UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vooropgesteld, ik werk niet bij een importeur en heb daar verder ook totaal geen belangen bij. Wel ben ik erg goed op de hoogte van wat er speelt en zich vooral ook afgespeeld heeft. Vertrouwelijke informatie zet ik niet online en zeker niet omdat een aantal liefhebbers zich niet gehoord voelen. Als ik anderzijds dan lees dat de BPN niks doet en stil is, dan haak ik daar kort even op in. Dit is pertinent onjuist namelijk. Gaan moddergooien omdat er in het verleden allerlei maatregelen zijn genomen waar je je niet in kan vinden is heel makkelijk. Al eens gedacht aan de mogelijkheid dat er helemaal geen vuurwerk meer was geweest, zonder inmenging van een aantal sleutelfiguren binnen de branche? Persoonlijk drink ik liever uit een halfvol glas in plaats van een leeg glas. Ontevredenheid over het feit dat het glas niet vol zit is begrijpelijk, maar soms ook onontkomelijk.

Had ik niet gelezen dat de illegale handel dit jaar 100 tot 150 miljoen euro oplevert?

Zo ja; dan lijkt er nog hoop te zijn ;) blijkbaar genoeg mensen die ondanks de strafmaat toch nog hun vuurwerkje willen afsteken.

Ik lees van enkelen van jullie dat er tegenwoordig meer anti-vuurwerk zijn, dan pro-vuurwerk zijn. Hoe komt dat denk je? Niet doordat er rotjes te koop waren, niet omdat er F3 single shots te koop waren, niet omdat men gezellig op oudejaarsdag vuurwerk afsteekt met een oliebol erbij en om 12 uur samen aftellen naar 0.00 uur met een hoop consumentenvuurwerk.
Nee, het komt omdat er steeds zwaarder illegaal vuurwerk wordt ontwikkeld en in handen van consumenten komt, er al dagen, weken, maanden van te voren wordt geknald en dat alles nog eens dik uitvergroot en negatief in de media terecht komt. Dan gaat men zich vanzelf ergeren aan vuurwerk en dan komt die publieke opinie vanzelf.

Als je het dan ook nog laat gebeuren dat alleen de politici, politie, hulpverlening en het o zo zielige hondenbezittertje aan het "woord" komen in de media, dan kun je de publieke opinie ook nooit meer naar je eigen hand zetten. Als de branche juist het voortouw had genomen om te reageren op berichten over illegaal vuurwerk en de overlast, door in ieder geval al aan te geven dat "liefhebbers en kopers van legaal consumentenvuurwerk een afkeer hebben tegen dat gedrag en hoopt dat men met oud en nieuw juist laat zien dat men met legaal consu vuurwerk een hele mooie en veilige jaarwisseling kunnen beleven."

Dan neem je al behoorlijk de angel uit een mening van iemand die anders al het vuurwerk en alle gebruikers over 1 kam scheert. Wat hier al ruimschoots geopperd is: de strijd tussen het behoud of het verdwijnen van consu vuurwerk en de traditie wordt uitgespeeld via/in de media. Zolang je het enkel via de officiële, politieke weg probeert te spelen trek je gewoon aan het kortste eind en ja, de liefhebbers en kopers zijn de bron van de inkomsten van de branche. De liefhebbers zullen als laatste wegvallen, dus ook het langst de inkomsten bron van de "branche" zijn. De normale vuurwerk koper krijgt steeds meer een andere mening, dus die vallen het eerst af als koper en dus als inkomsten bron. Ik snap dan ook echt totaal niet dat de branche dit zo afgesloten "speelt". Desnoods via een selecte groep van liefhebbers als leden van een team, welke samen met de branche een media offensief start en de publieke opinie probeert om te turnen/te behouden wat er te behouden valt. Zo kan het gros van de branche zich nog met politiek bezig houden en worden toch de liefhebbers, diegenen die de last man standing zullen zijn, betrokken bij het behouden van de traditie en niet steeds concessies moeten gaan doen. Desnoods dat geïnteresseerden (desnoods via een screening, om te voorkomen dat anti's ook de info krijgen) via een nieuwsbrief via mail op de hoogte worden gehouden.

Ik ben het dus absoluut eens met de mensen hier die kritiek hebben op de werkwijze van de branche of ze nou wel of niet hard werken achter de schermen.

Goed samengevat! ik ben het bijna volledig met je eens, ik vind wel dat het een utopie is om te denken dat de branche veel invloed uit kan uitoefenen, we hebben te maken met een kleine branche die het opneemt voor een klein deel van de bevolking, het kabinet regeert over 17 miljoen mensen, hoe kan de branche hier ooit tegen op boksen?

Ik vind het verschrikkelijk dat er steeds meer verboden zijn en dat de branche hier geen invloed op kan uitoefenen, ik vind dat we realistisch moeten blijven en de frustratie niet de overhand moeten laten nemen.

Laatst bewerkt:
Al zet je een compleet team op het beïnvloeden van de publieke opinie, uiteindelijk dien je er met de beleidsbepalers uit te komen. Heeft de pro-vuurwerk lobby iets opgeleverd bijvoorbeeld? Precies niks, want het verbod is blijven staan. Het echte spel wordt op een hoger niveau gespeeld.

Al zet je een compleet team op het beïnvloeden van de publieke opinie, uiteindelijk dien je er met de beleidsbepalers uit te komen. Heeft de pro-vuurwerk lobby iets opgeleverd bijvoorbeeld? Precies niks, want het verbod is blijven staan. Het echte spel wordt op een hoger niveau gespeeld.

Daar ben ik het niet mee eens. Het is natuurlijk waar dat daar uiteindelijk de beslissing ligt. Maar politiek werkt ook als functie van de publieke opinie. Als er geen draagvlak is in de maatschappij om vuurwerk te verbieden dan zijn er weinig politieke partijen die daar hun handen aan willen branden.
En andersom werkt dat ook. Je kunt een heel kabinet hebben met vuurwerkliefhebbers maar als 60-70% van de bevolking roept dat het er uit moet dan gaan ze uiteindelijk overstag.

Anders gezegd: om effectief te lobbyen heb je kracht nodig. En die kracht kun je halen uit een grote groep onder de bevolking die jou openlijk steunt.

De publieke opinie wordt vooral beïnvloed door de media. We hebben in de afgelopen tijd gezien, hoe lastig het is om met een pro vuurwerk verhaal in de media te komen. Er is helaas geen sloot met geld beschikbaar om dit op een andere manier voor elkaar te krijgen.
Ik hoop oprecht dat dit jaar ons gaat helpen, om mensen in te laten zien (op de geradicaliseerde fanatici na natuurlijk) dat oud en nieuw zonder vuurwerk, geen oud en nieuw is. Dat is onze enige hoop ben ik bang ....

Zaken in een samenleving staan of vallen bij draagvlak (publieke opinie).
Helaas wordt deze grotendeels bepaald door media waardoor we ons door laten beïnvloeden en daar wordt dus maar al te graag gebruik van gemaakt. Als er via deze kanalen, en bundelen van krachten, geen tegen geluid komt verwacht ik ook geen sterke afname van het draagvlak voor een verbod.
Kijk bijvoorbeeld naar zwartepiet, mondkapjesplicht en ook naar Frankrijk waar zelfs zaken terug gedraaid worden.

Als liefhebber forum hadden we alles van lesli al lang en breed moeten boycotten. Sowieso is lesli te duur en matig kwa effecten.

Laten we er dan ook echt een keer wat mee doen, ik heb al vaker gelezen dan Lesli de boel frustreerd.
Hopelijk krijg ik niet weer een ban, want het forum is er voor de sponsoren.

Zaken in een samenleving staan of vallen bij draagvlak (publieke opinie).
Helaas wordt deze grotendeels bepaald door media waardoor we ons door laten beïnvloeden en daar wordt dus maar al te graag gebruik van gemaakt. Als er via deze kanalen, en bundelen van krachten, geen tegen geluid komt verwacht ik ook geen sterke afname van het draagvlak voor een verbod.
Kijk bijvoorbeeld naar zwartepiet, mondkapjesplicht en ook naar Frankrijk waar zelfs zaken terug gedraaid worden.

Als het om zwarte piet en de mondkapjes plicht gaat, zijn dit eerste klas voorbeelden dat de publieke opinie er niet toe doet, er is veel tegengeluid over geweest en wat gebeurd er? de mondkapjes plicht is ingevoerd (dit terwijl er bewezen is dat de mondkapjes niet werken) en zwarte piet is overal zo goed als verboden.

De politiek is bepalend, hetzelfde gebeurd met alles wat met vuurwerk te maken heeft, de publieke opinie doet er niet toe en de branche kan hier niet tegen op boksen..

Ik ben van mening dat het makkelijk is om gefrustreerd de branche aan te kijken, maar dat we beter realistisch kunnen kijken naar het grote geheel wat er gaande is..

De publieke opinie doet er wel degelijk toe. Ga maar eens zonder masker met het OV of de winkels in die nog open zijn. Afhankelijk van de persoon is de reactie van minachtend kijken naar verbaal en / of fysiek trachten mensen over te halen die dingen te dragen.

Dat de TU Delft heeft bewezen dat zij niet werken doet niet ter zake. Er wordt herhaald dat het werkt 'dus is het zo'. De massa lijkt te geloven dat men er echt goed aan doet 'voor de ander'.

De publieke opinie doet er wel degelijk toe. Ga maar eens zonder masker met het OV of de winkels in die nog open zijn. Afhankelijk van de persoon is de reactie van minachtend kijken naar verbaal en / of fysiek trachten mensen over te halen die dingen te dragen.

Dat de TU Delft heeft bewezen dat zij niet werken doet niet ter zake. Er wordt herhaald dat het werkt 'dus is het zo'. De massa lijkt te geloven dat men er echt goed aan doet 'voor de ander'.

Dat heeft toch niets met een publieke opinie te maken, meer een regel die ingevoerd is door de regering ,die mensen netjes volgen en daardoor minachtend kijken etc.
Een groot deel van de mensen was tegen een mondkapje, dat is een publieke opinie, hier is niet naar geluisterd en de mondkapjesplicht is ingevoerd.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat het zelfde gebeurd bij het vuurwerk, de branche kan niet veel, we moeten dit groter aanpakken, dan alleen maar de branche aankijken, we moeten dit op politiek niveau blijven spelen en of dat nou met of zonder branche is, er moet iets gebeuren.
Als het bij een opinie blijft hebben we er niets aan, daar zal niet naar geluisterd worden, vele voorbeelden hierboven beschreven.

Nee, het komt omdat er steeds zwaarder illegaal vuurwerk wordt ontwikkeld en in handen van consumenten komt, er al dagen, weken, maanden van te voren wordt geknald en dat alles nog eens dik uitvergroot en negatief in de media terecht komt. Dan gaat men zich vanzelf ergeren aan vuurwerk en dan komt die publieke opinie vanzelf.

Geloof ik helemaal niks van. Vroeger (voel me oud) hoorde je hier vanaf de herfstvakantie elke avond knallen en dreunen. Het is tegenwoordig stukken minder. De illegale handel is er nog steeds en makkelijk te krijgen maar vroeger werd je er echt mee dood gegooid. Ja het is zwaarder tegenwoordig maar ook duurder waardoor er minder word gestoken, zo simpel is het.

Wij liepen eigenlijk bijna 3 maanden lang te stoken. Bijna elke avond gingin er wat strijkers, paar nitraten, window makers, bermuda's en bsc's door. Zie je niet meer, jeugd zit veel meer binnen. Wij hingen altijd rond in de wijken, iedereen was buiten.

Het verschil is social media. Klagers hebben een platform gekregen en kunnen "krachten bundelen" plus de klaag cultuur van tegenwoordig. En dat zie je met alles en bij elk onderwerp.

Ik geloof helemaal niet dat er meer anti-vuurwerk zijn, ik ken persoonlijk letterlijk niemand die anti is. De één heeft er meer mee als de ander (zoals met alles) maar mensen die echt anti zijn doen de moeite om er over te klagen (zoals met elk onderwerp) en door middel van social media kunnen ze in de aandacht komen. En zoals ik eerder zei, zie je met meerdere onderwerpen.

