[Tsjechië]

Categorie 3 is toch dat het alleen vanaf 21 jaar wordt verkocht. Voor categorie 3 heb je toch geen papieren nodig? Want hier staat dat je wel een vergunning nodig hebt. Van M&M Pyro hoorde ik ook dat je een vergunning nodig hebt voor Categorie 3. Van Marthypyro verkoopt wel Categorie 3 zonder vergunning. En op een andere site las ik dat je 21 jaar moet zijn voor Categorie 3, daar staat niks over vergunningen. Kan iemand mij zeggen hier wat het officiele juiste is?

Graag een antwoord en alvast bedankt.

Categorie 3 is toch dat het alleen vanaf 21 jaar wordt verkocht. Voor categorie 3 heb je toch geen papieren nodig? Want hier staat dat je wel een vergunning nodig hebt. Van M&M Pyro hoorde ik ook dat je een vergunning nodig hebt voor Categorie 3. Van Marthypyro verkoopt wel Categorie 3 zonder vergunning. En op een andere site las ik dat je 21 jaar moet zijn voor Categorie 3, daar staat niks over vergunningen. Kan iemand mij zeggen hier wat het officiele juiste is?

Graag een antwoord en alvast bedankt.

De Europese Regelgeving zegt dit:
- Categorie 1: 12 jaar en ouder.
- Categorie 2: 16 jaar en ouder.
- Categorie 3: 18 jaar en ouder.

Maar, elk land is toegestaan deze wetten strenger te maken. Dat wil zeggen dat ze bijvoorbeeld de leeftijd voor categorie 3 naar 21 jaar en ouder kunnen maken. Categorie 3 daar heb je inderdaad geen papieren voor nodig, categorie 4 wel. Dit is professioneel vuurwerk en is niet te koop voor de consument. Hier heb je papieren voor nodig.

In sommige van deze oostblok landen wordt weleens wat verkocht wat eigenlijk niet voot de consument is. Grote shells (niet shellkits), cobra's etc is officieel niet legaal te koop voor de consument. Je ziet ze weleens in van die kraampjes, maar dat is officieel legaal. Er is gewoon weinig controle op vuurwerk daar.

Hoop dat het iets duidelijk voor je is?

Ja hoor Tristen, bedankt.

Weet je toevallig ook of grote knallers als alle maten Delova Rana's onder klasse 3 behoren, of 4?

Dit valt onder categorie 4. Vaak zijn deze knallers ook nog eens illegale productie en hebben ze niet eens een keurmerk en zijn dus ook niet ingedeeld in een categorie. Maar dan weet je al van te voren dat ze ook daar niet legaal zijn!

Ik was afgelopen week in Potucky geweest. Echt een grote markt!! Natuurlijk ook wat vuurwerk ingeslagen. En wat is afdingen daar makkelijk zeg. Je krijgt het soms voor echt goedkoop mee. Ze doen er echt alles aan om je het spul te laten kopen. Ze verkopen daar echt alles... Telescooen voor geweren boksbeugels messen van klein tot groot etc.. Maar even een vraagje, weet iemand hier of er in de volgende plaatsen ook Vietnamese markten zijn, waar ook vuurwerk wordt verkocht: Karlovy Vary, Ostrov, Jáchymov of Abertamy. Dit zijn plaatsen die dicht bij Potucky liggen en waar je makkelijk mee kan komen met de bus vanuit Potucky. Ik vind het erg leuk om het te gaan bezoeken als daar ook echt Vietnanese markten zijn. Zou iemand mij hier antwoord op kunnen geven?

Alvast bedankt!!

cheb heb je 3 azia markten waarvan 1 hele grote richting waldsassen.
en cheb is niet zo heel ver,ik heb daar in juni gestaan ,en ben naar potucky geweest,rijden via karlovy vary al met al +/- 90 km

Bedankt voor je informatie. En weet je ook of ze daar vuurwerk verkopen in veel verschillende soorten? Want toen ik in Potucky was hadden ze niet heel veel verschillende soorten. Wel genoeg hoor, daar niet van. Maar weet je dat toevallig?

Hier een filmpjes van Ruben xtremerides.nl die effen in Tsjechië is gaan shoppen.
Denk dat ik dit jaar of volgende jaar ook eens naar Polen of Tsjechië ga vuurwerk shoppen met die prijzen daar haal ik van die Vietnamees wel zijn bunker leeg hahaha...

Hier een filmpjes van Ruben xtremerides.nl die effen in Tsjechië is gaan shoppen.
Denk dat ik dit jaar of volgende jaar ook eens naar Polen of Tsjechië ga vuurwerk shoppen met die prijzen daar haal ik van die Vietnamees wel zijn bunker leeg hahaha...

Advies voor in Tsjechie:
Zoek naar echte vuurwerkwinkels en ga niet naar vietnamezen.
De meeste vuurwerkwinkels hebben door het jaar heen wel voorraad, maar de week voor oud/nieuw is voorraad groter en assortiment breder.

Vietnamezen bedonderen je waar je bij staat en prijzen zijn gerust 150% of 200% van de normale verkoopwaarde in normale vuurwerkwinkels of zelfs supermarkt. Ook is de kwaliteit niet gewaarborgd (ligt vaak spul tussen wat al meer dan een jaar in een kraampje buiten ligt in alle vochtige omstandigheden).

In de week voor oud/nieuw zijn er ook veel supermarkten met assortiment. Vorig jaar was ik in de Lidl. Hele mooie potten gekocht met 800gr, 650gr etc. Allemaal onder de 20 euro. Lidl heeft geen groot assortiment doorgaans, maar wel goed! Als het op was, werd het weer aangevuld vanuit magazijn.

Ook zijn er goede vuurwerkwinkels met meerdere categorieen vuurwerk die je ook nog wel eens wat willen demonstreren.
Zelf was ik onder de indruk van de winkel in Nova Paka:
https://maps.google.nl/maps?q=jilemnice&hl=en&ll=50.504734,15.533423&spn=0.005609,0.033023&sll=51.992171,4.494086&sspn=1.533991,4.22699&t=h&hnear=Jilemnice,+Czech+Republic&z=16&layer=c&cbll=50.50473,15.533428&panoid=d066BtpUqyyLXL4MvOq5JQ&cbp=11,336.12,,0,-1.6

Voor mij lekker dichtbij als ik daar ben in de winter :)

Dankje voor je info !
Word pas volgend jaar ergens in de zomer denk ik wel.
Tegen die tijd zowizo nog meer info verzamelen wat de dealers in NL & BE
Ben ik nu wel zat dat is verleden tijd.
Leuk weekendje weg naar CZ is zowiezo al leuk om dan ook nog met een kofferbak vol leuk en goed koop vuurwerk terug te komen al helmaal met die prijzen.

Hey das over de grens bij Annaberg en Oberwiesenthal.. M'n mams woont daar in Duitsland aan de grens :D In December is het daar gekkenhuis qua vuurwerk. Niet alleen bij de Vietnamezen, maar bij alle tsjechische winkels :p

Hier past dan ook maar 1 liedje bij haha

http://www.youtube.com/watch?v=GJ_0HBwOdIY

mag je in tsjechie ook vuurwerk afsteken door het jaar heen of mag het alleen verkocht worden? en weet iemand of er in praag ook goede winkels zijn waar je vuurwerk (voornamelijk knalvuurwerk en shells) kan kopen??

mag je in tsjechie ook vuurwerk afsteken door het jaar heen of mag het alleen verkocht worden? en weet iemand of er in praag ook goede winkels zijn waar je vuurwerk (voornamelijk knalvuurwerk en shells) kan kopen??

Eind januari in ieder geval niet. Ben er zelf geweest 2 jaar terug en in praag zul je echt niets vinden.
Alleen de vietnameze kraampjes hebben af en toe wat liggen. Voornamelijk knallers.

Back
Bovenaan