Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Dan is er ook nog het punt dat bij een Spiegelreflexcamera zoals de Canon 1100D, 600D, je te maken heb met een sensor die het toelaat om gemiddeld maar 10 minuten achter elkaar te filmen, omdat de sensor simpelweg te heet word(zeker bij weinig licht). Bij een spiegelreflexcamera met een volbeeld(fullframe)sensor kan je langer filmen omdat de sensor van deze camera's een stuk groter is, alleen moet je voor dit soort camera's flink in de buidel tasten. Dit is ook een van de redenen dat ik naast m'n spiegelreflexcamera een camcorder heb aangeschaft.

Met een fullframe kun je ook 'maar' 12/15 minuten filmen in HD.

Dan is er ook nog het punt dat bij een Spiegelreflexcamera zoals de Canon 1100D, 600D, je te maken heb met een sensor die het toelaat om gemiddeld maar 10 minuten achter elkaar te filmen, omdat de sensor simpelweg te heet word(zeker bij weinig licht). Bij een spiegelreflexcamera met een volbeeld(fullframe)sensor kan je langer filmen omdat de sensor van deze camera's een stuk groter is, alleen moet je voor dit soort camera's flink in de buidel tasten. Dit is ook een van de redenen dat ik naast m'n spiegelreflexcamera een camcorder heb aangeschaft.

Ik ben in bezit van de 600D en ik heb dat nooit als probleem ervaren. Tijdens oud&nieuw film je toch nooit zo lang achter elkaar. En ga je een keer een show filmen (ik waardeer fotograferen wel meer) dan zal je halverwege een keer tijdens een rust moment even moeten pauzeren. Ook geen probleem.

Ik ben in bezit van de 600D en ik heb dat nooit als probleem ervaren. Tijdens oud&nieuw film je toch nooit zo lang achter elkaar. En ga je een keer een show filmen (ik waardeer fotograferen wel meer) dan zal je halverwege een keer tijdens een rust moment even moeten pauzeren. Ook geen probleem.

Ik ben ook meer van het fotograferen, maak in de zomer graag foto's als het onweert van de bliksem maar wil dan af en toe ook wel filmen, soms langer dan 10 minuten, en dat gaat dan niet. Laatst op de Zena Trophy tijdens de Pyromusical overkwam het me weer dat tijdens het filmen m'n DSLR ermee stopte, en heeft dat een beetje de doorslag gegeven en heb ik een videocamera gekocht.

Ik heb de 1100d gekocht om te fotograferen (buiten vuurwerk om). Ik denk dat ik beter opzoek kan gaan naar een videocamera, mede door het argument wat mem-o-ry aangeeft m.b.t de sensor.

opzich is de kwaliteit van het volgende filmpje (van mezelf) van voldoende kwaliteit. Ik zal eens vragen wat voor cameraatje dit was. Volgens mij een vrij standaard huis en tuin digitale camera.

https://www.youtube.com/watch?v=7sZ9qNiwC1g

Dit klopt NIET, deze info is niet waar. Een SLR kan maximaal 19:59 minuten filmen. Dit is niet omdat de sensor het niet aan kan, dat kan hij waarschijnlijk wel, máár omdat als een camera meer dan 20 minuten kan filmen dan wordt deze beschouwd als video camera (iets met wetten e.d.), dit brengt extra kosten en waarschijnlijk andere redenen met zich mee om het tot 19:59 te behouden en de camera blijft erkend als "foto camera".

Mijn 600D doet het prima, alhoewel de kitlens misschien al ver ingezoomd is op zijn wide angle heb ik er niet super veel last van.
Alleen voor een oudjaars dagje te filmen zou ik geen groothoeklens kopen, maar ik fotografeer ook wel eens landschappen enzo en dan zou ik willen dat ik er een had.
Maar dit jaar film ik waarschijnlijk met mijn 600D en een samsung compact camera, deze is namelijk best wel wide angle en die filmbestanden nemen niet zoveel ruimte op ^^

Voor wat betreft die filmduur en het te warm worden van de sensor. Dit scheen in het beginstadium een (softwarematig) probleem te zijn.
Toevallig zijn mijn laatste video's allen korter dan 20 minuten. Dus ik kan niet controleren of dit in de 700D ook nog standaard het geval is. Volgens "fotodevakman" is het 29minuten en 59 seconde.
Er werd vaak gedacht dat de sensor de limiet was. Vervolgens kregen de SD kaarten de schuld. De laatste verklaring die ik vond was dat het bestand niet groter dan 4GB mag worden, vanwege de FAT32 indeling van de SD kaarten.

Dit klopt NIET, deze info is niet waar. Een SLR kan maximaal 19:59 minuten filmen. Dit is niet omdat de sensor het niet aan kan, dat kan hij waarschijnlijk wel, máár omdat als een camera meer dan 20 minuten kan filmen dan wordt deze beschouwd als video camera (iets met wetten e.d.), dit brengt extra kosten en waarschijnlijk andere redenen met zich mee om het tot 19:59 te behouden en de camera blijft erkend als "foto camera".

Mijn 600D doet het prima, alhoewel de kitlens misschien al ver ingezoomd is op zijn wide angle heb ik er niet super veel last van.
Alleen voor een oudjaars dagje te filmen zou ik geen groothoeklens kopen, maar ik fotografeer ook wel eens landschappen enzo en dan zou ik willen dat ik er een had.
Maar dit jaar film ik waarschijnlijk met mijn 600D en een samsung compact camera, deze is namelijk best wel wide angle en die filmbestanden nemen niet zoveel ruimte op ^^

Voor wat betreft die filmduur en het te warm worden van de sensor. Dit scheen in het beginstadium een (softwarematig) probleem te zijn.
Toevallig zijn mijn laatste video's allen korter dan 20 minuten. Dus ik kan niet controleren of dit in de 700D ook nog standaard het geval is. Volgens "fotodevakman" is het 29minuten en 59 seconde.
Er werd vaak gedacht dat de sensor de limiet was. Vervolgens kregen de SD kaarten de schuld. De laatste verklaring die ik vond was dat het bestand niet groter dan 4GB mag worden, vanwege de FAT32 indeling van de SD kaarten.

Aha, zo had ik het nog niet bekeken. Die laatste verklaring waar fireworkaddict over schreef zou dan inderdaad de reden kunnen zijn dat mijn camera er na 10 minuten mee ophoud. Na mijn weten was het echt een probleem met de sensor.

Toch heb ik zeker geen spijt dat ik een videocamera heb aangeschaft, door het interne geheugen en een extra geheugenkaartje en de extra grote accu kan ik urenlang filmen en ik vind het filmen vanuit de hand zeker een stuk fijner dan met een DSLR. Heb er ook meteen een externe microfoon bijgekocht en het geluid is echt geweldig! Ik fotografeer overigens met de Canon Eos 60D en film sinds kort dus met de Canon Legria HF-G25.

Mijn Rode videomic komt morgen of overmorgen binnen. Dus die kan ik mooi testen in Osnabrück aanstaande zaterdag.
Ben voor de normale Videomic gegaan. Niet voor de Pro, ook noet voor de Sennheiser MKE400 of Zoom varianten. Zo kan ik in de toekomst nog eens switchen, en eerst (goedkoop) testen met deze.
Probeer het eerst eens met de standaard foam afscherming, omdat de Dead Cat windbeschermer niet heel top uit de videotests kwam.

Ik film trouwens op een redelijk simpel FOTOstatief (die nog wel vervangen gaat worden voor films).
En dan icm de 18-135STM lens, waarbij gelukkig het in, uitzoomen en scherpstellen wel echt stil is tov de niet-STM lenzen.

Aha, zo had ik het nog niet bekeken. Die laatste verklaring waar fireworkaddict over schreef zou dan inderdaad de reden kunnen zijn dat mijn camera er na 10 minuten mee ophoud. Na mijn weten was het echt een probleem met de sensor.

Toch heb ik zeker geen spijt dat ik een videocamera heb aangeschaft, door het interne geheugen en een extra geheugenkaartje en de extra grote accu kan ik urenlang filmen en ik vind het filmen vanuit de hand zeker een stuk fijner dan met een DSLR. Heb er ook meteen een externe microfoon bijgekocht en het geluid is echt geweldig! Ik fotografeer overigens met de Canon Eos 60D en film sinds kort dus met de Canon Legria HF-G25.
Ik heb ook wel eens gelezen dat het 29:59 minuten kunnen filmen, te maken heeft met ons Europees model camera. Wanneer je dezelfde camera in de Verenigde Staten zou kopen, zou je onbeperkt kunnen filmen (totdat je accu leeg is of je geheugenkaart vol). Dit is wel weer een paar jaar geleden dat ik me erin verdiept hebt, dus ik weet niet zeker hoe het er momenteel voor staat. Maar ik geloof wel dat het met wetgeving te maken heeft, qua maximale filmduur. Niet met technische aspecten van de camera.

Mem-o-ry, ik ben ook aan het overwegen om een Canon 60D te kopen (op termijn dan, niet binnen twee maanden, en misschien wel het opvolgend model 70D). Hoe bevalt deze camera jou ten aanzien van vuurwerk filmen? Bij voorkeur vergeleken met de 600D of 650D, mocht je dat kunnen vergelijken. Ik ga uiteraard natuurlijk meer vergelijkend warenonderzoek doen, maar ik ben wel benieuwd waarom je gekozen hebt voor ook nog een Legria camcorder erbij te kopen. Qua filmkwaliteit (en niet qua gebruikersgemak omdat een camcorder uit de hand prettiger filmt), waarin schiet de 60D voor jou tekort bij vuurwerk?

Movie clips can be up to 4 GB in size, approximately 12 minutes of 16:9 HD (1920x1080) or 24 minutes of 4:3 SD (640x480) footage (depending on scene complexity). These limits stem from the 4 GB maximum file size supported by the FAT32 filesystem format used on Compact Flash cards.

The camera also imposes a hard maximum clip length of 29 minutes 59 seconds if the 4 GB limit has not already been reached.

Although the internal microphone is mono, stereo audio is supported through the audio input jack. When recording for long periods, especially in warmer climates, increased video noise may occur due to CMOS overheating.

(depending on scene complexity)
Dit is een belangrijke opmerking. De scene complexity bij vuurwerk is bijzonder laag. Er is 50% zwart beeld, waar dat overdag een bont gekleurde en bewegende omgeving is. Ik heb op mijn compact camera ook al gemerkt dat ik veel langer kan filmen dan de camera 'denkt', tot wanneer mijn geheugenkaart vol is. Als de camera voorspelt dat ik nog 5 minuten kan filmen tot mijn kaart vol is, blijk ik in praktijk vaak makkelijk 8 minuten vuurwerk te kunnen filmen.

Iemand die trouwens weet hoeveel pauze er nodig is na 4GB in het FAT32 format te hebben vol gemaakt? Is het 'stop recording' indrukken en twee tellen later al weer op 'rec' kunnen drukken? In dat geval zou je maar twee tellen opname missen, wat mij persoonlijk bij een grote vuurwerkshow geen bal zou uitmaken. Maar als de camera nog twintig tellen moet processen voordat je weer op record kunt drukken, wordt dat een ander verhaal.

Dit is een belangrijke opmerking. De scene complexity bij vuurwerk is bijzonder laag. Er is 50% zwart beeld, waar dat overdag een bont gekleurde en bewegende omgeving is. Ik heb op mijn compact camera ook al gemerkt dat ik veel langer kan filmen dan de camera 'denkt', tot wanneer mijn geheugenkaart vol is. Als de camera voorspelt dat ik nog 5 minuten kan filmen tot mijn kaart vol is, blijk ik in praktijk vaak makkelijk 8 minuten vuurwerk te kunnen filmen.

Iemand die trouwens weet hoeveel pauze er nodig is na 4GB in het FAT32 format te hebben vol gemaakt? Is het 'stop recording' indrukken en twee tellen later al weer op 'rec' kunnen drukken? In dat geval zou je maar twee tellen opname missen, wat mij persoonlijk bij een grote vuurwerkshow geen bal zou uitmaken. Maar als de camera nog twintig tellen moet processen voordat je weer op record kunt drukken, wordt dat een ander verhaal.

Ik weet van mijn camera dat ie gewoon de bestanden in 2en splitst en gewoon door gaat met filmen dus ik hoef niet opnieuw de Rec knop in te drukken :-)

Ik heb sinds kort een Nikon 1 V1, heeft iemand hier ervaring met een van deze camera's en hoe de kwaliteit is tijdens vuurwerkfilms?

Op de 5D kun je meteen na stop weer op rec drukken.
Wel gebruik ik alleen snelle kaarten bv. 800x UDMA7.

Op de 700D idemdito... Mits je kaart maar snel genoeg is, kun je per direct weer verder gaan met opnemen.
Ik moet toegeven dat ik in eerste instantie al m'n fotogear bij 1 winkel haalde. Maar tegenwoordig zijn de Sd-kaarten bij sommige internetshops voor zulke scherpe prijzen te krijgen, dat ik die mooi apart haal.
Wel bij een legitieme winkel met originele producten natuurlijk.
Op Marktplaats en eBay wordt je overspoeld met replica's. Sommige zijn snel hoor, maar qua betrouwbaarheid durf ik het niet aan. Dan maar een paar tientjes extra betalen.

Oja, met het filmen is het handig om een extra batterij, of zelfs een batterypack te hebben.
Met name nu de temperatuur buiten begint terug te lopen trek je vrij vlot je accu leeg.

ik heb er de ballen verstand van daarom een vraag waar moet je op letten bij het kopen van de cam ?
de CCD
de Max. filmresolutie
of de megapixels

Back
Bovenaan