Tweede kamer blijft voorlopig tegen een algeheel vuurwerkverbod.

Schitterend!!! Ik heb een euforische schrijfwijze hier op het forum, dus dit is voor mij al een paar extra uitroeptekens waard!!!!! !!!!! Hulde aan iedereen en bedankt voor de morele steun tot nu toe!!!

Wordt fail want het wordt niet opzettelijk gedaan om vogels te storen. En te storen zoals aangewezen in de Vogelrichtlijn gaat om bescherming ihgv van broeden of overleven in de winter. En ze broeden niet in de winter, en met de warme winters heeft geen vogel van dat kwartiertje opvliegen (wat onderzocht is) nadeel te ondervinden. Sterker nog; zelfs in het broedseizoen bleek broedsucces niet verslechterd door vuurwerkshow vlakbij. Bij voorbaat kansloos dit.

Hopelijk stopt nu ook de negatieve berichten over vuurwerk. Positief is wat we nodig hebben. Veel actie goed vuurwerk

Hopelijk stopt nu ook de negatieve berichten over vuurwerk. Positief is wat we nodig hebben. Veel actie goed vuurwerk
Dit kun je vergeten. Links zal bij schakelen met alle negatieve berichtgeving in aanloop naar het debat over de initiatiefwet over 2 weken. Ze moeten VVD en/of NSC overhalen.

Ik verwacht dat het offensief vanuit links gewoon verder gaat! Die laten het er niet bij zitten nu ze zover gekomen zijn! Die houden voet bij stuk! Aan ons om de verdedigingslinie in tact te houden!

Narcisten zullen tot de dood door blijven vechten tot ze krijgen wat ze willen. Dus de strijd zal nooit voorbij zijn helaas. Maar wij, mensen met wel een ziel/hart/hersenen hebben weer een overwinning geboekt. Dat is tenminste positief.

Narcisten zullen tot de dood door blijven vechten tot ze krijgen wat ze willen. Dus de strijd zal nooit voorbij zijn helaas. Maar wij, mensen met wel een ziel/hart/hersenen hebben weer een overwinning geboekt. Dat is tenminste positief.
Wtf is dat jouw nieuwe stopwoordje? Narcist?

Ze doen het gewoon in de 2e kamer, beweren dat er ledematen moeten worden geamputeerd veroorzaakt door legaal F2 vuurwerk. Wat een leugenfabriek!
Ik schreef Van Nispen zojuist dat ik een bloedhekel heb gekregen aan elitair links.

• Like
Waarderingen: ZHE
Landelijk vuurwerkverbod

Even leek een vuurwerkverbod in zicht, maar coalitiepartijen geloven er (nog) niet in. ‘Waar zijn de ouders?’​

VVD-Kamerlid Ingrid Michon tijdens het debat over de afgelopen jaarwisseling.
VVD-Kamerlid Ingrid Michon tijdens het debat over de afgelopen jaarwisseling.Beeld ANP
Zou de jaarwisseling zonder consumentenvuurwerk wél rustig zijn verlopen? Coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB betwijfelen het. ‘We hebben nog geen standpunt ingenomen.’

Auke van Eijsden
politiek redacteur
28 januari 2025, 20:05
Bewaren
Delen

Zelden leek een landelijk vuurwerkverbod zo dichtbij. Als het aan burgemeesters, politiebonden, oogartsen, oppositiepartijen in de Tweede Kamer, en volgens peilingen een grote meerderheid van Nederlanders, ligt, was afgelopen jaarwisseling de laatste met consumentenvuurwerk. Een verbod maakt handhaving makkelijker, denken politieagenten. Het zou bovendien een hoop letsel kunnen voorkomen.

Bekende pleidooien, waarvoor afgelopen weken ook uitgesproken tegenstanders zich gevoelig toonden. Het CDA nam een nieuw standpunt in. “De politiek kan niet steeds zeggen voor de hulpverleners te staan en dan één dag per jaar wegkijken”, zegt partijleider Henri Bontenbal. Zelfs regeringspartij VVD twijfelde, en deed dat bovendien openlijk: het was een ‘dilemma’, merkte VVD’er Dilan Yesilgöz op.

‘Lost problemen niet op’​

Dinsdag, tijdens een Tweede Kamerdebat over de afgelopen jaarwisseling, bleek dat er nog steeds wordt getwijfeld. “Een vuurwerkverbod wordt gepresenteerd als dé oplossing, maar ik waag te betwijfelen of dat echt zo is”, zegt VVD’er Ingrid Michon. De coalitiepartij wil vooral dat het afsteken van illegaal vuurwerk steviger wordt aangepakt. “We moeten de uitwassen tegengaan.”

Ook Nieuw Sociaal Contract wil zijn handen nog niet branden aan een totaalverbod. “De meeste mensen kunnen wél verantwoordelijk met vuurwerk omgaan en hechten aan de traditie”, stelt NSC-Kamerlid Faith Bruyning. “Een landelijk verbod gaat de problemen tijdens de jaarwisseling niet oplossen.”

Waar zijn de ouders?​

Voorstanders van een verbod hadden alle hoop op NSC en VVD gevestigd: hun steun is nodig voor een parlementaire meerderheid. De twee andere regeringsfracties, PVV en BBB, blijven consumentenvuurwerk stevig omarmen. “Een algeheel vuurwerkverbod is symboolpolitiek”, vindt Max Aardema (PVV). “Naar mijn mening heeft het gewoon met gedrag te maken. Waar zijn de ouders om hun kinderen het goede voorbeeld te geven?”

Ook volgens BBB-leider Caroline van der Plas is sprake van een ‘gedragsprobleem’ en moeten ouders ‘hun kinderen weer eens normaal gaan opvoeden’. De politica wil geen vuurwerkverbod, maar juist misbruik harder aanpakken. “Een kleine groep in deze samenleving is gewoon door en door verrot”, zegt Van der Plas over mensen die hulpverleners aanvallen. “Maar we gaan niet de vuurwerktraditie afpakken van miljoenen mensen die gezellig oud en nieuw vieren, omdat sommige aso’s zich misdragen.”

Klein kiertje​

De opstelling van coalitiepartijen, gesteund door onder meer Ja21 en de SP, is een tegenvaller voor vooral linkse oppositiefracties die al jarenlang pleiten voor een verbod op consumentenvuurwerk. “Je kunt het niet elke week over de veiligheid van agenten hebben, en dan niet thuisgeven als agenten het zélf over hun veiligheid hebben”, vindt D66’er Hanneke van der Werf. “Luister alsjeblieft naar die noodkreet”, zegt ook Geert Gabriëls van GroenLinks-PvdA.

Ondanks de weerstand voor een verbod, zien zij dat ‘de deur op een kier staat’ bij sommige partijen. Over enkele weken debatteert de Kamer opnieuw over een vuuwerkverbod, naar aanleiding van een wetsvoorstel van GroenLinks-PvdA en de PvdD. Misschien, hopen die fracties, komen coalitiepartijen in de tussentijd tot een ander oordeel?

Veel aanknopingspunten voor die hoop bood het debat dinsdagavond niet. Toch geven Kamerleden van NSC en VVD desgevraagd aan: nee, de deur zit nog niet definitief dicht. “We zijn over het wetsvoorstel nog in beraad”, zegt Bruyning van NSC. “Ik neem nu nog geen standpunt in over het wetsvoorstel”, antwoordde ook VVD’er Michon. “Daar heb ik vandaag volgens mij een hoop mensen mee teleurgesteld, maar dat is helaas niet anders.”

Vreemde voetnoot ook, ik verwacht daar een bron voor hetgeen wat geclaimd wordt. Sluit me verder aan bij Richardus, die er meer kaas van lijkt te hebben gegeten dan ik.
Ja vreemd ind, maar wel opvallend. Wellicht een kijkje in de kaarten die ze willen spelen.
Zodra er een onderzoek uitkomt die wel zwart op wit stelt dat het op lange duur negatieve gevolgen heeft kan het die kant opgaan. Je weet het maar nooit, want creatief met het verdraaien van feiten zijn ze goed in.

Zijn er nog mensen die ook het hele debat gevolgd heeft en wat vonden jullie er van?

Ik heb in ieder geval wat paracetamol ingenomen, pfff wat een verschikkelijk links gedram zeg, het was alleen maar vuurwerkverbod dit, vuurwerkverbod dat ze kwamen met géén enkel goed argument

Niet helemaal helaas, maar wat ik zag is soms echt niet te geloven. Bizar hoe slecht ze op de hoogte zijn. Helemaal die blonde dame in het begin, bah, wat een naar persoon met haar irritante trekjes.

Niet helemaal helaas, maar wat ik zag is soms echt niet te geloven. Bizar hoe slecht ze op de hoogte zijn. Helemaal die blonde dame in het begin, bah, wat een naar persoon met haar irritante trekjes.
Bohja wat een irritante vrouw was dat! Caroline sprak top als eens van ons! En zo waren er nog een paar goede 👌😁💪

Ik heb het niet helemaal kunnen volgen maar een groot deel wel. Wat mij opviel was dat de argumenten van links weer dusdanig zwak waren dat ze daarmee andere linkse partijen niet eens kunnen overtuigen. Het was ook weer vooral doordrammen en telkens hetzelfde zeggen, ook de voorzitter gaf dit op een gegeven moment aan. Daarentegen waren de rechtse sprekers wel duidelijk en overtuigd van hun standpunt.

Back
Bovenaan