Doe is rustig joh, dus als je een stalen buis of wat dan ook gebruikt met 100gram flash is het een bom. Pak je een kartonnen tube en je pleurt er 100gram flash in is het vuurwerk volgens jou? Of uuh?
Of alles wat je zelf maakt is geen vuurwerk? Hmm wait i'm confused...
Voor iemand die zijn verstand gebruikt is het nogal tegenstrijdig allemaal.
Ook een leuke, stel ik je een simpele vraag. Als een terrorist in een vliegtuig rond loopt met 3/4' salute shell wat is het dan? Een bom of vuurwerk? En als hij deze zelf heeft gemaakt?
In mijn ogen: vuurwerk word een bom/explosief als je er iets mee opblaast (wat de bedoeling is van een bom) dus het hangt ervan af wat je ermee doet. Niet waar het van gemaakt is of door wie, dat is totaal niet relevant. Want of je het zelf maakt of door een chinees in China of een Pool in Polen of what ever... Dat maakt niet het onderscheid of iets vuurwerk is of een bom.
Je hebt legaal vuurwerk, je hebt verboden vuurwerk.
Als je aan vuurwerk knutselt, maakt niet uit over welke van de 2 ik het heb, maar als je er dus aan knutselt valt het volgens de wet onder de WWM. En dan kun je het wettelijk dus geen vuurwerk meer noemen, zo simpel is het.
Dus ja, als je 100 gram flash in een buis pleurt is het volgens de wet geen vuurwerk, zelfs als je een sterretje verpoederd, dit in een papiertje wikkeld en daar een stukkie visco in doet valt het al onder WWM.
Maar toch lezen we elk jaar berichten over "vuurwerkbommen"
en ik word daar helemaal gek van, een bom word gemaakt met het doel om schade aan te richten aan iets of iemand, vuurwerk word gemaakt om mensen te amuseren, ik snap dan ook niet dat deze twee aan elkaar gekoppeld worden.
Weetje wat ook zo erg is, let maar op, er gaan weer figuren komen die het stiekum helemaal geweldig vinden dat er weer 2 doden zijn gevallen, want die 2 doden kunnen sommige mafkezen weer goed gebruiken als argument om het leven van ons vuurwerk liefhebbers proberen te verzieken, bah.
Ik vind het vreselijk dat 1 van de 2 slachtoffers door andermans debiele acties is overleden, maar die ene die door z'n eigen fout is overleden heb ik weinig medelijden mee, in feite heeft hij er alleen maar voor gezorgd dat wij met z'n alle weer onterecht in een kwaad daglicht staan. (uiteraard is het wel vreselijk voor zijn familie en vrienden)
wat heb ik toch een hekel aan al die ***krantenberichten in de eerste maand van het jaar