Uitzending RTL4 Editie NL (7-11-2011)

Is maar de vraag of ze dat vuurwerk ook echt besteld hebben natuurlijk.
Op het eind van het filmpje pakt ie een karton corsairs (?) uit, terwijl die webshops alles versturen in een neutrale verpakking. Zal dus wel in scene gezet zijn.

Daar zullen we over een paar dagen achter komen waarschijnlijk.
Die laatste clip is niet in scene gezet en kan je gewoon bekijken op youtube,
waarschijnlijk heeft hij gewoon de buitenste laag plastic er al af.

@witte reus, ik kan je beredenering goed volgen alleen vergeet je '1 belangrijk punt en dat is dat je absoluut geen vergelijk kan trekken tussen Nederland en andere Europeese landen, en al helemaal niet met een Polen of Tjechie.

Ook al staan er 3 nederlandse handleidingen op, zelfs dan werkt het niet, dat het hier in Nederland niet zo werkt heeft met name twee oorzaken: De eerste en tevens de belangrijkste is de Mentaliteit van de nederlandse vuurwerk gebruiker, die is compleet niet in overeenstemming met andere europese gebruikers, verder is er ook maar 1 Europees land met een hoog euro vuurwerk per hoofd van bevolking en dat is Nederland, Nederland is naast China een top land als het gaat om vuurwerkliefhebberij. Dat betekend dat er in een klein land als Nederland waar de bevolking per vierkante meter enorm is geen plaats is voor vuurwerk van het kaliber 1.1 1.3. Stomweg omdat het het te gevaarlijk is, de ruimte er niet voor is, en is de mentaliteit niet overeenkomend met de verantwoordelijkheid die je bij zo'n knaller moet hebben. Hier in Nederland moet het kapot, autoos moeten in brand, scholen moeten de hens in, ramen moeten opgeblazen worden, verkeersborden moeten kapot enzov. Dit soort berichten hoor je niet of nauwelijks bij onze zuiderburen of oosterburen. Nee...wij Nederlanders kunnen hier niet mee omgaan en zal ook nooit gaan gebeuren. Het is een zure conclusie maar probeer die kritische spiegel maar eens voor te houden. En laten we eerlijk zijn, ik zou liever niet een buurjoggie van 14 naast me willen hebben die met een delorova (hoe heet dan ding ook al weer) in mijn buurt aan het zwaaien is en die een paar flessies bier op heeft. Het zou 9 vd 10 keer goed gaan, maar als het verkeerd gaat is het echt foute boel.

Ik ben het met golddigger eens dat dit vuurwerk (veel) te zwaar is voor de Nederlandse markt. Als dit vuurwerk in grote aantallen naar ons land toekomt zal het aantal vuurwerkslachtoffers met ernstige verwondingen en het aantal doden zeker stijgen. En dat is voor de anti-vuurwerk lobby natuurlijk weer reden genoeg om op te roepen tot een totaal verbod.

@witte reus

Luister als het gewoon gelegaliseerd wordt, dan komt er een Nederlandse gebruiksaanwijzing op te staan

En hoeveel mensen lezen werkelijk de gebruiksaanwijzingen op het vuurwerk?

nderdaad dit is gevaarlijk vuurwerk, maar heb je ooit gehoord van veilig vuurwerk? Ik niet.
Het is de gebruiker die het gevaarlijk maakt. Ook een legale Nederlandse cake kan gevaarlijk zijn, als je hem niet stabiel neerzet, omvallen e.d. of je gaat er de knalbombettes uithalen uit de legale knalcakes en die gebruiken om dingen kapot te blazen. Want dat kan daarmee!

Echt veilig vuurwerk bestaat inderdaad niet. Zelfs met kindervuurwerk kunnen ongelukken gebeuren (sterretjes worden ook 1500 graden celcius).
Maar er zit natuurlijk wel een groot verschil of er iets mis gaat met een Nederlandse cake / knaller of met het vuurwerk wat op deze site wordt aangeboden. Als er met een Nederlands rotje iets mis gaat, is de schade nog te overzien. Zal hooguit wat brand wondjes en een piepje in je oren zijn. Als er echter met dit Poolse spul wat misgaat is het nog maar de vraag of je al je ledematen nog hebt en of je het nog kan navertellen.

Bovendien zou je als alles gelegaliseerd zou worden de illegale handel flink terug dringen, helemaal terugdringen lukt natuurlijk nooit.

Het lijkt me logisch dat als je alles toestaat er ook geen illegale handel meer is. Er bestaan dan immers geen illegale producten meer.

Kortweg gezegd:
dit vuurwerk is veel te zwaar voor consumentengebruik. Zeker in een land als Nederland waar veel mensen geen idee hebben welke kracht dit vuurwerk levert. Ik hoop dan ook dat de Nederlandse justitie deze pakketjes zo veel mogelijk onderschept!

Tjezus mina,

ik lees hier zoveel onzin dat ik mezelf begint af te vragen of de "liefhebbers" de laatste 10 jaar wel wat hebben geleerd?! Er zit meer waarheid in het verhaal van F.Pen dan in 90% van de negatieve reacties hier.

120gram flash in een kokertje is geen gein mensen. We praten hier niet over de strijkes en nitraatjes waar altijd zoveel over te doen is geweest. Dit zijn echt explosieven. Deze blazen je lichaam namelijk wel aan gort waar je bij de strijker met lichte verwondingen kan weg komen.

Ik las een verhaal van een jongen die er maar 17 in zijn bezit had. MAAR 17? Dat is meer dan 2 kilo flash onder je nest (waar de meeste het bewaren). Geloof me, er blijft weinig van je kamertje over.

En jah, Flash is een gevaarlijk goed en kan instabiel zijn. En jah, het kan afgaan door het te laten vallen. Ik heb in Augustus op de PGI mensen zonder benen en armen gezien. Vooral de persoon met een been minder viel me op. Deze liet wat flash vallen tijdens het maken van zijn girandolas en hij wilde dit even weg vegen met zijn voet. KNAL, BOEM! Weg been!

Het word eens tijd dat jullie meer gaan de diepte in gaan als je serieus over vuurwerk wilt praten en vooral wanneer je zo groots wilt reageren over dit soort onderwerpen op een openbaar vuurwerkforum. Voor mij vallen er nu een behoorlijk wat door de spreekwoordelijke mand!

Dat flash instabiel kan zijn, ja dat weten velen hier wel. Wat Pen doet is gewoon overdrijven. Het voegt voor zijn eigen branche totaal niks positiefs toe. Ja misschien wat meer omzet.. Op deze manier praat ie gewoon mee met de media, mensen bang maken waarna ze om elke scheet op de hoek de politie bellen. Natuurlijk keur ik het niet goed dat al die knapies met delova's en cobras in het rond gooien en dat ze ook nog gewoon te bestellen zijn per post. Pen moet gewoon wat beter nadenken over wat ie op tv roept. Hij zou beter moeten weten.

Dat flash instabiel kan zijn, ja dat weten velen hier wel. Wat Pen doet is gewoon overdrijven. Het voegt voor zijn eigen branche totaal niks positiefs toe. Ja misschien wat meer omzet.. Op deze manier praat ie gewoon mee met de media, mensen bang maken waarna ze om elke scheet op de hoek de politie bellen. Natuurlijk keur ik het niet goed dat al die knapies met delova's en cobras in het rond gooien en dat ze ook nog gewoon te bestellen zijn per post. Pen moet gewoon wat beter nadenken over wat ie op tv roept. Hij zou beter moeten weten.

Wie controleert hoe oud de mensen zijn die dit kopen?
Niemand! Dus het is gewoon met recht levensgevaarlijk. En of Pen of wie dan ook uit de Branche even aan de bel trekt dan is dit alleen maar ten goede van de veiligheid. De ouders thuis die dit gezien hebben weten nu wat er mogelijk is en waar hun vuurwerkliefhebbende kinderen mee in aanraking kunnen komen.

Als ze bij mij aan de deur hadden gestaan had ik ze precies hetzelfde verteld. Ik had er ook wel bij verteld dat we ons niet zo druk moeten maken om het vuurwerk wat uit Belgie en Duitsland komt maar ik had zeker wel de mensen laten weten dat dit gewoon levensgevaarlijk spul is wat niet op de straat hoort in de handen van welke consument dan ook.

De media heeft hier gewoon gelijk! Laten we dit ook eens toegeven en niet altijd maar door de vuurwerkbril proberen te reageren. Als we het hebben over de overdreven reacties op bijvoorbeeld de knallers uit Belgie of de rollen dan ben ik het helemaal met je eens. Maar dit is toch wel een heel serieus iets waar de mensen gewoon voor gewaarschuwd moeten worden.

Niet mee eens!?
Luister als het gewoon gelegaliseerd wordt, dan komt er een Nederlandse gebruiksaanwijzing op te staan. Dan komen er campagnes hoe je dit soort vuurwerk op verantwoorde wijze moet gebruiken.

Ja dat is de oplossing een NL gebruiksaanwijzing, dan maak je in één klap van gevaarlijk vuurwerk gewoon normaal vuurwerk... :frusty: :frusty:

Dit is niet zomaar iets heren, jullie doen net of het de normaalste zaak van de wereld is. :shocked:

kan er niet een verbod komen op dat overdreven gezwets dat het zo gevaarlijk is en dat de media het zonodig moet verdraaien?
Ik wordt er gewoon schijtziek van!
Waarom moet men met dergelijk spul in nederland er zo hysterisch over doen? Terwijl het in geheel europa gewoon normaal vuurwerk is, niet meer en niet minder. Nederland is potverdomme het enige land in europa die zo moeilijk doet!

qft!!!!!!!!

Mijn mening:

Natuurlijk zijn Cobra's, Delova Rana's en andere zware zooi niet voor de consument. Maar dat je daar dan ook eens en nooit meer over zeikt. Ze blijven maar zeiken, pak het probleem dan aan of loop niet het volk op te jutten.

Heb ik ooit gelezen in de krant dat een huis in de fik is gevlogen omdat er toevallig wat cobra's lagen?
NEE

Mijn God zeg!
Legaliseer die nitraten, vlinders tot 3 gram en leg tevens zo'n zware straffen op diegene die Cobra's en Delova Rana's hebben, dat ze het ook niet doen.
Maar dan moet men niet met een miezerige HALT straf aankomen die je na 4 uur weer hebt opzitten en weer vrolijk verder gaan met zwaar spul.

Pak het probleem dan aan!

Oorspronkelijk geplaatst door witte reus
kan er niet een verbod komen op dat overdreven gezwets dat het zo gevaarlijk is en dat de media het zonodig moet verdraaien?
Ik wordt er gewoon schijtziek van!
Waarom moet men met dergelijk spul in nederland er zo hysterisch over doen? Terwijl het in geheel europa gewoon normaal vuurwerk is, niet meer en niet minder. Nederland is potverdomme het enige land in europa die zo moeilijk doet!

De media verdraaid hier niets. Jij verdraait de wetgeving zoals het is om het allemaal mooier te laten lijken.
Deze spullen zijn namelijk helemaal niet in Europa gewoon LEGAAL! Net zo min als de cobra en Italiaanse ground salutes (uitjes) die worden gewoon illegaal gemaakt of ze zijn puur voor het professioneel vuurwerk.

qft!!!!!!!!

Mijn mening:

Natuurlijk zijn Cobra's, Delova Rana's en andere zware zooi niet voor de consument. Maar dat je daar dan ook eens en nooit meer over zeikt. Ze blijven maar zeiken, pak het probleem dan aan of loop niet het volk op te jutten.

Heb ik ooit gelezen in de krant dat een huis in de fik is gevlogen omdat er toevallig wat cobra's lagen?
NEE

Mijn God zeg!
Legaliseer die nitraten, vlinders tot 3 gram en leg tevens zo'n zware straffen op diegene die Cobra's en Delova Rana's hebben, dat ze het ook niet doen.
Maar dan moet men niet met een miezerige HALT straf aankomen die je na 4 uur weer hebt opzitten en weer vrolijk verder gaan met zwaar spul.

Pak het probleem dan aan!

3 Gram? Maximaal 2 gram in Europa.
Al ben ik het wel met je eens. Deze knallers tot 2 gram toestaan net als de Chinese rollen en de rest gewoon keihard aanpakken.

Wie controleert hoe oud de mensen zijn die dit kopen?
Niemand! Dus het is gewoon met recht levensgevaarlijk. En of Pen of wie dan ook uit de Branche even aan de bel trekt dan is dit alleen maar ten goede van de veiligheid. De ouders thuis die dit gezien hebben weten nu wat er mogelijk is en waar hun vuurwerkliefhebbende kinderen mee in aanraking kunnen komen.

Als ze bij mij aan de deur hadden gestaan had ik ze precies hetzelfde verteld. Ik had er ook wel bij verteld dat we ons niet zo druk moeten maken om het vuurwerk wat uit Belgie en Duitsland komt maar ik had zeker wel de mensen laten weten dat dit gewoon levensgevaarlijk spul is wat niet op de straat hoort in de handen van welke consument dan ook.

De media heeft hier gewoon gelijk! Laten we dit ook eens toegeven en niet altijd maar door de vuurwerkbril proberen te reageren. Als we het hebben over de overdreven reacties op bijvoorbeeld de knallers uit Belgie of de rollen dan ben ik het helemaal met je eens. Maar dit is toch wel een heel serieus iets waar de mensen gewoon voor gewaarschuwd moeten worden.

Wat je zegt ben ik deels wel met je eens. Die zware knallers worden speciaal geproduceerd voor de zwarte markt. Dat spul mag van mij ook verdwijnen want het ís gevaarlijk. Het gaat de laatste tijd ook echt nergens meer over als je het nieuws een beetje volgt.

Maar wat Pen zegt, dat een doos met een paar strijkers en nitraten al kan ontploffen als je m opent. Is gewoon niet waar. Hoe opent hij zijn dozen dan? hoe open jij je kartonnen cakes het eind van 't jaar? Het komt zo voor een leek over of dat altijd kan gebeuren. De media knipt zijn verhaal dan zo dat het niet helemaal "waar" overkomt. Dat bedoel ik met nadenken wat je zegt. Dit is ook het punt van kritiek van velen hier denk ik.

Iedereen heeft hier een beetje gelijk en ongelijk maar als je de kracht van vuurwerk met dynamiet gaat vergelijken dan kun je jezelf toch niet serieus meer nemen. Ik heb een familielid gehad die vroeger in de diamantmijnen in Liberia heeft gewerkt en deze kon je smakelijke verhalen vertellen over dynamiet. Dat lukt je echt niet met de zwaarste knallers.
Verder het kruit instabiel?? Hoe zijn deze dingen dan vervoerd??? We hebben het hier niet over Ammonium picraat of Hexanitromannitol (leuk woord voor scrabbel)die schokgevoelig zijn. Hoeveel ongelukken zijn er al gebeurt tijdens vervoer, schudden of vallen??? Volgens mij zo weinig dat er nog geen enkele gegevens zijn.

Verder denk ik, waarom is er zoveel vraag naar zwaardere produkten. Uiteraard is er een kleine minderheid die stoer wil doen. Maar een groter gebrek vind ik de strenge regels in NL. Maak de knallers wat zwaarder dan komt de vraag naar deze spullen ook stil te liggen en hoef je niets te bestellen in het buitenland.

Iedereen heeft hier een beetje gelijk en ongelijk maar als je de kracht van vuurwerk met dynamiet gaat vergelijken dan kun je jezelf toch niet serieus meer nemen. Ik heb een familielid gehad die vroeger in de diamantmijnen in Liberia heeft gewerkt en deze kon je smakelijke verhalen vertellen over dynamiet. Dat lukt je echt niet met de zwaarste knallers.
Verder het kruit instabiel?? Hoe zijn deze dingen dan vervoerd??? We hebben het hier niet over Ammonium picraat of Hexanitromannitol (leuk woord voor scrabbel)die schokgevoelig zijn. Hoeveel ongelukken zijn er al gebeurt tijdens vervoer, schudden of vallen??? Volgens mij zo weinig dat er nog geen enkele gegevens zijn.

Verder denk ik, waarom is er zoveel vraag naar zwaardere produkten. Uiteraard is er een kleine minderheid die stoer wil doen. Maar een groter gebrek vind ik de strenge regels in NL. Maak de knallers wat zwaarder dan komt de vraag naar deze spullen ook stil te liggen en hoef je niets te bestellen in het buitenland.

Inderdaad zo denk ik er ook over.

In sommige dingen heeft Frits gewoon gelijk, tegenwoordig is vuurwerk te koop dat te krachtig is. Echter had ik juist van iemand als Frits verwacht dat hij zaken van mekaar zou onderscheiden. Nu gooit hij alles op een hoop en daar ben ik het niet mee eens. Hij is na dit interview het predikaat 'expert' niet meer waard. Nitraatjes, chinese rolletjes, mooie cakeboxjes en kleine diameter shells(kitjes) is niks mis mee.

De nederlandse vuurpijl, bij iedere fietsenmaker te koop. Is een stuk gevaarlijker als 90% vd artikelen welke op een site als getoond in het rtl item.

Frits heeft zich laten gebruiken voor een hitsig nieuws item van rtl4, interview van het zelfde niveau als de gemiddelde dream show.

Daar laat ik het bij.

Tjezus mina,

ik lees hier zoveel onzin dat ik mezelf begint af te vragen of de "liefhebbers" de laatste 10 jaar wel wat hebben geleerd?! Er zit meer waarheid in het verhaal van F.Pen dan in 90% van de negatieve reacties hier.

....

En jah, Flash is een gevaarlijk goed en kan instabiel zijn. En jah, het kan afgaan door het te laten vallen. Ik heb in Augustus op de PGI mensen zonder benen en armen gezien. Vooral de persoon met een been minder viel me op. Deze liet wat flash vallen tijdens het maken van zijn girandolas en hij wilde dit even weg vegen met zijn voet. KNAL, BOEM! Weg been!

Het word eens tijd dat jullie meer gaan de diepte in gaan als je serieus over vuurwerk wilt praten en vooral wanneer je zo groots wilt reageren over dit soort onderwerpen op een openbaar vuurwerkforum. Voor mij vallen er nu een behoorlijk wat door de spreekwoordelijke mand!

Nou ben wel benieuwd waar ik dit op internet kan nalezen tony, dus als je mij een pm-tje kan sturen met een link, graag. Wel apart dat je vind dat het tijd wordt dat wij meer de diepte in gaan terwijl jij het fora met ooit de meeste know-how om zeep heb geholpen omtrent dit onderwerp, maargoed die redenen zijn duidelijk(how about a restart ;) )

Ik vind het ook raar dat men nooit opnoemt dat het vuurwerk uit China een enorme kwaliteitsimpuls heeft genoten, waar je vroeger in de glorietijd van Bex en Alpeco als 'Gek' werd bestempeld als je shells ging schieten. Zo is er nu een enorm aanbod en een enorme vraag, hoeveel leden hebben hier wel eens een mortarburst/flowerpod gehad op hoeveel jaar? Hoeveel leden hebben hier wel eens een ontplofte proffesional cakebox gehad? Ik nl in mijn 10 jaar dat ik erin bezig ben en bekijk;) 0x.

In sommige dingen heeft Frits gewoon gelijk, tegenwoordig is vuurwerk te koop dat te krachtig is. Echter had ik juist van iemand als Frits verwacht dat hij zaken van mekaar zou onderscheiden. Nu gooit hij alles op een hoop en daar ben ik het niet mee eens. Hij is na dit interview het predikaat 'expert' niet meer waard. Nitraatjes, chinese rolletjes, mooie cakeboxjes en kleine diameter shells(kitjes) is niks mis mee.

De nederlandse vuurpijl, bij iedere fietsenmaker te koop. Is een stuk gevaarlijker als 90% vd artikelen welke op een site als getoond in het rtl item.

Frits heeft zich laten gebruiken voor een hitsig nieuws item van rtl4, interview van het zelfde niveau als de gemiddelde dream show.

Daar laat ik het bij.

Inderdaad ze laten zich gewoon gebruiken door de hitsige media, die het liefst een totaalverbod op vuurwerk zien.
Maar goed ik laat het hier ook bij. Je krijgt toch niet je gelijk bij die zgn grote wijze heren.

Nu even wat anders.
Er wordt vertelt over Delova Rana's en weet ik het wat, ik geloof best dat het zware knallers zullen zijn en dat je er geen gekke dingen mee moet doen. Ik zelf ken ze niet en ook nooit gezien, alleen via de media erover gehoord. En ik geloof dat die dingen ook best prijzig zullen zijn.
Toch lijkt het me sterk dat deze dingen even hard zullen gaan en even veel druk zullen hebben als een echte Zink 901.
Ik denk toch dat een Zink 901 iets harder gaat, omdat de samenstelling van het flash bij de zink 901 beter is dan van de Delova Rana.
Denk ik...
Bovendien gaat (als het goed is) zo'n Zink 901 de lucht in.

Delova rana, cobra en dergelijke zijn inderdaad niet voor iedereen geschikt en vind het prima als hier melding van word gemaakt dat je er mee moet oppassen.

Maar...

Er is eigenlijk maar 1 ding waar ik mij jaar in jaar uit helemaal KAPOT aan erger.

"Dit stuk vuurwerk staat gelijk aan 1 handgranaat"

Ik word zo moe van die uitspraak. het klopt gewoon niet, ga het aub testen op wat voor manier dan ook maar ga niet van die verschrikkelijke onzin uitkramen.

Durf te wedden dat er bij een onderzoek uit zou komen dat de handgranaat veel verwoestender is.
Pak een betonnen paaltje van 15x15 plak er een zink op of delova rana enz. enz. en dan op een nieuwe paal een handgranaat. ik durf te wedden dat bij de handgranaat de paal compleet aan stukken vliegt en bij welk stuk vuurwerk dan ook de paal niks zal oplopen.

Delova rana, cobra en dergelijke zijn inderdaad niet voor iedereen geschikt en vind het prima als hier melding van word gemaakt dat je er mee moet oppassen.

Maar...

Er is eigenlijk maar 1 ding waar ik mij jaar in jaar uit helemaal KAPOT aan erger.

"Dit stuk vuurwerk staat gelijk aan 1 handgranaat"

Ik word zo moe van die uitspraak. het klopt gewoon niet, ga het aub testen op wat voor manier dan ook maar ga niet van die verschrikkelijke onzin uitkramen.

Durf te wedden dat er bij een onderzoek uit zou komen dat de handgranaat veel verwoestender is.
Pak een betonnen paaltje van 15x15 plak er een zink op of delova rana enz. enz. en dan op een nieuwe paal een handgranaat. ik durf te wedden dat bij de handgranaat de paal compleet aan stukken vliegt en bij welk stuk vuurwerk dan ook de paal niks zal oplopen.

Goed gesproken titanium!
Ik wordt ook zo moe van die uitspraken om vuurwerk met leger munitie te vergelijken. Bovendien deed die vent in het filmpje wat ik gezien heb er nog een schepje boven op door te beweren dat wat in het postpakketje zat vergelijkbaar is met 20!! handgranaten. Wat een levendige fantasie heeft die vent zeg! Daar kan een kleuter nog niet tegenop!

Maar het is wel zo dat zinks en cobra's en delova's e.d. zeker niet voor iedereen geschikt is. Maar dat is met zoveel dingen.

Ik weet niet wat een betonnen paal van 15x15cm zal oplopen als je daar een zink tegen laat ontploffen, dat hangt natuurlijk ook af van de samenstelling van het beton en of het met staal is gewapend. Maar ik denk wel dat een beetje betonnen paal er wel een barst in zal komen of en stuk eraf zal vliegen.
Maar een handgranaat zal mede door de scherfwerken veel meer schade aanrichten.

Back
Bovenaan