[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Ik weet dat dat in mijn gemeente een utopie wordt. De Zoetermeerse burgervader bant sowieso alles wat met vuurwerk te maken heeft 🫤
Ja jammer leuke demos altijd bij de plas. Met veel drukte . Elke gemeente gaat het anders bekijken helaas . Dat papier werk wordt de meeste straks teveel .

Stel dat we 5 jaar geleden van 200 kg naar 25 kg per persoon waren gegaan. De wereld was te klein geweest. Hoe is het de afgelopen 10 jaar gegaan? Een goed verstaander heeft een half woord nodig.

Man, man, man, wat maken jullie je toch druk! Ik zou bijna zeggen stelletje doemdenkers, met alle respect voor jullie als persoon! Ik vind het een prima plan die verenigingen. Onder de huidige stand van zaken welteverstaan, dat wel! Kan ik in elk geval legaal gewoon door blijven stoken. Ze hadden ook gewoon alles kunnen verbieden, dan was álles illegaal. Nu blijft 200kg legaal (vergeleken met 25kg nu).

Denk niet in problemen, denk in oplossingen!! That’s it!
We hebben nog niks!!!
Alleen een gammel plan wat niet gaat werken.
Ten eerste wie gaat de schade vergoeden als het misgaat?
Ten tweede die show gaat zo duur worden dat de lol er gauw vanaf is.
Dan kun je beter een bedrijf laten schieten.
We worden bijgemaakt met een dode mus.

In de eerste plaats ben ik blij dat deze mogelijkheid in deze omstandigheden nog geboden wordt. Ze hadden ook voor een écht totaalverbod kunnen gaan. Dan hadden we 0,0 niks gehad.

Aan de andere kant zie ik ook heus nog wel haken en ogen aan het hele voorstel. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat deze vorm van vuurwerk afsteken nog wel van de grond kan komen in mijn gemeente. Realiseer je dat een burgemeester ook met een ambtelijk apparaat te maken heeft van waaruit hij/zij geadviseerd wordt. Ook is er nog een gemeenteraad. Sommigen lijken te suggereren dat een burgemeester gelijk staat aan een dictator en eigenhandig en zonder consequenties vuurwerkshows kan verbieden.

Veel is wel afhankelijk van het politieke klimaat in een gemeente. En ja, er zullen vast gemeenten zijn waar deze vorm van vuurwerk afsteken moeilijker van de grond komt. Bijvoorbeeld gemeenten waar de burgemeester op dit vlak gesteund wordt door een gemeenteraad en het ambtelijk apparaat ook geen heel nuchtere, realistische en feitelijke blik op de jaarwisseling heeft.
Waar zouden wij ons vuurwerk vandaan moeten halen met zo'n vereniging als alle importeurs en winkeliers foetsie zijn?

Ervanuit gaande dat de winkeliers niet open blijven voor die paar verenigingen. Met slechts 200 kilo per vereniging kan ik me niet voorstellen dat het een winstgevend bedrijf zal zijn.

We hebben nog niks!!!
Ja, de overheid is bijzonder naïef. Ik ben op zich best een voorstander voor verenigingen maar ik ben alles behalve overtuigd. De vereniging, vergunning etc.. zou nooit maar dan ook nooit duurder moeten uitvallen dan een bekeuring voor het afsteken van vuurwerk. Als je geen VOG nodig hebt zal je wel gek zijn om je aan te sluiten aangezien je inclusief bekeuring goedkoper uit bent.

Zoals je al zegt.. we worden blij gemaakt met een cake die weigert. Het kan positief uit pakken maar ze hebben er gewoon te weinig verstand van om een goed plan voor verenigingen op te zetten. Ik hoop en denk ergens dat het uiteindelijk gedoogd gaat worden.

Waar zouden wij ons vuurwerk vandaan moeten halen met zo'n vereniging als alle importeurs en winkeliers foetsie zijn?

Ervanuit gaande dat de winkeliers niet open blijven voor die paar verenigingen. Met slechts 200 kilo per vereniging kan ik me niet voorstellen dat het een winstgevend bedrijf zal zijn.
Wij gaan gewoon door hoor Stuif! Welkom in het mooie Roosendaal!

We hebben nog niks!!!
Wat denk je wat er was gebeurt als jij afgelopen jaarwisseling (niet met opzet) schade had veroorzaakt. Was je dan vrijuit gegaan? Natuurlijk niet, ook dan was je verantwoordelijk voor de schade die je hebt veroorzaakt. Dat is straks niet anders!

Waar haal je het vandaan dat een show straks zo duur wordt dat je beter een schietbedrijf kunt laten komen? Weet je wat een professionele vuurwerkshow überhaupt kost? Er komen met het plan van vuurwerkverenigingen vast wat kosten bij, maar de grootste kostenpost blijft gewoon het vuurwerk. Ik weet niet of je straks ineens wel moeite hebt om geld uit te geven aan vuurwerk?

