Twee jongeren dood door vuurwerk

UPDATE HARDERWIJK/UTRECHT - Het stuk illegaal vuurwerk dat in de nacht van oud en nieuw een 13-jarige jongen fataal werd, is 'in familiekring' afgestoken. Wie het stuk vuurwerk heeft afgestoken is nog onbekend.

De jongen uit Utrecht was met zijn ouders, zijn tweelingbroer en kennissen van de ouders op een camping in Harderwijk toen het ongeval gebeurde.

Hij overleed in een ziekenhuis aan de verwondingen die hij opliep toen hij keek hoe het stuk vuurwerk werd afgestoken. (ANP)

Hoezo is dat geen vuurwerk? Of je nu zelf iets maakt of een Cobra 6 of wat dan ook koopt, het is en blijft vuurwerk.
Daarnaast wat is vuurwerk en wanneer is iets een explosief?

You tell me, waarschijnlijk niemand op deze wereld kan je daar een antwoord op geven.

Omdat het woord "werk" hier niet van toepassing is.
Het is eerder knutselwerk.

Ja en dit krijg je omdat de Nederlandse regelgeving geen flash toestaat in grondknallers. Hoe meer ze proberen de harde knallers zoals vlinders e.d. uitbannen (of dat lukt is nog maar de vraag), hoe vaker dit soort dingen zullen gebeuren.
Mensen willen nu eenmaal een harde knal, kunnen er moeilijk aan komen, dus maken ze zelf een dergelijk stuk vuurwerk(bom) met kruit uit (knal)vuurwerk wat verzameld wordt in een stalen pijp bijv. en zie hier wat er kan gebeuren.
Dat er 2 doden zijn gevallen door zelfbouw ligt niet aan het vuurwerk zelf, ook niet aan die jongens die het helaas met de dood hebben moeten bekopen, maar het meest aan die kromme idioten van VROM, VWS, en het functioneel parket in Den Haag met hun achterlijke kromme regeltjes over vuurwerk.
De wetgever is indirect de schuldige aan dit soort tragische ongevallen!

Dat ben ik niet helemaal met je eens hoor, ik bedoel maar, natuurlijk is het zo dat mensen een hardere knal willen dan in nederland is toegestaan.
Maar de mensen die dit soort dingen doen kiezen er uiteindelijk zelf voor om zelf bommen die maken, dus als het fout gaat, eigen schuld. Het klinkt hard, maar het is nu eenmmaal zo.

Wie zegt dat de bom waaraan de 13-jarige is overleden zelf gemaakt was? Shells worden ook wel bommen genoemd, misschien bevond de jongen zich wel enigszins boven de buis, is al eens eerder gebeurd.

pijpbom noem je dus ook vuuwerk? man gebruik je verstand.... gefabriceerde dingen behoren niet meer onder vuurwerk aangezien ze andere matrialen gebruiken dan karton ofzo maar glas staal enz... noem ik dus geen vuurwerk meer..

Doe is rustig joh, dus als je een stalen buis of wat dan ook gebruikt met 100gram flash is het een bom. Pak je een kartonnen tube en je pleurt er 100gram flash in is het vuurwerk volgens jou? Of uuh?

Of alles wat je zelf maakt is geen vuurwerk? Hmm wait i'm confused...
Voor iemand die zijn verstand gebruikt is het nogal tegenstrijdig allemaal.

Ben het daarom niet met je stelling eens, dat wat jezelf fabriceert dat je dat dan als vuurwerk aanduidt.
Dat zou inhouden dat terroristen een bom maken en dat we dat ook een vuurwerkbom noenem.

Ook een leuke, stel ik je een simpele vraag. Als een terrorist in een vliegtuig rond loopt met 3/4' salute shell wat is het dan? Een bom of vuurwerk? En als hij deze zelf heeft gemaakt?

In mijn ogen: vuurwerk word een bom/explosief als je er iets mee opblaast (wat de bedoeling is van een bom) dus het hangt ervan af wat je ermee doet. Niet waar het van gemaakt is of door wie, dat is totaal niet relevant. Want of je het zelf maakt of door een chinees in China of een Pool in Polen of what ever... Dat maakt niet het onderscheid of iets vuurwerk is of een bom.

Ja en dit krijg je omdat de Nederlandse regelgeving geen flash toestaat in grondknallers. Hoe meer ze proberen de harde knallers zoals vlinders e.d. uitbannen (of dat lukt is nog maar de vraag), hoe vaker dit soort dingen zullen gebeuren.
Mensen willen nu eenmaal een harde knal, kunnen er moeilijk aan komen, dus maken ze zelf een dergelijk stuk vuurwerk(bom) met kruit uit (knal)vuurwerk wat verzameld wordt in een stalen pijp bijv. en zie hier wat er kan gebeuren.
Dat er 2 doden zijn gevallen door zelfbouw ligt niet aan het vuurwerk zelf, ook niet aan die jongens die het helaas met de dood hebben moeten bekopen, maar het meest aan die kromme idioten van VROM, VWS, en het functioneel parket in Den Haag met hun achterlijke kromme regeltjes over vuurwerk.
De wetgever is indirect de schuldige aan dit soort tragische ongevallen!

Tja dat is een lastige kwestie, ik vind beiden hebben schuld. Zelfbouw valt niet goed te praten en dat is hun eigen schuld maar de overheid vind ik ook mede verantwoordelijk.
In een land waar je op tv kan zien hoe je cocaïne moet snuiven en crack moet opwarmen of roken en noem het allemaal maar op zou men ook veel meer moeten uitleggen over de werkingen van stoffen die in bepaalde vuurwerkproducten zitten.
Dat 90% van de bevolking nog altijd veel te weinig weet over vuurwerk in het algemeen kan je de overheid aanrekenen.

Dat ben ik niet helemaal met je eens hoor, ik bedoel maar, natuurlijk is het zo dat mensen een hardere knal willen dan in nederland is toegestaan.
Maar de mensen die dit soort dingen doen kiezen er uiteindelijk zelf voor om zelf bommen die maken, dus als het fout gaat, eigen schuld. Het klinkt hard, maar het is nu eenmmaal zo.

Dat weet ik dat je er zelf voor kiest om een hardere knal te maken dan in Nederland is toegestaan, maar stel dat in Nederland nu eens een knal van een supervlinder of cobra zou zijn toegestaan (zoals in Italië bijv.), dan zullen er veel minder mensen zijn om dan een "nóg" weer hardere knal maken.
Omdat veel mensen een knal van een supervlinder hard genoeg vinden!
Maar ook dan zul je inderdaad nog altijd een enkeling hebben die toch nog zelf bommen maakt voor een knal die harder is. Maar dat zullen er dan wel veel minder zijn. Ook nu heb je mensen die vuurwerkbommen maken die de knal van een lawinepijl bij verre overtreffen, dat zijn diegenen voor wie het niet hard genoeg kan gaan, die blijf je gewoon houden, maar die zijn wel in de minderheid van de zelfbouwers. De meeste zelfbouwers hebben het liefst een knal vergelijkbaar met een vlinder bijv.
En dat er nu 2 doden zijn gevallen is zeer triest, maar je wilt niet weten hoeveel mensen er zijn in Nederland die zelf met vuurwerk gaan knutselen. Meestal gaat dat goed, maar bij die zeer kleine percentage dat het mis gaat, lees je de berichten ervan.

Dat weet ik dat je er zelf voor kiest om een hardere knal te maken dan in Nederland is toegestaan, maar stel dat in Nederland nu eens een knal van een supervlinder of cobra zou zijn toegestaan (zoals in Italië bijv.), dan zullen er veel minder mensen zijn om dan een "nóg" weer hardere knal maken.
Omdat veel mensen een knal van een supervlinder hard genoeg vinden!
Maar ook dan zul je inderdaad nog altijd een enkeling hebben die toch nog zelf bommen maakt voor een knal die harder is. Maar dat zullen er dan wel veel minder zijn. Ook nu heb je mensen die vuurwerkbommen maken die de knal van een lawinepijl bij verre overtreffen, dat zijn diegenen voor wie het niet hard genoeg kan gaan, die blijf je gewoon houden, maar die zijn wel in de minderheid van de zelfbouwers. De meeste zelfbouwers hebben het liefst een knal vergelijkbaar met een vlinder bijv.
En dat er nu 2 doden zijn gevallen is zeer triest, maar je wilt niet weten hoeveel mensen er zijn in Nederland die zelf met vuurwerk gaan knutselen. Meestal gaat dat goed, maar bij die zeer kleine percentage dat het mis gaat, lees je de berichten ervan.

Enige probleem wat je dan weer krijgt is dat er nog meer vandalisme plaats gaat vinden.Kennelijk is er toch een grote groep mensen in dit land. Die het nodig vind om alles op te blazen. Ook ik pleit voor hardere knallers, maar ik denk dat we al tevreden mogen zijn met 2 gram flash knallers

Maar of dat ooit gaat gebeuren...

Iedereen zegt hier wel dat als ze de boel legaal maken dat dit soort incidenten evenals zelfmaak minder vaak zullen voorkomen. Daar ben ik het zeker niet mee eens.
Als dergelijke knallers, van 2 gram al, legaal worden kan echt iedereen er aan komen, ook al die snotjong die nu alleen nog met rotjes en shocks lopen en kan een nog grotere groep gaan experimenteren. Voor ons is het leuk maar denk niet dat we dat willen.

Eigenlijk zijn er maar 4 dingen waardoor je zwaargewond raakt:
1. Illegaal vuurwerk.
2. Onvoorzichtige/asociale mensen.
3. Experimenteren met vuurwerk.
4. Productiefouten in vuurwerk.

Mijn ouders zijn nu aan het zeggen dat elk stukje vuurwerk gevaarlijk is, als het in de foute handen terechtkomt.
Kom ik aanzetten: die van mij niet dus! (ouders gedist...)

Tevens mijn medeleven mijn familie en vrienden van de slachtoffers.

Iedereen zegt hier wel dat als ze de boel legaal maken dat dit soort incidenten evenals zelfmaak minder vaak zullen voorkomen. Daar ben ik het zeker niet mee eens.
Als dergelijke knallers, van 2 gram al, legaal worden kan echt iedereen er aan komen, ook al die snotjong die nu alleen nog met rotjes en shocks lopen en kan een nog grotere groep gaan experimenteren. Voor ons is het leuk maar denk niet dat we dat willen.

Iedereen kan er nu ook al aankomen. In belgie zijn de knallers gewoon het hele jaar door legaal in de winkel te koop. Daarbij zijn de grenscontroles opgeheven dus kan het nog makkeljker. Nederland haalt er alleen maar voordeel uit. Minder mensen zullen ''gevaarlijk'' vuurwerk in het illegale circuit halen + er word nog belasting geld aan verdiend ook. Wat willen ze nog meer.

Iedereen kan er nu ook al aankomen. In belgie zijn de knallers gewoon legaal in de winkel te koop. Daarbij zijn de grenscontroles opgeheven dus kan het nog makkeljker. Nederland haalt er alleen maar voordeel uit. Minder mensen zullen gevaarlijk vuurwerk in het buitenland halen + er word nog belasting geld aan verdiend ook. Wat willen ze nog meer.

