[Tsjechië]

Voor diegenen die het nog niet weten:
Nee ,er is geen paspoort controle meer, echter:
De Deutsch Zollambt is volop aanwezig bij zo goed als iedere grensovergang van Polen/Tsjechie naar Duitsland.
Evenals mijn vrienden(positief) van die Deutsche Polizei.
Ze hebben het vooral gemunt op Oekraïners(Sigarettensmokkel) en jeugdige Hollanders met een busje.
Denk je 5 km na de grens veilig te zijn ,dan heb je het mis.
Daar staan die groene BMW,s je op te wachten.
En dit gaat 365 dagen per jaar door!!!!!.
Take care!!
Mek

Voor diegenen die het nog niet weten:
Nee ,er is geen paspoort controle meer, echter:
De Deutsch Zollambt is volop aanwezig bij zo goed als iedere grensovergang van Polen/Tsjechie naar Duitsland.
Evenals mijn vrienden(positief) van die Deutsche Polizei.
Ze hebben het vooral gemunt op Oekraïners(Sigarettensmokkel) en jeugdige Hollanders met een busje.
Denk je 5 km na de grens veilig te zijn ,dan heb je het mis.
Daar staan die groene BMW,s je op te wachten.
En dit gaat 365 dagen per jaar door!!!!!.
Take care!!
Mek

Een ander gevaar is dat er Mobiel Toezicht Veiligheid (MTV) controles zijn. Nederland voert deze ook uit. Dit zijn controles die, met name, Nederland, België en Duitsland doen in het kader van mensenhandel/mensensmokkel. In Nederland is de Koninklijke Marechaussee hiermee belast. De controles moeten in dit kader binnen 20 kilometer van een binnengrens van het Schengengebied (grens België/Nederland of Nederland/Duitsland) plaatsvinden. Wellicht dat Duitsland ook dergelijke regels heeft bij de grensovergang tussen Duitsland/Tsjechië? Zo'n controle houdt in dat er gevraagd wordt naar verblijfspapieren/identiteitspapieren. Hierbij werken de Duitse en Tsjechische instanties dan samen. Zorg dus ook altijd dat als je in de auto zit met vuurwerk in je kofferbak dat je je portemonnee voor in je auto hebt liggen zodat je bij een algemene controle of MTV controle je direct je papieren kan laten zien zodat ze niet in je kofferbak gaan loeren omdat ze zich vervelen. Zorg dan ook dat nooit niets in het zicht ligt.

Nederland heeft regels opgesteld over hoe vaak controles mogen plaatsvinden, dus over de intensiteit en de frequentie. Het mag niet te vaak worden uitgevoerd, paar dagen achter elkaar of een gehele dag, omdat het dan in strijd is met het vrije verkeer van personen zoals dit is opgenomen in het VWEU. Iemand die het interessant vindt om de uitspraak hierover te lezen, HET ADIL ARREST.

Je kunt de controles niet voorkomen maar de pakkans wel verkleinen.

Laatst bewerkt:
Wat een bang makerij!!!!
Ik reis elk jaar zoon 25 keer richting Polen en Tsjechie!
Er zijn controles dat zeker maar zoal hier boven beschreven word is erg overdreven!
Als je gaat zorg dat je je auto of bus goed in orde hebt en je papieren bij de hand hebt, vaak worden je papieren na gekeken en verder niet!
Heb in 10 jaar tijd pas een keer een controle gehad waar bij ze in de auto wouden kijken!

Ik zeg juist dat het niet vaak voortkomt want ik wijs daarbij op een regeling die de Nederlandse overheid heeft en op een uitspraak waarin wordt gesteld dat er juist niet te vaak gecontroleerd mag worden. Ik begrijp dus niet wat je bedoeld dat ik beweer dat het juist vaak voorkomt. Ik wijs alleen op het feit dat deze controles er zijn en ze plaatsvinden en wat je dan het beste kunt doen mocht je gecontroleerd worden om deze reden.

Wat een bang makerij!!!!
Ik reis elk jaar zoon 25 keer richting Polen en Tsjechie!
Er zijn controles dat zeker maar zoal hier boven beschreven word is erg overdreven!
Als je gaat zorg dat je je auto of bus goed in orde hebt en je papieren bij de hand hebt, vaak worden je papieren na gekeken en verder niet!
Heb in 10 jaar tijd pas een keer een controle gehad waar bij ze in de auto wouden kijken!

Het ging alleen om de mogelijkheid. Zeggen dat het 100% veilig is, is namelijk ook overdreven. Ja, we hebben op grenzen en ja, er komen weinig controles voor, maar dat is nog geen vrijbrief. Je kan altijd een keer pech hebben.
En als je (net als ik dat doe) meestal je jas met papieren achterin gooit, en je alles daar moet pakken/zoeken terwijl je kofferbak bij wijze van spreken vol ligt met vuurwerk, dan ben je zuur.

Ik heb een vraag over het afsteken van vuurwerk in Tsjechië. Ik wil namelijk binnenkort naar Potucky gaan, en daar vuurwerk afsteken. Mag er in (de buurt van) Potucky vrij vuurwerk worden afgestoken? Ik lees namelijk dat er in Tsjechië per gemeente regels zijn voor het afsteken van vuurwerk. Het mag niet in de steden, in de buurt van bijv. ziekenhuizen en dergelijke. Maar dicht bij Potucky is er een groot bos. Weet iemand of er in dat bos, of vergelijkbare bossen vuurwerk afgestoken mag worden? Het is namelijk niet in een niet-stedelijk gebied. Het lijkt mij dus dat het daar is toegestaan. Maar is dat ook zo? En weet iemand toevallig ook waar ik hier meer informatie over kan vinden? Ik wil namelijk er zeker van zijn of ik wel volledig legaal bezig ben.

Je hebt twee opties:
- De gok gewoon wagen en als je aangesproken wordt de onschuld zelve spelen.
- Of even een mailtje naar de betreffende stad/ gemeente sturen over hoe of wat

Ik heb een vraag over het afsteken van vuurwerk in Tsjechië. Ik wil namelijk binnenkort naar Potucky gaan, en daar vuurwerk afsteken. Mag er in (de buurt van) Potucky vrij vuurwerk worden afgestoken? Ik lees namelijk dat er in Tsjechië per gemeente regels zijn voor het afsteken van vuurwerk. Het mag niet in de steden, in de buurt van bijv. ziekenhuizen en dergelijke. Maar dicht bij Potucky is er een groot bos. Weet iemand of er in dat bos, of vergelijkbare bossen vuurwerk afgestoken mag worden? Het is namelijk niet in een niet-stedelijk gebied. Het lijkt mij dus dat het daar is toegestaan. Maar is dat ook zo? En weet iemand toevallig ook waar ik hier meer informatie over kan vinden? Ik wil namelijk er zeker van zijn of ik wel volledig legaal bezig ben.

Het mag gewoon hoor, tenzij het beschermd is maar daar heb je weinig kans op.
Pas wel op dat je geen boswachter tegenkomt, het mag wel maar die zullen het er minder mee eens zijn.
Heb zo gewoon in een oerbos kunnen stoken.

Laatst bewerkt:
Het mag gewoon hoor, tenzij het beschermd is maar daar heb je weinig kans op.
Pas wel op dat je geen boswachter tegenkomt, het mag wel maar die zullen het er minder mee eens zijn.
Heb zo gewoon in een oerbos kunnen stoken.

Bedankt voor je informatie. Ik heb al een tijdje geleden een e-mail gestuurd naar de gemeente, maar ik heb nog steeds geen antwoord gekregen. Weet je toevallig wat de eventuele boetes zouden kunnen zijn van het vuurwerk afsteken, bijvoorbeeld (per ongeluk) in een beschermd gebied, of een ander gebied wat niet zou mogen?

Bedankt voor je informatie. Ik heb al een tijdje geleden een e-mail gestuurd naar de gemeente, maar ik heb nog steeds geen antwoord gekregen. Weet je toevallig wat de eventuele boetes zouden kunnen zijn van het vuurwerk afsteken, bijvoorbeeld (per ongeluk) in een beschermd gebied, of een ander gebied wat niet zou mogen?

Volgens mij staat er in een van de vorige post iemand die een boete hiervoor had gekregen was volgens hem nog geen tientje.

Omgerekend zijn die boetes in het Oostblok bijna niks. Weet me nog te herinneren dat een kennis van mij 40 euro boete kreeg voor 40 km/h te hard in de bebouwde kom. Daarvoor kun je hier voor de rechter komen. Of je geeft de politie gewoon een slofje sigaretten of een flinke fles whisky, dan is meestal alles goed. :p

Omgerekend zijn die boetes in het Oostblok bijna niks. Weet me nog te herinneren dat een kennis van mij 40 euro boete kreeg voor 40 km/h te hard in de bebouwde kom. Daarvoor kun je hier voor de rechter komen. Of je geeft de politie gewoon een slofje sigaretten of een flinke fles whisky, dan is meestal alles goed. :p

Of je komt de verkeerde tegen, en je word ook nog is gepakt voor omkoping haha. Word je ook niet vrolijk van.

Hallo jongens

Ik heb een aantal vraagjen. Ik ben van plan om in de zomer naar Tsjechië te gaan om daar vuurwerk te kopen en daar ook aftesteken. Ik ben alleen nog opzoek naar wat adressen om vuurwerk te kopen. Ik heb al gehoord van Potucky, maar is er ergens in de buurt nog een plek waar je vuurwerk kan kopen? Ik ben vooral op zoek naar wat shells, maar mooie ander sier vuurwerk is ook niet verkeerd. Ik weet dat je op de Vietnamese markt shells kan kopen, maar verkopen ze daar ook mortieren? En is de Vietnamese markt in Potucky het hele jaar open en verkopen ze dus daar het hele jaar vuurwerk.

Ik ben nieuw hier dus als jullie op-of aanmerkingen hebben op mijn post hoor ik het graag!

Gr.

Yo,

Welkom op het forum en gefeliciteerd met je eerste post.

Tsjechie is niet zo'n ontwikkeld land als Nederland dat je alles m.b.t. tot vuurwerk van wie wat waar zomaar op het internet kan vinden. Potucky is gewoon de 'algemeen bekende' markt in principe. Er zijn wel veel louche souvenirzaakjes door het hele land die er een beetje bij verkopen, maar dat zijn echte oplichtings-toeristenprijzen en een heel klein assortiment. Dus ik zou gewoon lekker naar Potucky gaan! Op de video's hieronder zie je dat ze ook potten verkopen en lichte nitraten. Verder zou het best kunnen dat ze ook mortieren verkopen maar die kun je in Nederland ook (met name bij webshops) vollop krijgen dus als ze die niet hebben is dat geen ramp. Of ze het hele jaar open zijn weet ik niet, maar in ieder geval in de zomer.

Hieronder twee video's de eerste is van Potucky, de tweede is ergens anders.

Verder heb je ook nog de Polenmarkt Hohenwutzen in Osinow Donly (en kilometer over de Duitse grens in Polen en is even ver als Potucky). Die markt vind ik zelf beter dan Potucky aangezien ze daar helemaal een groot bazenassortiment hebben. Ook daar twee video's van en er staan er nog veel meer op Youtube..

PS: Je moet wel erg afdingen, want ze proberen je altijd op te lichten bij dit soort markten.

Bedankt kerel, een hoop informatie geef jij. Hoe vaak ben je daar al wel geweest man ??:D
Ik wil toch nog meer weten over die markten daar.

Potucky is gewoon de 'algemeen bekende' markt in principe.
Dus ik zou gewoon lekker naar Potucky gaan!

verderop zeg je dat je naar die andere moet?? Waar moet ik nou zijn ?

Verder zou het best kunnen dat ze ook mortieren verkopen maar die kun je in Nederland ook (met name bij webshops) vollop krijgen dus als ze die niet hebben is dat geen ramp.

Neem jij dan je eigen buizen mee in de auto naar tjechie? Je kan daar toch ook wel buizen kopen??

Hieronder twee video's, de tweede is ergens anders.

Verklap ook ff waar deze is dan, ik wil ze allemaal gaan bekijken

Verder heb je ook nog de Polenmarkt Hohenwutzen in Osinow Donly.
Die markt vind ik zelf beter dan Potucky aangezien ze daar helemaal een groot bazenassortiment hebben.

Wat hebben ze daar dan wel, wat ze in die andere niet hebben?

PS: Je moet wel erg afdingen, want ze proberen je altijd op te lichten bij dit soort markten.

spreken ze daar engels ofzo, ik ken geen tjechies

Een verzoek om een stuk verderop verder te gaan en misschien een waarschuwing.

@ Mert, ga proberen je vragen te beantwoorden

Je moet ook in Hohenwutzen zijn maar ik bedoelde als je de keuze moest maken tussen gewoon 'ergens' in Tsjechie of Potucky.

Je eigen buizen kan je prima meenemen voor het geval dat.

Waar die andere markt is heb ik geen idee van, zou je aan Xtremerides moeten vragen.

Teveel om op te noemen! Cipolla's cobra's lawinepijlen grote blokken, moet je maar eens goed die video's kijken.

Welke taal ze daar spreken zou je ook aan Xtremerides moeten vragen. In Polen in ieder geval Duits!

PS: Ik ben daar nog allebei nooit geweest. Algemene kennis door de jaren heen (en het honderden keren kijken van filmpjes) :D

Back
Bovenaan