[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Dat hele verenigingsverband zie ik niet zitten, met meerdere vuurwerkliefhebbers 200kg afsteken, dan moet je dus er maar gezamenlijk uit komen wat je gaat bestellen en wie wat mag afsteken. Reken maar dat er flink wat controles zijn of je het wel goed aansteekt met aansteeklont, dus mooie projecten als 6x Caïro Crackling kunnen we vergeten.
Ook al is het zogenaamd haalbaar, dan denk ik dat eenmalig zal zijn. Er gaan vast mensen illegaal vuurwerk afsteken bij zo’n vuurwerk event voor de buurt of mensen gaan zich misdragen, waarna bijna geen enkele burgemeester meer een vergunning zal afgeven.

Wat denk je wat er was gebeurt als jij afgelopen jaarwisseling (niet met opzet) schade had veroorzaakt. Was je dan vrijuit gegaan? Natuurlijk niet, ook dan was je verantwoordelijk voor de schade die je hebt veroorzaakt. Dat is straks niet anders!

Waar haal je het vandaan dat een show straks zo duur wordt dat je beter een schietbedrijf kunt laten komen? Weet je wat een professionele vuurwerkshow überhaupt kost? Er komen met het plan van vuurwerkverenigingen vast wat kosten bij, maar de grootste kostenpost blijft gewoon het vuurwerk. Ik weet niet of je straks ineens wel moeite hebt om geld uit te geven aan vuurwerk?

Je gaat er al vanuit dat straks elke importeur en elke winkelier verdwijnt in Nederland. Op basis waarvan? @Vuurwerkfeestje NL geeft aan gewoon door te gaan, en zo zullen er meer zijn. Er zal echt wel verandering komen in winkeliers en importeurs die stoppen. Maar laten we vooral aan hunzelf vragen hoe ze denken door te gaan (of niet) en dat niet zelf voor ze te gaan invullen.

Wat ik de laatste tijd heel veel zie, en ik denk ook dat daar de irritatie wat uitkwam bij een deel van de leden, is dat hier heel veel geroepen wordt op basis van eigen aannames. Zoals ik eerder wel heb genoemd: luchtfietserij.

Vanalles wordt er met de haren bijgesleept om maar tegen dit voorstel van vuurwerkverenigingen te zijn. Gebaseerd op aannames, feitelijke onjuistheden, verdraaiingen etc. Exact dit is wat jarenlang gedaan is door artsen, politiebonden, media, politieke partijen en andere organisaties om maar tegen vuurwerk te zijn!

Ironisch toch? We hebben allemaal de buik vol van de bagger waar we al jaren mee te maken hebben, maar doen nu precies hetzelfde als het gaat om vuurwerkverenigingen.

En ik snap dat dat komt vanuit frustratie, woede en teleurstelling over het aankomende vuurwerkverbod. Maar laten we het wel gewoon bij de feiten houden die bekend zijn en ons niet verlagen tot het niveau wat we gewend zijn van sommige politieke partijen en de media.

De branche, de verenigingen en verbonden en de liefhebbers moeten laten zien dat ze constructief met de nieuwe werkelijkheid om kunnen gaan. En daarbij kunnen we elkaar helpen! Met modder gooien wordt niemand geholpen.
Dat met schade is echt wel anders.Wa dekt gewoon de normale schade.Met vergunning iets organiseren is echt wat anders.Ik denk dat je ff wakker moet worden je ziet alles te rooskleurig.

Het klinkt mij vooral als heel veel moeite met een kleine kans van slagen in de meeste gemeenten. En dat om 200 kilo vuurwerk te mogen afsteken op een veldje achteraf, de meeste freaks hier lachen om 200 kilo, 10 compound en je bent er al.

Nee, dit wordt een kansloos verhaal en ik doe er zeker niet aan mee. Ga gewoon lekker voor mn deur afsteken en merk wel wat er dan gebeurt.
Beter iets dan niets toch? Ben ook pessimistisch qua regelgeving, maar mocht het toch lukken kan het in toekomst misschien verruimd worden

Wat is eigenlijk het verschil tussen dit feiten topic en het speculatie topic?. Hier wordt minstens net hard gespeculeerd. In beide draadjes eigenlijk zelfde discussies. Wellicht dat de mods hier wat duidelijkheid in kunnen scheppen?

Gisteren bij WNL waren schouten en pechtold aan tafel , die zeiden al dat ze geen vergunning gaan afgeven omdat het plan niet haalbaar is...

Rotterdam en delft hoef je iig geen vergunning aan te vragen, die krijg je niet..
Dat is toch geweldig. Hoop dat de burgemeester hier hetzelfde gaat roepen. Scheelt mij een hoop papierwerk en gezeik. En dan kan ik gewoon stoken zonder dat iemand mij kan verwijten dat er een alternatief is/was.

Wat een flut plan..zoals verwacht gaan meer burgemeesters dit afwijzen.
Bruls liep gisteravond ook al te janken op de radio samen met die van Arnhem geloof ik. Burgemeesters die nu al de kint tegen de cribbe gooien en maar blijven zeggen dat een afsteekt en verkoop verbod volstaat. Ik begrijp het echt niet meer en vind het volkomen incapabele mensen die niet bereid zijn de grote gros hun afsteekt moment te gunnen

Hoorde gisteren op de radio dat ze nu weer denken over het afgeven van vergunningen etc.
Geeft voor mij aan dat ze zelf ook geen idee hebben en losse flodders schieten.
Wat maakt de overheid het zich toch weer moeilijk om van iets dat geen probleem is ( vuurwerk) wel een probleem te maken.
Dit kost de staatskas ook enorm.

Stel ze krijgen het verbod toch dit jaar niet rond, dan moet er in Nederland wel vuurwerk te koop zijn. Zijn er Nederlandse importeurs die wel voorraad inkopen dit jaar?
Maak je geen zorgen alleen het wordt beperkter . Alleen voor hun is het ook wachten en rekken en op het laatst inkopen. Ook weer te nadelen van de winkelier

In het gisteren naar buiten gebrachte document staat onder meer dat een gemeente nog steeds vuurwerkvrije zones kan aanwijzen en een lokaal afsteekverbod kan instellen. Geen ontheffing dus in gemeenten waar afsteken nu al verboden is, lijkt mij.

Er staat ook in dat de ontheffingsmogelijkheid over drie jaar wordt geevalueerd. Waar dat op wijst? Tsja.
Dat wijst erop . Dat ze elke keer opnieuw gaan keuren van de locatie. Of die nog wel geschikt is. Gedrag, veiligheid . Ze blijven je dan bezig houden tot het uitsterft en je en geen zin meer in heb .

wel lekker makkelijk daar in Den Haag, de burgemeester moet beslissen dan hebben ze in Den Haag geen gezeik aan hun hoofd, dus wat ga je krijgen iedereen gaat gewoon zelf stoken

RTL nieuws artikeltje

Het is een grote wassen neus,euh middelvinger.
Het stuitende is (indien dit echt zo is gezegd) DIT stukje tekst:

Over de onruststokers die afgelopen oud en nieuw hulpverleners lastigvielen, zei staatssecretaris Aartsen zich geen illusies te maken. "Die gaan geen ontheffing aanvragen", voorspelt hij. "En die gaan ook niet zitten rummikuppen of 30 Seconds zitten spelen op oudejaarsavond."

Dus er word toegegeven dat men weet dat het gaat om een groepje onrust stokers die er een sport van maken om te rellen,en dat niet IEDEREEN misbruik maakt van vuurwerk.
Maar men IS NIET van plan dat groepje aan te pakken en men weet nu al dat die gewoon zullen DOORGAAN.
(wat ook zal gebeuren)

Hoe krom wil je het hebben ?
Dat is dus doelbewust weigeren om het probleem aan te pakken,doelbewust te kiezen voor een algeheel verbod op de huidige traditie zodat wat we tot nu toe allemaal konden en mochten NIET meer mogelijk is,en doelbewust nu al gaan janken dat je het verenigings concept niet kan handhaven en dat je mensen zal moeten laten werken die nu vrij waren met oudjaarsavond als er toch door een wonder ergens 1 vergunning word afgegeven.

STOP met janken,pak het echte probleem aan,dan hoef je ook niet te janken dat je mensen zal moeten laten werken om dingen te controleren en te handhaven,hoeft er geen totaal verbod te komen.
Iedereen blij.

Het meest erge nog:

En ook nu al word er veelvuldig aangegeven door burgemeesters,dat ze nooit een vergunning af gaan geven.
Wat al in strijd zou zijn met de nog niet geschreven nieuwe regels.

En het dan gek vinden dat de bevolking geen vertrouwen meer heeft in de politiek van dit land :bonk:

Laatst bewerkt:
Vuurwerkverenigingen.🙄
Prima als die zouden werken als een visvereniging. Ze organiseren leuke bijeenkomsten bijvoorbeeld met oudjaar. De rest van het jaar hebben de leden een pasje
waarmee ze zelf vuurwerk mogen afsteken op daarvoor aangewezen locaties en tijden. Tevens mogen zij in redelijke mate (zegge 5 kg kruit, het dubbele drie dagen voor een afsteek moment) ten alle tijden thuis op voorraad hebben liggen ten behoeven van hun hobbymatigheid. Dit geldt ook voor pyrotechnische hulpmiddelen. Het is voor leden mogelijk het hele jaar door vuurwerk fysiek aan te schaffen in Nederlandse vuurwerkwinkels. Dit is beperkt tot en met categorie 3 vuurwerk.
Overtreding en misbruik zal worden gestraft met een levenslange ontzegging van enig lidmaatschap ongeacht welke vuurwerkvereniging.
De kosten van dit lidmaatschap bedragen jaarlijks 10 euro. Hiervoor kunt u het hele jaar door enkele vuurwerkfolders verwachten.

Tot zover kan ik mijn cynisme omdenken in een werkbaar plan.

Ik krijg een dubbel (niet hypocriet) gevoel als ik politie, mits de dienst het toelaat, om 12 uur op het dak zie staan
om van het vuurwerk te genieten. Dan denk ik soms "waar sta je nou voor"? De beroepsgroep die je vertegenwoordigt pleit voor verbieden en je organisatie
roept dat het allemaal te gevaarlijk is. In Utrecht geldt een afsteek verbod. En jullie staan als iedereen gevaarlijk de regels overtreedt van dat alles te genieten met een glaasje alcoholvrije bubbels. Ik kan daar weer heel cynisch over gaan doen maar er is genoeg gekwetst.

Ik gun het ze juist van harte. Als de dienst het toelaat even een momentje met je collega's in deze heftige nacht verstrekt je teamgevoel met een positieve ervaring. Ik meen er in te zien dat het allemaal veel complexer ligt en het verstrekt mijn gevoel van hoe lomp een verbod eigenlijk is.
Mijn hoop is dat die agenten daar nog vele jaren op het dak staan om samen te komen kijken. Dat ook al is alles illegaal er nog coulance komt voor diegene
die dat momentje verzorgen. Maar ik verwacht dat die nuancering onmogelijk is. Of dat momentje ooit verdwijnt blijft koffiedik kijken.

Even mijn gedachten vandaag.
25KG is nog sneller weg.

200 KG biedt veel meer mogelijkheden. Iedere compound die je stookt, verdwijnt uit het zicht. Nieuwe compounds uit de bosjes vullen de 200 kg weer aan op het schietveld tot stooktijd voorbij is😉

Ja, en de beveiliging die erbij staat is omgekocht en heeft een gat in het hek tussen het afsteekveld en de bosjes geknipt.

En de ehbo'ers die zijn gekomen op basis van vooraf bepaalde voorwaarden blijven als ze zien dat er opeens vrachtwagentjes af en aan rijden die de bosjes bevoorraden.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan