Vragen aan de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland

bassie1978

VWC lid
In dit topic kunnen vragen worden gesteld aan de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland.

Heb je vragen voor ze: stel ze gerust.
Ze zullen door hunzelf worden beantwoord!
 
Waarom word er niet meer gedaan om gewoon mee te kunnen in de CE en dat Ract van tafel te krijgen.
Men wil een vuurwerkbesluit op Europese lijn.
Dus waarom in hemelsnaam dan nog dat ract doorvoeren?

Gr
 
Je hebt in Nederland op dit moment een sneeuwbaleffect aan negatieve reacties over het onderwerp vuurwerk. Waarschijnlijk is dit effect versterkt door de invoed van social media. Echter lees ik op dezelfde social media ook veel (negatieve) reacties welke reinste kul zijn en het qua feiten volledig aan het verkeerde eind hebben.

Wordt hier door de belangenvereniging rekening mee gehouden? Ik heb het idee dat de opinie van de "normale Nederlander" nu voor een groot deel bepaald wordt door dergelijke platformen en het lijkt mij daarom slim om ook hier een sterke positie te verkrijgen.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er al plannen met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu om het RACT aan te passen naar EU model en bestaat er al draagvlak voor 1:1 toelating binnen de EU-voorschriften (EN15947-reeks)?

Momenteel heeft Nederland de strengste (nadere) eisen voor consumentenvuurwerk van heel Europa. Met het oog op het uitbannen van illegaal vuurwerk zorgt het RACT alleen voor een tegenovergesteld effect. Beter is om goede, juiste en op feiten beruste voorlichting en informatie te verstrekken over de soorten vuurwerk. Dit kan eventueel met andere importeurs worden besproken. Eveneens bijvoorbeeld het toestaan van al het categorie 2 vuurwerk (inclusief kleine flashbangers tot 0,5 gram per stuk).

Aanpassen naar EU-grenswaarden (dus geen RACT in huidige vorm hanteren) betekent meer mogelijkheden tot import en meer marktvrijheid, wat voor de importeurs nog meer omzet betekent.
 
Laatst bewerkt:
Dit klopt, maar we steken ook het meeste vuurwerk af van Europa.

Dat meeste afsteken van heel Europa is een "ontlading" als gevolg van het strenge beleid. Zo werkt het nu eenmaal psychologisch. Iedereen kijkt door het strenge Nederlandse vuurwerkbeleid (om nog maar te zwijgen over de extra strenge technische eisen m.b.t. vuurwerk) uit naar "die ene dag", sinds kort "die 8 uurtjes per jaar"...
 
Waarom word er niet meer gedaan om gewoon mee te kunnen in de CE en dat Ract van tafel te krijgen.
Men wil een vuurwerkbesluit op Europese lijn.
Dus waarom in hemelsnaam dan nog dat ract doorvoeren?

Gr

Hallo PYROMANIAC_1975,

Inderdaad is het allemaal erg verwarrend met de verschillende regels in één Europa. Echter het Ract van tafel gooien is wellicht wat kort door de bocht. Wij denken dat het voor ieder van belang is dat er één richtlijn komt. Maar dan wel in de juiste vorm. Alleen het CE is niet genoeg, alleen het Ract is weer aan de strenge kant.

Het is nationale overheden toegestaan om naast de CE regelgeving van vuurwerk aanvullende regels op te stellen. (Dus niet alleen in Nederland). Voor vuurwerk gebeurt dit binnen Nederland middels het Ract en het Vuurwerkbesluit. Veel regels zijn in het Ract opgenomen omdat met het betreffende vuurwerk veel overlast werd veroorzaakt, of veel gewonden.

Als we willen voorkomen dat er nog meer typen vuurwerk in het Ract opgenomen worden, moeten we er samen voor zorgen dat er minder overlast en gewonden veroorzaakt worden. Het voorkomen van overlast en kan bijvoorbeeld door bij het afsteken van vuurwerk een geschikte plek te kiezen, waarbij je rekening houdt met de omgeving.

Om letsel te voorkomen is het aan te raden dat alle vuurwerkgenieters (en resterend publiek) een vuurwerkbril dragen. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om de instructies van het product te lezen. Al het vuurwerk heeft instructies op het label om ongelukken te voorkomen.

Om weer even terug te komen op je vraag; als BPN zijn wij dan ook gesprekspartner van de overheid en komen dit soort onderwerpen ook aan bod. Op dit moment is het Ract regelmatig onderwerp van gesprek, we zijn echter voor nu erg blij met het behaalde resultaat om onze vuurwerktraditie in Nederland in leven te houden, dat hing aan een zijden draadje.
 
Je hebt in Nederland op dit moment een sneeuwbaleffect aan negatieve reacties over het onderwerp vuurwerk. Waarschijnlijk is dit effect versterkt door de invoed van social media. Echter lees ik op dezelfde social media ook veel (negatieve) reacties welke reinste kul zijn en het qua feiten volledig aan het verkeerde eind hebben.

Wordt hier door de belangenvereniging rekening mee gehouden? Ik heb het idee dat de opinie van de "normale Nederlander" nu voor een groot deel bepaald wordt door dergelijke platformen en het lijkt mij daarom slim om ook hier een sterke positie te verkrijgen.

Hallo Dinoroel,

Je hebt hier helemaal gelijk in! Een van de belangrijkste taken van de BPN is om samen sterk te staan voor dit soort discussies. Dit jaar hebben we hiervoor ook meerdere gesprekken gehad met de politiek om de fabels en feiten te kunnen scheiden en verdedigen.

In ons kleine Nederland is de media ook een grote speler in het beïnvloeden van mensen, kijk bijvoorbeeld maar naar de zwarte Piet discussie.

Waar wij als BPN, en hopelijk ook alle vuurwerkliefhebbers, zich met name voor in moeten zetten is het maken van onderscheid tussen "illegaal" en "legaal" vuurwerk. Op dit moment wordt de media overspoeld met berichten welke koppen over overlast en gewonden door "vuurwerk". In onze ogen zou hier in 99% van de gevallen "illegaal vuurwerk" moeten staan.

Als we zorgen dat we als branche en liefhebbers hier meer druk op zetten, zodat dit specifiek beschreven wordt krijgt de normale Nederlander al een heel ander beeld over de situatie.

Dit jaar heeft de BPN ook weer een campagne om de consument te informeren over veilig vuurwerk en overlast. Natuurlijk doen wij hier alles aan om het beeld te veranderen, maar samen staan we nog sterker dus help ons daar natuurlijk bij met elk initiatief!
 
Zijn er al plannen met het Ministerie van Openbare Orde en Veiligheid om het RACT aan te passen naar EU model en bestaat er al draagvlak voor 1:1 toelating binnen de EU-voorschriften (EN15947-reeks)?

Momenteel heeft Nederland de strengste (nadere) eisen voor consumentenvuurwerk van heel Europa. Met het oog op het uitbannen van illegaal vuurwerk zorgt het RACT alleen voor een tegenovergesteld effect. Beter is om goede, juiste en op feiten beruste voorlichting en informatie te verstrekken over de soorten vuurwerk. Dit kan eventueel met andere importeurs worden besproken. Eveneens bijvoorbeeld het toestaan van al het categorie 2 vuurwerk (inclusief kleine flashbangers tot 0,5 gram per stuk).

Aanpassen naar EU-grenswaarden (dus geen RACT in huidige vorm hanteren) betekent meer mogelijkheden tot import en meer marktvrijheid, wat voor de importeurs nog meer omzet betekent.

Hallo DeejayTim,

Uiteraard bespreken wij als BPN dit soort zaken met de overheid, vergeet echter niet dat wij een branche vereniging zijn, wij maken de wet niet. Wij kunnen onze mening geven, en op sommige onderwerpen druk zetten.

Om in Europa één beleid te krijgen lijkt ons positief, maar vergeet niet dat wij een hele andere markt hebben dan de rest van Europa. Om dit over één kam te scheren is niet de bedoeling. Het tolereren van kleine flashbangers is een onderwerp wat bijvoorbeeld door het BPN wordt aangedragen.