En illegaal vuurwerk heeft geen reet te maken dat we geen rotjes, geen romeinse kaarsen, geen single shots en geen vuurpijlen meer hebben en dat afsteek tijden zijn verkort. De branche moet zowieso is kappen zich daarachter te verschuilen, dat hypocriete gelul moet ik al jaren van kotsen. En het helpt ze niet eens zoals ook weer bij het laatste kort geding hebben gezien.

Vooropgesteld, ik werk niet bij een importeur en heb daar verder ook totaal geen belangen bij. Wel ben ik erg goed op de hoogte van wat er speelt en zich vooral ook afgespeeld heeft. Vertrouwelijke informatie zet ik niet online en zeker niet omdat een aantal liefhebbers zich niet gehoord voelen. Als ik anderzijds dan lees dat de BPN niks doet en stil is, dan haak ik daar kort even op in. Dit is pertinent onjuist namelijk. Gaan moddergooien omdat er in het verleden allerlei maatregelen zijn genomen waar je je niet in kan vinden is heel makkelijk. Al eens gedacht aan de mogelijkheid dat er helemaal geen vuurwerk meer was geweest, zonder inmenging van een aantal sleutelfiguren binnen de branche? Persoonlijk drink ik liever uit een halfvol glas in plaats van een leeg glas. Ontevredenheid over het feit dat het glas niet vol zit is begrijpelijk, maar soms ook onontkomelijk.

Dus het zijn staadsgeheimen ofzo wat daar word besproken of wat er word gedaan? Haha wat is dit nou weer reactie?
En wie zijn die sleutelfiguren dan? Of zijn dat ook staadsgeheimen? Als de branche dit soort dingen al niet aan de vuurwerkliefhebbers wil vertellen hoe denk je in godsnaam de publieke opinie ooit te kunnen bereiken?

Het is geen moddergooien maar de waarheid en die is soms hard. En als dit pertinent onjuist is noem het dan is als jij beter ingevoerd bent. Maar goed die staatsgeheimen he... Hetzelfde geneuzel wat ik al 20 jaar hoor.

Het glas met vuurwerk is in Nederland al bijna 30 jaar half leeg en bijna elk jaar word er nog een slok uit gedronken en de reactie van de branche is: "nee komt door illegaal vuurwerk, wij importeren legale rotjes die slechts eruit zitten als vlinders, nitraten en strijkers" en "ach geeft niet, is maar klein gedeelte van de omzet" en al het andere hypocriete kansloze geneuzel wat we al jaren horen.

Lachwekkend.

Dat heeft toch niets met een publieke opinie te maken, meer een regel die ingevoerd is door de regering ,die mensen netjes volgen en daardoor minachtend kijken etc.
Een groot deel van de mensen was tegen een mondkapje, dat is een publieke opinie, hier is niet naar geluisterd en de mondkapjesplicht is ingevoerd.

Naar mijn idee is de plicht meer ingevoerd onder druk van de publieke opinie. Overal werden ze gedragen behalve hier, de mensen wilden dat graag, en zo geschiedde.
Waar hebben we dat eerder gezien ... :shy:

Ik denk dat iedereen hier hetzelfde wil; het behoud van consumentenvuurwerk in Nederland.

Ik denk ook dat we het ook wel eens kunnen zijn over het feit dat importeurs dit ook willen. Het is hun werk.

Ik denk daarnaast óók dat wij, inclusief ikzelf vaak, onze rol als liefhebber iets te serieus nemen en denken dat we recht hebben op informatie of zelfs inbreng.

De branche neemt wellicht niet de stappen die wij graag zien, en iedereen zou het anders aanpakken. Wat dat betreft lijkt het op het Nederlands elftal met 17 miljoen bondscoaches. Maar aan het einde van de rit zijn wij consumenten die iets willen kopen, en zijn wij geen onderdeel van de branche.

Laatst bewerkt:
Ik ben er niet op uit om weer de volgende partij te gaan verwijten, maar weet iemand hoe het zit met de vuurwerkfederatie of de BCN?
Als je kijkt naar hun doelstelling zou je verwachten dat ze juist nu naar voren treden.
Maar misschien heb ik iets niet meegekregen en sla ik de plank mis. Ik vroeg het me gewoon serieus af.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan