[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Ja, voor 200 kg ja 😅

Om nog een beetje serieus te zijn in dit topic: nee, staat nergens in de wet dat dit moet. Ophalen, opslaan op het schietterrein en ‘steek an dat ding Pieter!’

Ja das een leuke gedachte als het goed weer is, maar in Nederland hebben we helaas vaker regen dan droog weer op 31 december. Wat doe je ermee in de plensregen of als het verboden wordt boven windkracht 5?

Is er al een kant en klaar plan?
Als ik deze Fabeltjeskrant journalisten moet geloven ligt er wel een hele flinke drempel voordat je in elke wijk een vereniging hebt.
Niet dat ik Hart Van Nederland ooit nog eens ergens misschien serieus in ga nemen, zelfs niet als ze al "de regels" gaan publiceren nog voordat er
een definitief plan op tafel ligt. Ook hier zal het weer niet om de feiten gaan maar om het sentiment. "Vuurwerkvereniging oprichten, moeilijk en lastig hoor".

Als een plan nog voordat er is, al afgeschoten wordt door de burgemeesters van Delft, Rotterdam en Nijmegen ben ik benieuwd hoe
deze poging om te stoppen met overregulering zal aflopen. Ik heb grote bewondering voor de mensen zoals de HVLV en hun strijd voor onze liefhebberij.
Toch voelt het voor mij als een team uit de eerste klasse die een eredivisie wedstrijd speelt. Daar kan ik alleen maar respect voor opbrengen.
Ik heb ook geleerd dat het goed kan zijn om op eigen kompas te varen en trek alvast een eigen plan.

Laatst bewerkt:
Er zijn zoveel problemen in dit land besteed daar de tijd aan ipv zinloos ons f2 vuurwerk afpakken.

Het is nu zoveel mogelijk dwarsliggen en de boel vertragen en frustreren, en dan hopen op nog een bonusjaar. Dat lukt aardig heb ik het idee want Die diknek bruls loopt ook alweer te janken in de media dat zelfs die vereniging geen goed idee is, ik dacht dat we van die gozer af waren maar nee hij krijg weer een podium. Dat die met zijn figuur nog niet tussen 6 planken ligt mag ook rustig een wonder (h)eten. Goor zwijn dat het is niet te geloven. Sorry er zit wat frustratie ;-)

Snap je frustratie volkomen, ongekozen burgemeesters.., hij zal wel goed kunnen incasseren en de politieke agenda kunnen uitvoeren denk ik dan maar. Zijn uitspraken in coronatijd waren ook bizar. "papabruls".. 🤮

2k aan kosten op jaarbasis voor een vereniging? Waar haal je dat vandaan? Ben zelf van 2 verenigingen penningmeester geweest. 0,0 vaste kosten. De enige terugkerende kosten die je hebt als vuurwerkvereniging is vuurwerk kopen.

Begin me echt te verbazen waar sommigen de onzinnigste dingen vandaan halen hoor 😅

Owja, dit was het speculaastopic 🤣
Dank u. Ik was al even bang dat er geen mensen meer waren met realiteitszin.
Ik ben ook al jaren voorzitter van een vereniging, momenteel zelfs van 2 en inderdaad 0 tot nihil vaste kosten per jaar.

Ik ben ook al jaren voorzitter van een vereniging, momenteel zelfs van 2 en inderdaad 0 tot nihil vaste kosten per jaar.
Daar heb je een punt waar die berekening vandaan kom . Alleen een nieuw inschrijving kost geld . En voor de vergunning aanvraag van het vuurwerk en als een veiligheidsplan erbij komt andere kosten . En het vuurwerk zelf .

1024x576a.jpg
ANP

NOS Nieuws•Vandaag, 14:10

Burgemeesters over vuurwerkvergunning: 'Handhaving wordt onmogelijk'​

Burgemeesters van meerdere grote gemeenten uiten hun onvrede en twijfel over de voorwaarden die moeten gaan gelden bij een landelijk vuurwerkverbod. Als dat verbod ingaat, kunnen verenigingen een ontheffing aanvragen voor het afsteken van vuurwerk. Maar burgemeester Bruls van Nijmegen en Wienen van Haarlem zien dat niet zitten, zeggen ze tegen de NOS.

Het tweetal maakt zich zorgen om de handhaving van de plannen en de verschillen die tussen gemeenten kunnen ontstaan. Burgemeester Schouten van Rotterdam en Pechtold van Delft spraken gisteravond bij WNL soortgelijke bedenkingen uit.
Gisteren werd bekend dat, wanneer een landelijk vuurwerkverbod ingaat, buurtverenigingen of clubs een ontheffing kunnen aanvragen op het verbod. De burgemeester van de betreffende gemeente beslist daarover.

Bruls en Wienen noemen handhaving als het grote euvel. "Het is de reden waarom wij de afgelopen jaren geen vuurwerkshow hebben georganiseerd, hoewel in onze gemeente al sinds 2020 een verbod geldt", zegt Bruls van Nijmegen. "Ik heb gewoon geen mensen om dat te begeleiden. We hebben niet genoeg politiemensen, brandweermannen of ambulances."
Hij zegt dat de jaarwisseling de drukste nacht van het jaar is, drukker dan de Vierdaagse. "Ik heb alle mensen ook zonder georganiseerde evenementen al nodig."
De handhaving wordt een totale onmogelijkheid.

Jos Wienen, burgemeester Haarlem
"Je mag volgens de regels van de ontheffing met maximaal acht mensen vuurwerk afsteken, van wie er minstens twee volwassen moeten zijn", zegt de Haarlemse burgemeester Wienen. "Op die manier zou je bijna per straat een verenigingetje kunnen hebben."
"Als dat gebeurt dan wordt de handhaving een totale onmogelijkheid denk ik. Je moet er rekening mee houden dat er veel publiek afkomt op die locaties", stelt Wienen. Volgens beide burgemeesters is georganiseerd afsteken op een paar centrale plekken overzichtelijker dan wanneer dat op allemaal losse plekken gebeurt. "Als er 10.000 mensen naar een locatie komen dan kun je daar niet maar één wijkagent en één brandweerman bij zetten."

Verwarrend​

De burgemeesters zijn bang dat de politiek verwarring zaait door eerst duidelijkheid te scheppen met een algeheel verbod, maar later toch de deur weer te openen onder voorwaarden. "Ik schat dat de neiging om daaraan mee te werken in Haarlem heel gering zal zijn", aldus Wienen.
Ook de Nijmeegse burgemeester denkt daar zo over. "Ik heb de afgelopen jaren niet gemerkt dat er in Nijmegen vraag was naar dit soort georganiseerde vuurwerkshows, en we hebben toch al enkele jaren een verbod in de gemeente. Ik verwacht niet dat die vraag komend jaar ineens anders zal zijn." Gemeenten zijn niet verplicht een vergunning daadwerkelijk te verlenen, en kunnen dus zelf kiezen of ze meegaan in de ontheffingsregelingen of niet.

Wel maken beide burgemeesters zich zorgen om gemeenten die wél een druk zullen voelen om mogelijkheden te creëren voor burgers. "En daar wordt handhaven niet makkelijker door", zegt Wienen.

De een mag wel, de ander niet​

Als laatste zijn er zorgen om de verschillen die kunnen ontstaan tussen gemeenten. "Ik geef u op een briefje, we zullen heel veel verschillen in het land gaan zien en daar zullen veel verschillende opvattingen over ontstaan, met alle discussies van dien", aldus Bruls. Hij noemt dat er dan ook regionaal zal moeten worden overlegd, "om een grote lijn te trekken, want anders krijg je dat de ene voetbalvereniging het niet mag, en een soortgelijke vereniging in de buurgemeente wel".

Overigens is dat precies de bedoeling van het kabinet, dat de regionale verschillen benadrukt. "Amsterdam is niet hetzelfde als de Achterhoek", zei demissionair staatssecretaris Aartsen gisteren.

Beide burgemeesters hopen dat het lukt om het algehele verbod voor de komende jaarwisseling rond te krijgen. Zo zegt Bruls dat zijn gemeente reikhalzend naar het algehele vuurwerkverbod heeft uitgekeken. Ze verwachten dat het verbod de komende jaarwisseling rond zal zijn. "Misschien is het cynisch, maar dat is wel het voordeel van de afgelopen, heftige jaarwisseling. Mensen die nog geen voorstander waren van een verbod, willen dat nu toch", aldus Bruls.

.

Stap 3: Kostenposten berekenen​

Bij het oprichten van een vereniging komen ook verschillende kosten kijken. Een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid betaalt al snel tussen de 400 en 1000 euro aan notariskosten. Voor de inschrijving van de vereniging bij de KVK betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding van 85,15 euro. Dan zijn er nog de jaarlijkse administratiekosten. Deze kunnen oplopen van 600 tot 1800 euro per jaar.

Ook belastingzaken moeten goed worden geregeld. Je kunt als vereniging mogelijk voordeel krijgen op je belasting als je schenkingen en erfenissen ontvangt. Je moet dan wel een speciale status (ANBI of SBBI) aanvragen bij de Belastingdienst.

Wel of geen realiteitszin.

Het staat er toch echt. 600 tot 1800 jaarlijks terugkerende kosten.

Wel of geen realiteitszin.

Het staat er toch echt. 600 tot 1800 jaarlijks terugkerende kosten.
Die kosten heb je altijd . Zodra je ingeschreven staat bij de kvk en er moet opgave worden gedaan zijn er altijd kosten maar geen 2000 per jaar . Paar honderd is er altijd . Alleen al kwa boekhouding en nog meerdere dingen , bank kosten. Maar er ligt ook aan hoe de stichting /vereniging is opgericht.kwa besluit en vormgeving.

En met wat boekhoudkundig vliegwerk zal er vast wat mogelijk zijn.

Alleen is dat net zoiets als een ramkraak plegen bij de juwelier omdat je trek hebt in een boterham met kaas. En je die toevallig op de toonbank ziet liggen in de lunchbox van een medewerker.

Al die moeite,.

Back
Bovenaan