Schiet jij een vuurwerkshow?

Ruben

VWC lid
Het vuurwerkseizoen is weer van start gegaan. Ook de eerste demo is achter de rug en de nieuwe producten druppelen langzaam binnen. Zijn er ook al planningen gemaakt voor een eigen vuurwerkshow? Schiet jij die ook?

Ja, maar niet een echte show natuurlijk. Ik maak wel een schietlijst waarin ik mijn cakes in een bepaalde volgorde zet en sommige doorlont. Ook zit er een knallende finale bij. Plannen zijn er al genoeg, alleen het vuurwerk zelf nog!

Afgelopen jaar heb ik inderdaad een klein showtje geschoten, doordat het niet helemaal perfect gelont was ging het alleen wat sneller dan verwacht. Het geweld dat dat gaf zie je hieronder.

Link voor de mensen die het filmpje niet direct op het forum kunnen bekijken:http://www.vimeo.com/14578385

Ook dit jaar ben ik zeker van plan om weer een klein leuk showtje te gaan schieten. Hoe en wat is alleen nog niet helemaal duidelijk.

Elk jaar zeg ik dat ik een showtje ga schieten en dan is het bijna zover en dat schiet ik het niet meer in show verband. Dus nee ik schiet geen vuurwerkshow :)

Show is een groot word, maar ben zeker van plan dit jaar doorlont projectjes te gaan doen. Ik doe dat voor het eerst dit jaar, dus ik hoop dat het goed gaat haha.

( Het word zeker gefilmd, en ik zal uiteraard dan weer een topic aanmaken met mijn filmpjes :thumbsup:)

Tja, als de definitie van een vuurwerkshow is dat je iets gestructureerd voorbereid, een planning en een budget opstelt, een afsteekvolgorde/script schrijft, dan bereid ik elk jaar ook 2 showtjes voor inderdaad. Het is gewoon leuk om te doen, maar ook leerzaam. Zaken als timing, afstanden en effectcombinaties leer je, na kennisneming van de theorie, toch het beste in de praktijk.

Kindervoorstelling
Vlak voor de kinderen naar bed gaan (rond 19:30) doe ik altijd een "lief en leuk" showtje voor mijn kinderen. Dit hou ik zo ontspannen mogelijk en het vuurwerk is ook afgestemd om in de achtertuin ontstoken te worden. De inhoud van deze voorstelling bepaal ik grotendeels tijdens het inkopen in december. Denk aan fonteintjes, bengaals vuur, mines en kleine cakes/zwermpotjes. De kinderen staan achter glas te kijken terwijl pappa de potjes één voor één aansteekt. De buren kennen mijn traditie ook en staan vaak al klaar vanaf 19:00 uur :D

12 uur
De inhoud, timing en afsteekvolgorde verzin in gedurende het hele jaar. Inspiratie kun je opdoen tijdens shows of andermans oudejaarsbeelden. Het selecteren van de gewenste potjes, maar het bepalen van de hoeveelheid, weeg ik nauwkeurig af. Zo is het niet bij iedere cake het geval dat inzet van meer cakes tot een beter beeld leidt. Soms is het juist fraaier om het aantal te beperken. Een goed voorbeeld is de Storm Center van Original. Die heb ik een keer 4x ingezet, maar het voegde niets toe. Eerdere beelden van een enkele Storm Center zag er net zo tof uit. Dat is dan een leermoment voor het volgende jaar. Zo kun je je geld efficiënter inzetten voor nog meer plezier.

Ik plan ruim van tevoren mijn schietlocatie en weet onderhand waar mijn publiek zal staan. Ik heb geluk met mijn straat, want er zit een natuurlijke border van ruim 25 meter tussen "het geweld" en het publiek. Mijn auto fungeert die nacht als mobiele bunker (er kan gelukkig veel in) en dat geeft een stuk rust tijdens het stoken. Niet telkens naar binnen hoeven lopen e.d. Wel zorgen dat de achterklep goed gesloten blijft tijdens het vuren, anders wordt het misschien een beetje té spectaculair :D

Het koppelen/fixeren van artikelen doe ik enkele dagen voor oudjaar. Alle lonten en/of geopende plekje bij de cakes zijn direct daarna weer goed afgedekt of afgetaped. De spullen staan zolang in de schuur en plaats ik op oudejaarsavond op afsteekvolgorde (blokken zijn genummerd) in de auto.

Pyrotorches, aansteker, een goed zakmes, touw, zaklampje, ductape en tyraps leg ik in een doosje, vlak bij de plek waar ik ga stoken. EHBO-kist en brandblusser zitten standaard al in mijn auto, maar deze plaats ik voor de avond op grijpafstand. (gelukkig nog nooit nodig gehad)

Opruimen
Dat hoort er ook bij natuurlijk. Het "grote spul" haal ik rond 3 uur 's nachts al van straat en leg ik in de achtertuin. Waar mogelijk laat ik de snippers altijd nog wat langer liggen, maar als een ander me niet is voorgeweest bezem ik die na de kerstvakantie alsnog even weg. De buurt helpt me overigens met opruimen. Zowel 's nachts als 's morgens. De sfeer is dan altijd goed en mensen zijn nog heel enthousiast over hetgeen ze gezien hebben. Voor mij een stukje napret en altijd leuk om een complimentje te krijgen van je buurtgenoten natuurlijk.

Zo, dat was een heel verhaal, haha :)

Cameo

ik ben dit jaar ook van plan een heel klein showtje te schieten met vooral romeinse kaarsen in verschillende richtingen, wat kleine potjes en een knallend/fluitende finale...

Ja ga zeker dit jaar weer proberen een showtje te geven, met behulp van mijn 16-kanaals schietkistje. Dit was afgelopen jaar zo goed bevallen, dat ik voor dit jaar weer hoge verwachtingen heb.
Had namelijk op een gewone kar heel mijn show opgebouwd, om 12uur reed ik de kar naar buiten en stalde hem op straat neer. Een kwestie van de knop aanzetten en ik had een prachtige show en alles kon makkelijk opgeruimd worden.
Je had die gezichten van iedereen moeten zien toen ik met die kar naar buiten kwam :)

Dit jaar ga ik waarschijnlijk weer hetzelfde proberen, maar over de inhoudt heb ik nog geen enkel idee. Daar ga ik me nu de komende tijd op richten!

Ik ben zelf ook bezig met het "programeren" van een vuurwerkshow met Nederlands consumentenvuurwerk. Zelf heb ik er nooit bij nagedacht in welke volgorde ik mijn vuurwerk afsteek, maar daar gaat nu verandering in komen. Neem een voorbeeld aan de show die onze Kevin heeft geschoten: helemaal geweldig toch?

Ik ben rustig bezig met het zoeken naar geschikte cakes voor mijn show aangezien ik wel in kleine thema's wil schieten.

De laatste twee jaar heb ik shows geschoten d.m.v. elektrische ontsteking. Dit jaar sla ik een keer over. Het vergt veel voorbereiding en de kosten reizen meestal ook de pan uit.

Dit jaar een paar kleine doorlont projectjes waarschijnlijk.. maar verder ben ik niet te veel van plan. Gewoon lekker stoken.

Ga het dit jaar ook maar eens proberen.
Dit zal het eerste jaar zijn, dat ik min of meer een showtje probeer te schieten.

P.s dit zal enkel consumenten blokkies zijn.

Afgelopen jaar ook 3 shows geschoten, 1 met thema fluit, 1 met thema goud en 1 show met vanalles en nog wat hehe.

Mensen die naar je toe komen dat dit ongekend mooi was en dat het wel illegaal moet zijn, maar die je dan kan vertellen dat dit gewoon consumentenvuurwerk is en die je dan verbaasd aankijken, dát is mooi! :D

Of ik dat dit jaar weer doe, denk het niet, zal dan meer met momenten met meerdere cakes komen.

Films komen nog online natuurlijk. :wink:

2 jaar geleden 2 show geschoten 1 voor Stichting de Zijlen en 1 voor de buurjongen die een ernstige ziekte heeft.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Voor buurjongen 2008 - 2009

Daarnaast afgelopen jaar een grote show voor wederom Stichting de Zijlen geschoten met dank aan vuurwerk totaal hoogkerk :). Dit zal tevens dit jaar weer gebeuren maar in hoeverre weet ik nog niet.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Show Stichting de Zijlen 2009 - 2010

Om 22.00 uur schiet mijn zoon Aaron zijn straatshowtje. Hij stelt dit zelf samen uit kleine cakes en fonteintjes. Echter, hij is pas 13, dus ik zeg hem nog waaruit hij mag kiezen. Dit showtje duurt dan ongeveer een 4-5 minuten.
Om middernacht schiet ik dan mijn eigen show. Heel het jaar door ben ik daarmee bezig.
Ik kom elk jaar zo ongeveer op hetzelfde bedrag, zelfde aantal cakes, en zelfde tijdsduur uit!
Op mijn Vimeo kanaal staan een aantal showtjes! :wink:

Al een aantal jaren schiet ik nu een showtje, het begon een paar jaar geleden als klein pallet project maar is een beetje uit de hand gelopen tot een echte consumenten show.

Dit jaar komt er waarschijnlijk geen show, wil weer eens gewoon stoken want zo'n show voorbereiden gaat veel tijd in zitten en weet dit jaar tevens ook nog niet waar ik ben met oud en nieuw dus of ik wel genoeg ruimte heb.

De show van afgelopen jaar is HIER te vinden.

ik zelf ben niet echt van plan een "echte" grote show te schieten ik zelf vind eht ook niet echt een show aangezien het gewoon een simpel doorlont projectje gaat worden wat voor mij zelf al een hele show is.
het showtje gaat bestaan uit meerdere fonteintjes enkele romeisekaarsen en 1 budgetpotje :)

Mag ik vraag hoe jullie je thema's indelen ?
en hoe komen jullie op een thema ?

Creatief denken, dat is alles. :wink:
Je moet gewoon goed kijken wat er allemaal te koop is, tegenwoordig is bijna overal wel een film van en dan kan je zelf wel een mooi thema bedenken.

Denk bijvoorbeeld na over effecten, lage effecten met mines met daarboven gewoon boeketten of bijvoorbeeld kleurcombinaties zoals cakes met voornamelijk blauw en voornamelijk goud samen schieten, altijd een succes.

Nee doe ik eigenlijk niet. Met de hoeveelheid cakes die ik heb, is het niet te doen. Heb er ook de tijd (en geduld) niet voor.

Ik denk dat ik mijn 'showtje' opbouw

Volgorde:

- 4 fonteinen

- 2 cracklingtailcake's + 2 'parel' cake's

- 2 x heavy V shape

- 2 x heavy in V shape

- 3 x battle gewoon de lucht in ( of in W shape )

Kost een eurotje of 90.

Goed idee?

Back
Bovenaan