[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Als gemeente sceptisch zijn over de uitwerking en haalbaarheid over vuurwerk voor verenigingen, is dat dan positief voor een goede eventueel uitloopjaar?
Denk dat dit an sich niet zoveel uitmaakt. Gemeenten mogen vergunningen verlenen, er staat nergens dat ze het verplicht zijn. Dus als alle gemeenten zouden zeggen dat ze geen vergunning verlenen is toch aan de voorwaarde voldaan. Het is een wassen neus voorwaarde.

SP Groningen wil met dorps- en buurtverenigingen in gesprek over afsteken vuurwerk​

19 januari 2026 20:30 door Denise Overkleeft
NIEUWS
fireworks-865104_1280-1024x682.jpg

Foto: free stock photos from www.picjumbo.com via Pixabay
Lees voorUitleg woordenSimpele tekst

Afgelopen weekend is bekendgemaakt dat buurtverenigingen (naast clubs en georganiseerde groepen) onder bepaalde voorwaarden een ontheffing kunnen aanvragen van het landelijke vuurwerkverbod dat dit jaar ingaat. De SP wil kijken of Groningse verenigingen hier geïnteresseerd in zijn.

Volgens de uitwerking van het vuurwerkverbod door het demissionaire kabinet kunnen verenigingen alsnog vuurwerk afsteken, wanneer de burgemeester van de desbetreffende gemeente een vergunning verleent. Als er interesse is bij Groningse verenigingen, wil de SP samen met hen kijken hoe zij aan de voorwaarden kunnen voldoen en hierbij helpen.

“Vuurwerk roept verschillende gevoelens op. Veel mensen hebben last van overlast, stress of onveiligheid. Tegelijk vinden anderen vuurwerk een belangrijke traditie bij de jaarwisseling”, vertelt fractievoorzitter Hans de Waard. “Wij zoeken naar een manier om die traditie veilig en gezellig te houden.” Hij voegt toe: “Als we het samen doen, kan vuurwerk weer iets worden dat verbindt in plaats van verdeelt.”
kijk dit vind ik nou mooi om te lezen , hier word je blij van !

Óf, ze vinden het wel prima als alle burgemeesters geen ontheffingen verlenen. Dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Dan hebben ze in de wet wel een uitweg, maar doen de gemeentes er niet aan mee. Eigenlijk vind ik dat er macht weg moet bij die ongekozen burgemeesters, nu geef je ze alleen maar meer macht 😅
Zoals ik al eerder aangaf, ze willen gewoon van het vuurwerk af, ze willen vuurwerkshows vervangen door "schone" lichtshows, dat hebben enkele politici al tussen neus en lippen laten vallen.

Een "oplossing" met centrale vuurwerkshows gegeven door de gemeente kost teveel geld dus gaat hem niet worden en vuurwerkshows gegeven door buurtverenigingen gaat hem ook niet worden vanwege de hoge eisen en de daarbij horende kosten.
Kunnen ze achteraf zeggen dat ze een alternatief geboden hebben waar men ZELF geen gebruik van heeft gemaakt.

Interessant om alle meningen te lezen hier. Wij gaan het gewoon alvast voorbereiden. We hebben een rustig buurtje hier waar nooit wat gebeurd, buurman is voorzitter van de schaakclub hier, en samen gaan we de buurtvereniging opzetten. Dat is echt met een potje bier aan de keukentafel zo geregeld. Met chatgpt heb je binnen no time je statuten en je ontheffingsaanvraag. Hoe het er verder uit gaat zien zien we wel weer. We gaan met de buurtvereniging elk jaar ook wel even een bbq organiseren, hebben er nu al lol mee. 😅
Verder vind ik dat er wel heel negatief gereageerd word hier zonder dat we precies weten hoe het allemaal gaat lopen. Ideaal? Zeker niet! Maar zijn er kansen? Ja, dat wel lijkt me.

Is geen onzin habibi. HVLV heeft dat gepost, Niet aan de 3 voorwaarden voldaan = geen verbod
klinkt leuk, maar als de staat iets wil krijgen ze het tegenwoordig voor elkaar in de Banenrepubliek der Nederlanden....
Wetten gelden alleen als het de staat aan staat

• Like
Waarderingen: Kees
De mensen hebben voor die lul gestemd, Nederland verdiend verdiend de bestuurders waarvoor ze gestemd hebben, helaas.
Vijf op de zes stemmers koos niet voor D66/Jetten. Da’s best veel.

Overigens: volgens Telegraaf-columnist Ronald Plassterk over een half jaar al weer verkiezingen. Hij denkt dat alles wat partijen nu zeggen en doen in het teken staat van die verkiezingen. Wellicht dat de VVD om die reden ernstig rekening moet houden met de pro-vuurwerkstandpunten van JA21, BBB, PVV, FvD en wellicht ook de zetelrovers olv Markussauer.

Kom zojuist dit stukje tegen van JA21 op Facebook

Nee hoor. Vrachtbrief, brandblusser etc volstaat.

Dit zal staan in het AMvB dat volgens planning begin Maart a.s. vastgesteld zal worden i.c.m. de nadelencompensatieregeling.
Waarbij de nadelencompensatieregeling ook nog wel een uitdaging is, overheid 100/150mln. en vanuit de de branchevereniging een miljoentje of 700 meer, maar voor allebei is geen dekking😁.
Dat is erg veel.
En i.d.d. het is lekker makkelijk roepen dat DE mensen er zelf voor gekozen hebben,terwijl cijfers anders laten zien.

Over een halfjaar weer verkiezingen zou me opzich niets verbazen,als je ziet wat men met 3 partijen telkens zal moeten doen om iets (goed of slecht,dat laat ik in het midden) voor elkaar te krijgen,dat lijkt me eensoort eeuwige strijd,die gedoemd is om te mislukken.
Zeker omdat men de "hete hangijzers" tot nu aan toe buiten het veld houd om 1st over simpelere dingen een basis gevormd te krijgen,en dan pas wil gaan kijken naar de echt moeilijke dossiers zoals zorg/pensioenleeftijden/milieu en eventueel te nemen maatregelen,enz enz.
Die dingen zouden best is kunnen zorgen voor een breuk in het kabinet in opbouw,die niet meer te lijmen/te hanteren is.
Verder,als men nu i.d.d. al zou handelen naar eventuele volgende verkiezingen op een korte termijn,dan zou juist het verbod op vuurwerk er 1 moeten zijn die men tafel zou vegen,juist omdat er nog best een hoop partijen zijn die geen heil zien in een verbod/niet in het verbod zoals men het nu wil vormgeven.

Het is lekker makkelijk roepen dat DE mensen er zelf voor gekozen hebben,terwijl cijfers anders laten zien.
Dat is dezelfde bril opzetten,als de politici doen als het gaat om vuurwerk,men beschuldigt het vuurwerk als dader terwijl men het tuig wat het misbruikt,niet WIL ZIEN.
Want wat "je niet ziet" hoef je niet aan te pakken,zo is de gedachte gang in den haag.

Daarmee vind ik het dan jammer om het netjes te noemen,dat sommige burgers enerzijds het zelfde doen als politici,maar anderzijds wel lopen te klagen als politici weer is selectief kijken en handelen.

Die weten zelf niet wat ze willen.
Enerzijds wil die partij dat,anderzijds roept o.a. die burgemeester daar,dat bij een verbod met verenigingen er geen vergunning zal worden gegeven,en men het verbod op voorhand al,niet vind te handhaven en het dus maar niet moet gebeuren zo'n verbod met uitzonderingen.
Ik ben toch serieus in de veronderstelling dat als een vereniging een aanvraag zou doen,men verplicht is er aan mee te werken.
En dat op voorhand roepen we geven geen vergunningen,een ondermijning is van de voorwaardes van het verbod wat gesteund word door "iedereen" in den haag en in veel gemeentes.
En waarin volgens mij staat dat je niet op voorhand kan weigeren omdat je daarmee niet voldoet aan de eis dat een vereniging de kans WEL moet hebben om een show te organiseren,als "alternatief" voor ons vertrouwde O&N.
Een vergunningsaanvraag kan op voorhand volgens mij ook niet geweigerd worden op basis van de algemene wet bestuursrecht, daarbij kan op afwijzingen ook weer bezwaar gemaakt worden, wat veel tijd en mankracht vergt, dit is onderdeel waarvan VNG nu al aangeeft dat het voor hun veel extra druk op de organisaties zal geven.

Voornemen was om het totaal verbod in te laten gaan per 1 Juli 2026.

Zie pagina twee: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35386-G.pdf

Tevens mag je vanaf Februari 2026, uit me hoofd, geen gekooide artikelen meer in huis hebben.
Dus als je die kwijt wil moet je nog ff snel wat fakkelen maar ik wil ze ook kosteloos ophalen hoor.
In dit gedeelde document door Tegendraads (zie link officielebekendmakingen ) staan de data mooi op een rijtje.

‘Zoek steun bij burgers voor handhaving vuurwerkverbod’​

Om niet alleen te komen te staan bij nieuwjaarsgeweld moet de politie, ook bij het ingaan van het vuurwerkverbod, steun zoeken bij burgers.

Wouter Boonstra
22 januari 2026
vuurwerk ME
- ANP/Josh Walet

Zagen we bij de jaarwisseling de laatste eruptie van nieuwjaarsgeweld of moeten autoriteiten met het vuurwerkverbod rekening houden met andere vormen? Hoogleraar Don Weenink verwacht bij de volgende jaarwisseling minder geweld. Maar de politie doet er goed aan te zorgen niet alleen te staan in de handhaving van de openbare orde. ‘Zoek daarvoor steun bij burgers.’

Groepsgebonden geweld​

Eigenrichting, vechtafspraken van voetbalhooligans, geweld in het uitgaansleven en geweld tegen en door de politie zijn thema’s waarmee socioloog Weenink, hoogleraar Geweld en Ordehandhaving aan de Universiteit Leiden, zich bezighoudt. ‘Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe geweld start, verandert en eindigt, en in groepsgebonden geweld.’

Bokswedstrijd zonder wapens​

Weenink analyseert video’s van straatgeweld en bekijkt de rol van omstanders. ‘Ik bestudeer het traject waarbinnen geweld een mogelijkheid wordt en het keerpunt naar het uitoefenen van geweld, vooral fysiek geweld. Dat heeft meestal als doel lichamelijk schade toe te brengen om het gedrag van de ander te veranderen of te beëindigen.’ Onder jongeren bestaat ook geweld om het geweld. ‘Vaak zie je dat het een bokswedstrijd zonder wapens is. Dat kan zich transformeren naar het trappen van iemand die al op de grond ligt: kopschoppen. In dat soort keerpunten ben ik geïnteresseerd. Het heeft met groepsprocessen te maken.’

Hoe keek u naar de geweldserupties tijdens de afgelopen jaarwisseling?
Antwoord...
‘Die traditie bestaat al heel lang. Je ziet in het hele land dat gewelddadige aspect van de politie belagen. Dat is specifiek Nederlands en heeft te maken met vuurwerk afsteken door individuen. Het zijn groepsprocessen: iedereen doet het, het is normaal, dus als je als groep afstekers de politie kunt aanvallen, dan val je minder uit de toon. Vuurwerk afsteken is de norm.’

Nou, op veel plekken bestond toch al een afsteekverbod?
Antwoord...
‘Ja, het is al verboden, veel mensen doen het al niet meer, maar toch zag je het nog. Er was zelfs meer vuurwerk dan ooit verkocht. Niettemin is er al het besef: het is verboden, maar het gebeurt toch. Dat is een teken van verandering. Over enige tijd is vuurwerk afsteken niet meer normaal. Zaak is om voortdurend te hameren op: het is strafbaar, crimineel gedrag. Als je dat herhaalt, stoppen de meeste mensen ermee. Mensen die eraan vasthouden vallen dan extra op. Dan vervalt de deken van onzichtbaarheid en zijn die gemakkelijker aan te houden. Nu is het een stuk lastiger te zien wie er kwaad in de zin hebben.’

In gemeenten met verbod massaal vuurwerk afgestoken

Hoe verklaart u dat fenomeen van hulpdiensten uitdagen door brand te stichten en hen vervolgens met vuurwerk te bestoken?

Antwoord...
‘Ik schrok van die vuurwerkmitrailleurs. Je ziet vaker dat men hulpverleners als representanten van de overheid ziet. Een kleine groep grijpt zo’n moment aan om frustraties en een gevoel van onrecht te botvieren. Het gaat hier om hun perceptie: “Zakkenvullers! Wij worden niet gehoord!” Ik wil geen slachtofferverhaal ophangen, maar vijandigheid uit rancune of ressentiment bestaat: “Wij worden weer gepakt”. In wijken met deze sentimenten zie je vaker die valstrikken voor de politie en brandweer.’
Weenink

Don Weenink, hoogleraar Geweld en Ordehandhaving aan de Universiteit Leiden
Klik om te vergroten

Kleine klapkans​

Maar het gebeurt ook bij protesten. Als er te weinig politie is en demonstranten hebben vooraf bedacht gewelddadig te worden door vuurwerk mee te nemen, dan kunnen ze met hun overmacht de politie belagen, ziet Weenink. ‘De ‘klapkans’ is klein, want de politie is in ondertal.’ Het zijn groepen mannen die uit ressentiment, opwinding en gelegenheid handelen. ‘Meestal zijn die ook bij andere gelegenheden vijandig naar de politie, zoals hooligans en jongeren die de politie vaker dan nodig staande houdt. Etnische minderheden ervaren dat dit bij hen vaker onterecht gebeurt, alsof hun aanwezigheid in de openbare ruimte conditioneel is. Oud en nieuw is een moment van onzichtbaarheid: nu zijn wij dominant in de openbare ruimte. Met die onderhuidse rancune is het ook het moment om de politie aan te vallen.’

Hoe moet het (lokaal) bestuur straks met het landelijk vuurwerkverbod omgaan?
Antwoord...
‘De politie speurt veel naar illegaal vuurwerk en moet dat blijven doen. Blijf naar burgers communiceren: we handhaven en treden op, we houden mensen hierom aan en geven hen duidelijke straffen. Dat moet het nieuwe normaal worden. Wees ook duidelijk aanwezig in risicowijken. Ben je met te weinig, dan word je aangevallen. Wees er dus met veel, met duidelijk machtsvertoon. Denk goed na over faciliteren en prioriteren van mensen en middelen. Probeer burgers een rol te geven, zoals het aanspreken van jongeren door buurtbewoners. Bij rellen en protesten is dat evidenter, omdat ouders niet willen dat jongeren problemen krijgen. Bij vuurwerk zijn ouders het misschien ook oneens met criminalisering, maar idealiter treedt de politie samen met burgers op.’

Moeten gemeenten alternatieven bieden, zoals professionele vuurwerkshows of een ontheffing voor vuurwerkverenigingen?
‘Als burgers professionals vuurwerk willen laten afsteken in een beheersbare omgeving, moet je hen tegemoetkomen. Je kunt niet zomaar alles terugduwen. Houd contact met burgers over hun wensen. Zo kun je gemakkelijker die kleine agressieve groep die de politie als doelwit ziet reguleren. De politie moet ervoor zorgen dat ze niet alleen staat in handhaving van de openbare orde, dus zoek steun bij burgers. De meesten willen niet als crimineel worden gezien. Dat je burgers kunt inzetten, lijkt mij een belangrijk besef.’

"""Nou, op veel plekken bestond toch al een afsteekverbod?

Antwoord...
‘Ja, het is al verboden, veel mensen doen het al niet meer, maar toch zag je het nog. Er was zelfs meer vuurwerk dan ooit verkocht. """

Wat een aparte conclusie... waar haalt hij de info nou vandaan dat heel veel mensen het al niet meer zouden doen en dan vervolgens in dezelfde zin erkennen dat er meer verkocht was...

Die man lult maar wat uit zijn nek bij sommige delen van dit artikel, gebrek aan kennis over dit onderwerp, vind het vrij bizar. Maargoed hoogleraar die zal de waarheid wel kennen denken ze dan.

Dit stukje is echt stuitend, hij legt zomaar even een verband tussen vuurwerk afsteken en geweld.

Hoe keek u naar de geweldserupties tijdens de afgelopen jaarwisseling?
Antwoord...
‘Die traditie bestaat al heel lang. Je ziet in het hele land dat gewelddadige aspect van de politie belagen. Dat is specifiek Nederlands en heeft te maken met vuurwerk afsteken door individuen.

Back
Bovenaan