Datum: 11 december 2010
Dossiernr: 2010/00637
Uitspraak: Aanbeveling
Product / dienst: Overige
Motivatie: Misl. Voornaamste kenmerken product
Medium: Overige
De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de verpakkingen van de vuurwerkproducten “Beat Box”, “Watch This”, “Nachtbraker” en “Poseidon”.
De klacht
Op de verpakkingen is vermeld: “500 gram”. Hierdoor wordt gesuggereerd dat de producten 500 gram kruitvulling bevatten. In werkelijkheid is de hoeveelheid kruit minder, te weten voor de verschillende producten respectievelijk 375, 450, 450 en 420 gram. De vermelding “500 gram” is misleidend.
Het verweer
Circa 4 jaar geleden zijn de regels gewijzigd ten aanzien van vuurwerkproducten. Daarbij is de maximale pyrotechnische vulling bijgesteld van 200 naar 500 gram. Sindsdien is het in de gehele Nederlandse vuurwerkbranche gebruikelijk om producten die “tussen de 200 en 500 gram gevuld zijn”, aan te duiden als 500 grams.
Iets dergelijks gebeurt ook bij de 100.000 shots ratelbanden. In de praktijk is het slechts toegestaan om 12.000 shots ratelbanden te verkopen.
Een ieder binnen en velen buiten de branche zijn hiervan op de hoogte.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder heeft niet weersproken dat de bewuste vuurwerkproducten minder dan 500 gram kruitvulling bevatten. Gelet hierop wordt naar het oordeel van de Commissie door de vermelding “500 gram” op de verschillende verpakkingen onjuiste informatie gegeven ten aanzien van de samenstelling van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Naar het oordeel van de Commissie kan de gemiddelde consument niet bekend worden verondersteld met het volgens adverteerder in de Nederlandse vuurwerkbranche bestaande gebruik om producten die tussen “200 en 500 gram gevuld zijn” aan te duiden als 500 grams.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Regeling: NRC (nieuw) art. 7
NRC (nieuw) art. 8.2 aanhef
NRC (nieuw) art. 8.2 onder b.
Bron.
Dossiernr: 2010/00637
Uitspraak: Aanbeveling
Product / dienst: Overige
Motivatie: Misl. Voornaamste kenmerken product
Medium: Overige
De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de verpakkingen van de vuurwerkproducten “Beat Box”, “Watch This”, “Nachtbraker” en “Poseidon”.
De klacht
Op de verpakkingen is vermeld: “500 gram”. Hierdoor wordt gesuggereerd dat de producten 500 gram kruitvulling bevatten. In werkelijkheid is de hoeveelheid kruit minder, te weten voor de verschillende producten respectievelijk 375, 450, 450 en 420 gram. De vermelding “500 gram” is misleidend.
Het verweer
Circa 4 jaar geleden zijn de regels gewijzigd ten aanzien van vuurwerkproducten. Daarbij is de maximale pyrotechnische vulling bijgesteld van 200 naar 500 gram. Sindsdien is het in de gehele Nederlandse vuurwerkbranche gebruikelijk om producten die “tussen de 200 en 500 gram gevuld zijn”, aan te duiden als 500 grams.
Iets dergelijks gebeurt ook bij de 100.000 shots ratelbanden. In de praktijk is het slechts toegestaan om 12.000 shots ratelbanden te verkopen.
Een ieder binnen en velen buiten de branche zijn hiervan op de hoogte.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder heeft niet weersproken dat de bewuste vuurwerkproducten minder dan 500 gram kruitvulling bevatten. Gelet hierop wordt naar het oordeel van de Commissie door de vermelding “500 gram” op de verschillende verpakkingen onjuiste informatie gegeven ten aanzien van de samenstelling van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Naar het oordeel van de Commissie kan de gemiddelde consument niet bekend worden verondersteld met het volgens adverteerder in de Nederlandse vuurwerkbranche bestaande gebruik om producten die tussen “200 en 500 gram gevuld zijn” aan te duiden als 500 grams.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Regeling: NRC (nieuw) art. 7
NRC (nieuw) art. 8.2 aanhef
NRC (nieuw) art. 8.2 onder b.
Bron.