[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Compensatie vuurwerksector​

Waar de vuurwerkbranche de compensatie vorig jaar op 895 miljoen euro inschatte, rekende toenmalig staatssecretaris Chris Jansen op een bedrag tussen de 100 en 150 miljoen euro bij een verbod in 2025.

Als het verbod in 2026 ingaat, zou de zogeheten nadeelcompensatie volgens het kabinet op 50 miljoen euro liggen.

Aartsen moet het geld van minister Heinen (Financiën) binnen zijn eigen begroting vinden. De Kamer en initiatiefnemers voor het verbod GL/PvdA en PvdD hebben in het wetsvoorstel geen geld vrijgemaakt voor compensatie.
ALS men eerlijk blijft spelen in den haag,dan komt er helemaal GEEN verbod.
Alleen al de verschillen in de bedragen die den haag als fair ziet en wat de branche denkt dat het zou moeten benaderen,dat gat is TE GROOT.
Overigens ook apart dat men in 2025 meer compensatie wilde geven dan NU,een verschil van tussen de 50 en 100 miljoen :shocked:
Ik weet t niet ,maar in een wereld waar elk jaar ALLES duurder word,zou alles omtrent vuurwerk ineens GOEDKOPER zijn geworden ? 😂

Ook zo lekker hypocriet,1 minister mag dat geld op gaan hoesten,want de partijen VOOR een verbod,die hebben GEEN GELD vrijgemaakt voor compensatie :bonk:

Als ik minister van Financiën zou zijn,dan had ik gezegd dat al die partijen VOOR dat verbod de pot op kunnen.
WEL iets eisen,maar NIET meebetalen.

Misschien moet je proberen om door de gebrekkige spelling en het gebrek aan interpunctie heen te lezen of zijn berichten helemaal niet te lezen. Er is een reden waarom zijn berichten minder goed leesbaar zijn en eerlijk gezegd wordt ik er een beetje moe van als daar telkens op gereageerd moet worden.

Helemaal mee eens, maar Guusje is niet zo van het inhoudelijk reageren maar zeker wel van de aannames.
Bij een tegen antwoord krijg je vaak een mooie one-liner zoals: goed verhaal man.

Of complete radio stilte.

Volgens mij komen die uitspraken en het propageren voor een verbod van de vertegenwoordigers van de politie en politievakbond zonder dat daar degelijke ruggespraak over is geweest met de mensen die ze vertegenwoordigen. Het kan geen toeval zijn dat ik nog nooit van een agent zelf heb gehoord dat hij vóór een verbod is, wel dat ze klaar zijn met het gedrag van sommige groepen. De mensen die het echt werk doen en zich op straat begeven zien weldegelijk wat het echte probleem is en beseffen dan ook dat het verbod daarbij niet gaat helpen.
De voorstanders kun je in 2 groepen verdelen:
- De principiële moraalridders die zelf niet van vuurwerk houden en anderen niets gunnen.
- De mensen die zich storen aan de overlast van zwaar vuurwerk, vandalisme en vroegtijdig afsteken. Deze groep is door de media getraind om een verband te leggen tussen deze overlast en een vuurwerkverbod. Als ze er over na zouden denken (rationeel) dan zou het grootste deel geen voorstander zijn maar het zelf nadenken is uitgeschakeld door de media.
Het zal je misschien verbazen maar er zijn mensen die oprecht denken dat het nu ineens stil zal zijn, dat er heel het jaar geen vuurwerk meer te horen is, dat alles ineens opgelost is. Zo is het namelijk gebracht, niet letterlijk maar door telkens bij ieder probleem, groot uitgelicht in een artikel, te benoemen dat er toch echt een vuurwerkverbod nodig is om het op te lossen. Die mensen zou je op dezelfde manier zelfs wijs kunnen maken dat de aarde toch plat is of dat friet uit een airfryer lekker is.
Zulke stumpers halen hun levensvreugde uit het zeiken over anderen en hebben er doorgaans geen enkel besef van dat ze zelf ook wel eens overlast veroorzaken met een feestje of verbouwing bijvoorbeeld. Het enige wat je kan doen is ze zoveel mogelijk negeren want ze zijn mateloos irritant en en dwingen je bijna om met ze in discussie te gaan wat zinloos is omdat ze zo vooringenomen zijn dat ze niet open staan voor de mening of het perspectief van een ander.

Nu ik dit zo zit te typen realiseer ik me dat ik een doorsnee gl/pvda of pvdd aanhanger aan het typeren ben 😅

Helemaal gelijk, wij hebben hier ook een nieuwbouw wijk sinds een jaar of twee ofzo erbij gekregen.
En daar wonen precies de typetjes die jij hier aanhaalt.

Ze bouwen een jaar lang aan een dikke villa met dito overlast en laten elke dag de hond uit achter mijn woning langs.

En ik ben voor vrijheid hè, dus ik heb niks met persé een hond aan lijnen als het niet hoeft en zo lang de hond in de berm schijt mag je dat van mij ook lekker laten liggen.

Maar moet je dan je hond 10-15 minuten lang hysterisch laten blaffen omdat je een balletje aan het gooien bent?
Elke dag, steevast dezelfde tijd, achter mijn woning, het hele JAAR door. (ik herken zelfs de 'blaf')

Die gaan we nog wel eens een keer aanspreken denk ik, want die hebben dus precies niet door wat hun aan overlast veroorzaken, jaarrond.

Dezelfde trien kwam dus zeiken over haar bange Bosnische hondje:

Dan wordt ik toch nieuwsgierig wat deze feestcommissie nog verder in petto denkt te hebben.
Ik verwacht geen geitenpaadjes of uitstel. Straks hebben ze een product wat kant nog wal slaat en hebben ze "heel veel werk verzet".
En over blaffende honden klagen is hetzelfde gedrag als zeiken over vuurwerk afsteken.

Politie en bestuurders denken aan vergaande maatregelen om van oud en nieuw weer ’normaal’ feest te maken: ’Alleen een vuurwerkverbod is niet genoeg’

Dan wordt ik toch nieuwsgierig wat deze feestcommissie nog verder in petto denkt te hebben.

Ik verwacht geen geitenpaadjes of uitstel. Straks hebben ze een product wat kant nog wal slaat en hebben ze "heel veel werk verzet".
En over blaffende honden klagen is hetzelfde gedrag als zeiken over vuurwerk afsteken.
Ik heb een gerucht gehoord dat ze er zelfs over denken om Molotov cocktails en stoeptegels te verbieden. Ze zijn al aan het rekenen hoeveel compensatie de brandstof sector en tegelfabrieken moeten gaan krijgen.

ALS men eerlijk blijft spelen in den haag,dan komt er helemaal GEEN verbod.
Alleen al de verschillen in de bedragen die den haag als fair ziet en wat de branche denkt dat het zou moeten benaderen,dat gat is TE GROOT.
Overigens ook apart dat men in 2025 meer compensatie wilde geven dan NU,een verschil van tussen de 50 en 100 miljoen :shocked:
Ik weet t niet ,maar in een wereld waar elk jaar ALLES duurder word,zou alles omtrent vuurwerk ineens GOEDKOPER zijn geworden ? 😂

Ook zo lekker hypocriet,1 minister mag dat geld op gaan hoesten,want de partijen VOOR een verbod,die hebben GEEN GELD vrijgemaakt voor compensatie :bonk:

Als ik minister van Financiën zou zijn,dan had ik gezegd dat al die partijen VOOR dat verbod de pot op kunnen.
WEL iets eisen,maar NIET meebetalen.
Leuk verhaal hè, twee mensen van de VVD.
De minister van financiën (E.Heinen) zegt tegen de staatssecretaris (T.Aartsen) van Openbaar Vervoer en milieu ga jij het geld maar bij milieu weghalen, daar komt het vandaan/valt het vuurwerkverbod onder.

laat me niet lachen.... de kantoorpikkies van de politie zijn voor een verbod...
terwijl agenten die dagelijks op straat zijn dat niet willen..
een grote circus daaro met hun verregaande maatregelen hahahah

wil je rellen veroorzaken en heel veel haat voor de politie kweken doe dan vooral een avond klokje of nog zo'n enge regel zoals tijdens de corona tijd

Helemaal mee eens, maar Guusje is niet zo van het inhoudelijk reageren maar zeker wel van de aannames.
Bij een tegen antwoord krijg je vaak een mooie one-liner zoals: goed verhaal man.

Of complete radio stilte.

Helemaal gelijk, wij hebben hier ook een nieuwbouw wijk sinds een jaar of twee ofzo erbij gekregen.
En daar wonen precies de typetjes die jij hier aanhaalt.

Ze bouwen een jaar lang aan een dikke villa met dito overlast en laten elke dag de hond uit achter mijn woning langs.

En ik ben voor vrijheid hè, dus ik heb niks met persé een hond aan lijnen als het niet hoeft en zo lang de hond in de berm schijt mag je dat van mij ook lekker laten liggen.

Maar moet je dan je hond 10-15 minuten lang hysterisch laten blaffen omdat je een balletje aan het gooien bent?
Elke dag, steevast dezelfde tijd, achter mijn woning, het hele JAAR door. (ik herken zelfs de 'blaf')

Die gaan we nog wel eens een keer aanspreken denk ik, want die hebben dus precies niet door wat hun aan overlast veroorzaken, jaarrond.

Dezelfde trien kwam dus zeiken over haar bange Bosnische hondje:

Tijd voor een 'speciale' gehaktbal.

Politie en bestuurders denken aan vergaande maatregelen om van oud en nieuw weer ’normaal’ feest te maken: ’Alleen een vuurwerkverbod is niet genoeg’

Ik heb een gerucht gehoord dat ze er zelfs over denken om Molotov cocktails en stoeptegels te verbieden. Ze zijn al aan het rekenen hoeveel compensatie de brandstof sector en tegelfabrieken moeten gaan krijgen.
Het gerucht klopt helemaal. Ze willen het legale vuurwerk verbieden. Zo snel mogelijk doorgevoerd worden.

Dit stukje stond bij de politiebond ACP op Facebook. Nou sorry hoor mijn broek zakte er vanaf als de politie zoiets zegt.

Ik ben er nog niet over uit maar dit is echt een brevet van oonvermogen. Zal de rest maar besparen want molotovcocktails, sinds wanneer is dat vuurwerk? Verbied legaal want wat daar staat hebben we last van pfff. En in de reacties niemand kan er bij met hun verstand en vallen over molotovcocktails. Nee dan los je het probleem echt op hoor(not)

Bijlagen

• Screenshot_20260128_011540_Facebook.jpg
    Screenshot_20260128_011540_Facebook.jpg
    122,3 KB · Weergaven: 10
Back
Bovenaan