Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

nee sorry voor de verwaring ik heb net ook een video camer gekocht via marktplaats en de prijs vielt mij toen reuze mee

voor fotos heb ik een plympus sp_800uz ik vind hem gewoon mooie fotos maken maar er mee filmen raad ik af blijft hij bij mij hangen

Aah zo :)

Hoe meer je op internet zit te speuren hoe moeilijker het weer wordt, haha. Lijstje is weer wat groter geworden

canon sx280hs
Sony wx300
Nikon coolpix s9500

maar wil je echt fotos maken of ook filmen ?
ja ik heb er ook verstand van jongens hier hebben mij goed geholpen :D

Voor echt foto's heb ik zelf een spiegelreflex. Deze wil ik op oudjaarsdag gebruiken om te filmen en de rest van het jaar kan mijn vriendin hem gebruiken om foto's te maken :)

Voor echt foto's heb ik zelf een spiegelreflex. Deze wil ik op oudjaarsdag gebruiken om te filmen en de rest van het jaar kan mijn vriendin hem gebruiken om foto's te maken :)

even heel toevalig ik had deze bericht van jou niet gezien maar ik was op bol en daar staat een
Canon EOS 1100D + 18-55mm DC III - spiegelreflexcamera
te koope van 488 euro voor 269 is natuurlijk nog een hoop geld maar ja heb je ook wat voor ik dacht ik zeg het toch even succes

ik zien nu ook een mooie Olympus SP-820UZ - Zwart 14 megp voor 159 kijk maar eens staan bij de zakken vullen 50% korting

even heel toevalig ik had deze bericht van jou niet gezien maar ik was op bol en daar staat een
Canon EOS 1100D + 18-55mm DC III - spiegelreflexcamera
te koope van 488 euro voor 269 is natuurlijk nog een hoop geld maar ja heb je ook wat voor ik dacht ik zeg het toch even succes

ik zien nu ook een mooie Olympus SP-820UZ - Zwart 14 megp voor 159 kijk maar eens staan bij de zakken vullen 50% korting

Ik heb al een eos 1100d :) Maar ik vind het filmen daarmee waardeloos.

Die van de Olympus ziet er wel goed uit trouwens !

Ik heb al een eos 1100d :) Maar ik vind het filmen daarmee waardeloos.

Die van de Olympus ziet er wel goed uit trouwens !

waarom zoek je dan niet los een video camere ?
ik heb de olympus sp-800 en ja daar hoef ik geen films mee te maken blijft hij hangen daarom hb ik zelf een goedkoper video camera gekocht via marktplaats

Laatst bewerkt:
Ik heb al een aantal jaar een Canon EOS 7D met 2 lenzen. 1 EF 24-105 F4.0 USM L en de 18-55 kitlens. Voor het filmen gebruik ik ze allebei. Gaat het om grotere displays dan pak ik de kitlens. kan je voldoende afstand nemen dan de 24-105. Deze heeft een veel betere stabilisator (mits je uit de hand filmt natuurlijk).

Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van een GoPro HERO 3+. Ik ben heel benieuwd hoe deze zich gaat houden. Hij is erg intressant vanwege de wide angle lens.

Ga je foto's maken dan is er gewoon geen betere optie dan een DSLR. Hieraan kan je gewoon alles instellen.

Onderstaande video is gefilmd met de 7D op 720P in 50fps (bewegen in de video komt door het achteruitlopen)

Iemand misschien ervaring met het instellen van een video camera?
Laatst de demo van Haokan Fireworks gefilmd met de Panasonic HC-V210 op de vuurwerk stand. Beeld is perfect alleen had last van de sterren die hij gaf bij bepaalde kleuren ... Weet iemand misschien de reden waarom hij sterren filmd en niet gewoon puur de kleur? Gr

Ik heb al een aantal jaar een Canon EOS 7D met 2 lenzen. 1 EF 24-105 F4.0 USM L en de 18-55 kitlens. Voor het filmen gebruik ik ze allebei. Gaat het om grotere displays dan pak ik de kitlens. kan je voldoende afstand nemen dan de 24-105. Deze heeft een veel betere stabilisator (mits je uit de hand filmt natuurlijk).
Onderstaande video is gefilmd met de 7D op 720P in 50fps (bewegen in de video komt door het achteruitlopen)

Ziet er goed uit. Ik neem aan dat je deze op 18mm geschoten hebt?
Op welke afstand heb je dit ongeveer gefilmd?
En op welke aperture & ISO schoot je dit ?

wel vreemd dat t beeld zo flitst bij bepaalde bursts, terwijl dit niet bij elke burst zo is. Zie bijv. bij http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=DLjk5vtTdIg#t=178

Heb je trouwens een externe mic gebruikt? t geluid valt me namelijk niets tegen !

wel vreemd dat t beeld zo flitst bij bepaalde bursts, terwijl dit niet bij elke burst zo is. Zie bijv. bij http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=DLjk5vtTdIg#t=178

Heb je trouwens een externe mic gebruikt? t geluid valt me namelijk niets tegen !

Ik denk, met de nadruk op denk, dat dit te maken heeft met aantal fps. Als die knal net is als er een frame geschoten wordt zie je de flits wel, als dit dus net goed getimed is zie je wel een flits.

Daarbij vraag ik het me ook af over die microfoon.

Hiervoor heb ik gewoon de interne microfoon gebruikt. Deze is best wel helder enige wat jammer is, is dat deze de laagweergave niet duidelijk oppakt. mijn oude Fuji F30 compact cameratje deed dit vele malen beter. voor de rest had ik niet het idee om daar een dure sennheiser voor aan te schaffen.

Gezien de bewegingen in het beeld is dit inderdaad gefilmd met de kitlens op 18mm anders kwam ik ook met de ruimte niet weg. de afstand zal zo'n 40 meter zijn geweest.

Wat betreft de flits bij de burst. het ene stuk vuurwerk geeft van zichzelf al een veel grotere flits dan het andere. Daarnaast is inderdaad wat Baassie123 zegt het geval. Het is maar zo'n klein moment. als dit net binnen die op een van die 50 frames is, dan zie je het. Als het net daar tussen valt zie je hem niet.

Filmen met de 7D beviel mij altijd prima. Het is alleen wel zwaar om zo'n beest 10 min boven je hoofd te houden. Scherpstellen en dergelijke doe ik handmatig (manual focus)

Hoop dat jullie wat aan deze info hebben. Dit jaar gaan we het proberen met een GoPro HERO 3+

PS: afgelopen jaren heb ik met 2 camera's gefilmd. een EOS 550D als 2 camera op statief naast het schietveld. deze vervolgens picture in picture gezet. ziet er erg gaaf uit!

Dat is niet verkeerd dan, de geluids opname! Prima geluid voor interne mic. Ik was aan het rondkijken voor een rode videomic maar als ik dit zo hoor,.. twijfel ik. :p
Ook qua afstand valt het me reuze mee voor 18mm op een cropcamera !

Ik ga dit jaar voor 't eerst vuurwerk met mn DSLR filmen. Ook cropcamera (600D) met kitlens en een wideangle converter. Ik moet nog even kijken hoe dat zal gaan...
Vooral het juist in stellen van de combinatie van diafragma en ISO, in verband met de DOF en de manuele focus tegen de juiste hoeveelheid licht, Heb je daar nog tips voor? Heb jij daar nog verschillende dingen voor geprobeerd?

Haha, Rasco, precies dezelfde situatie hier, alleen dan gewoon 18mm zonder die converter.
Ik heb er Magic Lantern op staan met focus peaking dus dat is handig voor overdag, gewoon in de straat scherpstellen en laten rollen op statief. Waarschijnlijk een F van 6-10 o.i.d en dan maar tenkoste van mijn ISO. Beter wat meer ruis dan niks in focus.

's avonds is een ander verhaal en moet ik nog even kijken wat ik dan ga doen.. Sowieso diafragma boven f10 en ISO gewoon lager houden, maar het is ook leuk om wat sfeer eromheen vast te leggen... Daarbij even kijken met focussen, denk gewoon een lantaarn paal die in de straat staat, en bij de eerste cake even goed scherpstellen.

En qua geluid, probeer nu nog even een goedkope microfoon op de kop te tikken via Marktplaats, altijd beter dan de ingebouwde denk ik..

Ik heb voor jullie nog even gekeken met diafragma ed. Deze past hij zelf aan. Al deze instellingen zijn voor het maken van foto's. De settings voor het filmen zijn redelijk beperkt. Geluidssterkte, kleurtoon, contrast en verfijning kunnen worden ingesteld.

Het scherpstellen doe ik meestal als volgt. Camera op foto modus en automatische focus. Lens op 18mm. Richt op een punt dat even ver is als je schietveld. Of heel iets verder. Dit i.v.m. De hoogte van het vuurwerk. (Hoe meer afstand, hoe minder dit uitmaakt)
Nu de camera laten scherpstellen (doe dit wel in de zoeker modus zodat hij zijn af punten pakt. Ipv op de contrast modus uit de live view.)
Wanneer dit is gebeurd. Zet de lens op Manual focus en switch naar film modus. (Focusring nu uiteraard niet meer aanraken tenzij t onscherp lijkt)
En filmen maar!!

De whitebalance heb ik meestal op automasch staan. Hij past zich nu aan naar de hoeveelheid licht die hij krijgt. Dit is bij mij altijd goed gegaan.

De cropfactor heb je met een 600d en de kitlens geen last van. Dit is namelijk een ef-s lens, welke gemaakt is voor een crop body. Wanneer je een lens pakt met een EF markering krijg je hier wel mee te maken. Doe dan het aantal MM x 1,6 (mijn 24-105 is dus eigenlijk een 38-168)

Ik pak meestal de settings voor 1080P 30 fps. Wanneer je met slomo wil werken is 720P 50/60 fps mooier! (Jammer dat hij geen 1080 60fps doet)

Hoop dat jullie er wat aan hebben!

Duidelijk verhaal eelco89!

Ik heb zelf ook de 7D alleen gebruik hem alleen voor foto's en een sony hdr500 voor het filmen. Wil op aankomende demo's keer proberen met de 7D te filmen alleen zoals je al aangeeft zijn de mogelijkheden tot instellen zeer beperkt.

Dat over EF-s lensen en crop-factor moet je wel degelijk rekening mee houden. Als je een 18 mm EF-s lens op een crop body zet van x1,6 krijg je dus hetzelfde beeld als dat je met een full frame body en een 28mm (1,6x 18)lens filmt. Dus de body bepaald de crop factor en niet of de lens een EF of EF-s lens is.

Duidelijk verhaal eelco89!

Ik heb zelf ook de 7D alleen gebruik hem alleen voor foto's en een sony hdr500 voor het filmen. Wil op aankomende demo's keer proberen met de 7D te filmen alleen zoals je al aangeeft zijn de mogelijkheden tot instellen zeer beperkt.

Dat over EF-s lensen en crop-factor moet je wel degelijk rekening mee houden. Als je een 18 mm EF-s lens op een crop body zet van x1,6 krijg je dus hetzelfde beeld als dat je met een full frame body en een 28mm (1,6x 18)lens filmt. Dus de body bepaald de crop factor en niet of de lens een EF of EF-s lens is.

Het ziet er naar uit dat je gelijk hebt TLVD! Ik blijf het een verwarrend verhaal vinden. Maar het komt er schijnbaar op neer dat de 1.6 factor altijd geld.

Ondanks dat is het filmen met een DSLR prima te doen!

Back
Bovenaan