Het vreemde is dat ik me er, anders dan normaal, niet echt meer druk om kan maken. Sterker nog, ik zit soms stiekem te glimlachen bij het zien van de beelden. Dit is precies waar voor gewaarschuwd is, zowel vanuit de branche als vanuit de vele liefhebbers. Nu is het nog relatief kleinschalig, niets meer dan lokale schermutselingen, maar in de weken naar de jaarwisseling toe kan dit nog wel eens groter worden. Of ik me er als liefhebber druk om maak? Absoluut niet. Als je in tijden als deze geschaduwd door flinterdunne argumentatie plots aan de basale tradities komt, kun je een reactie verwachten. Het zet ons punt wel kracht bij. Ik juich het niet toe, laat dat duidelijk zijn, de kogel is immers al door de kerk (ja, we zijn veeeeel te laat), maar als je dan nog een statement wil maken, is dit de enige manier. Onder het mom van 'een verbod lost niets op', en 'illegaal vuurwerk is in de maanden voor oud en nieuw, vrijwel altijd de boosdoener'. Uiteindelijk is een protest een pressiemiddel, en dat weten deze gasten. Anderzijds is dit natuurlijk net zo goed een vorm van frustratie uiten t.a.v. het huidige beleid.