UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
heeft niks meer met enige vorm van protest te maken....
Het vreemde is dat ik me er, anders dan normaal, niet echt meer druk om kan maken. Sterker nog, ik zit soms stiekem te glimlachen bij het zien van de beelden. Dit is precies waar voor gewaarschuwd is, zowel vanuit de branche als vanuit de vele liefhebbers. Nu is het nog relatief kleinschalig, niets meer dan lokale schermutselingen, maar in de weken naar de jaarwisseling toe kan dit nog wel eens groter worden. Of ik me er als liefhebber druk om maak? Absoluut niet. Als je in tijden als deze geschaduwd door flinterdunne argumentatie plots aan de basale tradities komt, kun je een reactie verwachten. Het zet ons punt wel kracht bij. Ik juich het niet toe, laat dat duidelijk zijn, de kogel is immers al door de kerk (ja, we zijn veeeeel te laat), maar als je dan nog een statement wil maken, is dit de enige manier. Onder het mom van 'een verbod lost niets op', en 'illegaal vuurwerk is in de maanden voor oud en nieuw, vrijwel altijd de boosdoener'. Uiteindelijk is een protest een pressiemiddel, en dat weten deze gasten. Anderzijds is dit natuurlijk net zo goed een vorm van frustratie uiten t.a.v. het huidige beleid.

Het vreemde is dat ik me er, anders dan normaal, niet echt meer druk om kan maken. Sterker nog, ik zit soms stiekem te glimlachen bij het zien van de beelden. Dit is precies waar voor gewaarschuwd is, zowel vanuit de branche als vanuit de vele liefhebbers. Nu is het nog relatief kleinschalig, niets meer dan lokale schermutselingen, maar in de weken naar de jaarwisseling toe kan dit nog wel eens groter worden. Of ik me er als liefhebber druk om maak? Absoluut niet. Als je in tijden als deze geschaduwd door flinterdunne argumentatie plots aan de basale tradities komt, kun je een reactie verwachten. Het zet ons punt wel kracht bij. Ik juich het niet toe, laat dat duidelijk zijn, de kogel is immers al door de kerk (ja, we zijn veeeeel te laat), maar als je dan nog een statement wil maken, is dit de enige manier. Onder het mom van 'een verbod lost niets op', en 'illegaal vuurwerk is in de maanden voor oud en nieuw, vrijwel altijd de boosdoener'. Uiteindelijk is een protest een pressiemiddel, en dat weten deze gasten. Anderzijds is dit natuurlijk net zo goed een vorm van frustratie uiten t.a.v. het huidige beleid.
Ik ben het met je eens.

O zo eens, ik zou die knakworsten zo graag in hun bakkes willen uitlachen en dit is nog maar het begin. Ze weten het toch allemaal zo goed, legaal vuurwerk verbieden, want dan is er geen overlast. Stelletje betweters. Dat ze de hele boel maar in de brand zetten.

Ik heb ook mail terug van groen slinks. Heeft allemaal niks met elkaar te maken natuurlijk. Ga vanavond maar eens een antwoord produceren ...

Beste,

Namens Jesse wil ik je bedanken voor je bericht en het delen van je zorgen.

Ik lees dat er twee beleidsvraagstukken zijn die je dwars zitten: ten eerste het vuurwerkverbod, waarvoor wij inderdaad al jarenlang pleiten, en ten tweede de overbelasting van de zorg.

Deze twee beleidsvraagstukken komen dit jaar (onverwacht) samen door de corona-crisis. Ik begrijp daarom dat je de indruk krijgt dat hier gebruik van gemaakt wordt, maar wil graag benadrukken dat deze problemen binnen ons beleid in principe als twee aparte problemen worden gezien.

Ten eerste het vuurwerkverbod, waar wij ons in eerste instantie voor inzetten om geweld tegen hulpverleners tegen te gaan en het milieu te ontlasten. Het gaat hierbij voornamelijk over een verbod op de vuurwerkcategorieën F2 en F3, en is een initiatief waar, volgens onderzoek van I&O Research, een meerderheid van de Nederlanders achter staat.

Ten tweede de zorgsector, die door de coronacrisis enorm onder druk staat. De kabinetten in de afgelopen decennia hebben de zorgsector vooral gezien als een kostenpost. Door bezuinigingen, privatiseringen en marktwerking zouden het effectiever en goedkoper gaan werken. Deze beloftes zijn nooit ingelost. De coronacrisis laat zien hoe het anders kan. De concurrentie tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders maakte plaats voor samenwerking. Dit willen wij voortzetten. Het applaus voor de zorg was een mooi gebaar, maar er moeten structurele veranderingen komen. Hier zetten wij ons voor in, en ik kan beloven dat we dit op veel andere manieren doen dan alleen het indienen van het tijdelijke vuurwerkverbod.

Dit vuurwerkverbod is inderdaad waar deze twee beleidsvraagstukken samenkomen, maar beslist níet een manier om enkel twee vliegen in één klap te vangen. Het verbod dat nu ingediend is betreft een tijdelijk verbod, en dient voornamelijk om ziekenhuizen en huisartsenposten die door corona al overbelast zijn, niet nog extra te belasten. Alle extra druk moet nu vermeden worden.

Dat het juist het illegale vuurwerk is dat voor veel slachtoffers zorgt, is een misverstand. Driekwart van de letsels wordt opgelopen door het afsteken van legaal vuurwerk. Overigens is het ook niet zo dat de meeste gewonden komen door knalvuurwerk. Ruim de helft van de slachtoffers is afkomstig van siervuurwerk.

Wij gaan uit van deze cijfers en geloven dus dat het vuurwerkverbod, zeker dit jaar, een noodzakelijke maatregel is.

Ik wens jou en jouw gezin alsnog een fijne jaarwisseling toe en bovendien veel succes met je werkzaamheden op de IC.

Met hartelijke groeten,

Cille
Team Online

Dus hun zijn blind voor de cijfers uit de onderzoeken? Of lees ik ik ze verkeerd?

'Driekwart van de letsels wordt opgelopen door het afsteken van legaal vuurwerk.'

Haal daar de helft maar af vanwege verbod op knallers en pijlen maargoed.

Dus hun zijn blind voor de cijfers uit de onderzoeken? Of lees ik ik ze verkeerd?

'Driekwart van de letsels wordt opgelopen door het afsteken van legaal vuurwerk.'

Haal daar de helft maar af vanwege verbod op knallers en pijlen maargoed.
Die gaan echt niet erkennen dat ze de cijfers expres zo naar buiten brengen. Dat weten ze en doen ze bewust

Groenlinks zijn echt gevaarlijke mensen. die krijg je echt niet op andere ideeen. Je kan met de mooiste feiten komen maar ze draaien eromheen. Die kan je het beste gewoon negeren en je focussen op de mensen die overtuigd moeten worden.

Groenlinks zijn echt gevaarlijke mensen. die krijg je echt niet op andere ideeen. Je kan met de mooiste feiten komen maar ze draaien eromheen. Die kan je het beste gewoon negeren en je focussen op de mensen die overtuigd moeten worden.
Ik sprak een paar maanden geleden iemand die bij de anti-kernwapenprotesten bij Woensdrecht in de jaren 80 was. Volkert van der G. liep daar ook tussen, werd letterlijk door hem genoemd. Zitten radicale lui tussen.

Toch maar weer een rondje Den Haag gedaan na het terugzien van WNL op zondag waar Grapperhaus te gast was.. wat een schijnvertoning zeg.. :frusty:

De maatregel zal bovendien genotificeerd moeten worden bij de Europese Commissie. De notificatierichtlijn kent een spoedprocedure voor de situatie dat een lidstaat vanwege een ernstige en onvoorziene situatie in zeer korte tijd technische voorschriften moet uitwerken om deze onmiddellijk daarop vast te stellen en in werking te doen treden. In zo’n geval geldt de standstill van drie maanden niet, maar moet wel gewacht worden op de bevestiging van de Europese Commissie dat deze ook van mening is dat er sprake is van spoed. Het streven is dat zo spoedig mogelijk contact hierover met de Europese Commissie plaatsvindt. Het kabinet beraadt zich verder op de mogelijkheden om de handhaving van het tijdelijke vuurwerkverbod te versterken.

Ik weet niet in hoeverre de EU hier zich mee mag/gaat bemoeien. Maar, oppervlakkig gezien zou deze maatregel geen werking hebben indien e.e.a. na 31 december genotificeerd wordt. Ik denk dat daarmee de spoed al aannemelijk gemaakt kan worden.

Wat ik bedoel is puur tijd technisch gezien.

Maar verder heb ik mij er ook niet in verdiept.

https://webapps.politieacademie.nl/vuurwerk#page-25406

En nog een interessante link ivm bezit en straffen.

Het voorhanden hebben van 25 kg of minder consumentenvuurwerk buiten de verkoopperiode is alleen op een niet voor publiek toegankelijke plaats. Dus alle berichtgeving in de media klopt niet. Ze roepen om een bezit verbod omdat er nu uit het buitenland gehaald word. Maar ook nu mag je het niet bij je hebben in de auto

https://webapps.politieacademie.nl/vuurwerk#page-25406

En nog een interessante link ivm bezit en straffen.

Het voorhanden hebben van 25 kg of minder consumentenvuurwerk buiten de verkoopperiode is alleen op een niet voor publiek toegankelijke plaats. Dus alle berichtgeving in de media klopt niet. Ze roepen om een bezit verbod omdat er nu uit het buitenland gehaald word. Maar ook nu mag je het niet bij je hebben in de auto

"Buiten de vuurwerkverkoopperiode mag de burger maximaal 25 kilo consumentenvuurwerk op een niet voor het publiek toegankelijke plaats voorhanden hebben. "

Je auto is privé en valt derhalve onder een niet voor het publiek toegankelijke plaats.

"Buiten de vuurwerkverkoopperiode mag de burger maximaal 25 kilo consumentenvuurwerk op een niet voor het publiek toegankelijke plaats voorhanden hebben. "

Je auto is privé en valt derhalve onder een niet voor het publiek toegankelijke plaats.

Om het nog ingewikkelder te maken: je mag het alleen niet van de winkel naar je auto sjouwen, en van je auto naar je huis. Dan ben je dus heel even strafbaar :P

Om het nog ingewikkelder te maken: je mag het alleen niet van de winkel naar je auto sjouwen, en van je auto naar je huis. Dan ben je dus heel even strafbaar :P

Nee. Je mag het ook niet in je auto hebben.
Het gaat erom dat jij vuurwerk voorhanden (je hebt er direct beschikking over) op een voor het publiek toegankelijke plaats, op straat, park etc etc.
Het gaat er niet om waar je vuurwerk inligt maar op welke plek jij je bevind.

Dus om het heel simpel te houden, thuis in de schuur of huis mag en verder niet

Nou, Erik Ziengs stuurt weer een standaard antwoord terug beginnend met doorgesnoven idioten.... die heb ik al vaker gehad. Antwoord dus ook niks inhoudelijks meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan