Vertrouwen in de jaarwisseling?

Waarom zou het nu niet doorgaan dan?, ze hebben niks als argument.... Corona is zga niet meer zo gevaarlijk.

Ze gaan het in elk geval proberen ivm de oekrainse vluchtelingen in ons land. Telegraaf heeft daar al een artikel aan gewijd, en dit zal zeker ook gebruikt gaan worden om te proberen een verbod erdoor te krijgen. Ik denk overigens niet dat dat gaat lukken hoor, maar ik denk dat ze het op die manier gaan proberen. Ik heb iig verdomd veel zin in de afhaal dagen :yes:

Ik merk bij mezelf dat hoe harder mensen alles willen opdringen en cancelen ik er vol tegenin wil gaan.
Steek de bbq nog even hoger op, nog extra diep dat gaspedaal intrappen, nog wat extra vuurwerk aanschaffen etc etc. We gaan er gewoon weer een mooi feest van maken en die woke groene lui wat mij betreft een enkeltje siberie.

Eigenlijk best wel duidelijk voor mij, ze bedoelen hiermee zeer zeker Categorie 2. En wel vanwege deze zin; "maar eist dat er harder wordt opgetreden tegen excessen." Ze zouden echt niet deze uitspraak doen wanneer ze categorie 1 zouden bedoelen want dan zou zelfs cat.1 alleen onder bepaalde voorwaarden toegestaan worden, het harder optreden tegen excessen, terwijl er voor categorie 1 helemaal geen voorwaarden geldt, op Europees niveau is besloten dat lidstaten cat 1 niet mogen verbieden en dus zal daar ook geen voorwaarden voor mogen gelden.

Ze gaan het in elk geval proberen ivm de oekrainse vluchtelingen in ons land. Telegraaf heeft daar al een artikel aan gewijd, en dit zal zeker ook gebruikt gaan worden om te proberen een verbod erdoor te krijgen. Ik denk overigens niet dat dat gaat lukken hoor, maar ik denk dat ze het op die manier gaan proberen. Ik heb iig verdomd veel zin in de afhaal dagen :yes:

Lijkt mij niet echt een argument.

Ik denk dat ze (ondanks dat het nu oorlog is) wel wat gewend zijn in Oekraine..

Lijkt mij niet echt een argument.

Ik denk dat ze (ondanks dat het nu oorlog is) wel wat gewend zijn in Oekraine..

Typisch Nederlandse hypocrisie, en alle andere vluchtelingen uit oorlogsgebieden dan van de afgelopen 15 jaar? Echt zo typisch voor die meeroepers in dit land.

Dit is echt zo’n bullshit land geworden ongekend.

Verder heb ik er voor dit jaar wel vertrouwen in en de rest zien we dan wel weer

We gaan lekker knallen binnenkort. Ik ga gewoon genieten. Volgend jaar Zie Ik het wel weer.:biertje:

Laatst bewerkt:
De meeste van hen zijn al het land uit gegaan voordat ze zelf nog maar één kogel hoorde afgaan. Daarnaast doet men alsof heel Oekraïne in brand stond/staat terwijl er enkel op en om strategische punten gevochten werd/wordt. De links deugmensen gebruiken gewoon alles wat ze kunnen gebruiken om de geneugten van de mensen af te pakken.

Idd lekker de shops af over anderhalve maand en lekker stampen paar dagen erna.
Volgend jaar zien we wel weer.
Vandeweek natuurlijk die megainval gehad in Duitsland in bunkers en al.

Den Haag weet nu ook dat de zware boys het gat maar al te graag willen invullen.
Dit is onze traditie, klaar.

Ik ben zelfs voor volgend jaar nog niet echt bang, zeker landelijk niet. In Den Haag weten ze, vooral sinds HVLV er heel erg mee bezig is geweest, heel goed dat vrijwel alle ellende door andere zaken en ander vuurwerk wordt veroorzaakt dan het legale vuurwerk dat wij kunnen kopen in Nederland. Veel partijen, ik denk zelfs de meerderheid, ziet in dat het verbieden van het legale middel niet alleen weinig tot niets oplost aan problematiek, maar juist zelfs averechts zal werken. Tijdens de verboden vanwege corona is heel duidelijk geworden dat er enorm veel vraag is naar vuurwerk, met name siervuurwerk. Veel mensen zijn dus naar BE gereden om vuurwerk te halen, veel vóór dat het vervoersverbod ook inging, maar ook mensen die daarna nog gingen. Doordat mensen het niet legaal in NL konden kopen, dus naar BE zijn gegaan en daar ook hardere knallers kon kopen, hebben veel mensen dat ook gedaan. Resultaat is dat er méér overlast ervaren werd door de mensen en er niet veel minder vuurwerk is afgestoken dan tijdens normale jaarwisselingen. Ook was de pakkans, ondanks een vervoersverbod, heel erg klein. Een algeheel verbod werkt dus averechts en dat weten ze in Den Haag ook best wel. Het is aan HVLV vooral om ze daar te blijven informeren over het hoe en wat. HVLV wordt binnen de politiek steeds meer als professionele partner gezien en hun info wordt behoorlijk serieus genomen en meegenomen door veel partijen.

Waar ik bang voor ben is dat er een (behoorlijk) aantal gemeenten zijn die dus minder/geen kennis hebben van dit onderwerp, die dan maar als een kip zonder kop een afsteekverbod in gaan voeren. Daar gaat HVLV het vooral druk mee krijgen.

Ik ben zelfs voor volgend jaar nog niet echt bang, zeker landelijk niet. In Den Haag weten ze, vooral sinds HVLV er heel erg mee bezig is geweest, heel goed dat vrijwel alle ellende door andere zaken en ander vuurwerk wordt veroorzaakt dan het legale vuurwerk dat wij kunnen kopen in Nederland. Veel partijen, ik denk zelfs de meerderheid, ziet in dat het verbieden van het legale middel niet alleen weinig tot niets oplost aan problematiek, maar juist zelfs averechts zal werken. Tijdens de verboden vanwege corona is heel duidelijk geworden dat er enorm veel vraag is naar vuurwerk, met name siervuurwerk. Veel mensen zijn dus naar BE gereden om vuurwerk te halen, veel vóór dat het vervoersverbod ook inging, maar ook mensen die daarna nog gingen. Doordat mensen het niet legaal in NL konden kopen, dus naar BE zijn gegaan en daar ook hardere knallers kon kopen, hebben veel mensen dat ook gedaan. Resultaat is dat er méér overlast ervaren werd door de mensen en er niet veel minder vuurwerk is afgestoken dan tijdens normale jaarwisselingen. Ook was de pakkans, ondanks een vervoersverbod, heel erg klein. Een algeheel verbod werkt dus averechts en dat weten ze in Den Haag ook best wel. Het is aan HVLV vooral om ze daar te blijven informeren over het hoe en wat. HVLV wordt binnen de politiek steeds meer als professionele partner gezien en hun info wordt behoorlijk serieus genomen en meegenomen door veel partijen.

Waar ik bang voor ben is dat er een (behoorlijk) aantal gemeenten zijn die dus minder/geen kennis hebben van dit onderwerp, die dan maar als een kip zonder kop een afsteekverbod in gaan voeren. Daar gaat HVLV het vooral druk mee krijgen.

Exact dat htevents!
Ze hebben de afgelopen 2 jaar een testperiode gehad om te zien dat het absoluut niet werkt..
Waar het in het eerste jaar nog wat onwennig was met het afsteken van vuurwerk (en het toch gebeurde), zag je in het tweede jaar dat er steeds minder draagvlak was voor de “smoes” corona, dat het meerendeel gewoon met vertrouwen vuurwerk (voor de deur) afstak en dat meerendeel van de anti vuurwerk lobby hier niks van zei of kon zeggen.
Regeren is voor uitzien zeggen ze, dus als je het nu nog anders inschat.. dan heb je een gigantische plaat voor je kop!

Laten we hopen op een jaarwisseling zonder gezeik, lekker ons vuurwerk ophalen tijdens de ophaaldagen, proeven van de sfeer, het gevoel ervaren.. daar zijn we wel aan toe na 2 jaar en dit hebben wij dik verdiend! :thumbsup:

Blij dat er eindelijk een partij is die niet het eigen belang boven het algemene belang plaatst! Goed om te lezen dat de stichting veel goed werk levert.

Wat men hierboven schetst met gemeentes die een afsteekverbod invoeren. Ik denk dat het totaal niet te handhaven is. de verkoop mag in deze gemeentes wel, beetje de kat op het spek binden. Daarbij is stel een gemeente als apeldoorn die redelijk groot is 50% toch afsteekt hoe willen ze dat controleren? volgens mij moet je op heterdaad betrapt worden dat jij het lontje aansteekt. lijkt me schier onmogelijk.

Blij dat er eindelijk een partij is die niet het eigen belang boven het algemene belang plaatst! Goed om te lezen dat de stichting veel goed werk levert.

Wat men hierboven schetst met gemeentes die een afsteekverbod invoeren. Ik denk dat het totaal niet te handhaven is. de verkoop mag in deze gemeentes wel, beetje de kat op het spek binden. Daarbij is stel een gemeente als apeldoorn die redelijk groot is 50% toch afsteekt hoe willen ze dat controleren? volgens mij moet je op heterdaad betrapt worden dat jij het lontje aansteekt. lijkt me schier onmogelijk.

Te handhaven is het zeker niet. Zelfs een landelijk algeheel verbod is niet te handhaven volgens de nationale politie, dat werd duidelijk aangegeven tijdens het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer begin dit jaar. Ook de lokale politie geeft het eigenlijk steevast aan. Daar hebben de anti vuurwerk partijen toch schijt aan, die moeten koste wat kost hun partij visie doordrukken of dat nu in het algemeen belang is of niet. Ook als het juist het algemene belang negatief beïnvloed hebben ze er nog schijt aan. Die partijen regeren niet met verstand, maar met agressie.

Waar naar mijn idee nog veel te halen is, is in het juridische proces. Het is namelijk heel cru dat gemeenten een maatregel in kunnen vullen die onrechtmatig zou zijn. Dan moet het eerst tot een (duur) juridisch proces komen om de maatregel juridisch te laten toetsen.

Ik ben heel achterdochtig geworden maar voor deze visie is zeker wat te zeggen. Opa van 88 hier zei gisteren nog dat volgens hem dat coronatijd volgens hem uiteindelijk enkel is ons voordeel gaat werken!
Ze hebben nu voor 2 jaar aan het effect van een permanent totaalverbod kunnen ruiken zei hij.
Daar zit ook een kern van waarheid in! :wink:

'' Ze hebben jaren gejankt om dat verbod en nu vanwege corona het effect ervan gezien'' en ''Ik zag geen verschil om 0.00u''

Oude wijsheid/ levenservaring! :D

Ik ben heel achterdochtig geworden maar voor deze visie is zeker wat te zeggen. Opa van 88 hier zei gisteren nog dat volgens hem dat coronatijd volgens hem uiteindelijk enkel is ons voordeel gaat werken!
Ze hebben nu voor 2 jaar aan het effect van een permanent totaalverbod kunnen ruiken zei hij.
Daar zit ook een kern van waarheid in! :wink:

'' Ze hebben jaren gejankt om dat verbod en nu vanwege corona het effect ervan gezien'' en ''Ik zag geen verschil om 0.00u''

Oude wijsheid/ levenservaring! :D
Eens met jouw opa.
Ik zag echter wel verschil met jaren ervoor. Namelijk daarvoor niet zoveel shells en ander illegaal vuurwerk gezien. Ongeveer hetzelfde gebeurde in de jaren 80 toen de rotjes afgeknepen werden qua decibels. Daarna was er gigantisch veel meer handel in strijkers en later ook wat meer in lawinepijlen en 100.000-klappers (dan spreek ik over het midden van het land, niet dicht bij de grens)
Het vuurwerkverbod de afgelopen jaren en het massaal negeren ervan heeft mij dus meer vertrouwen gegeven voor de komende jaren. Verbod of niet.

Het vuurwerkverbod de afgelopen jaren en het massaal negeren ervan heeft mij dus meer vertrouwen gegeven voor de komende jaren. Verbod of niet.

Klopt, daarnaast had ik ook verwacht dat alleen de fanatiekere liefhebbers/freaks toch zouden stoken tijdens een verbod en de gemiddelde huisvader/consument niet! En dat je daardoor gigantisch zou opvallen in de straat=hogere pakkans! Gelukkig heb ik na de jaarwisseling 2020/2021 al gezien dat deze gedachte totaal niet bleek te kloppen. Positief verrast was ik dus door de (gelukkig!) burgerlijke ongehoorzaamheid! :D

Nope, dit is een voorstel om CAT.2 te behouden. De journalist denkt weer dat het alleen CAT.1 is maar dat is niet het geval.

Inmiddels is het voorstel officieel: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2022Z22169&did=2022D47825

Hierin wordt uiteraard veel concreter en duidelijk omschreven wat de bedoelding is t.o.v. mediabericht. Korte samenvatting: CAT.2 behouden in zijn huidige vorm, dus met cakes en boxen maar zonder pijlen en knallers, uiteraard ook CAT.1, en een veel betere en uitgebreidere aanpak van illegaal vuurwerk d.m.v. betere en uitgebreidere handhavingsmogelijkheden en zwaardere straffen.

Misschien heb ik te veel naar groenlinks en pvdd zitten kijken maar het voelt bijzonder rustgevend om te zien dat een politieke partij een document als dit maakt waarin ik eigenlijk bijna niks zie om over te klagen (in ieder geval de delen die ik heb gelezen)

Prima voorstel mits de 25 kilo regeling ook wordt aangepast. Ik heb niks met Koetje, maar dit is wel een valide punt. Hier zal straks meer en meer op worden gehandhaafd. In ieder geval een stap in de goede richting dit voornemen.

Prachtig voorstel, maar ik zou het ook prettig vinden om te zien dat er toch weer gekeken zou worden naar knalvuurwerk. Merk hier in huis, dat een 10 jarige klaar is met knetterrotjes en knetterlinten en zeker alternatieven gaat zoeken (lees: nitraten o.i.d.) als er niks meer is straks.

Back
Bovenaan