Vuurwerk zoeken

indd mijn ouders vertellen het nog steeds , maarja ik doe het al jaren lang [zie vorige post]

dusja

een echte freak is er een die soms dingen doet die andere mensen zeggen moet je niet doen ,een freak in hart en nieren

Mijn verhaal, waar ik vroeger woonde 12jaar geleden, was vuurwerk helemaal hot. Iedereen had wel wat anders dat gewoon erg gaaf was. Dit zorgde er toen al voor de we vanaf dat het vuurwerk in Nederland verkocht mocht gaan worden, we rondjes liepen langs alle kennisen wat ze hadden kunnen bemachtigen uit andere landen/dealers. Het begon al met het bekijken wat we allemaal wel niet hadden kunnen en mogen kopen van onze ouders.

Vaak liepen we savonds al buiten om hier en daar een klap te horen, of een mooi effect te zien in de lucht. Af en toe hadden we geluk en waren het een paar grotere gasten die gewoon ergens stonden te stoken, waar we dan op een afstandje heel wat uurtjes stonden te kijken.

Daarna lekker naar huis, en weer een nachtje verder slapen naar oud en nieuw, savonds nog vaak het bed uit om even naar buiten te kijken als je wat hoorde. Slapen was toen een grote luxe die ik nooit had als het bijna oudjaarsdag werd. Slapen lukte me echt niet.

Op de dag zelf liepen we de hele buurt af om zelf overal te kunnen stoken en bij alle mensen te kijken. Het waren toen geweldige tijden, het hele dagen samenlopen en vuurwerk afsteken is er nu toch wel vanaf. Het enige dat over is is het samen savonds relaxen en dan rond een uur of 10 naar buiten om non stop te knallen tot een uur of 4 in de nacht.

Vroeger waren we met een hele groep op 1Januari al heel vroeg buiten, om overal te gaan kijken, wat er lag. Wie kent het niet het zoeken in het vuurwerk naar stukken die jij niet gezien hebt in een foldertje, en die je toch graag zou willen hebben... Het verzamelen van parachutes, of het zoeken naar grote potten. Zo werden er jaren geleden ratelbanden verkocht in een soort harde kartonnen kokers, er waren 3 verschillende maten, hiervoor hebben we stad en land afgezocht om ze voor iedereen te vinden.

Zo hebben we een aantal jaren zoveel mogelijk romeinse kaarsen verzameld en achter mijn schuurtje in de tuin gelegd waar een soort nutteloze ruimte was, we hebben dit denk ik een kleine 4 jaar volgehouden, bij het opruimen was het erg leuk om te zien, dat de labels bijna ieder jaar veranderen.

De parachutes die we toen vonden heb ik nog steeds bewaard, net als een aantal gouden klassiekers uit die tijden. Vroeger verkochten ze voor de wat kleine freaks auto's, vliegtuigen, treintjes, kikkers, slangen enzovoorts... hiervan heb ik er minimaal 1 bewaard.

Dit was mijn ervaring tijdens oud en nieuw toen ik wat jonger was, het gevoel dat je daarbij hebt is eigenlijk niet te omschrijven. De spanning, toch maar wel iets afsteken of niet... Het rennen naar het raam als je een cake hoort. allemaal geweldig.

mensen schrijf allemaal alsjuhblieft ook een verhaal, het is erg leuk lezen en des te meer berichten hoe meer verschillende ervaringen je ziet. De beleving verschilt ook per mens, alleen het principe is overal hetzelfde... VUURWERK

Echt zoeken deed ik niet, ik keek wel altijd mijn ogen uit naar wat er afgestoken was. Dan door de straten lopen en rondkijken wat voor kleurigs her en der nog lag. Ik heb nooit aparte stuks vuurwerk en parachutes kunnen verzamelen helaas.

ik ben zelf eigenlijk zelden de day after gaan zoeken wat er niet was afgestoken want als mijn broer en ik meestal klaar waren konden we voorlopig geen vuurwerk meer zien(we staken meestal met z n 2en zo n 4000rotjes af dat waren in de beginjaren 80 10broden kanonslagen,toen had je nog broden=40pakjes van 10rotjes per pakje).
dat koste in die tijd 4gulden per brood dus 40gulden was een smak geld maar mijn broer werkte toen al dus die betaalde het meeste.
en in de jaren 80 had je nog echte winters dus ik bleef altijd lekker lang in bed liggen in de warmte want ik was nieuwjaarsdag bijna de hele dag bezig om te ontdooien.

ik ben nu 14. en ik moet eerlijk zeggen ik doe het nu nog. toen ik klein was jaar of 5-6 ging ik de dagen na oud en nieuw ons hele erf af(mijn vader is tuinder dus we hebben flink wat grond waar we alles afsteken) op zoek naar een stukje vuurpijl, een stukje papier van een bombette, een vuurpijl stokje of wat ik ook vaak vind is een stukje karton met precies de titel van die pijl erop bijvoorbeeld dominator (pijl van broekhoff). en dan liep ik vrolijk naar de schuur toe om het daar neer te leggen. waarna ik mijn speurtocht weer starte:). dus ieder jaar lach er wel een stapel vuurpijl stokjes in de schuur totdat ik er achter kwam dat ze er niet meer lagen. dus ik naar mijn vader toe helemaal over de toeren toen mijn vader zij "ach het is maar vuurwerk afval" waarna ik nog bozer werd. maar uiteindelijk allemaal goedgekomen en over een week ga ik weer op zoek:):):). maar onafgegaan vuurwerk gooide ik vroeger trouwens al gelijk in de regenton:).

Het zoeken naar weigeraars deed ik vroeger ook. Hele bergen (doorweekte) rotjes heb ik bij elkaar gesprokkeld. Heerlijk.

Tegenwoordig (sinds 3 jaar) loop ik op 1 of 2 januari een rond om Day-After foto's te maken. En om te traditionele speurtoch erin te houden wordt er druk gezocht naar labeltjes en bijzondere doosjes die nog niet in mijn verzameling zitten. Zo kwam ik 2 jaar terug een doosje van A-bombs tegen, een doosje wat je als simpele consument niet snel te pakken krijgt. En dit jaar kwam ik een mooi labeltje tegen van de Golden Dragons. Toch leuk. Tijdens de zoektoch van dit jaar kwam ik trouwens nog een volledig ongeschonden Mine-mortiertje tegen. Omdat ik het niet kon laten meegenomen -met een heerlijk nostalgisch gevoel in m'n buik- en later die dag afgestoken.

Dat zoeken naar niet afgegaan vuurwerk deed ik vroeger natuurlijk ook.

Volgende ochtend weer met een paar vrienden op pad om te kijken wat er
allemaal op het dorp was afgestoken.
Dan kwamen we thuis met een verzameling wat dan allemaal op de kachel moest
om te drogen. Maar ja,een lontje wat eenmaal nat is geworden doet het toch niet meer. Zo zat er een keer een romeinse kaars tussen die niet helemaal
was afgegaan, dus ik dat ding opengebroken, al het losse kruit plus nog 2
sterren op een hoopje gedaan en proberen aan te steken(had natuurlijk geen
lont voorhanden).
Resultaat: zwarte duim en ik zag ruim een half uur een groene vlek voor
mijn ogen!! Maar het kruit deed het toch nog.hahaha

Vroeger had ik ook niet zo veel geld om veel vuurwerk te kopen.
We deden meestal met een groepje samen en met oud en nieuw waren we
allemaal bij elkaar. Dat was altijd een gezellige happening.
Tussendoor naar buiten om zelf wat af te steken en kijken naar wat een
ander afstak in de buurt.

Zo hadden we destijds een oom die toen bij de politie werkte.
Hij kwam toen met oud en nieuw ook op bezoek om met zn allen oud en
nieuw te vieren.
Deze keer had hij een grote kartonnen doos bij zich vol met inbeslaggenomen
vuurwerk!!!
Dit was wel gewoon klein vuurwerk zoals potjes kaarsen enz.
Er zat ook nog een meter-pakket tussen en een doos strijkers. Ja, we waren
de koning te rijk!!! Heb het nu wel over 20 jaar terug.

Wat het zoeken betreft dat doe ik nu niet meer, maar na oud en nieuw zie
ik nog wel alles liggen. Dat gaat als freak zijnde nooit over.

Geweldig om jouw ervaring te mogen lezen Pirico.
Ik herken veel van jouw belevenissen in mijn eigen jeugd.
Hoop dat nog vele leden zullen volgen om hun vertaal over het zoeken naar vuurwerk met ons te delen

Ik ging vroeger slapen, en dacht al aan wat ik de volgende dag zou vinden haha.
Werd ook meestal erg vroeg weer wakker, aankleden en rennen, samen met wat vriendjes de hele buurt afstruinen en hopen dat het nog niet geregend had :wink:

Teveel ervaringen om op te noemen haha, een keer een klein pagara rotje gevonden van een chinese rol, lont erop van 10 cm, dacht nou die gaat wel, wou hem in een lege pamperdoos leggen, doe me aansteker aan, en een gappie roept me, keer me hoofd om en beweeg daarmee ook de vlam langs het lontje terwijl ik hem nog vast had, dat deed pijn als kleine jongen haha xD, even flippen en het was over, alles zat er nog aan, al voelde ik niets haha...

Chinese rollen waren voor mij een ware droom, ik had er nog nooit een meegemaakt en alleen op afstand gehoord, en was altijd gek op de overblijfselen ervan, die bewaarde ik en nam ze later mee naar het strand om daar lekker stiekem te knallen, en dat vond ik geweldig, waar avontuur gevoel :P

Later had ik een kennis, die was op hol geslagen met elk jaar grotere rollen
begon met 100.000-300.00-500.000-1.000.000 dus je begrijpt GOd had mijn wens
gehoor gegeven heheheh, dat waren pas bergen rood papier, rol over de straat tot aan het dak 15 meter hoog, langs alle ramen op 50 cm afstand, en geeneen raam gebroken!

Daarna "even" vegen erg mooi allemaal, vereeuwigd in mijn gedachten.

Net zoals de keer dat ik zoveel had gevonden dat letterlijk mijn hele jas vol zat, ik had een bomberjasje maar er zat een gat in mijn binnenzak, dus kon flink doorladen...had een 720 shots matje erin waar nog de helft van over was en VEEl andere ellende haha, we liepen door de straten te struinen
En ik had ene voorgevoel, en zei tegen me gabber even stoppen met afsteken straks worden we nog gepakt... OK Nog effe 1 rotje! PANG! JAJA Politie rijd voorbij hoor!!!

PIEPP KLIK zoef achteruit haha RENNENNNNN wij terug de straat in, ja hoor
ze kwamen achter mij aan, IK WEER haha, ik ren terug auto gaat acheruit keihard :p okeoke ik was 14 ofzo ik gaf op, was best onder de indruk, leek wel een inval haha, agent komt eruit oke jongens (opent zijn kofferbak en gooit zijn petje erin) gooi al het vuurwerk wat je hebt maar in mijn petje.

Je begrijpt haha hup trek mat uit me binnenzak, rotjes, pagara,s
vuurpijltjes, echt grote vuurpijlen zonder stokken xD
echt veel van alles en het hoedje was niet meer te zien ;)

Agent kijkt verbaasd haha ZOO JONGEN JIJ BENT ZEKER DE LEIDER VAN DE GROEP hahaha, was erg erg erg funny moment, was overigens niet zo, we waren lone rangers, maar hoe het eruit kwam, hij zag mij en zoveel vuurwerk uit 1 zak hij dacht war komt dat vandaan hij goochelt ;)
Alles ingeleverd en we mochten weer verder, maar je begrijpt hele dag was naar de ***** en alle winst voor dat jaar was weg.

Gekste dingen gevonden ook, van matten tot cakes en kleine flowerbeds, 1 keer een pijlenpakket, dat vergeet je natuurlijk nooit meer :wink: zelfs een keer een thunderflash uit het leger gevonden rood met groen, ga daar maar niet verder op in hehe...

Als ik eraan terugdenk, word ik er erg blij van, kan nog wel 36 pagina,s met troep schrijven, maar het is al zo laat :wink: hahah

:bye:

Laatst bewerkt:
Vuurwerk zoeken doe ik niet echt meer, maar dit komt denk ik gewoon omdat iedereen nu een stuk meer vuurwerk heeft. Die rotjes of andere kleine dingen maken het verschil niet. Ik loop wel altijd een rondje door de straat om te kijken wat er af is gestoken, dit kan soms erg verrassend zijn. :)

Tsja, vuurwerk zoeken was vaste prik begin jaren 80. Alles in een grote zak mee naar huis, kilo's soms en daar laten drogen. Was het droog was de helft onderweg al afgestoken.....
Dan alles doorbreken om het kruit te verzamelen of spuiters te maken. Ik weet nog een jaar erg goed: mijn vader zei toen, we zamelen alle kruit bijeen en steken dat in de achter tuin af. Een aluminium plaat kwam op de grond te liggen en daarop kwam werkelijk al het kruit wat we hadden te liggen, van rotjes, romeinse kaarsen etc, etc. (te idioot voor woorden, besef ik me nu ik dit tik.). Er werd van moeders breigaren een lont gedraaid en besprenkeld met spiritus, enkele meters lang. Daar lag alles, een flinke berg met een witte breigaren lont. Mijn vader stak de lont aan terwijl wij tegen een muur gedrukt stonden en....FLITS.....een enorme steekvlam en een gigantische rookpluim was het gevolg. Verder van allerlei spul dat rondvloog en....alles verliep goed gelukkig. Wel was dat eenmalig want ook mijn vader stond geschrokken in de tuin. De alu plaat was in het midden bijna gesmolten van de hitte....een onvergetelijke ervaring....
Net zo onvergetelijk toen in 1978 je je vader 10 rotjes met een vriend bijeen zag binden in een krant...dat soort dingen blijven je bij....:D

gouda1.jpg

Laatst bewerkt:
Ik weet nog goed dat ik vroeger, ik denk zeker wel meer dan 12 jaar geleden, met mijn broer vuurwerk ging zoeken op nieuwjaarsdag.
Zelf wonen we op het platteland, dus hier was het zeker een kilometer lopen voordat je überhaupt wat vuurwerk zag liggen. Op nieuwjaarsdag is (nouja, was tot vorig jaar) het vaste prik dat we op bezoek gaan bij opa en oma, wie wél in een dorp woonden. Toentertijd nog in een dorp waar best wel wat vuurwerk afgestoken werd. Voor mij en mijn broer dus een reden om even een blokje om te gaan. Vaak kwamen we dan met een klein beetje vuurwerk terug, vaak vooral romeinse kaarsen, omdat we zelf altijd een paar rotjes, grondbloemetjes en babypijltjes hadden, maar romeinse kaarsen hadden we nooit. Ze zagen er allemaal anders uit, dus ik dacht dat ze allemaal anders waren, maar ondertussen weet ik wel beter.
Vaak ging het meeste ook niet af, omdat het al te nat geworden was.

Het was wel een geweldige, onvergetelijk ervaring! :)

Tsja, vuurwerk zoeken was vaste prik begin jaren 80. Alles in een grote zak mee naar huis, kilo's soms en daar laten drogen. Was het droog was de helft onderweg al afgestoken.....
Dan alles doorbreken om het kruit te verzamelen of spuiters te maken. Ik weet nog een jaar erg goed: mijn vader zei toen, we zamelen alle kruit bijeen en steken dat in de achter tuin af. Een aluminium plaat kwam op de grond te liggen en daarop kwam werkelijk al het kruit wat we hadden te liggen, van rotjes, romeinse kaarsen etc, etc. (te idioot voor woorden, besef ik me nu ik dit tik.). Er werd van moeders breigaren een lont gedraaid en besprenkeld met spiritus, enkele meters lang. Daar lag alles, een flinke berg met een witte breigaren lont. Mijn vader stak de lont aan terwijl wij tegen een muur gedrukt stonden en....FLITS.....een enorme steekvlam en een gigantische rookpluim was het gevolg. Verder van allerlei spul dat rondvloog en....alles verliep goed gelukkig. Wel was dat eenmalig want ook mijn vader stond geschrokken in de tuin. De alu plaat was in het midden bijna gesmolten van de hitte....een onvergetelijke ervaring....
Net zo onvergetelijk toen in 1978 je je vader 10 rotjes met een vriend bijeen zag binden in een krant...dat soort dingen blijven je bij....:D

image

Boh, dat is tog vrij prijzig. 10 gulden voor zo'n potje. toen hadden ze zeker geen cakes ofzo?

Back
Bovenaan