Undercover in Nederland 2009

Ik ga wel kijken.
Zo ben ik dan ook wel weer.

Het zal inderdaad wel weer overdreven zijn.
Misschien zien we hem nog rijden in zijn gejatte legertruck.:wink:

Ik denk dat hij levensgevaarlijke grondbloemen gaat kopen, bij iemand die ook eigen gedraaide paracetamol verkoopt.:wink:

Regelrechte eye-openers...

Lawinepijlen zijn tóch niet te vergelijken met granaten? Maar SBS kennende zal de term 'granaten' maar zacht uitgedrukt zijn:rolleyes:

Programma's over ons aller geliefde vuurwerk zijn zeer zeker altijd leuk om te zien. Discovery zend ook wel eens wat docu's uit over hoe shows worden opgebouwd en geschoten, en altijd een objectieve manier gebracht, en dus leuk om te zien.

Het soort SBS programma's als Undercover schaden het imago eigenlijk altijd vind ik. Je hoort mij niet zeggen dat ik het normaal vind dat grote shells door jan en alleman kunnen worden gekocht, maar enige nuance is meestal erg ver te zoeken.

Jammer, want zo'n programma zorgt ervoor dat wij hobbyisten met een gezonde interesse in vuurwerk meteen weer worden aangezien als potentiële illegale shells schietende freaks. Het zorgt er weer voor dat de liefhebber zijn hobby weer zal moeten verdedigen tegenover de leken op dit gebied. De meeste leken zien een liefhebber met een mooie grote eigen show op Oud & Nieuw meteen aan voor een freak die dus zijn spullen ook wel weer illegaal gekocht zal hebben.

Jammer dat de Nederlandse zenders altijd maar weer alleen het extreme en negatieve kunnen tonen. Waarom kan Discovery het wel? Pure sensatiezucht. Bonte zal wel weer op het puntje van zijn stoel zitten genieten...de stakker. Ik zal er ook wel naar kijken, als is het helaas maar weer om te weten waar tegen ik mij moet verdedigen als het ergens ter sprake zou komen.

Alle reacties ten spijt......

Het zal hier niet gaan om consumentenvuurwerk. Het lijkt mij duidelijk dat elke discussie over het geliefde vuurwerk etc dan ook overbodig is. Het gaat immers om vuurwerk dat niet legaal verkrijgbaar is.

Niets ten nadele van de mensen op het forum maar, dit heet gewoon je eigen straatje schoonvegen.
"Ik kan verantwoord met shells/flowerbeds of lawinepijlen omgaan dus, mag ik het afsteken".

Iemand die vanaf zijn 12de aan internationale autoraces meedoet, mag ook pas op de openbare weg wanneer hij/zij een rijbewijs heeft. En terrecht!!!!!

Op welke wijze SBS een item als deze ook brengt, de proeven die zijn genomen liegen niet.
Hierbij gaat het gewoon om de explosieve kracht van kruit en in het bijzonder illegaal/professioneel vuurwerk dat in het illegale circuit te verkrijgen is in Nederland.

Uiteraard maken zenders geen programma's die weinig tot geen kijkers trekken, Alberto Stegeman kent het trucje bijna als geen ander.

Mijn idee is vooral schuif je vooroordelen over de objectiviteit en kennis van een dergelijke programmamaker opzij en kijk naar de kracht van de troep die getest wordt.

Trek wellicht aan de hand hiervan je conclussies, dan ben je wellicht gezond bezig.

Maar voor de leek (het grootste gedeelte van Nederland) is vuurwerk gewoon vuurwerk. Wij als liefhebber maken een onderscheid in legaal en illegaal. Maar is illegaal vuurwerk, mits het op de juiste wijze gebruikt wordt slechter als Nl vuurwerk?? Ik denk het niet. De kwaliteit/prijsverhouding is stukken beter.
Het probleem is de negatieve beeldvorming door deze sensatieprogramma's. Altijd moet iets worden opgeblazen of moeten er vergelijkingen, zoals zo sterk als een handgranaat aangehaald worden!!!!!!!!!! Je ziet nooit dat met legaal nederlands vuurwerk ook een brandje gesticht kan worden of iets vernield. Dit is niet interessant, hier kijkt geen hond naar. Dit programma geeft het vuurwerk in zijn algemeen een slecht beeld en dat vindt ik jammer. Puur uit sensatie.
Het zou een kans zijn als nl omroepen eens een positief geluid over vuurwerk naar buiten brachten. Dat het handwerk is, een prachtige traditie en ongelofelijk veel mensen er plezier aan beleven:yes:

@ Pyroterror
Het zou een beetje raar zijn om een uitvoerig programma te maken aan iets dat mag!!! namelijk consumentenvuurwerk.

De misstanden die iedereen die van vuurwerk houdt afkeurd is het opblazen, vernielen etc. Dit gebeurt met vuurwerk dat niet is bestemd de particulier en ook vaak niet geschikt is voor de particulier.

Het verschil tussen een 3 inch salute tussen de tanden en een handgranaat is er niet.
Beide zijn erg ongezond voor je gebit en hebben de dood tot gevolg. Deze vergelijking kun je dan ook niemand kwalijk nemen.

Hetgeen je mensen wel aan mag en kan rekenen is dat er veel te veel gekloot wordt door te jonge jongens met vuurwerk dat nooit in handen van diezelfde jongens had mogen komen.
Kijk naar de nieuwsberichten van de laatste 3 maanden van het jaar en een aflevering als deze is geheel legitiem.

Het siert mensen die van vuurwerk houden (waaronder ikzelf) dat ze moeite of grote moeite hebben met het gegeven dat het vuurwerk er bij de leek niet goed af komt en op een slechte manier in het nieuws komt.
De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat er veel rotzooi op de markt is en dat dit dikwijls gevaarlijk spul is.

Wanneer we het hebben over negatieve beeldvorming met betrekking tot vuurwerk, blijft het preken voor eigen parochie.
Dit is hetgeen ons lief is en dat mag eigenlijk niet of nauwelijks bekritiseert worden.

Ja, de mens is een egocentrisch zoogdier.

Groet,

@ San Quinton

Wat ik me eigen dan afvraag he, waarom een bedrijf als Wagenvoort (die ik zelf hoog heb staan) dan haar medewerking verleent aan zo een TV programma. In feite werk je dan mee aan de negatieve toon zetting in het programma over vuurwerk.

Want als John of Gerrit (of iemand anders van het bedrijf) het woord voert, en dan vervolgens de kracht laat zien van het professionele vuurwerk door het een en ander te demonstreren.. Waar Meneer Stegeman weer 100x in de herhaling op los gaat met zn veelste overdreven (soms nogal schreeuwrige) reactie en voice over technieken..tsja...

Aan de andere kant ben ik het ook 100% met je eens dat professioneel vuurwerk niet in handen thuis hoort van kinderen of jongeren. En dat geld ook voor volwassenen die geen kennis hebben van vuurwerk. Want af en toe zie ik zaken voorbij komen waar een 14 of 16 jarige dan mee rondloopt. En nee dat beperkt zich inderdaad niet tot wat strijkers. Maar het hebben van mortierbommen, explods, cobras, lawinepijlen en weet ik wat allemaal dat is op die leeftijd min of meer normaal, kennelijk.

@ San Quinton

Aan de andere kant ben ik het ook 100% met je eens dat professioneel vuurwerk niet in handen thuis hoort van kinderen of jongeren. En dat geld ook voor volwassenen die geen kennis hebben van vuurwerk. Want af en toe zie ik zaken voorbij komen waar een 14 of 16 jarige dan mee rondloopt. En nee dat beperkt zich inderdaad niet tot wat strijkers. Maar het hebben van mortierbommen, explods, cobras, lawinepijlen en weet ik wat allemaal dat is op die leeftijd min of meer normaal, kennelijk.

in de 2de alinea geef je je eigen antwoord al jack!!!
Overigens is het geen vuurwerk van ons maar vuurwerk dat door Alberto Stegeman zelf aangekocht is.

Verder ben ik van mening dat voorlichting ten alle tijden voorrang heeft op het vermijden van de gehele discussie.
Er is gewoon veel te veel zooi te krijgen in Nl dat veel te vaak in verkeerde handen valt.

Groet,

De voorlichting die je aanhaalt heeft zeker voorrang ten alle tijden hoor. Versta me absoluut niet verkeerd.

Ik herinner me overigens ook nog andere items op TV. Waaronder het klokhuis waar in John Wagenvoort op een leuke wijze het een en ander uitlegt over vuurwerk, en vuurwerkshows.

En nog een oud item waar Gerrit Wagenvoort even de kracht van uitlegt en laat zien van een mortierbom. Ik kan deze echter zo snel even niet vinden.

Betreft de oude zending hierboven..
Snap ook niet dat hij ze de volgende dag inleverd bij het poltie bureau?
Ik bedoel je mag die dingen niet vervoeren of wat dan ook.
Sinds hij die mortierbommen kocht was hij ook strafbaar.

Kan er trouwens ook uitgeknipt zijn dat hij een boete kreeg hehehe. :bye:

Ben benieuwd hoe deze nieuwe uitzending wordt.
Zoals vele hierboven al zeggen zal het een flink overdreven spektakel worden.

-Roy-

Laatst bewerkt:
2 vuilniszakken vol ! nou vind ik nog wel meevallen :P
Hoe dan ook, deze afleveren zal ik zien !

Laters,
Kilgame, 14 dagen nog !

Ik vind het maar sneu, juist voor oud en nieuw nog even extra het illegale vuurwerk een slechte naam geven...
Vuurwerk is vuurwerk zolang er gewoon normaal mee kan omgegaan kan worden. en dat enkele hier nogal moeite mee hebben word het meteen zo negatief neer gezet.
Jammer ! :sad:

Back
Bovenaan