en zal er niet echt wakker van liggen...

Echter is het nu wel zo dat de relschoppers niet met rotjes gooien maar met zwaar spul, wat al verboden is.
Of je nou een knaller, steen of bierfles gooit maakt die gasten geen donder uit.
Daarnaast vermoed ik dat de mensen die wat knalwerk willen kopen nu snel kiezen om te gaan zoeken in de illegale handel.

Wat ik wel vreemd vind is dat er niks over in staat over single shots, die discussie is ook flink aan de gang.
Of de singleshots zouden in dit verhaal onder het knalvuurwerk moeten vallen.

Ik snap dus echt niet dat de BPN niet eens duidelijk naar buiten treed met een duidelijk verhaal;
- de ongevallen die voorkomen gebeuren NIET met Nederlands knalvuurwerk. Daarvoor heb je namelijk een knal nodig, Nederlands knalvuurwerk plopt.
- laat testen zien dat het Nederlandse knalvuurwerk geen kwaad kan. Laat zien dat er niks gebeurt wanneer dit verkeerd gebruikt wordt.
- laat de kracht van illegaal vuurwerk zien en creëer bewustwording bij de consument dat dáár het probleem ligt.

Maar ach, Leo Groeneveld, directeur van Lesli... die weet natuurlijk dondersgoed dat op knalvuurwerk moet worden toegelegd, dus daarom verbieden we het maar. Onder het motto; het is veiliger. Zeg dan gewoon dat je er nóg meer geld wilt uithalen! Wat moet je met zo iemand als voorman van BPN?

naja 1 voordeel met een verbod op nl knalvuurwerk kan men nooit meer zeuren over bommen etc.. want dan is het overduidelijk illegaal vuurwerk en dat is al verboden.

Wat ik wel vreemd vind is dat er niks over in staat over single shots, die discussie is ook flink aan de gang.
Of de singleshots zouden in dit verhaal onder het knalvuurwerk moeten vallen.

Wat betreft single shots, dat is natuurlijk voor de volgende keer. Ze kunnen ons natuurlijk niet alles ineens verbieden. Dat doen ze wel in kleine delen (die vuillakken)

Vuurpijlen kan ik nog wel mee leven als zr dat gaan verbieden, maar kom op man nederlands knalvuurwerk verbieden die nog zachter knalt dan een scheet van een mug, de overheid weet niet wat ze hier mee gaan aanrichten, een flinke toename van illigaal vuurwerk

Die reactie op het rtl nieuws van die van Groeneveld valt mij behoorlijk in het verkeerde keelgat. Tussen de regels komt het er dus op neer dat ie toch wel zn centen vangt omdat er op knal en pijlen niet veel winstmarge zit.
Das nog niet het ergste; het liefhebben van de vuurwerk(traditie) in al zijn facetten van babypijl,singleshots,kleine artikelen,de geschiedenis van vw traditie, komt nu niet echt uit zijn woorden naar voren.
Dus zo te horen wil hij geen deugdelijk tegen-aragument voeren? En die meneer moet voor belangen voor de branche staan?

Vuurpijlen kan ik nog wel mee leven als zr dat gaan verbieden, maar kom op man nederlands knalvuurwerk verbieden die nog zachter knalt dan een scheet van een mug, de overheid weet niet wat ze hier mee gaan aanrichten, een flinke toename van illigaal vuurwerk

Even tussen al het geweld door...
Het is een advies, de politiek kan het ook nog naast zich neer leggen.
Er is nog niets zeker...

Vuurpijlen kan ik nog wel mee leven

En dit is duidelijk ons probleem. Je moet niet denken aan waar je mee kunt leven, want dan pakken ze je iedere keer wel wat af. Op een gegeven moment is het genoeg geweest. Toch?
Wat mij betreft is de maat nu al vol, afsteektijd afgenomen.. heb ik nu nog steeds last van. Kan het moeilijk verwerken. Ik zeg dus NEE! Vind het trouwens jammer dat er mensen zijn die (te snel) de handdoek in de ring gooien zonder het gevecht eerst aan te gaan.

En dit is duidelijk ons probleem. Je moet niet denken aan waar je mee kunt leven, want dan pakken ze je iedere keer wel wat af. Op een gegeven moment is het genoeg geweest. Toch?
Wat mij betreft is de maat nu al vol, afsteektijd afgenomen.. heb ik nu nog steeds last van. Kan het moeilijk verwerken. Ik zeg dus NEE! Vind het trouwens jammer dat er mensen zijn die (te snel) de handdoek in de ring gooien zonder het gevecht eerst aan te gaan.

Dat mensen te snel opgeven ben ik met je eens,
Maar "het moeten verwerken" van niet meer overdag afsteken is misschien wat te fanatiek... :shocked: :p
Ja het is jammer, maar mis er niet zo heel veel aan, vind het 18:00 monent een stuk leuker, lekker donker buiten, prima voor de eerste sier cake's :)

Back
Bovenaan