Bedankt voor de heldere antwoorden, BPN (danwel dhr. Groeneveld). Met "strengste vuurwerkbeleid van Europa (EU in bedoeling)" bedoelde ik meer dat Nederland in verhouding meer technische beperkingen heeft op de toegelaten soorten vuurwerk (shot tubes uit categorie 3, groundspinners uit categorie 2, rockets uit categorie 2, fonteinen uit categorie 2 etc.) dan de directe buurlanden en de rest van de Europese Unie.
Zo heeft Duitsland voor alle soorten vuurwerk, behalve flashbangers (die soort is daar verboden voor "jantje publiek") en vuurpijlen (20 gram in plaats van 75 gram / maximum voor categorie 2) alles toegelaten volgens de EU-uitersten voor categorie 2.
België zal bijvoorbeeld vanaf 2017 alles uit categorie 2 volgens de EU-maxima toestaan. Momenteel hanteren ze tot 4 juli 2017 nog de oude regelgeving (vanaf 2000) voor knalvuurwerk (< 2 gram flashkruit per knaller/250 gram per mat). Voor al het overige consumentenvuurwerk gelden daar de EU-uitersten voor categorie 2.
Ik ben van mening dat flashbangers tot 2 gram inderdaad wat te gevaarlijk kunnen zijn bij foutief gebruik om in Nederland toe te staan als knalvuurwerk (ze zouden immers onder categorie 3 komen te vallen, volgens het CE, voor particulieren vanaf 18 jaar). De 2-grams flashknallers hebben we nu feitelijk al in singleshots, alleen dan in de lucht (wat echter niet hetzelfde effect geeft). Als afgewogen alternatief zouden, naar mijn inziens, de lichtere varianten (<0,5 gram / 25gram per mat) uit categorie 2 best in Nederland kunnen worden toegelaten.
Het lijkt me geen verkeerd idee om inderdaad eens rond de tafel te gaan zitten met (afgevaardigden van) het Ministerie van Openbare Orde en Veiligheid en Ministerie van Infrastructuur en Milieu om het RACT eens te behandelen. Goed om te lezen dat jullie er al voor een deel mee bezig zijn, ga zo door!