UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
CAT1 vuurwerk mag juridisch gezien niet meer verkocht worden Door winkeliers:

Het komt er in feite op neer dat vuurwerk (zelf) bezorgen niet is toegestaan, CAT1 valt hier ook onder. Een pick-up point mag ook niet, daar een winkelier het enkel ter beschikking mogen stellen in een verkoopruimte die goedgekeurd is.

Vanuit Vuurwerkcheck zijn ze hier momenteel mee bezig om dit allemaal duidelijk te krijgen omtrent een pick-up point of het thuisbezorgen. Ze hopen hier met 1-2 dagen meer duidelijkheid in te hebben voor alle winkeliers en situaties.

Vanuit Vuurwerkcheck zijn ze hier momenteel mee bezig om dit allemaal duidelijk te krijgen omtrent een pick-up point of het thuisbezorgen. Ze hopen hier met 1-2 dagen meer duidelijkheid in te hebben voor alle winkeliers en situaties.
Je kan je beter afvragen wat mag nog wel in dit land ? Bijna niks meer de meest bekrompen wetgeving die er is

CAT1 vuurwerk mag juridisch gezien niet meer verkocht worden Door winkeliers:

Het komt er in feite op neer dat vuurwerk (zelf) bezorgen niet is toegestaan, CAT1 valt hier ook onder. Een pick-up point mag ook niet, daar een winkelier het enkel ter beschikking mogen stellen in een verkoopruimte die goedgekeurd is.

Dus al die Aldi’s, Lidl’s, Blokkers, HEMA’s, Actions, Xenossen, Big Bazaars en ga zo maar door hebben al jaren allemaal goedgekeurde verkoopruimtes met sprinkler en brandmeldinstallaties? Niks van dat alles. Dus volgens mij mag je cat1 in een gewone winkel gewoon verkopen. Zo niet, dan is er dus nog nooit op gehandhaafd en dat zou op z’n minst zeer vreemd zijn. Dit laatste lijkt me echter sterk. Cat1 mag dus gewoon in een normale winkelruimte verkocht en uitgegeven worden. Of is er nog weer verschil tussen cat1 en fop- en schertsvuurwerk?

Dus al die Aldi’s, Lidl’s, Blokkers, HEMA’s, Actions, Xenossen, Big Bazaars en ga zo maar door hebben al jaren allemaal goedgekeurde verkoopruimtes met sprinkler en brandmeldinstallaties? Niks van dat alles. Dus volgens mij mag je cat1 in een gewone winkel gewoon verkopen. Zo niet, dan is er dus nog nooit op gehandhaafd en dat zou op z’n minst zeer vreemd zijn. Dit laatste lijkt me echter sterk. Cat1 mag dus gewoon in een normale winkelruimte verkocht en uitgegeven worden. Of is er nog weer verschil tussen cat1 en fop- en schertsvuurwerk?
Het heeft denk ik ook te maken met de 200kg regel. Als je binnen de 200 kg blijft mag je dit verkopen. Maar dit is giswerk van mij.
Laten we de berichtgeving maar afwachten en zolang het nu te koop is lekker inslaan :wink:

Het heeft denk ik ook te maken met de 200kg regel. Als je binnen de 200 kg blijft mag je dit verkopen. Maar dit is giswerk van mij.
Laten we de berichtgeving maar afwachten en zolang het nu te koop is lekker inslaan :wink:

Dit klopt, tot 200KG mag het zonder bunker oid in de winkel / opslag liggen.

200 kg regel klopt inderdaad. Maar elke vuurwerkwinkel heeft een bunker voor opslag > 200 kg cat1. En met 200 kg in de winkelschappen kom je een heel eind. Misschien wat vaker aanvullen. Maar volgens mij is verkoop/uitgifte dan nog steeds mogelijk. Onder deze omstandigheden heb je een winkelschap niet meer nodig dus lijkt bezorgen mij geen onmogelijke optie en ook gewoon toegestaan. Afhaalpunt is de vraag aangezien ik daar ook berichten over heb gelezen dat het niet de bedoeling is dat winkels nu overgaan op afhaalpunten. Heeft Rutte dat maandagavond niet gezegd?

Er is gewoon nog veel onduidelijk. Las net ook dat er op alle niveau's nog volop overleg plaatsvindt en dat ook in de tweede kamer nogal wat kritiek is op het feit dat nu toch die winkels open gaan omdat ze ook chocola en chips verkopen.

Je zou maar ondernemer zijn in deze tijd.

Hoe zit dit voor particulieren qua Cat 1? Als ik het verkoop mag ik dan ook 200kg hebben haha

Nee gewoon benieuwd wat de regels zijn voor Cat 1. Weet voor Cat 2 dat 25KG is. Maar valt Cat 1 daar ook onder? Want als een winkel zonder maatregelen 200kg mag verkopen dan was ik benieuwd waarom hun dan meer mogen hebben.

Voor diegene die nog cat.1 via pickup of thuisbezorg willen bestellen, regel dat zo snel mogelijk. Ik heb zo vermoeden dat ze de regels aan gaan scherpen. Kijk maar naar de discussie over het feit dat de Action, Hema en Wibra weer open zijn, en dat ze hierover vandaag weer in overleg gaan

Hoor net dat die winkels dicht moeten/gaan. Alleen winkels met 70% mens/diervoeding en drogisterijartikelen mogen open blijven.

Voor de duidelijkheid:

De opslagregels omtrent vuurwerk gelden inderdaad NIET voor Categorie F1, tot een hoeveelheid van 200kg. Dat wil zeggen, voor de opslag tot 200kg F1 vuurwerk hoeft er geen kluis en sprinklerinstallatie aanwezig te zijn. Daarboven moet dit wel, en daarbij stelt de wet, zoals eerder al genoemd in dit topic, 10kg F1 vuurwerk gelijk aan 1kg F2 (of F3, toen dat nog mocht).

Een winkel als Aldi, Blokker, etc mag dus tot 200kg F1 opslaan en verkopen. Een vuurwerkwinkel met een kluis met 1000kg opslagcapaciteit, voorzien van sprinkler mag daarmee tot 10.000kg F1 opslaan. Voor in de winkel mag onder de sprinklers 500kg F2, ofwel 5000kg F1 aanwezig zijn. De totale capaciteit zou bij F2 dus 1500kg bedragen, voor F1 is dit dan conform de factor 10 15.000kg.

Dan, jij als particulier. De hoeveelheden vuurwerk die je mag bezitten binnen en buiten de verkooptijden zijn geregeld in artikel 1.2.4 van het vuurwerkbesluit. Daarin staat dat je binnen- en buiten de verkoopdagen maximaal 25kg. vuurwerk voorhanden mag hebben. Artikel 2.3.7 maakt hierop een uitzondering, waarbij deze artikelen niet gelden ten aanzien van F1. Dat wil zeggen dat je volgens het vuurwerkbesluit ongelimiteerd F1 mag bezitten.

Kanttekening. Ik weet niet of er nog verdere/andere limieten worden gesteld aan de hoeveelheden kruit of springstoffen die je in huis mag hebben binnen andere geldende wetgeving.

Voor de duidelijkheid:

De opslagregels omtrent vuurwerk gelden inderdaad NIET voor Categorie F1, tot een hoeveelheid van 200kg. Dat wil zeggen, voor de opslag tot 200kg F1 vuurwerk hoeft er geen kluis en sprinklerinstallatie aanwezig te zijn. Daarboven moet dit wel, en daarbij stelt de wet, zoals eerder al genoemd in dit topic, 10kg F1 vuurwerk gelijk aan 1kg F2 (of F3, toen dat nog mocht).

Een winkel als Aldi, Blokker, etc mag dus tot 200kg F1 opslaan en verkopen. Een vuurwerkwinkel met een kluis met 1000kg opslagcapaciteit, voorzien van sprinkler mag daarmee tot 10.000kg F1 opslaan. Voor in de winkel mag onder de sprinklers 500kg F2, ofwel 5000kg F1 aanwezig zijn. De totale capaciteit zou bij F2 dus 1500kg bedragen, voor F1 is dit dan conform de factor 10 15.000kg.

Dan, jij als particulier. De hoeveelheden vuurwerk die je mag bezitten binnen en buiten de verkooptijden zijn geregeld in artikel 1.2.4 van het vuurwerkbesluit. Daarin staat dat je binnen- en buiten de verkoopdagen maximaal 25kg. vuurwerk voorhanden mag hebben. Artikel 2.3.7 maakt hierop een uitzondering, waarbij deze artikelen niet gelden ten aanzien van F1. Dat wil zeggen dat je volgens het vuurwerkbesluit ongelimiteerd F1 mag bezitten.

Kanttekening. Ik weet niet of er nog verdere/andere limieten worden gesteld aan de hoeveelheden kruit of springstoffen die je in huis mag hebben binnen andere geldende wetgeving.

Bedankt voor je heldere uitleg! Het blijft bizar dat een enkel matje met meer dan 100 gram buskruit valt onder F3 en men de vergelijking dan al snel trekt met Enschede enerzijds, en dat men anderzijds kennenlijk ongestraft pallets vol knetterlinten thuis mag opslaan.....

Ik vind het onverstandig om dit soort dingen open en bloot op het forum te bespreken.

Het is mij inmiddels al duidelijk dat tegenstanders van vuurwerk hier maar al te graag informatie inwinnen.

Ik vind het onverstandig om dit soort dingen open en bloot op het forum te bespreken.

Het is mij inmiddels al duidelijk dat tegenstanders van vuurwerk hier maar al te graag informatie inwinnen.

Nou nou... zo’n vaart loopt dat in dit geval denk ik niet hé. De wet is de wet en ook openbaar, voor iedereen te lezen. Daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn.

Uiteindelijk is het ook zo dat er écht wel een flinke weg bewandeld dient te worden voordat er van een wetswijziging sprake kan zijn. Lees: iedereen die hier meeleest heeft in de negatieve zin geen reet aan deze berichten. Het enige effect is misschien zelfs dat ze hun buren niet verlinken als die tassen vol F1 hebben liggen.

Plus, en dit is een persoonlijke noot, we zijn een vuurwerk forum en dit is het wetgevingsdeel. Als we dan niet meer op de wet kunnen ingaan vanwege angst dat er wordt meegelezen kunnen we net zo goed met zijn alleen verhuizen naar Discord ofzo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan