Iets eerder dan gepland, het finale blok.
Alvorens het filmpje eerst nog even mijn verslag van deze O&N.
We (ik en mijn zoontje Ruben, 8 jaar oud) waren al heel lang bezig met deze O&N.
Heb hem er ook een beetje in meegesleept want vrouwlief vind het niks, heb ik tenminste iemand aan mijn zijde

.
Het kruit zit al veel langer in mijn bloed maar vanwege de kids en onrustige tijd stond het vuurwerk op een laag pitje.
Vorig jaar kreeg ik echt weer de kriebels en heb ik het weer opgepakt. Samen met Ruben hebben we toen lekker geknald met rotjes, thunderkings, tolletjes, enz.
Mijn grootste cake was toen de gratis Revolution, welke ik onbewust (vanwege de champagne) om een uur of 3 nog even de lucht in jaagde in de achtertuin.
Gelukkig had ik deze gefilmd en zag ik op film hoe mooi dat eigenlijk was.
Toen was ik nog heel niet bekend met youtube op vuurwerkgebied en ging verder zoeken.
Zodoende kwam ik op bijzonder mooie filmpjes uit en bleken er vele van VWC af te komen.
Een aantal maanden later na wat verdwaald te zijn op internet zag ik Geel België voorbij komen.
Zag hier ook de filmpjes van, woh, hier moet ik heen was de gedachte.
En zo gebeurde het, samen met Ruben een mannenweekendje. Lekker in een hotel, Vlaamse frieten eten en 's avonds laat een dikke show.
Omdat daar heeeeeel veeeeeeeel shells geschoten werden was de naam Shell-Martijn geboren en heb me als zodanig aangemeld op VWC.
Het voelde als een thuiskomen, met mede freaks praten over iets moois, aparts, liefhebberij, hobby, noem het maar.
Maar dan wel op een verantwoordelijke en volwassen manier.
Zo was ik altijd bezig met klein spul, het grote was niet voor mij weggelegd.
Maar in een korte tijd leerde ik zoveel op VWC dat ik verder ging kijken.
Shows bezoeken, filmen, genieten van andermans filmpjes, en naar 2011-2012 toe bekijken hoe ik het nu ga aanpakken.
Gelukkig was ik in die omstandigheid dat ik los kon gaan deze O&N en die kans heb ik gepakt.
Op VWC veel geleerd over hoe je veilig om moet gaan met vuurwerk en waar je op moet letten als je zoiets als ik nu gedaan heb wil gaan doen.
We begonnen natuurlijk met het 10 uur project.
Ruben had al eea in elkaar geknutseld (onder mijn toeziend oog) en mocht de spits afbijten.
Vervolgens nam ik het van hem over met een Herlat Nitraat cake een JW-06 en een Silver Salute. We werden meteen aangesproken door een buurtbewoonster die blijkbaar niet wist dat het om 10 uur al mocht en haar kat nog buiten had lopen, of we niet konden stoppen. Weer een vuurwerkhater geboren, als ze het al niet was, maar dat is een kansloos verhaal

.
Vervolgens de hele dag met Ruben en zijn vriendjes en vriendinnetjes gestookt.
Erop toegezien dat het veilig ging en permanent een vuurwerkbril opgehad, ik ook, na 10 minuten merk je het geen eens meer.
De planning was ’s middags langs Steef-Kaboom te gaan om daar met meerdere freaks los te gaan maar dat lukte niet ivm omstandigheden.
Deze ‘schade’ heb ik ’s avonds ingehaald, gezellig nog even wat moois bij hem stoken…
Thuis gekomen wat oliebollen eten en daarna dochtertje Rosalie (4 jaar oud) om 22:00 uur wakker gemaakt, slaapt ook nog overal doorheen, heerlijk.
Vervolgens naar vrienden gegaan. Op een gegeven moment hield ik het niet meer, moest even stoken, dus nog even wat potjes waar ik toch teveel van had

de lucht in geknald.
Samen met alle kids een half uurtje knallen.
Om 23:45 uur weer iedereen naar binnen gesleept om af te tellen.
Om te beginnen had ik me voorgenomen deze O&N geen druppel alcohol aan te raken totdat de show was afgelopen.
Sorry, om 23:30 uur heb ik 1 biertje achterover geslagen om de zenuwen onder controle te krijgen.
Jullie mogen best weten, ik was piszenuwachtig met deze blokken.
Na de nodige nieuwjaarswensen gingen we naar buiten.
Eerst wat ‘klein’ spul aangestoken om ze een beetje op te warmen...
Al snel volgde de grotere blokken om een uur of 1.
De buren kwamen ook weer naar buiten en iedereen keek hun ogen uit naar het formaat van deze dingen, dit hadden ze nog nooit gezien, ik dus ook niet eerlijk gezegd

.
Ik heb constant het publiek/omstanders goed in de gaten gehouden, kon dat dus ook vanwege geen alcohol alvorens een blok aan te steken.
De lontjes had ik allemaal verlengd zodat ik zelf ook tijd genoeg had afstand te nemen.
Het sjouwen van de blokken was nog het moeilijkste (spierpijn de volgende dag), de rest verliep vlekkeloos.
Het laatste blok welke ik nu plaats op het forum is echt een beest.
Met 2 man hebben we deze op het veld getild. Het was inmiddels half 2.
Toen we langs het publiek liepen moest eerst iedereen even kijken, dit hadden ze natuurlijk nog nooit gezien…
Ze verklaarden me allen voor gek met deze show, maar vonden het helemaal super dat ik dit even onverwachts kwam doen (had niks aangekondigd).
Ook de vrienden bij wie we deze O&N waren wisten het niet.
Mensen die ik nog niet kende weten nu wie ik ben. Ik ga dit jaar door als de man van de show

.
Moet ook nog even zeggen dat de wat oudere kids daar na de show een vreugde vuurtje gingen maken met de restanten van mijn show.
Dat ik helder genoeg was om na het afsteken van de spullen even te checken of alle tubes wel leeg waren.
Om een voorbeeld te noemen had ik een Silver Salute waarvan er 30 shots niet afgingen weggehaald anders was deze ook verbrand met alle gevolgen van dien…
Toen we om 03:00 uur weer vertrokken naar ons eigen huis hadden de oudere kids daadwerkelijk alles wat er nog lag verbrand, dat scheelde weer opruimen, en hun hadden nog plezier.
Ik kijk terug naar een super O&N 2011-2012. Ik heb er echt van genoten dit jaar.
Heb ook iedereen in de buurt kunnen laten zien dat vuurwerk mooi is en volwassen ermee omgaan betekend genieten.
Het applaus en complimenten aan het einde is echt heerlijk. Snap nu helemaal dat bouwers van grotere shows er een kick van krijgen.
Daardoor kon ik pas om 05:30 de slaap pas weer vatten, na het kijken van al mijn filmpjes en succes. Terwijl de vogels weer begonnen te fluiten kroop ik meer dan tevreden onder de dekens.
Sorry voor dit veel te lange verhaal

, hier de Finale!