Wij zijn van mening dat bijvoorbeeld een single shot, hetzelfde effect heeft (danwel door verkeerd gebruik) als een kleine flashbanger. Het zou in onze ogen dan ook veiliger zijn om de flashbanger zelf op te nemen in het besluit, daar dit product dan ook gebruikt wordt zoals bedoeld. Uiteindelijk is dat veiliger dan het rommelen met bestaande producten, om een zelfde effect te krijgen.

PS. vergeet niet dat we in Nederland niet met alles strengere eisen hebben. Onze vuurpijlen mogen maximaal 40 gram kruit bevatten, dat is wel weer zwaarder dan in Duitsland bijvoorbeeld! ;-)
 
Gaan jullie hier ook wat mee doen? https://www.facebook.com/events/509353212500770/?fref=ts
Als er ook enkele vuurwerkbedrijven aanwezig zijn, komen we misschien nog ergens?

Hallo rickagovv,

Uiteraard zijn wij een voorstander van behoud van vuurwerk, we zijn tenslotte de branche vereniging welke namens de importeurs aan tafel zit! Echter hebben wij hier een eigen campagne voor. Niet omdat de campagne van vele liefhebbers niet goed is, maar we willen graag 100% achter de punten staan welke namens de BPN naar buiten komen. We vertegenwoordigen toch een heel groot gedeelte van de branche.

Maar nogmaals, samen staan we sterk! Als je iets doet, zorg voor duidelijkheid in de probleemstellingen. Overlast is bijna altijd illegaal vuurwerk (zware knallers) en ongelukken gebeuren veel te vaak door illegaal vuurwerk en verkeerd gebruik van vuurwerk. Als we samen deze standpunten overtuigend brengen aan heel Nederland, kunnen we samen het beeld veranderen!

PS. Er staat op de facebookpagina ook een berichtje over het verzenden van vuurwerk via de post, dit lijkt ons niet slim op een pagina voor vuurwerk. In het nieuws is toch vaak een bericht te vinden over vuurwerk wat via de post verzonden wordt, dit kan wat verwarring scheppen.
 
Bedankt voor de heldere antwoorden, BPN (danwel dhr. Groeneveld). Met "strengste vuurwerkbeleid van Europa (EU in bedoeling)" bedoelde ik meer dat Nederland in verhouding meer technische beperkingen heeft op de toegelaten soorten vuurwerk (shot tubes uit categorie 3, groundspinners uit categorie 2, rockets uit categorie 2, fonteinen uit categorie 2 etc.) dan de directe buurlanden en de rest van de Europese Unie.
Zo heeft Duitsland voor alle soorten vuurwerk, behalve flashbangers (die soort is daar verboden voor "jantje publiek") en vuurpijlen (20 gram in plaats van 75 gram / maximum voor categorie 2) alles toegelaten volgens de EU-uitersten voor categorie 2.

België zal bijvoorbeeld vanaf 2017 alles uit categorie 2 volgens de EU-maxima toestaan. Momenteel hanteren ze tot 4 juli 2017 nog de oude regelgeving (vanaf 2000) voor knalvuurwerk (< 2 gram flashkruit per knaller/250 gram per mat). Voor al het overige consumentenvuurwerk gelden daar de EU-uitersten voor categorie 2.

Ik ben van mening dat flashbangers tot 2 gram inderdaad wat te gevaarlijk kunnen zijn bij foutief gebruik om in Nederland toe te staan als knalvuurwerk (ze zouden immers onder categorie 3 komen te vallen, volgens het CE, voor particulieren vanaf 18 jaar). De 2-grams flashknallers hebben we nu feitelijk al in singleshots, alleen dan in de lucht (wat echter niet hetzelfde effect geeft). Als afgewogen alternatief zouden, naar mijn inziens, de lichtere varianten (<0,5 gram / 25gram per mat) uit categorie 2 best in Nederland kunnen worden toegelaten.



Het lijkt me geen verkeerd idee om inderdaad eens rond de tafel te gaan zitten met (afgevaardigden van) het Ministerie van Openbare Orde en Veiligheid en Ministerie van Infrastructuur en Milieu om het RACT eens te behandelen. Goed om te lezen dat jullie er al voor een deel mee bezig zijn, ga zo door!
 