Toch geloof ik niet dat bij de meeste doorsnee gezinnen waarbij de vader en zoon wat vuurwerk halen dit in belgie doen. Natuurlijk is er een groep die in belgie gaat halen. Maar het lijkt mij niks om de vader en zoon die nu een paar sloffen rotjes, babypijltjes en een meterpakketje halen (en die zijn er veel) met een half karton nitraten de winkel uit te zien lopen.
Maar natuurlijk zie ik liever legale knallers a la Fenix dan die troep die ze nu durven te verkopen...

Slachtoffer Tolbert maakte zelf vuurwerkbom

Tolbert/Boerakker - De 17-jarige Kees-Jan Dusseljee uit Tolbert, die zaterdag in Boerakker door een vuurwerkbom om het leven kwam, heeft de bom zelf gemaakt. De politie trekt deze conclusie nadat zij met getuigen heeft gesproken.

Bij het vervaardigen van de bom was nog iemand aanwezig, maar het slachtoffer was volgens de politie de initiatiefnemer en deed al het werk.

De bom bestond uit een buis die met nitraatbommen was gevuld. De tiener stak de bom aan bij een hangplek in Boerakker. Die ging enkele seconden later af. Het slachtoffer raakte gewond aan zijn hoofd. Hij werd naar het UMCG gebracht. Hier is hij later overleden.

Echt en heel triest verhaal als je dit allemaal leest en je vraagt je echt af waarom kon dit gebeuren, wat wilde die jongen. Waren de knallen die hij had, de nitraten nog niet hard genoeg. Wilde hij een superknal of iets dergelijks ?
Helaas kan deze jongen het niet meer na vertellen en dat gaat me flink aan het hart, ook al was hij aan het experimenteren, hij was waarschijnlijk toch een freak net als iedereen hier :sad:

Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden van deze jongen en wens hun heel veel sterkte toe de komende periode.

Echt en heel triest verhaal als je dit allemaal leest en je vraagt je echt af waarom kon dit gebeuren, wat wilde die jongen. Waren de knallen die hij had, de nitraten nog niet hard genoeg. Wilde hij een superknal of iets dergelijks ?
Helaas kan deze jongen het niet meer na vertellen en dat gaat me flink aan het hart, ook al was hij aan het experimenteren, hij was waarschijnlijk toch een freak net als iedereen hier :sad:

Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden van deze jongen en wens hun heel veel sterkte toe de komende periode.

Precies!
Ook al was hij aan het experimenteren, dit wens je hem NIET toe.

Uiteraard wens je iemand dit niet toe, maar een normaal denkend persoon (lees; freak) denkt hier wel bij na. Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar door dit in een buis te gaan stoppen en gevaarlijk aan te steken is en blijft onverstandig.

Desalniettemin blijft dit soort nieuws erg triest om te lezen. Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden.

Eigenlijk zijn er maar 4 dingen waardoor je zwaargewond raakt:
1. Illegaal vuurwerk.

Hoezo illegaal vuurwerk?? Volgens mij heb je weinig verstand van het proff. spul. Ja de kracht bij de knallers is belachelijk, maar er waren dit jaar weinig handletsels. Wat wel veel is waren oogletsels en worden die veroorzaakt door illegaal vuurwerk?? Dus met je baby-pijl of een willkeurige Nl pijl recht in je oog heb je geen letsel of een oog kwijt:bonk: En produktiefouten in vuurwerk?? Ik denk dat dit nog heeeel weinig voorkomt.
Voor punt 2 en 3 kan ik helemaal met je mee en heb je het volste recht van de wereld maar punt 1 en 4 moet je, je toch maar eens wat meer verdiepen. Ik wil echt geen lans breken voor illegaal vuurwerk maar van dat "hokjes-denken" moeten we eens af. Al het vuurwerk is en blijft gevaarlijk. Want zowel illegaal als legaal kunnen letsel, schade etc veroorzaken.

Jammer dat er discussies plaatstvinden in een topic waar we eigenlijk even stil zouden moeten staan bij deze 2 jongens.
Dit gun je niemand..
Gecondoleerd aan alle betrokkenen.

Back
Bovenaan