Je gaat er al vanuit dat straks elke importeur en elke winkelier verdwijnt in Nederland. Op basis waarvan? @Vuurwerkfeestje NL geeft aan gewoon door te gaan, en zo zullen er meer zijn. Er zal echt wel verandering komen in winkeliers en importeurs die stoppen. Maar laten we vooral aan hunzelf vragen hoe ze denken door te gaan (of niet) en dat niet zelf voor ze te gaan invullen.

Wat ik de laatste tijd heel veel zie, en ik denk ook dat daar de irritatie wat uitkwam bij een deel van de leden, is dat hier heel veel geroepen wordt op basis van eigen aannames. Zoals ik eerder wel heb genoemd: luchtfietserij.

Vanalles wordt er met de haren bijgesleept om maar tegen dit voorstel van vuurwerkverenigingen te zijn. Gebaseerd op aannames, feitelijke onjuistheden, verdraaiingen etc. Exact dit is wat jarenlang gedaan is door artsen, politiebonden, media, politieke partijen en andere organisaties om maar tegen vuurwerk te zijn!

Ironisch toch? We hebben allemaal de buik vol van de bagger waar we al jaren mee te maken hebben, maar doen nu precies hetzelfde als het gaat om vuurwerkverenigingen.

En ik snap dat dat komt vanuit frustratie, woede en teleurstelling over het aankomende vuurwerkverbod. Maar laten we het wel gewoon bij de feiten houden die bekend zijn en ons niet verlagen tot het niveau wat we gewend zijn van sommige politieke partijen en de media.

De branche, de verenigingen en verbonden en de liefhebbers moeten laten zien dat ze constructief met de nieuwe werkelijkheid om kunnen gaan. En daarbij kunnen we elkaar helpen! Met modder gooien wordt niemand geholpen.

Wat denk je wat er was gebeurt als jij afgelopen jaarwisseling (niet met opzet) schade had veroorzaakt. Was je dan vrijuit gegaan? Natuurlijk niet, ook dan was je verantwoordelijk voor de schade die je hebt veroorzaakt. Dat is straks niet anders!

Waar haal je het vandaan dat een show straks zo duur wordt dat je beter een schietbedrijf kunt laten komen? Weet je wat een professionele vuurwerkshow überhaupt kost? Er komen met het plan van vuurwerkverenigingen vast wat kosten bij, maar de grootste kostenpost blijft gewoon het vuurwerk. Ik weet niet of je straks ineens wel moeite hebt om geld uit te geven aan vuurwerk?

Je gaat er al vanuit dat straks elke importeur en elke winkelier verdwijnt in Nederland. Op basis waarvan? @Vuurwerkfeestje NL geeft aan gewoon door te gaan, en zo zullen er meer zijn. Er zal echt wel verandering komen in winkeliers en importeurs die stoppen. Maar laten we vooral aan hunzelf vragen hoe ze denken door te gaan (of niet) en dat niet zelf voor ze te gaan invullen.

Wat ik de laatste tijd heel veel zie, en ik denk ook dat daar de irritatie wat uitkwam bij een deel van de leden, is dat hier heel veel geroepen wordt op basis van eigen aannames. Zoals ik eerder wel heb genoemd: luchtfietserij.

Vanalles wordt er met de haren bijgesleept om maar tegen dit voorstel van vuurwerkverenigingen te zijn. Gebaseerd op aannames, feitelijke onjuistheden, verdraaiingen etc. Exact dit is wat jarenlang gedaan is door artsen, politiebonden, media, politieke partijen en andere organisaties om maar tegen vuurwerk te zijn!

Ironisch toch? We hebben allemaal de buik vol van de bagger waar we al jaren mee te maken hebben, maar doen nu precies hetzelfde als het gaat om vuurwerkverenigingen.

En ik snap dat dat komt vanuit frustratie, woede en teleurstelling over het aankomende vuurwerkverbod. Maar laten we het wel gewoon bij de feiten houden die bekend zijn en ons niet verlagen tot het niveau wat we gewend zijn van sommige politieke partijen en de media.

De branche, de verenigingen en verbonden en de liefhebbers moeten laten zien dat ze constructief met de nieuwe werkelijkheid om kunnen gaan. En daarbij kunnen we elkaar helpen! Met modder gooien wordt niemand geholpen.
Precies! En beide kan waar zijn he... dat we liever die verenigingen helemaal niet zouden zien. Maar ook: dat we kunnen gaan roepen aan de zijlijn, of de schouders eronder zetten om er het beste uit te halen. Dankzij o.a. HVLV zijn nu al de afstandseisen van tafel, net als de vestigingseis en verzekeringseis. Ineens komen er veel meer locaties in aanmerking dan in het eerste voorstel.

HVLV had ook kunnen blijven ontkennen en roepen 'ut wordt niks!', maar dan hadden we nu een regeling gehad die feitelijk niemand meer de mogelijkheid gaf om nog maar iets te doen.

En door diezelfde inzet, ook van branche en winkeliers, is er voorlopig nog geen akkoord op compensatie. Er gaat weer vertraging optreden, waardoor een extra jaar ineens veel aannemelijker lijkt.

Dan heb ik het nog niet over alle activiteiten die zich onder de radar afspelen, ik kan zeggen dat hier duizenden uren vrijwilligerswerk in zit, en zoals gezegd, met resultaat. Publiekscampagne, lobbycampagne, brandbrieven, gesprekken in Den Haag... Vaak niet zichtbaar voor iedereen, maar neem maar gewoon aan dat het allemaal gebeurt.

Sorry, ik zal mijn speculaties voortaan niet in het speculatietopic posten.

Geen zin in een discussie als er aannames gemaakt worden. Ik zeg 'ervanuitgaande'... dat is volgens mij helemaal niet zo gek gezien de ontwikkelingen van de importeurs en een akkoord ;)

Dit voorbeeld zegt al genoeg dat het idee gedoemd is om te mislukken..

De realiteit is echter wel dat we als liefhebbers momenteel overgeleverd zijn aan de grillen van de overheid.

Dat het op veel plekken erg moeilijk gaat worden om een ontheffing te krijgen moge duidelijk zijn.

Dat betekent echter niet dat het NERGENS gaat lukken.

Laten we met elkaar proberen het beste er van te maken. Elkaar ondersteunen met mogelijkheden, tips en trucs in de waanzin van alledag.

Dat hele verenigingsverband zie ik niet zitten, met meerdere vuurwerkliefhebbers 200kg afsteken, dan moet je dus er maar gezamenlijk uit komen wat je gaat bestellen en wie wat mag afsteken. Reken maar dat er flink wat controles zijn of je het wel goed aansteekt met aansteeklont, dus mooie projecten als 6x Caïro Crackling kunnen we vergeten.

Ik ben geen fan van mw Schouten. Ook niet van haar partij, die het plan overigens heeft bedacht. Maar ze heeft wel een punt. Wat als elke straat in Rotterdam een vereniging opzet die een ontheffing aanvraagt? Dat is toch niet te doen in zo’n grote stad? Dat werk komt bovenop het vandalisme wat er tijdens oudejaarsavond al is en natuurlijk ook gewoon blijft. Wellicht werkt het in een klein dorp wel.

Je ziet sowieso dat steeds meer overheidsdiensten beseffen dat een verbod niet minder (wat 1 van de doelen was), maar juist meer werk gaat opleveren.

Laatst bewerkt:
Gisteren bij WNL waren schouten en pechtold aan tafel , die zeiden al dat ze geen vergunning gaan afgeven omdat het plan niet haalbaar is...

Rotterdam en delft hoef je iig geen vergunning aan te vragen, die krijg je niet..
Pechtold is toch van D66 die dus mede met dit plan gekomen zijn of ben ik nou gek? Dus nu hij burgermeester is draait hij zn kont om?

Sorry to say, maar ik denk dat je gelijk hebt met dat laatste, want het plan is bedacht door de christen unie.
Ja, dat klopt ik ben gek.

Maar ik meen dat ChristenUnie steun kreeg van de D66 bij de tot stand koming van dit plan.

Maar ik zal het wel verkeerd hebben

Het klinkt mij vooral als heel veel moeite met een kleine kans van slagen in de meeste gemeenten. En dat om 200 kilo vuurwerk te mogen afsteken op een veldje achteraf, de meeste freaks hier lachen om 200 kilo, 10 compound en je bent er al.

Nee, dit wordt een kansloos verhaal en ik doe er zeker niet aan mee. Ga gewoon lekker voor mn deur afsteken en merk wel wat er dan gebeurt.

Dat hele verenigingsverband zie ik niet zitten, met meerdere vuurwerkliefhebbers 200kg afsteken, dan moet je dus er maar gezamenlijk uit komen wat je gaat bestellen en wie wat mag afsteken. Reken maar dat er flink wat controles zijn of je het wel goed aansteekt met aansteeklont, dus mooie projecten als 6x Caïro Crackling kunnen we vergeten.

Ja en dan heb jij van alles zitten te regelen en extra kosten gemaakt, sta je straks met je afgezette lintje en veiligheid hesje terwijl de rest van de straat mooie "illegale" compounds afsteekt uit Duitsland zonder vereniging.

Ik zie het al helemaal voor me.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Bovenaan