UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zit net even te kijken naar het aangepaste vuurwerk besluit, maar ik zie dat het besluit volledig is veranderd. Volgens mij was de berichtgeving richting de EU commissie expliciet dat er een aanpassing gedaan zou worden waarbij aangegeven zou worden dat aangepaste delen vervallen na een bepaalde datum toch? Als ze na 02-01-2021 of wat de verval datum ook zou zijn, niets meer aan het vuurwerbesluit word veranderd, is dit dus een definitief verbod. Iemand een idee hoe dat zit?

Volgens mij mogen ze het vuurwerkbesluit niet volledig aanpassen, enkel met aanvullingen, anders is het een verkapt totaal verbod en is de spoedprocedure misbruikt en is het verbod ongeldig.

Ik zit net even te kijken naar het aangepaste vuurwerk besluit, maar ik zie dat het besluit volledig is veranderd. Volgens mij was de berichtgeving richting de EU commissie expliciet dat er een aanpassing gedaan zou worden waarbij aangegeven zou worden dat aangepaste delen vervallen na een bepaalde datum toch? Als ze na 02-01-2021 of wat de verval datum ook zou zijn, niets meer aan het vuurwerbesluit word veranderd, is dit dus een definitief verbod. Iemand een idee hoe dat zit?

Volgens mij mogen ze het vuurwerkbesluit niet volledig aanpassen, enkel met aanvullingen, anders is het een verkapt totaal verbod en is de spoedprocedure misbruikt en is het verbod ongeldig.

Het wijzigen van het vuurwerkbesluit naar de huidige geldende tekst is geregeld in de `Tijdelijke wet maatregelen COVID-19`. Daaronder is een artikel opgesteld wat het vuurwerkbesluit 'automatisch' aanpast naar de nu geldende tekst. Artikel 2 voorziet erin dat op 2 januari het vuurwerkbesluit automatisch weer wordt aangepast met de teksten die er voor de wijzigingen (ergo, het weghalen van het verbod) in stonden.

Voor de volledigheid:
ARTIKEL I

Het Vuurwerkbesluit wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1.2.4, vierde lid, wordt na ‘is’ ingevoegd ‘, met uitzondering van het vervoer door particulieren van consumentenvuurwerk niet zijnde fop- en schertsvuurwerk,’.

B

In artikel 2.3.2 vervalt het tweede lid, alsmede de aanduiding ‘1.’ voor het eerste lid.

C

In artikel 2.3.6 vervalt ‘op een ander tijdstip dan tussen 31 december 18.00 en 1 januari 02.00 van het daaropvolgende jaar’.

D

Artikel 1.2.4, vierde lid komt te luiden:
Het eerste lid is tevens niet van toepassing indien het vuurwerk of de pyrotechnische artikelen voor theatergebruik worden vervoerd overeenkomstig de eisen gesteld bij of krachtens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen en met inachtneming van artikel 1.2.5.

E

Artikel 2.3.2 komt te luiden:

Artikel 2.3.2
1. Het is verboden consumentenvuurwerk ter beschikking te stellen aan een particulier.
2. Het verbod geldt niet op 29, 30 en 31 december met dien verstande dat als een van deze dagen een zondag is het verbod eveneens op die zondag geldt, in welk geval het verbod om vuurwerk ter beschikking te stellen dan niet geldt op 28 december.

F

Artikel 2.3.6 komt te luiden:

Artikel 2.3.6
Het is verboden vuurwerk, anders dan bedrijfsmatig, tot ontbranding te brengen op een ander tijdstip dan tussen 31 december 18.00 en 1 januari 02.00 van het daaropvolgende jaar.

ARTIKEL II

1. Artikel I, onderdelen A, B en C, treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst.
2. Artikel I, onderdelen D, E en F, treedt in werking met ingang van 2 januari 2021.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

In het doc aan de EC staat duidelijk dat de in dat doc genoemde artikelen per 02-01-2021 weer worden teruggedraaid naar de originele teksten van die artikelen. Overigens staat in het EC-doc alleen de aanpassingen die er met spoed zijn doorgeduwd met Corona als aanleiding. De andere aanpassingen waren al voor de zomer aangekondigd en die staan dus niet in die EC-brief.

In DL wordt het steeds gekker. Rechtbank heeft daar het afsteek verbod ongegrond verklaard. Reden: vuurwerk geeft geen extra druk op de ziekenhuizen.

In DL wordt het steeds gekker. Rechtbank heeft daar het afsteek verbod ongegrond verklaard. Reden: vuurwerk geeft geen extra druk op de ziekenhuizen.

Echt waar? Dat is wel serieus nieuws. Ben benieuwd hoe de importeurs en winkeliers dát gaan oppakken in de komende 13 dagen...

Zolang het verkoop verbod nog steeds geldt heb je er niet zoveel aan gok ik.

Verkoop verbod gaat nu ook aangevochten worden omdat de rechtbank dus heeft besloten dat vuurwerk niet voor extra druk op de zorg zorgt.

Vanochtend heeft het Bundesland al uitspraak gedaan m.b.t verkoop. Particulier blijft verboden maar verkoop aan mensen met KVK blijft mogelijk.

nur" ein Verkaufs bzw. Überlassungsverbot an Verbraucher. 27er, 7er, Gewerbetreibende sind von dem Verkaufs bzw. Überlassungsverbot nicht betroffen.

Ik heb het al even naar wat grote youtubers gestuurd, AWfireworks en Pyroteamdelft. Die schuwen vaak niet hier een video over te maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan