Twee jongeren dood door vuurwerk

Torrr

VWC lid
Dit trieste bericht las ik net op teletext :sad:

Toegevoegd: zaterdag 1 jan 2011, 05:19
Update: zaterdag 1 jan 2011, 10:12

In de nacht van Oud op Nieuw zijn twee jongeren overleden door ongelukken met illegale vuurwerkbommen. Een 17-jarige jongen uit Tolbert raakte in het Groningse Boerakker ernstig gewond aan zijn hoofd toen een zelfgemaakte bom afging. Hij overleed in het ziekenhuis.

Op een camping in Harderwijk kwam een jongen van dertien om toen iemand anders een vuurwerkbom afstak. Ook hij raakte zwaargewond en overleed in het ziekenhuis. De politie in Gelderland zoekt nog naar degene die de bom afstak.

Politie
In Den Haag zijn tijdens de nieuwjaarsnacht vier politiemensen gewond geraakt, van wie twee ernstig. Ze zijn waarschijnlijk geraakt door een lawinepijl. Twee van hen zijn er slecht aan toe.

Verder zijn er in de stad zo'n dertig mensen aangehouden. Er waren tegen de veertig autobranden en de ME is even ingezet in de wijk Ypenburg. De mobiele eenheid was ook in andere steden kort actief, onder meer in Haarlem en Nijmegen.

In Rotterdam was de ME op straat aanwezig, maar hoefde niet in actie te komen. Wel werden ruim honderd mensen gearresteerd. Drie agenten liepen lichte verwondingen op, waardoor is onbekend. De politie Rijnmond spreekt van een drukke, maar beheersbare nacht.

Basisschool
In Rotterdam en Amsterdam werden zo'n honderd mensen opgepakt. De gemeente Amsterdam noemt de nacht 'gemoedelijk'. In de hoofdstad is nog niet duidelijk of die arrestaties allemaal met de jaarwisseling te maken hadden.

Het aantal branden in papier- en afvalcontainers in Amsterdam lag rond de 200. Dat zijn er twee keer zo veel als vorig jaar.

Verder was er gisteravond brand in een basisschool in Delft, waardoor een deel van de school is verwoest.

Carbidschieten
In de Friese plaats Donkerbroek raakte gisteren een jongen zwaargewond bij het carbidschieten. Hij stak met een aansteker een melkbus aan, die op zijn kop stond. De hele bus kwam in zijn gezicht terecht.

De 15-jarige jongen werd met een traumahelikopter naar een ziekenhuis in Groningen gebracht.

Bron : http://nos.nl/artikel/208770-twee-jongeren-dood-door-vuurwerk.html

Die vuurwerkbommen worden helaas altijd gezien als illegaal vuurwerk. Erg triest voor de mensen die gewon zijn geraakt of zelfs dood omdat iemand zonodig iets moest afsteken wat niet veilig is.

Ik lees net dat het zou gaan om een jongen van Huttersvuur, een berucht YouTube channel met een paar gekken die alles opblazen, ik denk dat iedereen ze wel een beetje kent.

Heel erg triest voor de ouders / familie / vrienden en bekenden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt me niet nodig om te gaan gissen of het nu wel of niet om een van deze jongens gaat!
Het is triest dat dit moet gebeuren en het heeft geen zin om te gaan gissen wie het geweest is om hierna weer schulduitspraken etc te gaan doen!

Laatst bewerkt:
Lijkt me best logisch dat mensen hier willen weten om wie het gaat en of ze van het forum zijn. Als dat zo is kunnen bekenden van de slachtoffers dat ook bevestigen en is van een echte discussie ook geen sprake.
Al met al medeleven voor de slachtoffers en familie. Hoe dom ze ook zijn geweest als het al hun eigen schuld was. Iedereen die dit leest en zich bezig houdt met het bouwen van bommen. Bedenk je nog maar een keer goed of het de moeite en het risico waard is want je ziet het. Het kan goed mis gaan.

Triest, elk jaar hetzelfde liedje. Word echt tijd dat men in Nederland een keer serieus het hele vuurwerkbeleid op een hoop schopt en het veranderd.
Als men de regels nou is wat veranderd zouden er niet zoveel jongeren zijn die zelf aan het knutselen zijn. Ik heb zelf nog 2 jongens van 16/17 ongeveer aan de oren getrokken gister die aan kwamen zetten bij een vreugdevuur met een in elkaar geknutseld ding in een PVC buis. En dan nog stoer vertellen dat ze er ook wat kruit van knalpatronen in hadden gedaan. Oftewel PVC buis met flashkruit, ja joh geweldig plan (nog gehoord van statische elektrischeteit blijkbaar) en ze vriendelijk gevraagt zo snel mogelijk met dat ding te vertrekken.
En dan heb je ook nog andere ouders met kinderen er staan die zeggen van laat die jongens toch, zo gevaarlijk kan zo'n kleine buis PVC niet zijn en ze het raar vinden dat ik me druk maak dat ze met dat ding tussen mensen bij het vuur staan.

Word tijd dat er veel meer informatie over vuurwerk in de media komt, want 9 van de 10 mensen hebben echt geen flauw idee.
Waarom niet een voorbeeld nemen aan drugs, daar is zoveel informatie over te krijgen in Nederland en zelfs op tv. Hoe het te gebruiken, wat zijn de stoffen die het gevaarlijk maken, etc etc etc. Je kan je pillen bij elke GGD instelling anoniem laten testen en op tv geven ze informatie hoe je eventueel kan zien of het een slecht product is. Doe dit ook met vuurwerk en vooral illegaal vuurwerk, laat zien op tv hoe je die producten afsteekt, laat zien van let op deze imitatie Zink pijl heeft een slechte motor en kan wel is naar beneden komen etc etc.

Zeggen van niet doen helpt niet, geef in godsnaam meer openheid en informatie anders gaan we deze berichten elk jaar weer zien en word alleen maar erger.

Ik lees net dat het zou gaan om een jongen van Huttersvuur, een berucht YouTube channel met een paar gekken die alles opblazen, ik denk dat iedereen ze wel een beetje kent.

Heel erg triest voor de ouders / familie / vrienden en bekenden.

ze hebben nu al hun video's verwijdert. de kans is groot idd dat het een van hun is.

Beetje naar word je ervan dat dit vuurwerk weer een slechte naam geeft,het waren zelfgemaakte bommen en die staan erom bekend dat het goed mis kan gaan en dan heb je niet alleen een brandwondje.

Ik zeg eigen schuld.

Op hun youtube kanaal staat gaan de geruchten dat ze zijn opgepakt/dood.. Maar ik denk aangezien de reactie's opgepakt.. Laten we hopen

Ik ben het met Denbosch eens. ik hoop het ook.
Als je naar de reacies kijkt is iedereen wel woest op de mannen/vrouwen van de politie.

Waarschijnlijk is een van die ''Huttersvuurmensen'' Opgepakt of overleden en daarom zijn alle filmpjes verwijderd.

Dat kunnen we beter afwachten lijkt me..Wordt er wel vervelend van dat de media dit altijd moet omschrijven als een ''vuurwerkbom''. Dit soort dingen (die zelf gemaakt worden) vindt ik niet bepaald onder vuurwerk vallen.

Niet dood door vuurwerk, maar door zelf fabricage.

Erg zonde en spijtig om te horen. Vorig jaar 0, nu toch 2 :sad:

Heb wat posts aangepast/verwijderd die betrekking hadden op het modereren. Heb niet precies meegekregen waar het over gaat, graag even een pm als er iets aan scheelt, dan kunnen we dat even oplossen, blijven we hier on-topic. :wink:

On-topic;
trieste berichten inderdaad, gun je niemand. Ergste is nog dat een omstander is omgekomen, iemand die er zelf dus geen vat op had, dat is pas triest.
En ja, bommen maken is vragen om problemen, helaas heeft dit weer eens tot de zwaarste gevolgen geleid...

Niet dood door vuurwerk, maar door zelf fabricage.

Erg zonde en spijtig om te horen. Vorig jaar 0, nu toch 2 :sad:

Hoezo is dat geen vuurwerk? Of je nu zelf iets maakt of een Cobra 6 of wat dan ook koopt, het is en blijft vuurwerk.
Daarnaast wat is vuurwerk en wanneer is iets een explosief?

You tell me, waarschijnlijk niemand op deze wereld kan je daar een antwoord op geven.

Het gaat er meer om, SirHS, dat hoewel die cobra's illegaal zijn, het toch niet echt enorm onveilige dingen zijn.
(wordt getest enzo)
Dit is zelfgemaakt spul, maar omdat er hoogstwaarschijnlijk kruit van vuurwerk is gebruikt noemt de media het een vuurwerkbom. Ik zou het omschrijven als een explosief.
Deze explosie zal wel harder geweest zijn dan de gemiddelde cobra, want ik heb niet het idee dat je daar dood aan gaat, behalve als ie naast je hoofd knalt.

@bericht: Sneu dat er altijd weer mensen zelf moeten gaan knutselen, en zo zichzelf of omstanders doden :(
Diegene die de vuurwerkbom heeft gemaakt zou berecht moeten worden als moordenaar.

Hoezo is dat geen vuurwerk? Of je nu zelf iets maakt of een Cobra 6 of wat dan ook koopt, het is en blijft vuurwerk.

You tell me, waarschijnlijk niemand op deze wereld kan je daar een antwoord op geven.

Het antwoord is simpel: Vuurwerk is voor de nederlandse wetgeving, vuurwerk dat goedgekeurd is en voldoet aan de nederlandse eisen.
Vuurwerk wat uit het buitenland gehaald wordt is illegaal en is verboden in Nederland omdat het niet voldoet aan de nederlandse richtlijnen.

Ben het daarom niet met je stelling eens, dat wat jezelf fabriceert dat je dat dan als vuurwerk aanduidt.
Dat zou inhouden dat terroristen een bom maken en dat we dat ook een vuurwerkbom noenem.

Fabricage van een vuurwerkbom is oerstom en niet stoer, en de gevolgen zijn niet te overzien als dit fout gaat.
Moest hier even op reargeren omdat ik me eigen niet in je stelling kunt vinden.

Nu verder ontopic over het onderwerp, dat al triest genoeg is.
Het zal je kind maar wezen die daar staat te kijken en door zoiets komt te overlijden.
Ik heb het met de ouders te doen, ikzelf heb ook kinderen en ik moet er niet aan denken dat 1 of andere malloot een vuurwerkbom bij hun vlakbij neergooit of een cobra 6 zoals sommige die dingen aanduidt.

Moest het even kwijt.

pijpbom noem je dus ook vuuwerk? man gebruik je verstand.... gefabriceerde dingen behoren niet meer onder vuurwerk aangezien ze andere matrialen gebruiken dan karton ofzo maar glas staal enz... noem ik dus geen vuurwerk meer..

Ontopic.
errig triest dat het gebeurd :( maar goed bewijst wel weer dat mensen niet na kunnen denken

Back
Bovenaan