Undercover in Nederland 2009

Waar ik ook de kriebels van kreeg is de uitspraak dat sommige handelaren hele containers met zwaar vuurwerk zomaar ergens stallen.
Als je wil weten waarom ik daar de kriebels van krijg moet je maar eens naar de videos kijken in de volgende link:

http://www.chaf.info/videos.htm

Er zal er maar zo een staan bij jou in de buurt. Zeg nooit dat er niets mee kan gebeuren. Als je dan de opmerking ENSCHEDE maakt en in de context plaatst zoals in deze videos, dan ben ik het met hem eens. Feit blijft wel dat die lawinepijlen en en die atomics 1.1G vuurwerk is en in verkeerde handen gewoonweg gevaarlijk spul is wat veel schade/letsel aan kan richten.

Ongelofelijk wat een knal! Er zal er inderdaad zo een hier in de buurt staan en afgaan. Jammer dat Stegeman dit filmpje niet heeft gebruikt, had zeker extra impact gehad.

Ik hoop dat het een beetje een ogenoper is voor de puberale leden onder ons.
Vuurwerk is niet gevaarlijk, maar degene die ermee omgaat wel.

Die handelaren zijn idioten. Als je hoort hoe ze vol trots praten over een prullenbak opblazen in een SPEELTUINTJE, dan denk ik bij mezelf 'je zou een nekschot moeten krijgen'.

Veel dingen die gezegd werden zijn overdreven, maar toch kun je niet ontkennen dat ie een punt heeft. Als je ziet door wat voor figuren dit spul verkocht wordt.

En je zou maar brand krijgen, je bent niet verzekerd! Dat is een feit.

Ik vond het geen slechte uitzending. Best goed zelfs. Alleen het is jammer hoe Albert Stegeman laat zien hoe je het NIET moet afsteken. Laat toch gewoon zien hoe het WEL moet.

En die man met die parfumflesje. Ten eerste : Maak nooit zelf bommen. Ten tweede : Glas is zowiezo gevaarlijk, en kruid van 50 strijkers er in doen is al helemaal gevaarlijk. En die titel sloeg echt nergens op. Slachtoffer van illegaal-vuurwerk, er had beter dit kunnen staan : Slachtoffer door niet logisch nadenken. Ik heb echt geen medelijden met hem. Eige schuld dikke bult !

Die handelaren waren ook niet goed bezig. Ze vertellen dingen wat je juist NIET moet doen. En wat ook niet slim is, is dat ze vertellen hoe al dat spul vanuit China, Nederland binnekomt.

ook ik heb gister de hele uitzending gekeken. Ik vond wel dat alberto gelijk had. Het waren ook echt hele domme dealers. Maar vergeet niet dat er wel meer dealers zijn geweest. Maar die waren gewoon te goed voor tv vandaar dat ze nu dit soort mensen vertonen, zodat vuurwerk in een nog slechter daglicht gezet kan worden.

Ik vond het aan de ene kant best een goede uitzending. Maar waar ik me aan ergerde was dat de shells gewoon op de grond werden afgestoken. Dan geef je zelf het goede voorbeeld al niet:S er zijn zat mensen die shells kopen van zulke domme dealers net als in deze uitzending. Die dealers zeggen blijkbaar gewoon dat je ze op de grond kunt leggen.

nahja, ik vond het niet heel erg leuk om naar te kijken, ik had veel commentaar op het programma waar mijn ouders zich wel eens aan ergerde:P. Wel vind ik het goed dat het om zwaar illegaal vuurwerk ging en dat de normale burger weet wat er allemaal gebeurt in dit land.

Heb alleen een klein deel ervan gezien. Wat mij opviel is dat de handelaren wel erg vriendelijk deden. Alsof ze hem al een paar jaar kenden. En op wat voor plekken de handelaar met zijn fiets afsprak. Dat waren nou ook niet echt voor de hand liggende plekken.

Wat ik de grootste flop van de uitzending vond was het confronteren. Sirieus mijn oma is nog sneller, in de tijd dat die fietser op de grond lag had hij er toch minstens naar toe kunnen rennen enzo. Iets te veel ego, en niks doen.

Ik vond het wel een goede aflevering. De gevaren die in beeld kwamen bij het gebruik van dit vuurwerk kloppen natuurlijk gewoon, dat kan je niet ontkennen. Veel van dit vuurwerk is natuurlijk leuk als knal en lekker spannend maar als je eerlijk bent.. waar is de grens en hoe zwaar moet het zijn?

Het vuurwerk slachtoffer stond er inderdaad een beetje los van maar geeft wel goed aan dat het allemaal geen speelgoed is. Denk dat deze uitzending op een goed tijdstip kwam zo net voor de jaarwisseling en hopelijk gaan nu nog meer mensen goed nadenken bij het afsteken.

Waarom gaan mensen er toch vanuit dat de dealers dit in huis hebben opgeslagen???
Zie je het al voor je, spntaan een zeecontainer in je straat...

Denk toch eens een keer voor jezelf. Deze staan echt wel afgelegen op een industrieterrein ofzo...

Kan me ook het laatste nieuwsbericht niet herinneren waarbij een huis is opgeblazen door opgeslagen vuurwerk...

:)op zich een aardige aflevering, alleen vraag me af of die handelaren wel echt zijn, je bent wel mega dom als je er zo over praat. geld cashen en weg wezen lijkt me zo.

Waarom gaan mensen er toch vanuit dat de dealers dit in huis hebben opgeslagen??? Zie je het al voor je, spntaan een zeecontainer in je straat...
...
Was in dit geval geen kwestie van een aanname, maar een uiting van een persoon in de uitzending. Een van de handelaartjes (die bij CS A'dam) zei tegen een handlanger van Alberto dat zijn hele flat volgestouwd lag met voorraad zo tegen oudjaar. Tsja, als zo iemand dat uit, dan wordt op zijn minst de suggestie gewekt dat dit vaker gebeurd.

Cameo

Waarom gaan mensen er toch vanuit dat de dealers dit in huis hebben opgeslagen???
Zie je het al voor je, spntaan een zeecontainer in je straat...

Denk toch eens een keer voor jezelf. Deze staan echt wel afgelegen op een industrieterrein ofzo...

Kan me ook het laatste nieuwsbericht niet herinneren waarbij een huis is opgeblazen door opgeslagen vuurwerk...

Die handelaren in de show zullen echt niet met zeecontainers werken hoor, jongens die zeggen dat ze vanuit huis handelen is gewoon kleinschalig.
Zo groot zullen die jongens niet zijn, die gaan echt niet afspreken met een onbekende gast die war nitraatjes of vlinders wil kopen en daar kom je echt niet bij via publieke websites op internet. :bye:

Zaken doen via internet zonder encryptie is zowieso nooit een goed idee.

Ook ik vond de aflevering niet slecht. Eerlijk gezegd zelfs best goed, hoewel de campingzender er wel een duidelijke sensatie-stempel op drukt.
Ook vond ik de uitzending eigenlijk best eentonig. Alberto liet alleen maar zien dat hij in contact komt met handelaren, en dan een aankoop uittest bij Wagenvoort. Tsja, bij de zesde handelaar waar hij langs gaat wordt dat wel wat saai.

Ik schrok me de pleuris toen Wagenvoort een zink met één tapeje aan die pop vast maakte! Die stijgkracht is écht niet misselijk. Voortaan maar wat meer tape gebruiken!

Het was echt een lachertje toen Alberto de politie belde met de mededeling dat die sporttas vuurwerk moest worden opgehaald. Juridisch gezien hadden ze volgens mij Alberto zelfs kunnen aanklagen, omdat hij de eigenaar van dat vuurwerk leek te zijn. Schokkender werd het toen de politie die inhoud nauwelijks onderzocht, en dat éénstrepertje dus een eventuele ontstekingsbron in die tas nooit zou hebben ontdekt. De tas ging zonder pardon zó achter de bijrijdersstoel! Die tas bevatte 1.1G geclassificeerd vuurwerk, wat door de Explosieve Opruimingsdienst zou moeten worden opgehaald en vernietigd! Dit mag nimmer door politie opgehaald en vervoerd worden!

"Levensgevaarlijk om shells in de auto te vervoeren." Ook zo'n dooddoener. Noem mij één geval waarbij een auto de lucht in is gegaan omdat het 1.1G vuurwerk wat het vervoerde (na een botsing) ontplofte.
Natuurlijk, ÁLS het fout gaat, gaat het goed fout. Maar ik kan niet één geval bedenken waarin het fout is gegaan.

Ik vond de uitzending niet slecht. Ik vind het wel spijtig dat het programma te weinig diepgang had. Men had meer onderzoek moeten doen. De echte grote grote handelaren kwamen niet aan bod. Ook werd er meermaals gezegd dat de goederen niet in België verkrijgbaar waren. Daar kon Stegeman ook verder op ingaan. Met dit programma is wel duidelijk dat de handelaren België misbruiken en als zondebok gebruiken. Een van de handelaren geef als advies indien je gepakt wordt met dit soort vuurwerk, moet je gewoon zeggen dat het van PIEP uit België komt. Dit is de grootste importeur van België. Zodra ze de politie de naam hoort van die Belgische vuurwerkimporteur stoppen ze met vragen stellen. Nederland heeft België altijd als zondebok gebruikt voor hun vuurwerkprobleem. Het is de eerste keer dat er in een programma eens verteld werd dat het vuurwerk niet te verkrijgen was in België. Spijtig genoeg is het nu te laat voor de Belgische vuurwerksector en is er een wetwijziging gekomen.

Goeie reactie kauro, heb je helemaal gelijk in.
Wat ik me altijd afvraag waarom heeft Nederland zo'n vuurwerk probleem?! Volgens mij is er geen land ter wereld waar zoveel gedoe rond vuurwerk is.
Dat vind ik eigenlijk veel intressanter dan dat ze laten zien dat je 1.1spul kan krijgen in Nederland.

Ik heb de uitzending ook gezien. Op zich vond ik hem niet slecht.
Hij heeft de gevaren van het vuurwerk laten zien, en dan met name als je het niet op de juiste wijze gebruikt. Welliswaar wat aangedikt maar daar is hij dan ook journalist voor.
Hij heeft in ieder geval wel aangetoond dat het een koud kunstje is om eraan te komen en dat justitie nog een flinke inhaalslag te maken heeft.

Een leuk stukje in de reportage vond ik de uitspraak van die Nederlandse handelaren op Belgisch grondgebied. Ze wanen zich daar vrij te doen wat ze willen en dat de Nederlandse politie hen daar niets kan maken.
Nou, VERGEET DAT MAAR!!!!
handel in vuurwerk, transport en import van vuurwerk zijn in Nederland Economische delicten. En artikel 3 van de WED zegt:

Artikel 3 WED

Deelneming aan een binnen het Rijk in Europa gepleegd economisch delict is strafbaar ook indien de deelnemer zich buiten het Rijk aan het feit heeft schuldig gemaakt.

Op dit artikel zijn al heel wat Nederlanders Nat gegaan.

Waar ik ook de kriebels van kreeg is de uitspraak dat sommige handelaren hele containers met zwaar vuurwerk zomaar ergens stallen.
Als je wil weten waarom ik daar de kriebels van krijg moet je maar eens naar de videos kijken in de volgende link:

http://www.chaf.info/videos.htm

Er zal er maar zo een staan bij jou in de buurt. Zeg nooit dat er niets mee kan gebeuren. Als je dan de opmerking ENSCHEDE maakt en in de context plaatst zoals in deze videos, dan ben ik het met hem eens. Feit blijft wel dat die lawinepijlen en en die atomics 1.1G vuurwerk is en in verkeerde handen gewoonweg gevaarlijk spul is wat veel schade/letsel aan kan richten.

Wedden dat de weT het bij het juiste eind heeft?

Wanneer je in Belgie strafbare zaken ten uitvoer brengt heb je te maken met de belgische wetten en strafmaten...!

gr

Ik vond het een best goede uitzending, maar dat slachtoffer, totaal geen medelijden. Ze vergelijken het met illegaal vuurwerk maar hij maakte van strijkers er gewoon een scherfgranaat van. Eigen schuld toch? Maar ze laten ook nooit zien hoe je het goed moet afsteken. Zo wordt het in een kwaad daglicht gesteld. Oke, ze hebben gelijk, als het fout gaat gebeurd er dit en dat. Mijn ouders vroegen al: Deze dingen heb jij toch niet? Ze hadden mijn ouders precies waar ze de mensen willen hebben! Angst aanjagen! Maar als je het gewoon goed gebruikt, altijd een stok aan een Zink vastmaakt gaat het meestal gewoon goed.
En de grootste onzin vond ik nog die gast met dat pakje Atomyc 6. Over dat schudden. Wat een ge***. Hoeveel schud dat pakje dan wel niet tijdens transport? Het is geen nitroglycerine!

ik vond het een erg interresante documentaire. maar ze overdreven wel flink vond ik. inderdaad wat pyromaan1990 zegt hierboven over die dealer met het schudden van een atomyc 6:bonk: waar sloeg dat op. hij vervoerde het in een plastic tas met een fiets dat schud dan zeker niet:bonk:. maar verder ook slap dat toen alberto stegemans in rotterdam was op die parkeerplaats. kwam hij er heel sloom aanlopen en die dealer die flikkert op zijn m**l en hij krijgt hem nog niet te pakken:S. maar verder geen vervelende documentaire om naar te kijken.

jah die gozer is ook maar een kleine jongen ik had pas groten jongens maar die zijn ook gepakt en die zijn pas de ... met ongeveer 300ton vuurwerk

die alberto stegeman laat ook alleen maar dingen zien hoe het niet moet beetje jammer dat je zo aan je kijk cijfers moet komen en echt groten jongens had die ook niet want ik heb geen 1 loots gezien waar iets lag opgeslagen. en als die moeite had gedaan was die daar zo gekomen

Ik vond de eindconclusie met het zogenaamde illegaal vuurwerk slachtoffer ook een beetje loos. Want het tegenovergestelde is waar. Als er minder illegaal vuurwerk te koop zou zijn, zou er vaker sprake zijn van zelfmaak, en daarmee juist meer slachtoffers zoals hij.

Ook valt me op dat er zo vaak word aangehaald hoe gevaarlijk het wel niet is dat het word opgeslagen in schuurtjes e.d. (en dan idd Enschede nog even aanhalen). Maar ik heb nog nooit gelezen of gehoord dat er met een dergelijke opslag een huis/schuur/loods is opgeblazen. Natuurlijk is het gevaarlijk, maar overdrijven is ook een vak.

Je hebt het helemaal door. Daarom is het goed dat er ook hardere knallers te koop zijn (via de zwarte markt), de meesten zijn nu eenmaal gewend aan die harde knallers. Als ze er nu ineens er niet meer waren, dan zul je zien hoeveel zelfmaak er is en inderdaad met meer slachtoffers en dat is heel slecht voor de reputatie van het vuurwerk. Ze kunnen beter zo'n heksenjacht gaan houden op die drugs en andere verdovende troep, want daar gaat de maatschappij echt mee naar de haaien, niet door vuurwerk.
Trouwens ik heb nog nooit een verhaal gehoord over een afrekening in het criminele cirquit waar vuurwerk in het spel is, wel bij drugs.

Ik vraag me eigenlijk ook af hoe het nu zit met andere delen op de wereld, bijv. Amerika, is daar ook een zwarte handel in vuurwerk zoals hier in Nederland? Nog nooit iets over gehoord.

Met dank aan DennisAVP

Aanstaande zondag in 'Undercover in Nederland', vier dagen voor Oud & Nieuw, duikt onderzoeksjournalist Alberto Stegeman in de wereld van het illegale vuurwerk. Met de verborgen camera laat hij zien wie er achter deze omvangrijke handel zitten. Hij confronteert de groothandelaren in deze extreem gevaarlijke business en ontdekt dat zij onschuldige mensen in een levensgevaarlijke situatie brengen. 'Undercover in Nederland' is aanstaande zondag om 21.30 uur te zien bij SBS 6.

Undercover als klant koopt Alberto het meest gevaarlijke en explosieve vuurwerk dat op deze illegale markt verkrijgbaar is: van lawinepijlen tot de grootste vuurwerkbommen. De handel begint vaak met 'vrienden maken op internet' en eindigt met 'afspraken op schimmige parkeerplaatsen'. De handelaren leveren het vuurwerk in gigantische hoeveelheden aan en gaan vaak zeer laks om met de gevaren. "Een handelaar reed met zoveel explosieven rond in zijn auto dat het een rijdende bom was. Ook zijn vrouw en kind zaten in de auto", aldus Stegeman.

In de uitzending wordt duidelijk hoe de illegale vuurwerkhandel verhardt. Handelaren leggen voor de verborgen camera's uit hoe ze de controles al jarenlang weten te omzeilen en daardoor bakken met geld verdienen. Ook het gebruik van wapens wordt niet meer geschuwd en er vinden zelfs roofpartijen tussen de handelaren onderling plaats. De grootste zorg is echter dat de opslagplaatsen zich bevinden in woonwijken, met alle mogelijke gevolgen van dien. Wat de gevolgen van deze snel groeiende handel kunnen zijn, laat Alberto Stegeman zien door de zware explosieven te testen en hij spreekt met een jongen die slachtoffer is geworden van illegaal vuurwerk en nu voor zijn leven is getekend.

Alberto Stegeman: "Er is de komende dagen gigantisch veel en gevaarlijk illegaal vuurwerk in omloop. Ik heb de afgelopen tijd gezien wat dit zwaar verboden vuurwerk voor schade kan aanrichten. Het was lastig om in deze illegale handel te infiltreren. De handelaren werken voorzichtig en zijn erg op hun hoede voor politie en Justitie. Met verschillende namen, meerdere telefoontjes en huurauto's hebben we de grootste handelaren opgespoord. We krijgen daardoor een goed inzicht hoe deze handel werkt."

(c) SBS 27-12-2009

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

+ YouTube Video

+ YouTube Video

+ YouTube Video

Met dank aan DennisAVP

Aanstaande zondag in 'Undercover in Nederland', vier dagen voor Oud & Nieuw, duikt onderzoeksjournalist Alberto Stegeman in de wereld van het illegale vuurwerk. Met de verborgen camera laat hij zien wie er achter deze omvangrijke handel zitten. Hij confronteert de groothandelaren in deze extreem gevaarlijke business en ontdekt dat zij onschuldige mensen in een levensgevaarlijke situatie brengen. 'Undercover in Nederland' is aanstaande zondag om 21.30 uur te zien bij SBS 6.

Undercover als klant koopt Alberto het meest gevaarlijke en explosieve vuurwerk dat op deze illegale markt verkrijgbaar is: van lawinepijlen tot de grootste vuurwerkbommen. De handel begint vaak met 'vrienden maken op internet' en eindigt met 'afspraken op schimmige parkeerplaatsen'. De handelaren leveren het vuurwerk in gigantische hoeveelheden aan en gaan vaak zeer laks om met de gevaren. "Een handelaar reed met zoveel explosieven rond in zijn auto dat het een rijdende bom was. Ook zijn vrouw en kind zaten in de auto", aldus Stegeman.

In de uitzending wordt duidelijk hoe de illegale vuurwerkhandel verhardt. Handelaren leggen voor de verborgen camera's uit hoe ze de controles al jarenlang weten te omzeilen en daardoor bakken met geld verdienen. Ook het gebruik van wapens wordt niet meer geschuwd en er vinden zelfs roofpartijen tussen de handelaren onderling plaats. De grootste zorg is echter dat de opslagplaatsen zich bevinden in woonwijken, met alle mogelijke gevolgen van dien. Wat de gevolgen van deze snel groeiende handel kunnen zijn, laat Alberto Stegeman zien door de zware explosieven te testen en hij spreekt met een jongen die slachtoffer is geworden van illegaal vuurwerk en nu voor zijn leven is getekend.

Alberto Stegeman: "Er is de komende dagen gigantisch veel en gevaarlijk illegaal vuurwerk in omloop. Ik heb de afgelopen tijd gezien wat dit zwaar verboden vuurwerk voor schade kan aanrichten. Het was lastig om in deze illegale handel te infiltreren. De handelaren werken voorzichtig en zijn erg op hun hoede voor politie en Justitie. Met verschillende namen, meerdere telefoontjes en huurauto's hebben we de grootste handelaren opgespoord. We krijgen daardoor een goed inzicht hoe deze handel werkt."

(c) SBS 27-12-2009

+ YouTube Video

+ YouTube Video

+ YouTube Video

+ YouTube Video

+ YouTube Video

Back
Bovenaan