Spijkenissers gevangenis in na afsteken mortierbommen.

the cigarman

VWC lid
De Rotterdamse rechter heeft twee mannen uit Spijkenisse een gevangenisstraf opgelegd vanwege het willen afsteken van mortierbommen in een woonwijk. De mannen, familie van elkaar, moeten 9 en 6 maanden de cel in. Ook moeten ze 3 jaar van vuurwerk afblijven.

De rechter legde de mannen de straf op omdat ze de mortierbommen tijdens Oud & Nieuw 2017 in de wijk Waterland wilden laten ontploffen. Dat mislukte omdat het mechanisme weigerde. Ook is bij één van de twee 200 kilo illegaal vuurwerk in huis werd gevonden. Tot slot was het niet het eerste vuurwerkvergrijp van de mannen.

De mortier had met een lengte van vijftig centimeter voor een gigantische knal moeten zorgen. Volgens justitie had er bij ontploffing zelfs dodelijk letsel kunnen ontstaan bij omstanders.

roNF8V

Bron: http://rtvr.nl/pWZz

Bijbehorend bericht.

Niet-ontplofte mortier Spijkenisse verdeelt de buurt
Het vuurwerkteam van de politie moest er aan te pas komen om tijdens de jaarwisseling een niet-ontplofte mortier onschadelijk te maken aan de Kikkerveen in Spijkenisse. Het ding was in elkaar geknutseld door een bewoner van de straat. Met een lengte van 50 cm had ie voor een enorme knal moeten zorgen.

Maar hij ging niet af. En wat dan? Het fabriceren van dit soort vuurwerk is al levensgevaarlijk, laat staan als dat ding niet is afgegaan. Hij kan uiteindelijk tóch elk moment afgaan. Wijselijk durfde niemand op de mortier af te stappen.

En dus werd de politie ingeschakeld die het speciale vuurwerkteam erbij haalde. In eerste eerste heeft de brandweer de mortier flink nat gemaakt. Daarna was het kruit nat genoeg om veilig te kunnen worden afgevoerd.

De politie heeft twee mannen aangehouden. Bij een huiszoeking in de Ottersveen heeft de politie 200 kilo illegaal vuurwerk gevonden. Dat is in beslag genomen en wordt vernietigd.

Buren reageren verschillend op de niet ontplofte mortier. Bekijk bovenstaand filmpje voor hun reacties.

Bron:http://rtvr.nl/WLbX

De cel in voor vuurwerk...
Ik kan er toch echt met mijn kop niet bij. En dan ook nog eens zo lang.
Kun je je voorstellen dat gasten in de gevangenis aan je vragen en wat heb jij gedaan? Ja vuurwerk afgestoken he.
Die lachen je toch keihard uit dan.

Ik ben tevreden met mijn legale potjes hoor, dat is nou eenmaal een afweging die je maakt.
Maar de gevangenis in voor vuurwerk, hoe illegaal het ook is. Echt onbegrijpelijk.

wat ik uit het filmpje haal is dat deze buurman ook betrokken was bij vuurwerkshows in het buitenland. Dan ben je toch wel dom bezig om zoiets in je straat te gaan doen.

Tsja, ik weet niet zo goed wat ik hier nu op moet zeggen. Ik ken beide goed die hier nu voor 6 maanden de gevangenis in moeten. Na de 1e keer dat de ene gepakt was had ik het idee dat hij gestopt was, niet dus. Al was het maar omdat hij meehelpt bij een van de betere vuurwerkbedrijven hier in Nederland. De tijden van taakstraffen voor delicten met professioneel vuurwerk beginnen een einde te krijgen en de rechters straffen steeds strenger in dit geval dus 6 maanden celstraf .

Maar ja aan de andere kant.. Shells en met name grotere kalibers afschieten midden in een woonwijk met omstanders en kinderen dichtbij is ook niet erg snugger.. Er had maar eens iets fout moeten gaan.

De cel in voor vuurwerk...
Ik kan er toch echt met mijn kop niet bij. En dan ook nog eens zo lang.
Kun je je voorstellen dat gasten in de gevangenis aan je vragen en wat heb jij gedaan? Ja vuurwerk afgestoken he.
Die lachen je toch keihard uit dan.

Ik ben tevreden met mijn legale potjes hoor, dat is nou eenmaal een afweging die je maakt.
Maar de gevangenis in voor vuurwerk, hoe illegaal het ook is. Echt onbegrijpelijk.

deze mannen hadden zelfs iets gefabriceerd, heeft weinig meet vuurwerk te makenmaar meer met een bom wat mij betreft. Had ie het midden op een groot veld gedaan dan was het vast ook niet zover gekomen.

Gast, het blijven liefhebbers. Hoe kun je nou zulk soort celstraffen goedpraten. Doe ff normaal.
Doet verder niks af aan het feit dat het niet handig is.
Maar zet ff wat andere delicten waarvoor je 6 maanden magzitten naast dit en je begrijpt hopelijk hoe bizar dit is.

Gast, het blijven liefhebbers. Hoe kun je nou zulk soort celstraffen goedpraten. Doe ff normaal.
Maar zet ff wat andere delicten waarvoor je 6 maanden magzitten naast dit en je begrijpt hopelijk hoe bizar dit is.

niks bizars aan hij heeft zichzelf en anderen in gevaar gebracht dus wat mij betreft gewoon straffen, was dus ook niet de eerste keer en dan wordt er gewoon niet weer een taakstaf gegeven.

Wat een ontzettende kwal ben jij als je iemand voor een dergelijk vergrijp 9 of 6 maanden celstraf gunt, waardoor je hele persoonlijke leven naar de haaien is en je iedere dag door mag brengen tussen daadwerkelijke zware jongens.
Dan heb je echt geen empathie in je.

ik praat niks goed, ook wil ik ze niet afvallen of verdedigen. Maar hier gaat het nu naar toe, celstraffen. Ik moet er wel bij zeggen dat de gevaarsetting zoals men daar shells af schoot ( en nee het ging niet alleen om 50mm shells.. maar het ging tot 200mm als ik een foto mag geloven) dat kan echt niet. En bracht potentieel heel wat mensen in gevaar. Dan waren er volgens het AD ook nog 250 shells gevonden bij een van de jongens thuis.. ook niet bepaald weinig en niet echt handig. Plus dan ook nog eens een 2e keer. Vind persoonlijk een celstraf heel erg fors is en je gunt het niemand.. Maar bekijk het eens via de gevaarsetting dat het opgeleverd heeft en dan ook nog een 2e keer gepakt worden.

ik praat niks goed, ook wil ik ze niet afvallen of verdedigen. Maar hier gaat het nu naar toe, celstraffen. Ik moet er wel bij zeggen dat de gevaarsetting zoals men daar shells af schoot ( en nee het ging niet alleen om 50mm shells.. maar het ging tot 200mm als ik een foto mag geloven) dat kan echt niet. En bracht potentieel heel wat mensen in gevaar. Dan waren er volgens het AD ook nog 250 shells gevonden bij een van de jongens thuis.. ook niet bepaald weinig en niet echt handig. Plus dan ook nog eens een 2e keer. Vind persoonlijk een celstraf heel erg fors is en je gunt het niemand.. Maar bekijk het eens via de gevaarsetting dat het opgeleverd heeft en dan ook nog een 2e keer gepakt worden.

Ik had het ook niet direct tegen jou.
En je hebt natuurlijk ook volledig gelijk met alles wat je hier benoemt. Het is ook gewoon potentieel gevaarlijk, volledig mee eens. Het is ook gewoon dom, het is makkelijk om door te slaan in de vuurwerk hobby en niet te beseffen wanneer je een grens al lang overschreden hebt van wat acceptabel is.
Ik sluit me volledig aan bij je mening, maar inderdaad. Ik kan er gewoon niet bij dat je voor een vergrijp als vuurwerk 9 maanden en 6 maanden vast komt te zitten.
Ik ken jongens die minder vast zitten voor veel en veel kwalijkere feiten.
Echt onbegrijpelijk. Maargoed ik heb mijn punt ondertussen wel gemaakt denk ik.

Ik kan me in Nederlandsvuurwerk z'n mening en emotie inleven. Een celstraf en zeker van zo'n lengte is gewoon TE veel.

Het is zeker strafbaar, dom en erg gevaarlijk. Maar je kan iemand op verschillende manieren straffen, alleen niet voor zoiets op deze manier. Maar goed, ik ben geen rechter. Alleen puur vanuit mijn optiek als simpele burger en als je dan ziet wat voor straffen er worden opgelegd bij echte zware delicten.. dan gaat dit mij te ver.

Ik kan me in Nederlandsvuurwerk z'n mening en emotie inleven. Een celstraf en zeker van zo'n lengte is gewoon TE veel.

Het is zeker strafbaar, dom en erg gevaarlijk. Maar je kan iemand op verschillende manieren straffen, alleen niet voor zoiets op deze manier. Maar goed, ik ben geen rechter. Alleen puur vanuit mijn optiek als simpele burger en als je dan ziet wat voor straffen er worden opgelegd bij echte zware delicten.. dan gaat dit mij te ver.

hoewel ik het eens ben met scheve verhouding van zwaardere delicten vind ik eerder dat de zwaardere delicten te licht gestraft worden dan deze te licht is... maar goed de taakstraf van de vorige keer heeft niet geholpen want ze gaan voor een tweede keer de mist in dus tja dan moet je brommen

Dit vind ik toch wel érg ver gaan. Ja, het is dom wat ze hebben gedaan. En ja, ze verdienen straf. Maar negen(!!!) en zes(!) maanden celstraf is volledig buiten proportie.

Gevalletje machtsvertoon voor de bühne, me dunkt.

blijkbaar is niemand op de hoogte dat straffen zwaarder zijn geworden ?

heeft breed in de krant gestaan de afgelopen jaren.

Ik kan het alleen maar toejuichen want dit soort mafkezen brengt juist de traditie is gevaar, mensen die geen grenzen kennen en onveilig te werk gaan.

met normaal vuurwerk raak je geen handen kwijt , met dit professioneel vuurwerk wel.

Dubbel gevoel; tot 8" in een woonwijk?! Kolder. Al eerder gepakt en professional?! Dom en onverantwoordelijk. Maar zoooo een celstraf?! Dat zal hem wel leren... Ik vond het gepaster bij die snotjochies in proeftijd die het ook nog lieten slingeren.

Hadden ze nou wel of niet zelf en 50cm lange cylindrische in mekaar geknutseld? Zo lees ik het. Zou ik wel verzwarend vinden.

Heel goed aangepakt door justitie! Het zou inderdaad maar fout gegaan zijn en je had daar zelf of met je kinderen staan kijken!
Juist als vuurwerkliefhebber zou je extra bewudy moeten zijn waar je mee bezig bent en wat de gevolgen kunnen zijn als het mis gaat. Door dit soort acties en al die troep uit Polen word de traditie om zeep geholpen. Dus als je met zwaar spul aan de gang gaat doe dat dan op een plek waar het kan en waar mensen er geen last van hebben!
Dat de zwaarte van de straf niet helemaal in verhouding staat met straffen die voor andere feiten wirden opgelegd daar ben ik het mee eens. Maar dat zegt meer over het feit dat andere zaken zwaarder bestraft zouden moeten worden. Oftewel wie niet luisteren wil...

Klopt. Zo was er op tv 'bij de rechter' iemand gepakt met 1 kg heroïne of cocaïne en kreeg daarvoor 9 maanden cel. Straffen zijn in Nederland heel krom. Zware criminaliteit krijgen lager straffen, lichter vergrijpen in verhouding weer zware straffen. 9 maanden is wel heel erg, ze zijn veel meer kwijt dan alleen maar een paar maanden van hun leven. Wat dat betreft had de rechter dit ook moeten meewegen in het bepalen van de strafmaat.

prima straf, na tweede keer weer de fout in zijn gegaan en ook nog met een mortier van een halve meter in een woonwijk... dan kan je nog zo'n professionele pipo zijn, maar dan snap je het echt niet.

Back
Bovenaan