Tja, als de definitie van een vuurwerkshow is dat je iets gestructureerd voorbereid, een planning en een budget opstelt, een afsteekvolgorde/script schrijft, dan bereid ik elk jaar ook 2 showtjes voor inderdaad. Het is gewoon leuk om te doen, maar ook leerzaam. Zaken als timing, afstanden en effectcombinaties leer je, na kennisneming van de theorie, toch het beste in de praktijk.
Kindervoorstelling
Vlak voor de kinderen naar bed gaan (rond 19:30) doe ik altijd een "lief en leuk" showtje voor mijn kinderen. Dit hou ik zo ontspannen mogelijk en het vuurwerk is ook afgestemd om in de achtertuin ontstoken te worden. De inhoud van deze voorstelling bepaal ik grotendeels tijdens het inkopen in december. Denk aan fonteintjes, bengaals vuur, mines en kleine cakes/zwermpotjes. De kinderen staan achter glas te kijken terwijl pappa de potjes één voor één aansteekt. De buren kennen mijn traditie ook en staan vaak al klaar vanaf 19:00 uur
12 uur
De inhoud, timing en afsteekvolgorde verzin in gedurende het hele jaar. Inspiratie kun je opdoen tijdens shows of andermans oudejaarsbeelden. Het selecteren van de gewenste potjes, maar het bepalen van de hoeveelheid, weeg ik nauwkeurig af. Zo is het niet bij iedere cake het geval dat inzet van meer cakes tot een beter beeld leidt. Soms is het juist fraaier om het aantal te beperken. Een goed voorbeeld is de Storm Center van Original. Die heb ik een keer 4x ingezet, maar het voegde niets toe. Eerdere beelden van een enkele Storm Center zag er net zo tof uit. Dat is dan een leermoment voor het volgende jaar. Zo kun je je geld efficiënter inzetten voor nog meer plezier.
Ik plan ruim van tevoren mijn schietlocatie en weet onderhand waar mijn publiek zal staan. Ik heb geluk met mijn straat, want er zit een natuurlijke border van ruim 25 meter tussen "het geweld" en het publiek. Mijn auto fungeert die nacht als mobiele bunker (er kan gelukkig veel in) en dat geeft een stuk rust tijdens het stoken. Niet telkens naar binnen hoeven lopen e.d. Wel zorgen dat de achterklep goed gesloten blijft tijdens het vuren, anders wordt het misschien een beetje té spectaculair
Het koppelen/fixeren van artikelen doe ik enkele dagen voor oudjaar. Alle lonten en/of geopende plekje bij de cakes zijn direct daarna weer goed afgedekt of afgetaped. De spullen staan zolang in de schuur en plaats ik op oudejaarsavond op afsteekvolgorde (blokken zijn genummerd) in de auto.
Pyrotorches, aansteker, een goed zakmes, touw, zaklampje, ductape en tyraps leg ik in een doosje, vlak bij de plek waar ik ga stoken. EHBO-kist en brandblusser zitten standaard al in mijn auto, maar deze plaats ik voor de avond op grijpafstand. (gelukkig nog nooit nodig gehad)
Opruimen
Dat hoort er ook bij natuurlijk. Het "grote spul" haal ik rond 3 uur 's nachts al van straat en leg ik in de achtertuin. Waar mogelijk laat ik de snippers altijd nog wat langer liggen, maar als een ander me niet is voorgeweest bezem ik die na de kerstvakantie alsnog even weg. De buurt helpt me overigens met opruimen. Zowel 's nachts als 's morgens. De sfeer is dan altijd goed en mensen zijn nog heel enthousiast over hetgeen ze gezien hebben. Voor mij een stukje napret en altijd leuk om een complimentje te krijgen van je buurtgenoten natuurlijk.
Zo, dat was een heel verhaal, haha
Cameo