Uitspraak Reclame Code Commissie m.b.t. reclame Lesli

pyroboy

VWC lid
Datum: 11 december 2010
Dossiernr: 2010/00637
Uitspraak: Aanbeveling
Product / dienst: Overige
Motivatie: Misl. Voornaamste kenmerken product
Medium: Overige
De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de verpakkingen van de vuurwerkproducten “Beat Box”, “Watch This”, “Nachtbraker” en “Poseidon”.
De klacht

Op de verpakkingen is vermeld: “500 gram”. Hierdoor wordt gesuggereerd dat de producten 500 gram kruitvulling bevatten. In werkelijkheid is de hoeveelheid kruit minder, te weten voor de verschillende producten respectievelijk 375, 450, 450 en 420 gram. De vermelding “500 gram” is misleidend.

Het verweer

Circa 4 jaar geleden zijn de regels gewijzigd ten aanzien van vuurwerkproducten. Daarbij is de maximale pyrotechnische vulling bijgesteld van 200 naar 500 gram. Sindsdien is het in de gehele Nederlandse vuurwerkbranche gebruikelijk om producten die “tussen de 200 en 500 gram gevuld zijn”, aan te duiden als 500 grams.
Iets dergelijks gebeurt ook bij de 100.000 shots ratelbanden. In de praktijk is het slechts toegestaan om 12.000 shots ratelbanden te verkopen.
Een ieder binnen en velen buiten de branche zijn hiervan op de hoogte.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder heeft niet weersproken dat de bewuste vuurwerkproducten minder dan 500 gram kruitvulling bevatten. Gelet hierop wordt naar het oordeel van de Commissie door de vermelding “500 gram” op de verschillende verpakkingen onjuiste informatie gegeven ten aanzien van de samenstelling van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Naar het oordeel van de Commissie kan de gemiddelde consument niet bekend worden verondersteld met het volgens adverteerder in de Nederlandse vuurwerkbranche bestaande gebruik om producten die tussen “200 en 500 gram gevuld zijn” aan te duiden als 500 grams.

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Regeling: NRC (nieuw) art. 7
NRC (nieuw) art. 8.2 aanhef
NRC (nieuw) art. 8.2 onder b.

Bron.

Terechte beslissing naar mijn mening...ik weet zeker dat veel consumenten echt niet op de hoogte zijn van het feit dat een '500 grams' cake ook wel eens 220 gram o.i.d. zou kunnen bevatten. Misleidend dus. Niks is makkelijker dan gewoon het exacte kruitgewicht te vermelden bij producten, ook in folders e.d., dat is voor iedereen duidelijk en overzichtelijk.

Zo kennen we er nog wel een paar natuurlijk, de uitspraak is terecht, maar waarom enkel Lesli?

Op het forum is er ook veel over gesproken, we weten inmiddels hoe het zit, blijkbaar heeft iemand zichzelf er dusdanig over op zitten naaien dat ie hier werk van heeft gemaakt.
Hoop voor de aanklager dat ie er veel plezier aan beleeft, echter staat er straks met de CE-markering ook het netto kruitgewicht op en heeft dit dus allemaal geen zin gehad.

Ik vind het alleen maar goed dat er het precieze netto kruitgewicht op gaat staan.

Waarom lesli?

Het is niet heel eerlijk om alleen Lesli ermee te pakken, maar Lesli staat er wel om bekend om misleiding. Bijna bij al hun producten 'liegen' ze over de kruitinhoud, voor zowel vuurpijlen als cake's. En ja, dan nog niet over de effect omschrijving gesproken, die erg appart is.

Ik zelf vind het terrecht, maar dit was dus blijkbaar niet nodig geweest zoals Mattenfreak zegt. En uiteraard 'oneerlijk' dat het nu alleen bij Lesli is, en raar dat het nu pas is terwijl dit al wat jaartjes afspeeld.

Ik ben trouwens wel benieuwd of het iemand van het forum is geweest eigenlijk.
Daarbij had ik dan niet alleen Lesli aangegeven, maar ook de andere importeurs on der de loep genomen eerlijk gezegd...maar aan de andere kant...veel nut heeft het nu ook niet meer, gezien de CE.

Maximaal 15 gram per schot dus een bijv. 20 schots cake kan al nooit 500 grams zijn inderdaad. Misleidend ...

Ik ben trouwens wel benieuwd of het iemand van het forum is geweest eigenlijk.
Daarbij had ik dan niet alleen Lesli aangegeven, maar ook de andere importeurs on der de loep genomen eerlijk gezegd...maar aan de andere kant...veel nut heeft het nu ook niet meer, gezien de CE.

Dat vraag ik me af, want als diegene op het forum zou zitten, dan zou diegene ook wel hebben meegekregen dat men bezig is met CE en dat het straks dus allemaal erop moet staan in netto gewichten. :wink:
Wat Bastiaan zegt, als je het dan toch doet, pak ze dan allemaal, want nu pakken ze dan wel eentje die er een handje van heeft, maar zo zijn er wel meer hoor die er wat van kunnen.

Tja, het meeste is wel al gezegd denk ik.
Waarschijnlijk heeft iemand zich hier flink aan geirriteerd en heeft deze actie ondernomen.
Het zou natuurlijk wel handig zijn als degene die dit heeft aangespannen, het hier verteld, zodat ook vragen beantwoordt kunnen worden over het hoe en wat.
Want zoals iedereen hier al aangeeft had het weinig toegevoegde waarde met het aankomende ce-keurmerk, en ook speelt dit ''probleem'' al veel langer.

ik kan me best voorstellen dat iemand dit gedaan heeft want je betaald veel en je denkt dat het 500 gram is en dan krijg je een 220 grammer

En nu nog klachten in dienen voor misleidende termen zoals: Mortier pijl, mortierpot en ander 'gelieg'.

Bij een mortier pijl denk ik namelijk aan een pijl die je vanuit een mortier moet afvuren. Wat zou het anders moeten betekenen?

En zo kan ik nog wel doorgaan.

En nu nog klachten in dienen voor misleidende termen zoals: Mortier pijl, mortierpot en ander 'gelieg'.

Bij een mortier pijl denk ik namelijk aan een pijl die je vanuit een mortier moet afvuren. Wat zou het anders moeten betekenen?

En zo kan ik nog wel doorgaan.

Ik denk dat het een mortier pijl heet, omdat veel mensen een shell een mortier noemen. Ik denk daarom dat bolpijlen zo genoemd worden. Daar zou ik niet direct iets achter zoeken. Andere dingen inderdaad wel, maar ik denk niet dat ze daar echt iets mee zullen doen als je daar een klacht van maakt.

Datum: 11 december 2010

.....

Iets dergelijks gebeurt ook bij de 100.000 shots ratelbanden. In de praktijk is het slechts toegestaan om 12.000 shots ratelbanden te verkopen.

Haha echt waar? Dus al die grote rollen bevatten in feite niet meer dan 12000 rotjes?
Leuk, ik heb al een paar winkels voorbij zien komen met die grote dure dingen, zelfs een winkel met een 150.000 klapper:bonk:.
Vraag me af hoeveel rotjes er dan op een 10.000, of 5000 klapper zitten.

Maar Lesli is echt een merk dat een groot deel van het assortiment mooier beschrijft dan dat het in werkelijkheid is.
Ze weten ook de raarste beschrijvingen te verzinnen, 'dansende vlinderbommen' heb ik een keer gezien.

Maarja, er zijn wel meer merken die dat doen toch? Waarom dan alleen Lesli?

Ik denk degene die deze zaak begonnen is alleen Lesli heeft/had. Maar ik denk dat andere importeurs ook aangesproken zijn en dit niet meer mogen doen..

Ik denk dat het een mortier pijl heet, omdat veel mensen een shell een mortier noemen. Ik denk daarom dat bolpijlen zo genoemd worden. Daar zou ik niet direct iets achter zoeken. Andere dingen inderdaad wel, maar ik denk niet dat ze daar echt iets mee zullen doen als je daar een klacht van maakt.

Dat weet ik ook wel, dat mensen het zo noemen omdat veel mensen dat denken. Maar dan lijkt het net alsof de importeurs ook geen flauw benul hebben van wat ze verkopen, maar dat is natuurlijk niet zo.

Maar dat komt wel op hetzelfde neer, 500grammer betekend een cake die tussen 200 gram en 500 gram kruit bevat. Er is dus nooit vermeld dat er 500 gram in zit.

Mortierpijl is dus een benoeming van een pijl die bolvormig is, ofterwijl een 'shell-rocket' , mensen laten denken dat ze shells afsteken met een stokkie terwijl het een normale pijl is.

Beide namen zijn dus misleidend, en dat is dus de vergelijking. Tsjaa, als ze toch al triest bezig zijn kunnen ze nog wel een hoop andere dingetjes gaan aanpassen!

Zoals gezegd is door velen, vindt ik persoonlijk ook waarom alleen Lesli, ik kan voorbeelden genoeg noemen van anderen.
Ik denk dat Lesli vuurwerk wel weet wie de aanklager is en of deze aanklager ook op vuurwerkforums aanwezig is.

Jammer, dat het zo moet lopen in een landje als Nederland met al zijn regels.
En net wat er gezegd is, als al het vuurwerk dadelijk CE-gekeurd is, is deze aanklacht overbodig.

En misleiding, we worden elke dag wel misleidt door reclame's, als mijn kinderen reclame kijken van speelgoed is dat mooier dan dat ze het krijgen.

Voorbeeld, mijn dochter zag een pop op tv die vliegt, ze heb eindelijk deze pop gekregen en wat zegt ze : ze vliegt niet maar wel op tv, stomme pop(dag Geld)
Is dus de conclusie dat ook deze reclame misleidend is.

Is toch ook niet echt nodig? Ben het wel met diegene eens, helemaal eerlijk is het niet. Maargoed, niet alleen Lesli doet dit..

Waarom niet, als jij over een produkt niet tevreden bent en je schrijft het bedrijf en of de consumentenbond aan en je wordt uiteindelijk in het gelijk gesteld, dan mag je best trots op jezelf zijn dat je iets voor elkaar hebt gekregen in deze bureaucratische maatschappij en dan vind ik dat je het best bekend mag maken dat jij dat in gang hebt gezet en het voor elkaar hebt gekregen. Dus ik ben benieuwd dat als diegene hier van het forum is zich ook bekend gaat maken en dus laat zien dat hij ballen heeft :rolleyes:

Inderdaad is het jammer dat zijn klacht echter alleen op 1 importeur is gericht.

Volkomen terechte actie. De kritiek op het feit dat degene zich enkel heeft gericht op Lesli vind ik iets wat gemierenneukerij. Deze zaak richt zich net zo goed op de andere importeurs, zij het indirect. Deze uitspraak geld in de praktijk niet alleen voor lesli, en ook niet alleen voor de genoemde producten. De zaak en uitspraak kan nu als voorbeeld worden genomen voor elk ander product dat door elk ander importeur van een onjuiste vermelding van de inhoud wordt voorzien. Dat word hier voor het gemak even vergeten.

Over de zingeving hiervan, met de CE keuring in aantocht, daar kan over gediscussieerd worden, maar dit kan ook gezien worden als een principe kwestie, als reactie op dit soort misleidende tactieken, en hiermee is de boodschap overgebracht.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan