[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Mag straks alleen nog met vereniging en dan ben je zover ik weet een zakelijk gebruiker en mag gewoon volgens adr vervoeren tot 1000 punten. Dus max 333kg 1.4G met een bedrijfsbus, de juiste blusser en adr vervoers brief (kan je zelf maken of de verkoper).

Mag straks alleen nog met vereniging en dan ben je zover ik weet een zakelijk gebruiker en mag gewoon volgens adr vervoeren tot 1000 punten. Dus max 333kg 1.4G met een bedrijfsbus, de juiste blusser en adr vervoers brief (kan je zelf maken of de verkoper).

Klopt bedrijfsbus met de nodige papieren dus niet laagdrempelig voor een vereniging.
In de prakijk zitten er best nog wat addertjes onder het gras.

Dit... vuurwerkverbod is natuurlijk waanzin voor de redenen waarvoor het wordt ingesteld, maar dat eeuwige genuil van sommigen dat de overheid maar burgertje aan het pesten is op gebied van vuurwerk, azc's en covid geeft wat mij aan dat er wel wat mis gaat in het denkvermogen van die individuen.
Dat eerste is hier wel onderwerp van gesprek, je kunt nu eenmaal niet stellen dat het vuurwerkverbod de algemene veiligheid of die van de handhavers zal verhogen, het jaren lang drammen om zo'n verbod kun je dan ook wel betitelen als burgertje pesten. De overige zaken die je benoemd zijn hier doorgaans niet aan de orde, daar zullen ook vast wel fora voor zijn.

Dat eerste is hier wel onderwerp van gesprek, je kunt nu eenmaal niet stellen dat het vuurwerkverbod de algemene veiligheid of die van de handhavers zal verhogen, het jaren lang drammen om zo'n verbod kun je dan ook wel betitelen als burgertje pesten. De overige zaken die je benoemd zijn hier doorgaans niet aan de orde, daar zullen ook vast wel fora voor zijn.
En dat ben ik volledig met je eens, alleen blijft het *helaas* een democratisch besluit waar een meerderheid in de beide kamers is of gaat worden gevonden door drogredenen, ijdele hoop en een politietop die zich niet laat beperken door enige kennis van zaken. Alleen het sentiment wat een enkeling voelt, niet alleen in dit speculatietopic maar ook op bepaalde vuurwerkgerelateerde Duitse vuurwerkapps, neigt naar anti-institutioneel gejammer waar ik persoonlijk het mijne van denk. Als vuurwerkliefhebbers worden we genaaid door een anti-lobby, maar laten we svp niet doordrijven met het idee dat ze (Den Haag) dit alleen doen om ons te naaien.

En dat ben ik volledig met je eens, alleen blijft het *helaas* een democratisch besluit waar een meerderheid in de beide kamers is of gaat worden gevonden door drogredenen, ijdele hoop en een politietop die zich niet laat beperken door enige kennis van zaken. Alleen het sentiment wat een enkeling voelt, niet alleen in dit speculatietopic maar ook op bepaalde vuurwerkgerelateerde Duitse vuurwerkapps, neigt naar anti-institutioneel gejammer waar ik persoonlijk het mijne van denk. Als vuurwerkliefhebbers worden we genaaid door een anti-lobby, maar laten we svp niet doordrijven met het idee dat ze (Den Haag) dit alleen doen om ons te naaien.
Het zal inderdaad niet de intentie zijn om ons te naaien maar zo voelt het natuurlijk wel. Het gepruts op andere punten zorgt er ook voor dat het vertrouwen in de politiek extreem laag is en dat veel mensen zich genaaid voelen op allerlei gebied.

Ze gaan dat vuurwerkverbod echt niet terugdraaien als ze op 1 januari zien dat het 1 grote chaos is geworden en alle ellende alleen maar verergert is.
Iedereen met een IQ hoger dan dat van een parkiet weet dat een vuurwerkverbod niets aan de ellende gedurende het hele jaar zal veranderen, waarom zou dat dan op die ene dag per jaar wel zo zijn? Het is niet voor niets dat het initiatief door de linkse politiek genomen is en dat ze jarenlang iedereen die links was en de mogelijkheid heeft om propaganda in de media te slingeren voor het karretje gespannen hebben. Kijk alleen maar naar de politietop en politiebond, en maar roepen om een verbod terwijl dat niet van de handhavers op straat kwam die wel gewoon toegeven dat het een gedragsprobleem is en geen vuurwerkprobleem.

Terugdraaien zullen ze niet doen, links heeft z'n zin en wellicht kunnen er nu wat vogeltjes beter slapen die nacht (als ze niet door een straatkat te pakken genomen worden).

Iedereen met een IQ hoger dan dat van een parkiet weet dat een vuurwerkverbod niets aan de ellende gedurende het hele jaar zal veranderen, waarom zou dat dan op die ene dag per jaar wel zo zijn? Het is niet voor niets dat het initiatief door de linkse politiek genomen is en dat ze jarenlang iedereen die links was en de mogelijkheid heeft om propaganda in de media te slingeren voor het karretje gespannen hebben. Kijk alleen maar naar de politietop en politiebond, en maar roepen om een verbod terwijl dat niet van de handhavers op straat kwam die wel gewoon toegeven dat het een gedragsprobleem is en geen vuurwerkprobleem.

Terugdraaien zullen ze niet doen, links heeft z'n zin en wellicht kunnen er nu wat vogeltjes beter slapen die nacht (als ze niet door een straatkat te pakken genomen worden).
Hey, beledig m'n parkiet niet :d

OMROP FRYSLÂN

Vuurwerkverkopers zijn verbaasd over 'magere' compensatie: "Het slaat helemaal nergens op"​

Eigenaar Ronald Kuipers van Vuurwerk Marrum

Eigenaar Ronald Kuipers van Vuurwerk Marrum© Omrop Fryslân

"De compensatieregeling voor vuurwerkverkopers is veel te mager." Ronald Kuipers heeft tien jaar lang vuurwerk verkocht in Marrum en geïnvesteerd in een nieuwe bunker. Voor hem is het een financieel drama.

Het kabinet trekt in totaal honderd miljoen euro uit om ondernemers in de vuurwerksector te compenseren, als het verbod vanaf de komende oudejaarsnacht ingaat. Dit werd aangekondigd door staatssecretaris Bertram van Infrastructuur en Waterstaat.

Te weinig​

"Het is sowieso niet genoeg. Ik heb twintigduizend euro geïnvesteerd in een nieuwe bunker en dit jaar ook al drieduizend euro aan inspectie en onderhoud. Het slaat helemaal nergens op", zegt Kuipers.

Vorig jaar stelde de vuurwerkindustrie dat er 895 miljoen euro aan de kant moest worden gezet voor compensatie. Dat bedrag is flink hoger dan wat het kabinet nu voorstelt.

De verkoop van vuurwerk

De verkoop van vuurwerk© ANP

Volgens Kuipers is eerder tegen de verkopers gezegd dat ze in ieder geval tot 2034 vuurwerk konden verkopen. Dat gaf hem het vertrouwen om te investeren in een nieuwe opslagbunker.

Ook Teake Brouwer van Vuurwerkgigant Franeker is verbaasd. "Dit is sowieso te weinig. Alle kosten gaan op dit moment gewoon door. Ik moest op 1 januari de verzekering opnieuw afsluiten. Dat is meer dan achtduizend euro."

Oneerlijk​

Hoe hoog de compensatie precies wordt, daar is nog geen duidelijkheid over. Wat wel zeker is, is dat de verkopers gecompenseerd worden voor één jaarwisseling, terwijl importeurs drie jaar vergoed krijgen.

Vuurwerkhandelaren doen dit vaak niet als hoofdactiviteit, maar als secundaire activiteit, zo stelt het kabinet.

Wat houdt het vuurwerkverbod in?​

In Nederland mag op dit moment alleen vuurwerk uit categorie F1 worden verkocht: sterretjes en knallende erwten. Georganiseerde groepen zoals clubs en buurtverenigingen mogen nog altijd F2-vuurwerk afsteken, onder strenge voorwaarden en met toestemming van de burgemeester.

Met het instellen van het vuurwerkverbod komen ook drie voorwaarden. Naast compensatie voor de vuurwerkindustrie moet er een effectief handhavingsplan komen en een harde aanpak van illegaal vuurwerk. Deze aanpakken zijn nog niet definitief.

Kuipers is eigenaar van een agrarische winkel, maar het verkopen van vuurwerk zorgde voor een groot deel van de omzet. Daarom begrijpt hij de keuze van de politiek niet.

"De importeurs verkopen evengoed nog aan Duitsland en België. Dat deden ze ook al. Ik begrijp het niet."

Bunkers gesloopt​

Elke vuurwerkverkoper gaat anders om met het verbod. Zo is Fokke Rosier van Vuurwerk Sneek al gestopt met zijn beide zaken en zijn vuurwerkbunkers zijn al gesloopt. Dat terwijl zowel Brouwer en Kuipers hun gebouw en de bunker nog hebben.

"Er moet eerst een definitief antwoord komen en dan pas kunnen we alles afsluiten", volgens Brouwer. "Dat kan niet eerder dan wanneer wij een brief op de mat hebben en die hebben wij nog niet." En de voorraad? Die heeft Brouwer niet meer. "Die hebben we afgelopen oud en nieuw allemaal zelf opgemaakt. Dat was nog wel een mooi feestje."

Toekomst​

Naast het financiële aspect heeft het verkopen van vuurwerk volgens Kuipers ook een emotionele lading. "Ik doe dit samen met mijn vrouw. Mijn schoonvader, zoon en dochter komen ook altijd helpen. We deden dit altijd met de familie. Dit was voor ons de mooiste tijd van het jaar."
Wat hij nu gaat doen, weet Kuipers nog niet

Klopt bedrijfsbus met de nodige papieren dus niet laagdrempelig voor een vereniging.
In de prakijk zitten er best nog wat addertjes onder het gras.
Welke papieren ? Vervoers brief kan je gewoon zelf maken, staat op wat je vervoerd en de hoeveelheid en van waar naar wie. Alleen moet je wel zorgen dat ze kloppen want anders is de boete niet mals. Maar elke importeur kan die zo voor je uitprinten. Schiet papieren zijn niet nodig voor vervoer.

Bus is gewoon een bestelbus zonder inkijk van de laadruimte (dus je mag niet van buiten kunnen zien wat er in ligt). En de lading moet goed gezekerd zijn in dozen of pyropack (als dat nog mag). Daar zijn verder geen eisen aan en kun je bij elke verhuurder huren. En je hebt een brandblusser nodig (ben zo even kwijt welke soort maar elk bedrijf heeft die wel).

Zo was het 10 jaar terug nog en zover ik weet is dat niet veranderd. Pas boven de 1000 punten komen er heel andere regels om de hoek kijken.

Welke papieren ? Vervoers brief kan je gewoon zelf maken, staat op wat je vervoerd en de hoeveelheid en van waar naar wie. Alleen moet je wel zorgen dat ze kloppen want anders is de boete niet mals. Maar elke importeur kan die zo voor je uitprinten. Schiet papieren zijn niet nodig voor vervoer.

Bus is gewoon een bestelbus zonder inkijk van de laadruimte (dus je mag niet van buiten kunnen zien wat er in ligt). En de lading moet goed gezekerd zijn in dozen of pyropack (als dat nog mag). Daar zijn verder geen eisen aan en kun je bij elke verhuurder huren. En je hebt een brandblusser nodig (ben zo even kwijt welke soort maar elk bedrijf heeft die wel).

Zo was het 10 jaar terug nog en zover ik weet is dat niet veranderd. Pas boven de 1000 punten komen er heel andere regels om de hoek kijken.
Klinkt allemaal simpel als je het opsomt, maar er is natuurlijk niemand die zich daar aan gaat houden. Dan krijg je in 2027 weer de discussie dat de "verenigingen" zich niet aan de regels houden en heeft de politiek een smoes om ook de verenigingen te stoppen. Overigens vraag ik mij af of er genoeg van die "pyropacks" te huur zijn. Als iedere vereniging zo'n kist moet hebben krijg je een finaal tekort. Mijn "pyropack" in het mooie Duitsland worden een paar kartonnen dozen haha.

Mocht je er gebruik van maken dan wil ik na de tijd graag van je horen of het zo gemakkelijk was😉
De wet zegt dat een particulier maar 25 kilo mag vervoeren dus moet je een vergunning hebben.

Back
Bovenaan