Laatst bewerkt:
ja ik heb een vraag .
de afsteektijden zijn verkort om overlast op oudjaars dag te bestrijden .
mocht het uit de cijfers blijken dat de ellende groter geworden is, en de nieuwe maatregel niet te handhaven valt, wat zijn dan de stappen die ondernomen worden ?
kijk is zie persoonlijk het nut niet in van deze nieuw maatregel .
was het niet makkelijker om landelijk alle winkelcentrums vuurwerk vrij te maken ?
 
Om weer even terug te komen op je vraag; als BPN zijn wij dan ook gesprekspartner van de overheid en komen dit soort onderwerpen ook aan bod. Op dit moment is het Ract regelmatig onderwerp van gesprek, we zijn echter voor nu erg blij met het behaalde resultaat om onze vuurwerktraditie in Nederland in leven te houden, dat hing aan een zijden draadje.

Jullie zeggen heel erg blij met het behaalde resultaat te zijn, is er ook iets afgesproken voor de duur van dit termijn of wordt het vanaf nu elk jaar een getouwtrek om het elke keer met een jaar te verlengen of krijgen wij als vuurwerkliefhebber nu eindelijk weer eens wat rust in ons hoofd ?
 
Is er vanuit de belangenvereniging ook nog gereageerd naar de politiek toe op de enquete die is gehouden door Arno de Bonte.
Want deze word zelfs in de politiek aangehaald terwijl deze totaal niet representatief is?
 
Is er vanuit de belangenvereniging ook aandacht besteed aan het feit dat de overheid juist 'de gewone burger' met de nieuwe regels treft, en niet de ratdraaiers. zei komen hoe dan ook toch aan hun illegale vuurwerk. is het niet verstandiger daar meer geld/aandacht aan te besteden dan ons als liefhebber aan te pakken?

de grootste verliezers hier zijn de kinderen die eerder vanaf 10 uur de straat op gingen en dat nu dus niet meer mogen.
terwijl het volk met zwaarder/illegaal vuurwerk nog steeds vrij baan heeft en voor overlast blijft zorgen.

ik vind dat de overheid juist door deze maatregelen overlast in de hand werkt.
 
ja ik heb een vraag .
de afsteektijden zijn verkort om overlast op oudjaars dag te bestrijden .
mocht het uit de cijfers blijken dat de ellende groter geworden is, en de nieuwe maatregel niet te handhaven valt, wat zijn dan de stappen die ondernomen worden ?
kijk is zie persoonlijk het nut niet in van deze nieuw maatregel .
was het niet makkelijker om landelijk alle winkelcentrums vuurwerk vrij te maken ?

Hallo Magnolia,

In eerste instantie wilde de overheid ook het aantal verkoopdagen van 3 naar 2 beperken, en de afsteektijden nog korter maken. Gelukkig konden we dit met gezamenlijk lobby voorkomen. De overheid zal na de komende jaarwisseling onderzoeken of de overlast substantieel is afgenomen.

Als dat niet zo is, bestaat de kans dat de andere maatregelen alsnog ingezet worden.

Alle winkelcentra vuurwerkvrij maken is niet voldoende, het gaat namelijk om veel meer plaatsen waar overlast met vuurwerk is. Denk hierbij ook aan bejaardenwoningen, scholen, stations etc.

Van belang is dat de vuurwerkliefhebbers (wij allemaal dus) zorgen dat we met ons vuurwerk zo min mogelijk overlast veroorzaken en nadenken waar we ons vuurwerk het beste af kunnen steken, rekening houden met de omgeving en toeschouwers.

Daarnaast is het belangrijk dat de vuurwerkafstekers en -toeschouwers een vuurwerkbril dragen om hun ogen te beschermen. Hiermee kan veel oogletsel voorkomen worden.

Omdat bekend is dat verreweg de meeste overlast en letsel met illegaal vuurwerk wordt veroorzaakt vragen wij ook aan alle Nederlanders om alleen goedgekeurd legaal vuurwerk af te steken. Dit goedgekeurde legale vuurwerk is verkrijgbaar bij de winkels die inkopen bij een vuurwerkimporteur die aangesloten is bij de BPN. Dit is ook bij deze winkels zichtbaar door een poster voor het raam met BPN verkooppunt. Met legaal goedgekeurd vuurwerk dat op de juiste wijze wordt afgestoken kan je geen verkeersborden opblazen etc.
 
1) Waarom wordt er voor dit soort zaken geen referendum gehouden? Beslissingen m.b.t. het verbieden/aanpassen van een traditie behoort namelijk niet slechts genomen te worden door een klein groepje mensen vanuit de eerste en tweede kamer. Is dit wel eens besproken?

2.) Is de vraag gesteld waarom men heeft besloten om de afsteektijd met maar liefst 50% te reduceren, waarbij men dan geen aandacht heeft geschonken aan het feit dat jongere nu verplicht zijn vuurwerk in het donker af te steken?

3.) Kan de vraag gesteld worden waarom men uberhaupt tot deze maartregel is gekomen om de afsteektijden in te korten? Dit terwijl men donders goed weten dat men hiermee de werkelijke overlastplegers niet mee pakken. Wat is dus de werkelijke reden, behalve het verweer om hiermee overlast tegen te gaan?

4.) Hoe kan het dat men nog steeds vasthoudt aan de extreme veiligheidsmaatregelen o.a. de verpakking en opslaan van vuurwerk? Terwijl men hier in Duitslandveel makkelijker mee omgaat. Vuurwerk tussen de schappen. (Nooit gelezen of gehoord over een ongeluk)

5.) Waarom is vuurwerk meenemen vanuit het buitenland verboden wanneer deze aan de veiligheidsvoorschriften en regelgeving zoals het in NL geldt voldoet? Hoe kan het dat je CE goedgekeurd vuurwerk dat door bijvoorbeeld Broekhoff naar DLD of Belgie geexporteerd is en wat ook voor de Nederlandse markt gebruikt wordt, aangezien wordt als illegaal wanneer je hiermee van DLD of Belgie terug naar Nederland rijdt? Waarom valt dit onder een economisch delict, terwijl wij een Unie zijn?

6.) Waarom kijkt men naar het totaal bruto gewicht dat je per keer mag kopen/vervoeren/opslaan, i.p.v. naar het gewicht van het kruit zelf?

7.) Waarom vasthouden aan de 500gr regel terwijl men weet dat er doorgelont wordt? Een flowerbed met een totale inhoudt van 2 kg. kruit is niet per definitie gevaarlijker dan een doos met 4 losse cakes a 500gr. Het lijkt mijns inziens toch veiliger wanneer er gewoon 1 flowerbed afgestoken kan worden, zeker daar het kruit gehalte per shot hetzelfde blijft. Is dit eens ter sprake geweest?
 
Jullie zeggen heel erg blij met het behaalde resultaat te zijn, is er ook iets afgesproken voor de duur van dit termijn of wordt het vanaf nu elk jaar een getouwtrek om het elke keer met een jaar te verlengen of krijgen wij als vuurwerkliefhebber nu eindelijk weer eens wat rust in ons hoofd ?

Hallo Kratos1971,

Om eerlijk te zijn is het nooit rustig op het gebied van vuurwerk. Alle aangesloten importeurs bij de BPN zitten al jaren in het vuurwerk, en hebben nog nooit een rustig jaar meegemaakt. Elk jaar is er wel weer een nieuwe regelgeving of andere ontwikkelingen waardoor we het weer heel druk krijgen.

Niet alle regels van de overheid zijn nadelig, maar geven toch onrust in de markt. Zo zijn er de afgelopen jaren door de overheid ook positieve veranderingen aangebracht. Denk aan de kruitvulling welke van 200 gram naar 500 gram per cake ging. Onlangs konden we zelfs producten op de markt brengen met 25 en soms zelfs 50 grams vulling per tube.

De overheid zal aankomende jaarwisseling zeker gaan evalueren, mocht de overlast niet afnemen is de kans aanwezig dat we weer nieuwe voorstellen gaan krijgen. Voor vuurwerkliefhebbers is het daarom extra van belang dat artikelen correct gebruikt worden, en dat overlast beperkt wordt.

Wanneer overlast, letsel en vernieling afneemt zal de overheid de vuurwerkliefhebbers echt wel met rust laten. Doel is dus ook dat we als BPN, liefhebber en consument samen zorgen dat er geen strengere regels nodig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan