Allereerst: er waren hier geen flops. Wat mee kan tellen is dat vuurwerk soms 2,5 jaar heeft liggen drogen. Ik neem aan dat 3-4 maanden ook wel genoeg is, maar wij hadden in 2022/23 een Prototype X van Surex die gewoon erg vochtig bijna nat was. Dan kan lang drogen wel helpen.
Verder: ondanks dat hadden we vorig jaar wel boxen die flop waren. Pangu Cosmopolis, Pangu cakes ook. De nieuwe versie van Triple X was mooi maar niet zo mooi als op film. Ik heb er ook geen kooi omheen gezien, maar die was door Vuurwerk Huizen er wellicht afgenomen? Ik lees nu over de volgens mij inmiddels identieke Armageddon nu ook weinig goeds zeker tov de oude versie. Die had ook een jaar staan drogen maar nee.
Mijn idee van een aantal boxen dit jaar.
Absolute top:
- Blue Beauty van Pyro Century batch 2022 (dus ook anderhalf jaar drogen): wat een volle, dikke brede waaier met een joekel van een burst. 25 mm?? Zo zo.
- Atmopshere 64 Magnum: er zijn best betere bakken, Maar voor dit geld, die spreiding, geweld, burst en dat geluid. We waren totaal verrast!
- The Vault Alpha Fireworks: Voor 25 mm zeer dik, goed burst, ook erg mooie kleuren en voor ons een goed tempo met duidelijke finale.
- Riakeo Outburst. Spreiding, vol boeket, burst....tempo....kleuren. Hier klopt alles! Zet 'm tegen verwachting in boven de geteste Widmo cakes.
- Riakeo Sentinel: zie opmerking bij Outburst.
Top:
- Event Ice Tiger: stond een jaar te drogen. We vonden het een fraaie combinatie van effecten, 20 mm was niet groots maar contrast met 30 mm was daardoor mooi. Heel fraai einde. Spinners tussendoor en liep bij ons prima door. Beter dan Triple X vorig jaar.
- Lion (China Red): moet nieuwe versie zijn geweest (gaf de verkoper aan). Ik ken de oude niet. Maar als ik besef dat ik vanaf 20 m met 15 mm op FF heb gefilmd en het er van nog nauwelijks oppast...De breedste spreiding van alle bakken. Mooie kleuren. Prima burst. Ik vond de effecten wel redelijk standaard en een echte finale ontbrak. Volgens mij ook de hele tijd salvo's wat ik ook minder vind. Toch: Randje absolute top.
- Piranha (China Red): heel goed. Jammer dat het meteen het laatste jaar was.
- Iskra Widmo Cake 1 en 3: hier is vrijwel alles heel goed. Klapt heel hoog. Maar waarom geen absolute top? Deze gaan zelfs mij net wat te traag en te weinig afwisseling.
- Riakeo Vortex 3 en 5: zeer goed, maar net een tandje minder dan de Outburst.
- Shots of Anarchy 288: 2 jaar gedroogd. Maar...hier moet vonkoverslag hebben plaatsgevonden. Ging er in 1,20 minuten doorheen maar wat een geweld en wat een spreiding! Misschien bij normale snelheid minder gewaarderd?
- Las Fallas China Red: echt goede knalcake!
- Iskra Blitzurms 50 batch 2023: heel goede knalcake ook.
- Argento Minerva 144 shots batch 2022: ook anderhalfjaar droog tijd. Werd door het publiek trouwens ZEER gewaardeerd. Maar ik vond 'm gewoon goed. De opbouw is echt steengoed, maar de burst en spreiding ondanks betere omstandigheden minder dan The Vault van Alpha en dat had ik toch echt niet verwacht.
- Decibel 25 shots Wolff: Leuk effect en goede knal. Loopt lekker door. Ik vind het een van de leukste cakes eigenlijk!
- Gewoon goed:
- Techno V Hangover Box: stond 2,5 jaar te drogen. We hadden er niks van verwacht. Ik hou normaliter niet van een kleuren ratjetoe. Maar ik vond deze echt beter dan de Transbomber van vorig jaar.
- Return of the Phoenix: ik vond deze i.t.t. anderen echt prima! Ik merkte het verschil met vorig jaar niet zo eigenlijk.
- Rubro Event Gates of Detonation: heel goed, maar hier zaten wel vertragingen in.
- Paranoia 81 shots Fireworks Specials (?): stond ook al ruim 2 jaar klaar. Gratis bij HQ fireworks gekregen. Wat een enorme verrassing voor 20 mm. Niet heel bijzonder maar voor het geld (was 40 euro of zo denk ik) en geluid, mooie symmetrische boeketten. Echt goed.
- Avalanche Thunder: leuke crackling cake die zeker niet teleurstelt. Kan voor mij niet op tegen Piranha maar toch een waardig vervanger mocht dit nodig zijn.
- Hurricane Crystal CHina Red: Ik hou hier wel van. 13 euro per cake....Is net oke.
Geen top/geen flop:
- Supercharged Sensation (compound uitvoering): tsja...randje flop! Nog steeds wel goed maar niet zoals deze was als gescheiden repen. Leek ook minder goed door te lopen. (liep goed door). Maar op exact dezelfde positie neergezet als de Lion en dan haalt deze het niet qua spreiding, kleuren, burst.
TOCH FLOPS!
- Zink 905 pijlen: we schoten er 4 van de vijf. Welke we ook schoten.....het was echt totaal niet indrukwekkend. Die kopen we nooit meer.
- Orc Lesli: sterk wisselend. Soms top soms echt niks. Die inconsistentie kwaliteit maakt het een flop. Je moet hierop kunnen vertrouwen.
Ik ben er heus wel een paar vergeten of niet goed opgelet. Als me nog iets te binnen schiet, kom er nog wel op terug.