Undercover in Nederland 2009

Nou, ik vond het allemaal wel meevallen.. ook zn geschreeuw wat ie normaal doet hoe gevaarlijk enzo iets wel niet is vond ik wel meevallen. Ik vond dat ze vaak gelijk hadden hoe gevaarlijk het vuurwerk was wat men gekocht had. Dat is gewoon een feit.

Wat ik wel hypocriet vond was die zogenaamde vuurwerk slachtoffer.. Wat slachtoffer was van zn eigen gestuntel met gepruts met strijkers.

Dat Enschede werd er weer onnodig bijgehaald als overdrijvende factor.
Verder kwam de uitzending goed over, gewoon laten zien wat iets doet i.p.v. uit de lucht gegrepen dingen roepen die nergens op slaan.
Wat dat betreft vond ik meer de meeste handelaren gewetenloos handelen.
Shells verkopen en dan zeggen steek het lontje maar aan, gooi hem ergens neer en neem de benen (net alsof dat nut heeft met schietlont).
Laatste handelaar was wel de slimste op zijn fietsje.
Kwam me trouwens heel bekend voor dat parkeerterrein, zo te zien die van het zwembad.

Vond het trouwens niet slim dat ze het laatje niet dicht hadden getaped van het kastje waar ze de salute in deden. Zag die la deels open gaan en dacht nog ff en hij komt eruit.

Ik had het eigenlijk erger verwacht. Ze hebben het in ieder geval niet over weggevaagde huizenblokken gehad (al moesten ze wel zonodig weer enschede erbij halen).
In tegenstelling tot sommige andere programma's/nieuwsberichten waren ze nog relatief realistisch, het is ook zwaar spul, uiteraard waren nog wel veel dingen overdreven, maar niet zo erg als ik elders wel gezien heb.

Maar inderdaad, een "vuurwerkslachtoffer" die helemaal geen vuurwerkslachtoffer was, beetje jammer, maar zal wel de enige zijn die in het programma wilde.

Ik vond het ook wel meevallen. Hij overdreef niet zo erg als hij normaal doet en kwam vaak met feiten. Ook de tests op dat grasveld werden goed uitgevoerd. Het enige wat ik onjuist vond werd hierboven al gemeld. Er werd gesuggereerd dat de verwondingen van het slachtoffer de schuld waren van illegaal vuurwerk maar hij had zelf het kruit van vijftig strijkers in een fles gestopt, het kwam dus door zijn eigen stunt.

Ja de schuld was niet het vuurwerk maar zijn eigen geprul aan vuurwerk hoe erg het ook is.

Verder vond ik wel dat sommige handelaren duidelijk wisten waar ze het over hadden en ook zeiden dat het spul niet in belgie te koop is wat vaak in de media geroepen wordt.
Ook waren er een paar bij die vond ik maar onnozel door te zeggen je moet het op de grond af laten gaan en een zink 901 daar wekken ze lawine's mee op.

Comentaar vond ik in sommige stukken ook niet echt helemaal op zijn plek, oke het vuurwerk is gevaarlijk maar soms wordt het toch overdreven. Het werk ook allemaal gebruikt zoals het niet moest dus dan gaat het altijd fout. Als je gewoon gebruikt waarvoor het is bedoeld is er vaak weinig aan de hand. Al kan er natuurlijk wat misgaan ook met opslag ed.

Inderdaad, het is een feit dat dat soort vuurwerk gevaarlijk KAN ZIJN, net als een jerrycan benzine die omvalt en vlamvat.

Jammer vind ik dat het zelf al totaal verkeerd word afgestoken en gedemonstreerd, en besproken... terwijl ze meteen hadden kunnen laten zien hoe het wel moet, of iig veiliger voor de eigenwijze ontwetende mensen die al in bezit zijn van dit soort spul.

Dan bedoel ik dus een shell gewoon in / uit een mortier schieten, en vuurpijlen plak je ook niet vast en NEE die laten we zeker niet rondvliegen zonder stok, of je moet wel heel erg achterlijk zijn... BSC word beschreven dat je de lont niet kan zien etc...

En ja, over die handgast erg zielig, maar eigen domme schuld, erg jammer dat ze dat erbij betrekken...want door die types worden legaal vuurwerk, sterretjes benzine en aanstekers zelfs gevaarlijk :S, dus ene beetje krom...

Ik zag al verschillende random sites met previews van deze aflevering, en dara werd meteen gediscussierd door kakkers etc over vuurwerkverboden etc ... HEEL IRRITANT!

