Toppers/floppers editie 2024-2025

Dazzling en Piranha waren verrassend goed. Vooral Dazzling was groots!

De Lion vond ik zwaar tegenvallen dit jaar. Geen tempo in. Vorig jaar leek het beter.

De Gorilla was wel weer goed. Evenals de 400 Total display. Die viel vorig jaar wat in het water, maar wat een box is dat zeg.

Top:
ROYAL MATCH: batch 2023 dik crackling effect zowel bij de lanchering als uitwerking. Als je hier 2 van in de finale zou doen is die afgevinkt.

CRACKLING CRYSTAL: Had er 4 aan mekaar gebonden ivm effect en wind omvalgevaar
4 tegelijk dus wat een geweld!!!

SUPERFLOWER: batch 2023, fantastich 100 shots compound wat een beuker, sierlijk en tempo perfect.

BREAKOUT: batch 2024, idem als beschrijving Superflowrr

ZENA SNAPTE BOX: batch 2019, Had er 2 wou ze tegelijk als finala doen, lukte niet maar wel dus 2x 1 finale🤪. Maar wat keek ik hier van op wat een GEWELD, echt KNEITER hard en het tempo is heul snel. Dikke beukers

SILVER SALUTE: knalblokje weet de batch niet meer dacht 2024 maar die waren naar mijn gevoel als vanouds. Knalde serieus harder dan de zombum uit Belgie!!!

Floppers niet echt gehad had bewezen 25 mm bakken of cakes erbij en die deden het prima.

Allereerst: er waren hier geen flops. Wat mee kan tellen is dat vuurwerk soms 2,5 jaar heeft liggen drogen. Ik neem aan dat 3-4 maanden ook wel genoeg is, maar wij hadden in 2022/23 een Prototype X van Surex die gewoon erg vochtig bijna nat was. Dan kan lang drogen wel helpen.
Verder: ondanks dat hadden we vorig jaar wel boxen die flop waren. Pangu Cosmopolis, Pangu cakes ook. De nieuwe versie van Triple X was mooi maar niet zo mooi als op film. Ik heb er ook geen kooi omheen gezien, maar die was door Vuurwerk Huizen er wellicht afgenomen? Ik lees nu over de volgens mij inmiddels identieke Armageddon nu ook weinig goeds zeker tov de oude versie. Die had ook een jaar staan drogen maar nee.

Mijn idee van een aantal boxen dit jaar.

Absolute top:
- Blue Beauty van Pyro Century batch 2022 (dus ook anderhalf jaar drogen): wat een volle, dikke brede waaier met een joekel van een burst. 25 mm?? Zo zo.
- Atmopshere 64 Magnum: er zijn best betere bakken, Maar voor dit geld, die spreiding, geweld, burst en dat geluid. We waren totaal verrast!
- The Vault Alpha Fireworks: Voor 25 mm zeer dik, goed burst, ook erg mooie kleuren en voor ons een goed tempo met duidelijke finale.
- Riakeo Outburst. Spreiding, vol boeket, burst....tempo....kleuren. Hier klopt alles! Zet 'm tegen verwachting in boven de geteste Widmo cakes.
- Riakeo Sentinel: zie opmerking bij Outburst.

Top:
- Event Ice Tiger: stond een jaar te drogen. We vonden het een fraaie combinatie van effecten, 20 mm was niet groots maar contrast met 30 mm was daardoor mooi. Heel fraai einde. Spinners tussendoor en liep bij ons prima door. Beter dan Triple X vorig jaar.
- Lion (China Red): moet nieuwe versie zijn geweest (gaf de verkoper aan). Ik ken de oude niet. Maar als ik besef dat ik vanaf 20 m met 15 mm op FF heb gefilmd en het er van nog nauwelijks oppast...De breedste spreiding van alle bakken. Mooie kleuren. Prima burst. Ik vond de effecten wel redelijk standaard en een echte finale ontbrak. Volgens mij ook de hele tijd salvo's wat ik ook minder vind. Toch: Randje absolute top.
- Piranha (China Red): heel goed. Jammer dat het meteen het laatste jaar was.
- Iskra Widmo Cake 1 en 3: hier is vrijwel alles heel goed. Klapt heel hoog. Maar waarom geen absolute top? Deze gaan zelfs mij net wat te traag en te weinig afwisseling.
- Riakeo Vortex 3 en 5: zeer goed, maar net een tandje minder dan de Outburst.
- Shots of Anarchy 288: 2 jaar gedroogd. Maar...hier moet vonkoverslag hebben plaatsgevonden. Ging er in 1,20 minuten doorheen maar wat een geweld en wat een spreiding! Misschien bij normale snelheid minder gewaarderd?
- Las Fallas China Red: echt goede knalcake!
- Iskra Blitzurms 50 batch 2023: heel goede knalcake ook.
- Argento Minerva 144 shots batch 2022: ook anderhalfjaar droog tijd. Werd door het publiek trouwens ZEER gewaardeerd. Maar ik vond 'm gewoon goed. De opbouw is echt steengoed, maar de burst en spreiding ondanks betere omstandigheden minder dan The Vault van Alpha en dat had ik toch echt niet verwacht.
- Decibel 25 shots Wolff: Leuk effect en goede knal. Loopt lekker door. Ik vind het een van de leukste cakes eigenlijk!

- Gewoon goed:
- Techno V Hangover Box: stond 2,5 jaar te drogen. We hadden er niks van verwacht. Ik hou normaliter niet van een kleuren ratjetoe. Maar ik vond deze echt beter dan de Transbomber van vorig jaar.
- Return of the Phoenix: ik vond deze i.t.t. anderen echt prima! Ik merkte het verschil met vorig jaar niet zo eigenlijk.
- Rubro Event Gates of Detonation: heel goed, maar hier zaten wel vertragingen in.
- Paranoia 81 shots Fireworks Specials (?): stond ook al ruim 2 jaar klaar. Gratis bij HQ fireworks gekregen. Wat een enorme verrassing voor 20 mm. Niet heel bijzonder maar voor het geld (was 40 euro of zo denk ik) en geluid, mooie symmetrische boeketten. Echt goed.
- Avalanche Thunder: leuke crackling cake die zeker niet teleurstelt. Kan voor mij niet op tegen Piranha maar toch een waardig vervanger mocht dit nodig zijn.
- Hurricane Crystal CHina Red: Ik hou hier wel van. 13 euro per cake....Is net oke.

Geen top/geen flop:
- Supercharged Sensation (compound uitvoering): tsja...randje flop! Nog steeds wel goed maar niet zoals deze was als gescheiden repen. Leek ook minder goed door te lopen. (liep goed door). Maar op exact dezelfde positie neergezet als de Lion en dan haalt deze het niet qua spreiding, kleuren, burst.

TOCH FLOPS!
- Zink 905 pijlen
: we schoten er 4 van de vijf. Welke we ook schoten.....het was echt totaal niet indrukwekkend. Die kopen we nooit meer.
- Orc Lesli: sterk wisselend. Soms top soms echt niks. Die inconsistentie kwaliteit maakt het een flop. Je moet hierop kunnen vertrouwen.

Ik ben er heus wel een paar vergeten of niet goed opgelet. Als me nog iets te binnen schiet, kom er nog wel op terug.

Ik heb van vrijwel alles wat ik had wel genoten, maar de box die er bovenuit sprong was de Harcore Helium! Keiharde burst en mooie boeketten. Ik had er geen kooi om heen, maar wat een top bak!

Verder de transbomber met 2 tegelijk geschoten, altijd leuk, dikke chaos. Crash box met spinners, ook erg leuk. Nog een eervolle vermelding voor de Delta Echo, mooie cake!

Ik had de Tomahawk nog staan van vorig jaar en die viel me ook niks tegen na de slechte berichten van vorig jaar.

Eigenlijk geen floppers gehad!

Toppers:
Sky symphony
Insane crown bomber
Blitz bomber
Triple double
Piranha
Caïro crackling

Flop:
Double elements, per 3 leek nergens op

Erg veel gezien dit jaar. We waren zelf met een hele grote groep en meerdere buren hadden ook hele mooie boxen. Er was dus erg veel te zien bij ons in de straat. Ga dan ook niet alles opnoemen wat we gezien hebben maar wel wat we het meest is bijgebleven

Toppers

- Funke fireball (batch 2022). Deze was echt heel erg goed. Alles werd stil in de buurt toen die de lucht in ging.
- Funke goldbomber. Dat einde is echt bizar goed.
- Funke Fermata. Hele mooie salvo's.
- SRPyro tiny titan. Mooie salvo's goede spreiding. Erg goed.
- Cairo Crackling (batch 2023) Geschoten 1-2-3. Dat komt wel over.
- Funke paranoid 1 & 2. Erg goed gewoon.
- El Patron 200 sh. Hele mooie effecten met goede burst.
- Giesterblitz 1e batch. Geen uitleg nodig.

Goed

- Funke fireball (batch 2024). Kan niet zeggen dat die slecht was maar kwam niet in de buurt van batch 2022
- Argento leviathan. Heel erg sierlijk. Beter voor 10u dan voor 12u
- Event tears from heaven. Presteerde goede voor een kooiloos product.
- Event 4 seasons. Mooie klappen komen hiervan af.
- Pryme shyne. Rustig, goede burst en spreiding.
- Green Goblin (2024). Wel goed maar iets de traag. Deel 2 wel een flinke burst.
- Napad. Gewoon goed.
- Wampir - Hoe krijg je dit uit dit kaliber!
- Crackle king. Goede crackling cake. Burst is ook erg goed.
- Blitzbomber. Goede nieuwkomer. Erg goede spreiding.

Redelijk

- El gato viesta grande esspeciale- Niet bijzonder wel vermakelijk
- El gata viesta dorado. Niet slecht maar had niet de wow factor waar je op hoopt.
- Il futuro. Kan me alleen het eindsalvo herinneren en dat was wel erg goed. Verder niet bijzonder
- Immortal gold. Denk dat de wind niet geholpen heeft. Was mooi maar niet wat ik me kan herinneren van de eerste versies.
- Elegant night Funke (2024). Niet meer wat het was. Jammer

Tegenvaller

- Color hypnose. Erg matig. Gewoon schandig dat je z'n product levert terwijl je met de video een hele andere verwachting neerzet.

Samenvattend:

- Funke is gewoon voor consumentenvuurwerk de absolute top. De oudere blokken zijn bizar goed. De 2024 versies verschillen erg in kwaliteit en zitten ook helaas iets mindere prestaties tussen. Met klein kaliber zijn ze echt heel erg sterk geworden (iskra).
- SRPyro (of de omlabeling naar Pryme) is een goed alternatief voor Funke. Hebben erg mooie en goede producten. Burst is ook erg goed.
- El Gato. Sorry maar erg overhyped. Persoonlijk vindt ik er niet veel aan. Veel Nederlandse importeurs bieden betere producten.
- Rubro. Buiten de color hypnose om toch erg goed. Komt ook mee met een aantal producten uit Duitsland.

Toppers dit jaar
Magnum - Space of Gold (5192)? - Kreeg deze als vervanger mee voor de Temptation willow, die was niet leverbaar naar het scheen. Heb niks over het product kunnen vinden, zat 1810 gram in maar hier gingen de handjes voor op elkaar. Ondanks de wind, presteerde erg goed. Had alleen de binnenste doos met het artikelnummer, maar deze zou ik zonder twijfel weer nemen. Als iemand hier iets meer over weet hoor ik het graag
China Red - Bulldozer - Die finale blijft steengoed in de straat, topproduct.
China Red - Dierencakes, incl. Piranha. Toplijn en hoop dat dit de aankomende jaren door kan blijven gaan. Qua burst en uitwerking zeer goed voor die kleine bakkies.
WTF - Snow Crystal - Per 3 om 12 uur, oorverdovend.
Riakeo - Eclypse - Supertoffe bak, prachtige effecten. No brainer voor volgend jaar

Goed
Rubro - Sodom and Gomorroh - eerste keer deze bak, was absoluut goed maar niet direct de het wow effect.
China Red - Lion - had deze vorig jaar, finale werd echt gemist. Burst nog steeds erg indrukwekkend
Magnum - Total Display Show 400s - Blijft een gave bak, met veel chaos maar was iets minder onder de indruk dit jaar

@Jorginho
Hier had de Lion (Batch 2023) ook grotere effecten dan de Supercharged Sensation. Vond de kleuren van de effecten van de laatstgenoemde daarentegen wel mooi helder.

Overigens is de vergelijking niet helemaal eerlijk. In Lion zit 908,8 gram meer kruitlading.

Bijlagen

• 20241231_112300.jpg
    20241231_112300.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 61
  • 20241231_132332.jpg
    20241231_132332.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 59
TOP:
Sensation 2
sensation 3
sensation 4 (privat)
Blitz bomber (rubro)
proud mary (magnum)
extreme mixed caliber (broekhoff)
grandizer (wolff)
eclypse (riakeo)
rainbow (wolff)
1" mixed box 75sh (WTF)

FLOP:
Philadelphia spitters (50% allemaal ploffers) (magnum)
supercell 2024 ook hier 35% plof (broekhoff)
fearless (pangu)
Multicolor palms (mania)
MILF fontein, niet slecht maar te veel nietszeggende stukken

Laatst bewerkt:
@Jorginho
Hier had de Lion (Batch 2023) ook grotere effecten dan de Supercharged Sensation. Vond de kleuren van de effecten van de laatstgenoemde daarentegen wel mooi helder.

Overigens is de vergelijking niet helemaal eerlijk. In Lion zit 908,8 gram meer kruitlading.
In België zit er ook gewoon 2kg kruit in. Ze zetten er puur max 1kg om ivm de regels daar🤣

Haha ja dat vermoedde ik al, maar kon er niks met zekerheid over zeggen. Bedankt voor de verduidelijking. Dan hebben Nederlandse bakken denk ik wel meer burstlading?

Top:
Rave From Hell
400sh TDS
Ultimate City Trip

Verrassing vd avond de Crackling Experience

De Hakuna matata was een zeer goede box met mooie salvo, deze box komt volgend jaar weer in de collectie. 00:00 waardig.

Flop/top twijfelgeval was de vervanger van de funky 3 kreeg de cool bastards van Crown collection 2X hopeloos en vlogen in de brand. Maar deze set was wel mooi met crackling staarten. Volgend jaar een nieuwe poging wagen ermee grappige 10 shots assortiment.

Helemaal een topper voor in de vooravond heb de star light van vuurwerk mania prachtig 15 shots potje komt zeker weer terug en wil ik mixen met de delicious mix van Crown collection. Afgelopen oud en nieuw gemixt met de cool bastard van Crown dat was een tegenvaller.

Verschrikkelijk en levensgevaarlijk was bij mij de thunderking titanium thunder van broekhoff nooit jaar eerder wel goed. Die dingen knalden op de grond al uit elkaar waardoor er 2 harde klappen volgden. Grootste flop.

Las iets over de fire vulcano, daar ben ik het niet mee eens. Had er 4 zijn mooie dingen voor een vulkaan top voor in de vooravond +punt mooi -punt niet 00:00 waardig, kortdurig, duur voor wat men krijg.

Voor de rest niets te klagen heb een mooie jaarwisseling gehad. En floppers krijgen bij mij een 2de kans er kan iets mis zijn of vochtig is mijn gedachte altijd.

Top, jackhammer, breakout, transbomber, disturbed
Flop, pyro grand finale. Opzich leuk maar super warrig en de pauzes sloopten hem

Toppers
1. Riakeo Elegance
2. Kyoto Kamuro
3. Riakeo Zodiac
4. Shred It box
5. Brutal Buffalo
6. Big Rhino
7. Smoke Elephant
8. Thunder Lords (oude batch )

Geen floppers 2024-2025

Erg veel gezien dit jaar. We waren zelf met een hele grote groep en meerdere buren hadden ook hele mooie boxen. Er was dus erg veel te zien bij ons in de straat. Ga dan ook niet alles opnoemen wat we gezien hebben maar wel wat we het meest is bijgebleven

Toppers

- Funke fireball (batch 2022). Deze was echt heel erg goed. Alles werd stil in de buurt toen die de lucht in ging.
- Funke goldbomber. Dat einde is echt bizar goed.
- Funke Fermata. Hele mooie salvo's.
- SRPyro tiny titan. Mooie salvo's goede spreiding. Erg goed.
- Cairo Crackling (batch 2023) Geschoten 1-2-3. Dat komt wel over.
- Funke paranoid 1 & 2. Erg goed gewoon.
- El Patron 200 sh. Hele mooie effecten met goede burst.
- Giesterblitz 1e batch. Geen uitleg nodig.

Goed

- Funke fireball (batch 2024). Kan niet zeggen dat die slecht was maar kwam niet in de buurt van batch 2022
- Argento leviathan. Heel erg sierlijk. Beter voor 10u dan voor 12u
- Event tears from heaven. Presteerde goede voor een kooiloos product.
- Event 4 seasons. Mooie klappen komen hiervan af.
- Pryme shyne. Rustig, goede burst en spreiding.
- Green Goblin (2024). Wel goed maar iets de traag. Deel 2 wel een flinke burst.
- Napad. Gewoon goed.
- Wampir - Hoe krijg je dit uit dit kaliber!
- Crackle king. Goede crackling cake. Burst is ook erg goed.
- Blitzbomber. Goede nieuwkomer. Erg goede spreiding.

Redelijk

- El gato viesta grande esspeciale- Niet bijzonder wel vermakelijk
- El gata viesta dorado. Niet slecht maar had niet de wow factor waar je op hoopt.
- Il futuro. Kan me alleen het eindsalvo herinneren en dat was wel erg goed. Verder niet bijzonder
- Immortal gold. Denk dat de wind niet geholpen heeft. Was mooi maar niet wat ik me kan herinneren van de eerste versies.
- Elegant night Funke (2024). Niet meer wat het was. Jammer

Tegenvaller

- Color hypnose. Erg matig. Gewoon schandig dat je z'n product levert terwijl je met de video een hele andere verwachting neerzet.

Samenvattend:

- Funke is gewoon voor consumentenvuurwerk de absolute top. De oudere blokken zijn bizar goed. De 2024 versies verschillen erg in kwaliteit en zitten ook helaas iets mindere prestaties tussen. Met klein kaliber zijn ze echt heel erg sterk geworden (iskra).
- SRPyro (of de omlabeling naar Pryme) is een goed alternatief voor Funke. Hebben erg mooie en goede producten. Burst is ook erg goed.
- El Gato. Sorry maar erg overhyped. Persoonlijk vindt ik er niet veel aan. Veel Nederlandse importeurs bieden betere producten.
- Rubro. Buiten de color hypnose om toch erg goed. Komt ook mee met een aantal producten uit Duitsland.

De hele reden waarom wij de Color Hypnose niet hebben gekocht is wantrouwen bij Rubro. Dit is niet de eerste keer. Heus niet altijd belazeren, maar het gebeurt zo vaak dat wij eerst willen zien wat men levert. Dus we wachten een jaar. Of deze er komt hangt af van de prijs. Misschien veel minder dan de productfilms, maar ik vond het niet slecht wat ik in straatfilms zag.

Toppers waarbij ik de 'wow' factor had dit jaar:

UMD300
Breakout
Crashbox

Floppers niet echt maar ik had een eurojet quatrro aansteker gehaald, tankie vol, maar de wind blies em gewoon uit. Stond te kutten in het begin.
Mn ouwe stormaansteker hielp me uit/in de brand.

Immortal gold had ik geen klik mee dit jaar. Oogde wat zwakjes.

Toppers:
elegance
artificial
cupido
Disturbed, misschien wel de breedste effecten van alles. Wat een dreunen.
tailbakken van broekhof gegarandeerde owhs en ahws.
Coconut bounty, gewoon dikke topper

flopper:
ghostbuster, zaten geen effecten in als een soort mislukte mine. stopte zoewel bij hoofd als reserve lont, vloog in de fik vervolgens af en toe een zucht met 3 4 kleuren. Waasrdeloos gewoon.
Sabotage klate 1 cake regende goud op de daken, ging gewoon door, ook geen fijn gevoel.

Dit jaar veel toppers gestookt en eigenlijk geen floppers gehad :)

De toppers die mij het meest zijn bijgebleven:
Wolff Rainbow (Something Different)
Funke Fireball
Broekhoff Insane Crown Bomber
FWS Crackle King
Magnum Cairo Crackling
Funke Elegant Night
Broekhoff 1.2" Total Event Box
Volt! Spinnerz 2 Colorz
Funke Scala 100A
Funke Flying Python
Funke Goldbomber