Undercover in Nederland 2009

Ik vond de aflevering niet slecht.
Er wordt goed weergeven, wat het stuk vuurwerk doet.
Waar ik dan wel een aanteking moet maken, dat er niet gezegd is, dat shells feitelijk uit een buis MOETEN geschoten worden.

En die handelaren zijn compleet gestoort.
Over die lawinepijlen: Als ik jou was, zou ik die gewoon ergens neergooien.
Ja en volgens mij heeft die handelaar zijn hersens iets te vaak in de alcohol marinade gehad.

Meneer Stegeman, overdrijft en dikt het verhaal wel een beetje aan.
Maar ja, dat zijn we van hem gewent.

Hij laat zich dingen wijs maken, hij heeft zelf ook informatie gekregen van de handelaren hoe het niet moet, maar hoe dom moet je zijn om het daadwerkelijk ook zo onveilig af te steken? De ene na de andere ongelovelijk stomme acties van handelaren kwamen in de aflevering voorbij, Stegeman heeft zijn punt; maar de handelaren zelf zijn dom, heel dom!

Hij laat zich dingen wijs maken, hij heeft zelf ook informatie gekregen van de handelaren hoe het niet moet, maar hoe dom moet je zijn om het daadwerkelijk ook zo onveilig af te steken? De ene na de andere ongelovelijk stomme acties van handelaren kwamen in de aflevering voorbij, Stegeman heeft zijn punt; maar de handelaren zelf zijn dom, heel dom!

En dat komt dat die handelaren het grote geld ruiken.
Er zullen er ongetwijfeld heel wat zijn die niet zo gemakkelijk hun handel aan Jan en alleman verkopen.

Ik heb de uitzending ook gezien. Op zich vond ik hem niet slecht.
Hij heeft de gevaren van het vuurwerk laten zien, en dan met name als je het niet op de juiste wijze gebruikt. Welliswaar wat aangedikt maar daar is hij dan ook journalist voor.
Hij heeft in ieder geval wel aangetoond dat het een koud kunstje is om eraan te komen en dat justitie nog een flinke inhaalslag te maken heeft.

Een leuk stukje in de reportage vond ik de uitspraak van die Nederlandse handelaren op Belgisch grondgebied. Ze wanen zich daar vrij te doen wat ze willen en dat de Nederlandse politie hen daar niets kan maken.
Nou, VERGEET DAT MAAR!!!!
handel in vuurwerk, transport en import van vuurwerk zijn in Nederland Economische delicten. En artikel 3 van de WED zegt:

Artikel 3 WED

Deelneming aan een binnen het Rijk in Europa gepleegd economisch delict is strafbaar ook indien de deelnemer zich buiten het Rijk aan het feit heeft schuldig gemaakt.

Op dit artikel zijn al heel wat Nederlanders Nat gegaan.

Waar ik ook de kriebels van kreeg is de uitspraak dat sommige handelaren hele containers met zwaar vuurwerk zomaar ergens stallen.
Als je wil weten waarom ik daar de kriebels van krijg moet je maar eens naar de videos kijken in de volgende link:

http://www.chaf.info/videos.htm

Er zal er maar zo een staan bij jou in de buurt. Zeg nooit dat er niets mee kan gebeuren. Als je dan de opmerking ENSCHEDE maakt en in de context plaatst zoals in deze videos, dan ben ik het met hem eens. Feit blijft wel dat die lawinepijlen en en die atomics 1.1G vuurwerk is en in verkeerde handen gewoonweg gevaarlijk spul is wat veel schade/letsel aan kan richten.

Ik vond het maar een doelloze uitzending, niks nieuws en veel 'bom' gezeik.
Die handelaren waren ook echt een grote grap. Shell met schietlont aansteken en rennen.... right, lawinepijl ergens aan vast knuppen omdat je anders niks van de knal merkt, niet te hard schudden met Atomics...... Het is ook wat die handelaren tegenwoordig en waarom vertel je in godsnaam hoe je te werk gaat?

In de auto gevaarlijk gezeik werd ik ook moe van, een propaantankje achter in de auto is ook niet handig bij een ongeluk. Als als als geneuzel.
Verder die gast met zijn vuurwerkbom in een glazenflesje met strijkkop, heel slim en heeft geen reet te maken met illegaak vuurwerk.
En waarom altijd maar enkel knalvuurwerk behandelen, laat is zien wat een prof blok of een candle doet maar neeeeee pas op straks komt er nog een positief beeld over illegaal vuurwerk.

Ik lees hier toch wel wat reacties van mensen die duidelijk niet het gevaar ( willen ???) zien, en het echt onderschatten van hoe gevaarlijk nou daadwerkelijk 1.1 massa explosief vuurwerk is. Het is gewoon een feit ( wat ook al in de reportage gezegd werd) dat als je met een doosje van 6, 3inch salutes in je kofferbak en eventueel nog waty meer vuurwerk. Als dat ontploft is gewoon die hele auto weg, incl de inzittende.

Ook de pop en het kastje wat men ter illustratie opblies met het gekochte vuurwerk. Zijn gewoon echt wel de feiten. Wat Gerrit Wagenvoort al in de reportage zei: Deze pop is steviger dan een mens.

Ook het kastje wat ze opbliezen is gewoon de werkelijkheid.. 1 zo een salute kan inderdaad zoveel schade aanrichten.. laat staan een doosje.. of een karton vol! Steek er 1 aan in een karton of doosje en alles explodeert tegelijkertijd.

Tsja Red Baron,

ik ken voorbeelden genoeg dat iets verkeerd afliep,maar heb niet de illusie dat ik jochies die een stijve krijgen van iets op te blazen kan overtuigen dat het gevaarlijk is.
Over 15 jaar zeggen op verjaardagsfeestjes ; wat waren wij vroeger toch gek he. Bliezen gewoon met vuurwerkbommen prullebakken op. Wat hebben we eigenlijk geluk gehad dat het altijd goed gegaan is.
Heeft alles te maken met testesteron. Dus kun je het ze niet eens kwalijk nemen.

Mvg Tommy-gun

Dat mag dan wel zo zijn maar dat is toch al jaren bekend?! Jaren geleden op tv plante ze al shells in auto's om de schade te laten zien.
In plaats van mensen correct te informeren gaan ze weer hetzelfde verhaal vertellen wat al jaren bekend is, oftewel totaal niet intressant.

Mensen die totaal geen intresse in vuurwerk hebben kopen echt geen shells, dan zie ik liever een reportage hoe je er absoluut niet mee om moet gaan en hoe je zo veilig mogelijk het kan afsteken mocht je het zo graag willen. Soort van spuiten en slikken enkel over vuurwerk zou heel wat ongelukken voorkomen, het verhaal van blablabla het is zo gevaarlijk kennen we nu wel.

Laat liever bijvoorbeeld zien van steek een shell nooit rechtstreeks aan, verleng het met visco of wat dan ook. Want ja ach Undercover in Nederland is zo serieus en die handelaren zijn zo gevaarlijk en weten waar ze het over hebben. Die meneer de handelaar zegt steek maar aan dat ding op tv, dus die zal het wel weten als je dat verkoopt. Juist vooral zulke shit op tv brengen.

Interessante reportage zo vlak voor oud & nieuw. Wordt goed weergegeven hoeveel kracht dergelijk professioneel spul heeft.

Wel een minpuntje vind ik dat het illegale vuurwerk met de zelfgemaakte vuurwerkbom in verband wordt gebracht.

Jongens laten we niet vergeten het gaat Stegeman alleen maar om de kijkcijfers en met 950.000 kijkers is hem dat weer goed gelukt........

En laten we eerlijk zijn....... wat hij liet zien wisten we toch al jaren met ze allen of niet..........:cool:

Lekker makkelijk werk heeft zo'n Stegeman: hij laat alles doen door z'n personeel, en gaat zelf enkel presenteren en de confrontaties doen. Alles voor de kick en de faam. Bah.

Ontopic: die handelaar in de auto wist echt van toeten noch blazen, ronduit onverantwoord. Maar ja, al die handelaren zijn onverantwoord bezig. En hoe ze ook open honderduit praten tegen jan en alleman...niet echt slim hè. \
Beetje vreemd dat Stegeman nog gaat uitleggen en links geven waar je 't spul kunt vinden...had ie beter op het bordje van justitie kunnen laten.
En tja, 't 1.1 spul is inderdaad zo destructief. Dat is de harde waarheid.
Ondertussen goed dat verhaal met dat zelfgemaakte bommetje, alleen had het wat samenhangender ingebed kunnen worden in het verhaal over illegale handel. Zo zijn het twee losstaande items die kijkers op allerlei vreemde manieren met elkaar gaan verbinden.

Uiteindelijk niet echt iets schokkends, en al helemaal niet negatief voor 't imago van vuurwerk in het algemeen. Dat is mooi. Het enige stuitende is het domme gedrag van de te groot van vertrouwen zijnde dealers. Stelletje flapuits, zo kun je je hele circuit kapot maken. Eigen schuld, dikke bult.

Om het geheel ongeloofwaardig te maken: Ze hebben 30+ keer aangehaald hoe gevaarlijk het wel niet is om illegaal vuurwerk in je auto te vervoeren en dan vervolgens een politieauto met een sporttas VOL MET ZWAAR ILLEGAAL VUURWERK achter de stoelen zien wegrijden... Toen brak mijn klomp. Weg geloofwaardigheid!

Zoals gezegd, laat stegeman maar eens een uitzending hoe o.a de politie omgaat met het in beslag genomen vuurwerk. Je kan er donder op zeggen dat er nog steeds ladingen zwaar illegaal vuurwerk gewoonweg in een achterkamertje liggen te wachten.

Helemaal mee eens!
opzich een mooie reportage, waar de kracht van evenementen vuurwerk mooi gedemonstreerd wordt. Er zijn natuurlijk altijd wat voorbeelden die naar mijn mening de plank een beetje mislaan.. een zink vastbinden aan je eigen lichaam? En ook die man van Wagenvoort is duidelijk bezig om zo veel mogelijk van zijn eigen o zo veilige consumentenvuurwerk te verkopen in plaats van de boel iets objectiever weer te geven.

Maar het mooiste blijft de politie:D
Meerdere malen aangehaald dat vuurwerk in de auto levensgevaarlijk is, rijdende bommen etc. Stegeman wil het niet in zijn auto hebben en die agenten gooien het zo in het busje:D.

Ik dacht altijd dat als een gevaarlijke stof niet geclassificeerd was, deze stof aangemerkt moest worden als gevaarlijkste stof in de categorie, in dit geval 1.1 massa explosief, en hoppa beschermt door de rode en blauwe strepen op het busje hebben ze maling aan het ADR.

Dat Enschede werd er weer onnodig bijgehaald als overdrijvende factor.
Verder kwam de uitzending goed over, gewoon laten zien wat iets doet i.p.v. uit de lucht gegrepen dingen roepen die nergens op slaan.
Wat dat betreft vond ik meer de meeste handelaren gewetenloos handelen.
Shells verkopen en dan zeggen steek het lontje maar aan, gooi hem ergens neer en neem de benen (net alsof dat nut heeft met schietlont).
Laatste handelaar was wel de slimste op zijn fietsje.
Kwam me trouwens heel bekend voor dat parkeerterrein, zo te zien die van het zwembad.

Vond het trouwens niet slim dat ze het laatje niet dicht hadden getaped van het kastje waar ze de salute in deden. Zag die la deels open gaan en dacht nog ff en hij komt eruit.

haha, ja de shell kwam bijna uit de kast :p

Kom me er wel aan irriteren dat die opa van wagenvoort vuurwerktechniek constant drama aan het opvoeren was, terwijl die iets stillere jongere kerel meestal vrij realisties sprak.

Ik vond de uitzending van Alberto Stegeman BIJZONDER meevallen. Het wereldje dat werd geschetst kwam mij persoonlijk niet bekend voor, maar ik kan mij voorstellen dat handelaars zo werken. En het spul dat werd verhandeld is natuurlijk ook potentieel erg gevaarlijk. Het idee dat er rond deze tijd appartementen volgestouwd zitten met overdozen aan shells (waaronder 1.1G klasse) baart ook mij zorgen. Een goed punt van aandacht dus.

Het opblazen van paspoppen en Gamma-kastjes is natuurlijk erg grafisch en dient om de kijker ook een stukje vermaak te brengen. Daarnaast demonstreert het wel treffend de kracht van sommige artikelen.

Dan het onderdeel van de kruitknutselbommenmaker ex-voetballer; dat had ie beter kunnen schrappen, want de relevantie was erg laag. Neem het verhaal van zo iemand op in een volgende HALT campagne, zou ik zeggen. Ik denk niet dat de pijpbommenbouwertjes dezelfde jongens zijn die shells en flowerbeds afnemen bij een handelaar. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Al met al viel de uitzending me dus mee. Hij maakt duidelijke punten, al was e.e.a. natuurlijk wel gemarineerd in een sbs6 spektakelsausje. In vergelijking met zijn eerdere vuurwerkrepo, was dit echter een wereld van verschil.

Cameo

Je kan je afvragen wat er waar aan is. Ik kan ook roepen dat 1000 lawinepijlen je huis opblazen omdat het massaexplosief is en ik daarom DENK dat het zulk resultaat zal hebben. Ik miste de feiten een beetje. Hier mijn review:

Opzich geen verkeerde uitzending. Helaas een beetje ongeloofwaardig gemaakt door bepaalde stukjes.

De man in het begin met zijn 50 strijkers. Ik vind het heel triest dat hij de betiteling ''slachtoffer van illegaal vuurwerk'' kreeg. Had het eerder betiteld: ''slachtoffer van zijn eigen stomheid'' aangezien het hier duidelijk ging om zelfmaak. Wat zeer gevaarlijk is!

Van die pompoen/pop/kastje werd ik niet echt warm of koud van. Had ze liever zo'n echte ''gel-dummy'' zien gebruiken i.p.v'een etalagepop. Dan had het resultaat toch iets realistischer geweest gezien een mens iets steviger in elkaar zit. Neemt niet weg dat het ging om zwaar vuurwerk (laten we levensgevaarlijk een keer niet gebruiken. Mijn voet is ook levensgevaarlijk als ik hem gebruik waarvoor hij niet bedoeld is) Dat helaas (gedeeltelijk) verkeerd werd afgestoken om het wat dramatischer en sensationeler te maken..

Verder viel me wel op hoe dom de handelaren bezig waren. Ik zou zeggen, doe je handel en ga weg. Maar nee, lekker hele boeken open doen over het hoe en wat van handelen. Nog lekker de te verkopen producten overdrijven, dat is precies wat stegeman nodig heeft...EMP shells niet gebruikt door professionals?? Why the fuck zouden ze ze anders maken???

Ook helaas weer iemand die het lef heeft om de ramp in Enschede als voorbeeld te misbruiken!

Om het geheel ongeloofwaardig te maken: Ze hebben 30+ keer aangehaald hoe gevaarlijk het wel niet is om illegaal vuurwerk in je auto te vervoeren en dan vervolgens een politieauto met een sporttas VOL MET ZWAAR ILLEGAAL VUURWERK achter de stoelen zien wegrijden... Toen brak mijn klomp. Weg geloofwaardigheid!

Zoals gezegd, laat stegeman maar eens een uitzending hoe o.a de politie omgaat met het in beslag genomen vuurwerk. Je kan er donder op zeggen dat er nog steeds ladingen zwaar illegaal vuurwerk gewoonweg in een achterkamertje liggen te wachten.

Ik heb hier maar een woord voor bali jeff

AMEN!!

haha, ja de shell kwam bijna uit de kast :p

Kom me er wel aan irriteren dat die opa van wagenvoort vuurwerktechniek constant drama aan het opvoeren was, terwijl die iets stillere jongere kerel meestal vrij realisties sprak.

De stille jongen was John Wagenvoort....

Mooiste was toch een karton bex-imi voor 1500,- :bye:

zo ook maar even gekeken.

Het viel mij met name tegen wat die handelaren allemaal uitkraamden.
Die malloten dachten allemaal even snel geld te verdienen met hun mega-praatjes.

Die gozer op het fietsje sloeg wel alles hoor. zogenaamd een grote handelaar. Grootste blufkoning van Nederland zal die bedoelen.

Met z'n 1500 euro voor een karton fenix. En cobras die zogenaamd gingen sissen als die ermee schudde. mocht die mythe van de cobra's toch opgaan dan zou die wel in 1x klappen en dan heb je echt niet de tijd om 'm weg te gooien.

en duitsers die speciaal naar hem toe komen omdat hij zogenaamd speciaal is met zijn spul. laat me niet lachen!

dan ben je wel een hele grote handelaar zeg als je op je fietsje komt en vervolgens alberto-vriendjes een sporttas met vuurwerk voor 1100 euro verkoopt met wat pakjes fenix en nog een aantal dingen.

verder had ik geen moeite met de uitzending! aardig goed alles laten zien en duidelijk gemaakt wat de gevaren kunnen zijn. jammer dat er weer wordt beweert dat zink 901 door iedereen op de grond wordt gegooid.

verder geen NSB-aansporingen of dat soort dingen:p, dus naar mijn zeggen een goede uitzending!

Ik vond het ook een goede uitzending, lets face it het is gewoon super link spul, cobras, salutes, zinkjes. Het overdrijf gehalte viel enorm mee!! Hier en daar wat onwaarheden maar het meeste klopte gewoon. Het word tijd dan een aantal mensen eens niet door de vuurwerkbril kijkt.

Ik vond de handelaren niet echt snugger overkomen, enig goed advies was VER te zoeken. Veel mensen hier denken dat ze goed met het spul om kunnen gaan dat zal ook ongetwijfeld wel beter zijn dan de gemiddelde persoon maar stel je voor dat er echt een amateur via hyves dit spul koopt zonder enig advies dan krijg je echt de geschetste situaties! Zinkje zonder stok op de grond, shells los, dozen zink een schuurtje van een flat etc etc.

Back
Bovenaan