Moe word je ervan...

Nou, ik vond het allemaal wel meevallen.. ook zn geschreeuw wat ie normaal doet hoe gevaarlijk enzo iets wel niet is vond ik wel meevallen. Ik vond dat ze vaak gelijk hadden hoe gevaarlijk het vuurwerk was wat men gekocht had. Dat is gewoon een feit.

Wat ik wel hypocriet vond was die zogenaamde vuurwerk slachtoffer.. Wat slachtoffer was van zn eigen gestuntel met gepruts met strijkers.

Inderdaad Redbaron,

Viel allemaal best mee, was eigenlijk precies wat ik ervan verwacht had.
Het schreeuwerige en het er dik bovenop leggen zijn we gewend van Alberto Stegeman past ook erg goed bij SBS6. Wat ze lieten zien waren criminelen die gevaarlijk professioneel vuurwerk aan mensen verkochten die dit soort spullen niet in handen moeten krijgen. Logisch dat je daar een item van maakt. En je mag dan ook ook wat mij betreft best laten zien wat zo'n Zink 901 doet als hij in je rugzak ontploft, want wees eerlijk je zou ze de kost moeten geven die met dergelijke spullen gewoon over straat lopen.
Daarnaast vond ik het ook goed dat er benadrukt werd wat een rijdende bom die gozer onder zijn reet had. je zou er maar achterop knallen.....
Toch geloof ik niet dat dit programma ook maar iets heeft bijgedragen aan het verminderen van de invoer en verkoop van professioneel vuurwerk aan particulieren. Ook die gozer met zijn 50 strijkers in een parfumflesje vind ik nou niet echt een slachtoffer van `zwaar` illegaal vuurwerk (waren 50 groene pirats zoals ik het me nog kan herinneren van vroeger door de berichtgeving omtrent zijn ongeluk) maar eerder van zijn puberale gebrek in het juist inschatten van gevolgen. Iets wat we overigens allemaal wel hebben en/of hebben gehad op die leeftijd.....

volgende week vuurwapens...spannend!! toch niet zeer gevaarlijke illegale pistolen van de Grenzlandmarkt hoop ik . :wink:

Ben ik de enige? maar ik ergerde me enorm aan de wijze hoe ze het afstaken. Shells aansteken op de grond. Lawinepijl zonder stok aansteken heel slecht bezig. Verder vertelde sommige handelaren echt onzin. Waarvan je denkt jezus hebben die er nou verstand van ik kan er meer over vertellen dan hun en hun handelen er nog wel in.

Jammer vind ik dat het zelf al totaal verkeerd word afgestoken en gedemonstreerd, en besproken... terwijl ze meteen hadden kunnen laten zien hoe het wel moet, of iig veiliger voor de eigenwijze ontwetende mensen die al in bezit zijn van dit soort spul.

Als ze dat zouden doen, dan krijg je eerder een aanmoedige factor terwijl de uitzending meer op het ontmoedigen ervan gericht was en de gevaren die er zijn bij verkeerd gebruik voor zowel de personen die het afsteken als de omgeving.

Als ze dat zouden doen, dan krijg je eerder een aanmoedige factor terwijl de uitzending meer op het ontmoedigen ervan gericht was en de gevaren die er zijn bij verkeerd gebruik voor zowel de personen die het afsteken als de omgeving.

Ik begrijp je punt, voor de slimmere mensen die zowieso wel er van leren, maar de minder toerekenningsvatbare ook nu denken ze hey ik heb achter ook een veldje! kan ik wel ff 6 inch neerleggen...

Heb dus ook gekeken en idd viel reuze mee. de krachten zijn niet normaal meer. en die laatste slim op t fietske. maar die kerel met z'n autootje vol rommel. er zou idd maar eens iemand 8terop knallen. me zoontje (8) heeft ook gekeken. t was regelmatig uit z'n mondje. zo was dat dan. ik zeg spul wat je beter niet kunt hebben.

nut heeft t niet gehad om t tegen te houden. wel wat de krachten zijn hoe gevaarlijk t is.

en wat al eerder gepost werd. die la hadden ze idd ff kunnen tapen. kwam toch een aardig eindje open

De kennis van zaken viel me eigenlijk zwaar tegen van sommige handelaren.
''Zink 902 van 49 gram'', ''Cilinder salute's van EMP'', ''effectbreedte 6'' is 400 meter''...
Je moet de humor er maar van inzien.

Ik heb het ook gezien en ik vind inderdaad dat slachtoffer die delen van z'n vingers kwijt was niets met vuurwerk te maken had, want hij had zelf 50 strijkers in een parfumflesje gestopt, dat is niet echt slim. Verder vind ik die alberto eerlijk gezegd een blaaskaak die het nodig vind om de boel flink op te blazen en een vergelijking maken met Enschede. Ik snap het niet wanneer leren ze het nou dat in Enschede niet zozeer het vuurwerk was dat voor die vreselijke ontploffing heeft gezorgd, maar daar moet, het kan niet anders, iets gelegen hebben wat meer een bom was. Ik heb gehoord dat er zelfs spullen van defensie lagen, maar goed daar zul je wel nooit achter komen, want dat wordt toch wel in de doofpot gestopt.

Maar waar ik me verder echt heel erg aan heb geïrriteerd is het gedrag van m'n vader met z'n grote waffel er doorheen lopen te praten en te dreigen. Bah wat haat ik hem, ik heb trouwens altijd een hekel aan hem gehad, ik zal blij zijn als ie onder de grond ligt.

Daarnaast vond ik het ook goed dat er benadrukt werd wat een rijdende bom die gozer onder zijn reet had. je zou er maar achterop knallen....

Je kan je afvragen wat er waar aan is. Ik kan ook roepen dat 1000 lawinepijlen je huis opblazen omdat het massaexplosief is en ik daarom DENK dat het zulk resultaat zal hebben. Ik miste de feiten een beetje. Hier mijn review:

Opzich geen verkeerde uitzending. Helaas een beetje ongeloofwaardig gemaakt door bepaalde stukjes.

De man in het begin met zijn 50 strijkers. Ik vind het heel triest dat hij de betiteling ''slachtoffer van illegaal vuurwerk'' kreeg. Had het eerder betiteld: ''slachtoffer van zijn eigen stomheid'' aangezien het hier duidelijk ging om zelfmaak. Wat zeer gevaarlijk is!

Van die pompoen/pop/kastje werd ik niet echt warm of koud van. Had ze liever zo'n echte ''gel-dummy'' zien gebruiken i.p.v'een etalagepop. Dan had het resultaat toch iets realistischer geweest gezien een mens iets steviger in elkaar zit. Neemt niet weg dat het ging om zwaar vuurwerk (laten we levensgevaarlijk een keer niet gebruiken. Mijn voet is ook levensgevaarlijk als ik hem gebruik waarvoor hij niet bedoeld is) Dat helaas (gedeeltelijk) verkeerd werd afgestoken om het wat dramatischer en sensationeler te maken..

Verder viel me wel op hoe dom de handelaren bezig waren. Ik zou zeggen, doe je handel en ga weg. Maar nee, lekker hele boeken open doen over het hoe en wat van handelen. Nog lekker de te verkopen producten overdrijven, dat is precies wat stegeman nodig heeft...EMP shells niet gebruikt door professionals?? Why the fuck zouden ze ze anders maken???

Ook helaas weer iemand die het lef heeft om de ramp in Enschede als voorbeeld te misbruiken!

Om het geheel ongeloofwaardig te maken: Ze hebben 30+ keer aangehaald hoe gevaarlijk het wel niet is om illegaal vuurwerk in je auto te vervoeren en dan vervolgens een politieauto met een sporttas VOL MET ZWAAR ILLEGAAL VUURWERK achter de stoelen zien wegrijden... Toen brak mijn klomp. Weg geloofwaardigheid!

Zoals gezegd, laat stegeman maar eens een uitzending hoe o.a de politie omgaat met het in beslag genomen vuurwerk. Je kan er donder op zeggen dat er nog steeds ladingen zwaar illegaal vuurwerk gewoonweg in een achterkamertje liggen te wachten.

Ik vond de eindconclusie met het zogenaamde illegaal vuurwerk slachtoffer ook een beetje loos. Want het tegenovergestelde is waar. Als er minder illegaal vuurwerk te koop zou zijn, zou er vaker sprake zijn van zelfmaak, en daarmee juist meer slachtoffers zoals hij.

Ook valt me op dat er zo vaak word aangehaald hoe gevaarlijk het wel niet is dat het word opgeslagen in schuurtjes e.d. (en dan idd Enschede nog even aanhalen). Maar ik heb nog nooit gelezen of gehoord dat er met een dergelijke opslag een huis/schuur/loods is opgeblazen. Natuurlijk is het gevaarlijk, maar overdrijven is ook een vak.

Back
Bovenaan