Vuurwerk: van fabriek tot op jouw keukentafel

misschien dat je met grote kortingen de markt een klap geeft.
Maar prijsafspraken maken om de prijs dus kunstmatig hoog te houden onderling?
Lijkt me ook niet de bedoeling. Ik denk niet dat er een eerlijk antwoord op komt. Maar de ondertoon in het bericht van lev he irriteert mij een beetje als ik eerlijk ben. Het komt op mij over dat dennispyro werkelijk waar een compleet domme vraag heeft gesteld terwijl ik de vraag wel redelijk goed vind.
greetzz

Daar komt nog bij,dat prijsafspraken maken strafbaar is.:wink:

De importeurs moeten zich liberalistischer opstellen en meer met hun eigen zaken bemoeien i.p.v. adviesprijzen te geven. Zo krijg je een mooie concurrerende markt en heeft iedereen er uiteindelijk profijt van. :)

Vergeet niet dat schaalvergroting er dan toe kan leiden dat de echt grote jongens de kleinere van de markt drijven. Lesli, Weco kunnen zo groot inkopen dat de rest weggedrukt wordt als het om pure prijzen gaat. Weco en Lesli kunnen hun prijzen ten opzichte van andere importeurs echt drastisch verlagen. Vooral Weco is in dat opzicht een gevaarlijke klant. Dus enigszins protectionistische maatregelen zijn wel nodig. Vergeet dat niet.

je moet inderdaad niet willen dat kleinere importeurs weggedrukt worden van de markt.
Alleen de vraag is niet of de importeurs hun prijzen moeten drukken. De vraag is waarom importeurs winkeliers vragen hun prijzen niet te laag te maken.
Ik snap dat andere winkeliers kunnen klagen dat grote klanten wegblijven. Maar volgens mij is dit niet het grootste probleem. De meeste klanten zijn mensen uit omgeving die gewoon wat vuurwerk willen en er zijn enkele klanten die groots willen. Als je als winkel deze groep ook wil hebben dan moet je gewoon goede prijzen hanteren. Dat andere winkels hier niet tegenop kunnen is dan hun pech.
De importeur mag de prijs houden zoals hij wil. De winkelier zou dan de prijzen laag kunnen houden.
Ik heb zelf te weinig verstand van economie om hier harde uitspraken over te doen.
Maar simpel gezegd kan ik wel meevoelen met dennis pyro. Als een winkel grove korting wil geven, moeten ze het lekker doen. Als ze dit niet willen dan niet.
greetzzzz

je moet inderdaad niet willen dat kleinere importeurs weggedrukt worden van de markt.
Alleen de vraag is niet of de importeurs hun prijzen moeten drukken. De vraag is waarom importeurs winkeliers vragen hun prijzen niet te laag te maken.
Ik snap dat andere winkeliers kunnen klagen dat grote klanten wegblijven. Maar volgens mij is dit niet het grootste probleem. De meeste klanten zijn mensen uit omgeving die gewoon wat vuurwerk willen en er zijn enkele klanten die groots willen. Als je als winkel deze groep ook wil hebben dan moet je gewoon goede prijzen hanteren. Dat andere winkels hier niet tegenop kunnen is dan hun pech.
De importeur mag de prijs houden zoals hij wil. De winkelier zou dan de prijzen laag kunnen houden.
Ik heb zelf te weinig verstand van economie om hier harde uitspraken over te doen.
Maar simpel gezegd kan ik wel meevoelen met dennis pyro. Als een winkel grove korting wil geven, moeten ze het lekker doen. Als ze dit niet willen dan niet.
greetzzzz

Weet niet of je bekend bent met de marges? Maar sommige gewonen winkeliers kunnen veel vangen. Vooral die vuurwerk als nichemarkt zien pakken veel winst. Kijk, sommigen houden daarmee hun bedrijfje overeind. Voor anderen betekent vuurwerk gewoon onverwachtse inkomsten. Dat mag je interpreteren als graaien ja.

Kijk er gebeuren echt onzinnige dingen. Een winkelierr uit Groningen die gaat klagen over de prijzen van een importeur uit Den Haag ofzo. Kijk, dat die winkelier door het internet nu bekend kan komen te staan als "duur", dat is zuur voor hem. Maar kom dan niet aan met je loelverhaal dat je hierdoor klanten mis gaat lopen. Die klanten trekken dan echt niet naar Den Haag. En als dat product nu gewoon niet meer verkocht wordt, omdat mensen realiseren dat het te duur is? Dan verlaag je gewoon je prijs iets. Maar als je dus volop veel winst wilt, tja...

Vergeet niet dat schaalvergroting er dan toe kan leiden dat de echt grote jongens de kleinere van de markt drijven. Lesli, Weco kunnen zo groot inkopen dat de rest weggedrukt wordt als het om pure prijzen gaat. Weco en Lesli kunnen hun prijzen ten opzichte van andere importeurs echt drastisch verlagen. Vooral Weco is in dat opzicht een gevaarlijke klant. Dus enigszins protectionistische maatregelen zijn wel nodig. Vergeet dat niet.

De prijzen van de importeurs naar de afnemers toe blijven wel gehandhaafd, ik zie dan ook niet echt die problemen ontstaan zoals jij dit schetst.

Voorbeeld:
Pot A wordt nu Door Winkel van Jantje ingekocht voor 10 euro en handhaaft de adviesprijs van 20 euro.
Dezelfde pot wordt nu door Winkel van Pietje ook voor 10 euro ingekocht en deze verkoopt 'm door voor 15 euro.

In beide gevallen heeft de importeur hier geen last van. Concurrentieslag wordt uitgevochten door de afnemers. De prijzen kunnen dan op een niveau komen dat voor iedereen acceptabel is.
Echter denk ik dat (aangezien het eigenlijk de importeurs niets zou moeten uitmaken) de regering hier hun vinger in de pap heeft.

De prijzen van de importeurs naar de afnemers toe blijven wel gehandhaafd, ik zie dan ook niet echt die problemen ontstaan zoals jij dit schetst.

Voorbeeld:
Pot A wordt nu Door Winkel van Jantje ingekocht voor 10 euro en handhaaft de adviesprijs van 20 euro.
Dezelfde pot wordt nu door Winkel van Pietje ook voor 10 euro ingekocht en deze verkoopt 'm door voor 15 euro.

In beide gevallen heeft de importeur hier geen last van. Concurrentieslag wordt uitgevochten door de afnemers. De prijzen kunnen dan op een niveau komen dat voor iedereen acceptabel is.
Echter denk ik dat (aangezien het eigenlijk de importeurs niets zou moeten uitmaken) de regering hier hun vinger in de pap heeft.

Het is ook een kwestie van graaien zoals ik al zei. De ene winkelier neemt genoegen met minder winst per product, terwijl een ander over lijken wenst te gaan voor winstmaximalisatie.

Kijk, zoals ik al zei, degenen die vuurwerk erbij doen, die vangen meestal het meeste per product. Maar die zoeken de importeur op die de mooiste winst beloofd. Zo simpel is het. Anderen kijken meer naar de kwaliteit van het vuurwerk, de handelswijze van de importeur of dat de leveringen tijdig aan komen. Ik denk dat er wezenlijk een groot verschil in attitude is tussen winkels die echt gericht bezig zijn met vuurwerk als een vuurwerkhal, harten 4 of ano of de lokale sigarenboer die gewoon snel wilt cashen.

Top dat de meeste net zo nieuwsgierig naar deze prijsafspraken zijn als mij. Daarom denk ik dat het verstandig is dat we de discussie even laten voor wat het is. En de antwoorden van de importeurs maar moeten afwachten.
Hopelijk komen ze met een eerlijk antwoord naar buiten. Maar vrees dat ze er wel weer omheen zullen ***len of met een onzin verhaal naar buiten komen.

Maarjah gebeurt dat niet over al ? Volgens mij vinden we tegenwoordig overal prijsafspraken...
Neem de supermarkt alleen al, of een willekeurig cafe
Ik denk dat we er gewoon mee moeten leren leven helaas.

Weet niet of je bekend bent met de marges? Maar sommige gewonen winkeliers kunnen veel vangen. Vooral die vuurwerk als nichemarkt zien pakken veel winst. Kijk, sommigen houden daarmee hun bedrijfje overeind. Voor anderen betekent vuurwerk gewoon onverwachtse inkomsten. Dat mag je interpreteren als graaien ja.

Kijk er gebeuren echt onzinnige dingen. Een winkelierr uit Groningen die gaat klagen over de prijzen van een importeur uit Den Haag ofzo. Kijk, dat die winkelier door het internet nu bekend kan komen te staan als "duur", dat is zuur voor hem. Maar kom dan niet aan met je loelverhaal dat je hierdoor klanten mis gaat lopen. Die klanten trekken dan echt niet naar Den Haag. En als dat product nu gewoon niet meer verkocht wordt, omdat mensen realiseren dat het te duur is? Dan verlaag je gewoon je prijs iets. Maar als je dus volop veel winst wilt, tja...

Ik ben zeker wel bekend met de marges die er zijn.
Alleen heb ik geen verstand(of vrijwel niet) van economische modellen. Dus daar kan ik geen uitspraak over doen.
Wel denk ik dat de meesten van ons hetzelfde denken over prijzen en afspraken hierover.
Ik ben in ieder geval blij dat er nog winkels zijn die geweldige kortingen geven. Dat hoeft niemand te doen. Dus hulde voor deze winkels.
greetzz

Ik ben zeker wel bekend met de marges die er zijn.
Alleen heb ik geen verstand(of vrijwel niet) van economische modellen. Dus daar kan ik geen uitspraak over doen.
Wel denk ik dat de meesten van ons hetzelfde denken over prijzen en afspraken hierover.
Ik ben in ieder geval blij dat er nog winkels zijn die geweldige kortingen geven. Dat hoeft niemand te doen. Dus hulde voor deze winkels.
greetzz

Het principe van winstmaximalisatie geldt ook bij de AH.
Die heeft zijn leveranciers laten weten extra korting te eisen. Omdat ze nog niet genoeg verdienen.
Erg slecht voor bepaalde sectoren, je mag funest zeggen voor land- en tuinbouw in Nederland.

Maar goed. Ik sluit mij verder aan bij de opmerking van Dennis

Lekker om dit allemaal te lezen,maar prijsafspraken onder alle importeurs zijn er niet in Nederland.

Prijsafspraken worden wel door de chinese leveranciers/agenten gemaakt dat is wel bekend!!!!

Wij geven de winkelier een eerlijke adviesprijs,wanneer een winkelier er voor kiest om de adviesprijs naast zich neer te leggen is dat zijn keus.Een winkelier moet zich er wel van bewust zijn dat je wel geld moet verdienen aan een product,voor niks weggeven kan altijd nog.

Lekker om dit allemaal te lezen,maar prijsafspraken onder alle importeurs zijn er niet in Nederland.

Prijsafspraken worden wel door de chinese leveranciers/agenten gemaakt dat is wel bekend!!!!

Wij geven de winkelier een eerlijke adviesprijs,wanneer een winkelier er voor kiest om de adviesprijs naast zich neer te leggen is dat zijn keus.Een winkelier moet zich er wel van bewust zijn dat je wel geld moet verdienen aan een product,voor niks weggeven kan altijd nog.

Nu praat je dan wel vanuit Katan heb ik het idee. Want niet iedere importeur geeft die vrijheid.

Hoe groot is de kans van afkeuring van zo'n batchtest? En is het dan niet mogelijk een grotere order te plaatsen en de helft in China te laten staan om deze dan het jaar erop te laten verschepen om zodoende niet meer te hoeven laten testen?

Hoe kan het zo gebeuren dat een cake er toch anders uit komt te zien qua effecten e.d. dan waar men eigenlijk op gehoopt heeft en dit dan toch door de batchtest komt? (Een goed voorbeeld zijn de nieuwe cakes vorig jaar bij Orthen (Blue Thunder, Scenery etc.)

De kans hoeft niet groot te zijn,indien de fabriek het product maakt conform de TDs,en de samenstelling,brandduur van de lont etcetc.

Uiteraard kun je een grotere order plaatsen en laten batchtesten en de helft laten verschepen,maar de opslag van vuurwerk is niet zo eenvoudig in china.
Maar of je het in Nederland hebt staan of china maakt niet uit je order moet toch de batchtest ondergaan.

Nu met de batchtest zul je géén verassing meer tegen komen met op eens een ander effect of kleur.

Precies het antwoord wat ik verwacht had helaas. Dus slooijer vuurwerk liegt volgens jou? en zo zijn er zat andere winkeliers die het hebben gemeld op vuurwerkcrew die ook maar een potje staan te liegen? Zoals al eerder aangegeven prijsafspraken zijn strafbaar dus geen enkele importeur zal het ooit toegeven. Erg jammer en zwak naar mijn mening, de enige die hier staan te liegen zijn jullie.

Maar goed ik ga niet eens meer in discussie, ik laat het hier maar bij....

Ik geloof je ook wel. Er zijn misschien geen prijsafspraken onder importeurs onderling.
Maar wat DMrapster zegt klopt wel. Er zijn importeurs die niet willen dat er een bepaalde korting wordt gegeven. En dat kun je ontkennen of niet, het is zo.
En volgens mij is dat het punt waar het hier over gaat. Dus niet om prijsafspraken onderling met importeurs maar tussen importeurs en winkeliers.

greetzz

Precies het antwoord wat ik verwacht had helaas. Dus slooijer vuurwerk liegt volgens jou? en zo zijn er zat andere winkeliers die het hebben gemeld op vuurwerkcrew die ook maar een potje staan te liegen? Zoals al eerder aangegeven prijsafspraken zijn strafbaar dus geen enkele importeur zal het ooit toegeven. Erg jammer en zwak naar mijn mening, de enige die hier staan te liegen zijn jullie.

Moet je goed luisteren ik wordt nu als leugenaar uitgemaakt,maar WIJ als katan vuurwerk maken géén prijsafspraken.
En ik heb ook niet geschreven dat slooijer vuurwerk liegt,dat maak jij ervan!!!!!!!!

Dennis, ik begrijp je frustratie wel. Maar had je dit niet anders kunnen verwoorden?
Persoonlijk vind ik de post van Ronny wel genuanceerd vanuit de kant van Katan. Maar door je reactie wordt de toon van de discussie mogelijk iets te grof ingezet.

Het zou jammer zijn als dit ten koste gaat van de discussie, want ik denk dat het heel wat is als er vanuit importeurs moeite wordt genomen om op dergelijke discutabele topics in te gaan. Dit is namelijk best een nieuwe ontwikkeling op vuurwerkforumgebied en het zou zonde zijn als importeurs de discussies straks uit de weg gaan en zich alleen bezig gaan houden met reclame maken via de forums.

Back
Bovenaan