San Trifone 2022!

Thanks voor je verslag Djaimy! Jammer dat het wat minder was deze editie, al heb je natuurlijk alsnog dik vuurwerk gezien als ik de filmpjes een beetje globaal bekijk. Ik las het al bij meerdere mensen dat ze strenger zijn geworden qua afstanden en dat je werd weggestuurd als je op het schietveld wilde kijken, erg jammer als dat normaal gesproken wel mocht.

Veel beelden zijn ook niet echt representatief lijk mij, want de meeste zijn gemaakt binnen de afstand dat je mag staan. Maar stel je gaat met je vrouwtje daar heen dan ga je bijvoorbeeld niet stiekem binnen de afstandslijn staan en dan is het vuurwerk al heel anders dan wat je dus wel bij veel filmpjes ziet ( dat de sterren vlak naast je komen en de grote kaliber buizen niet ver van je afstaan ). Los van dat het wel echt dik vuurwerk is, lijk me dat ook wel een goede kanttekening die na jouw verhaal eigenlijk nog meer onderstreept moet worden met je verwachtingspatroon van het feest. Ik als iemand die daar nog nooit is geweest, wist namelijk tot vorig jaar nog niet dat de officiele afstanden daar veel groter zijn. Maar het blijft super dik vuurwerk waar je voor weinig geld heen kan gaan als ik het ieder jaar een beetje volg. Alleen m'n verwachtingspatroon is door sommige filmpjes wel onrealistisch geweest, zeker als die gedoging blijkbaar minder wordt of er niet ( meer ) is om dichterbij te staan.

Laatst bewerkt:
Ook hier inmiddels weer terug op eigen bodem. Het was de eerste editie voor mij, wat een geweldige ervaring, dat zeker. Wat @Djaimy zegt was merkbaar, en daar hoef ik niks meer aan toe te voegen. Dat vertelde velen die er al veel vaker waren geweest ook. Ik heb onwijs veel mooie dingen gezien, mensen leren kennen en genoten.
Wat er vaker werd gezegd was dat er weinig budget/sponsering was dit jaar. Wie weet is er volgend jaar meer budget. We gaan het dan weer meemaken.

20221110_154453.jpg

20221110_160159.jpg

20221110_152429.jpg

Laatst bewerkt:
Zal nog ff proberen wat extra clips van de dagshows te uploaden, wat een genieten weer..

Helaas niemand tegen gekomen van dit forum, ga zometeen kijken voor fallas.

Deel van de dagshow van Boccia Cavour. Zijn de laatste 6.25 minuten. Stonden bij deze nog redelijk 'ver' weg.

Inmiddels ook weer thuis na een helse terugreis met tussenstop van 11 uur op Milaan Linate Airport...

maar dat was het wel weer waard. Ontzettend gaaf vuurwerk gezien de afgelopen week. Echter: van alle edities was dit misschien wel een van de mindere qua hoeveelheid en intensiteit. De week begon top, ontzettend gave avondshow op de 9e van Itria, echt gaaf met duidelijke thema's en een prachtig tempo.

De 10e waren de dagshows wat wisselend, een matige 1e, een super 2e en de andere 3 waren goed, maar ook niet duidelijk grootser of beter dan voorgaande jaren. Uiteraard wel lekker om die dikke beukers te horen! Maar het was helaas toch iets minder van opzet leek het wel.

De avondshow(s) de 10e begonnen al later dan gepland, de 1e show was kort, rommelig na een intens begin. Opzich prima opwarmer voor een betere 2e show, maar toen hoorden wij dat ze na de 1e show al gingen opruimen. Zonde! De 11e niet meegemaakt gezien we toen al op de terugweg waren.

Wat wel echt duidelijker werd is dat ze ook in Italië steeds meer voor ''veiligheid'' gaan en bezoekers het schietveld afsturen tijdens de opbouw (zelfs controle met drones) en tijdens de dagshows ook niet meer zo dichtbij laten komen. Uiteraard is dat na een aantal shows niet meer tegen te houden, maar het geeft wel aan dat het steeds meer een factor aan het worden is. En eerlijk, als je het mij vraagt, niet geheel onterecht als je ziet hoe met name onze landgenoten zich weten te misdragen in de wijnvelden. Ontzettend zonde en triest. De Italianen ergeren zich er aan, de schieters sturen je bij voorbaat al weg tijdens het opbouwen als ze horen dat je Nederlands bent. Jammer.

Sluit me hier volledig bij aan. Was voor mij het nu 8e jaar, lijkt ieder jaar wel ietsje minder te worden. Heeft nu misschien ook te maken met de prijzen van grondstoffen voor het vuurwerk wat duurder is geworden?
Was de avondshow de 10e overigens niet gewoon zo gepland? Samenwerking van Senatore en Boccia? Of zouden er echt 2 shows geschoten worden?
Maar goed, buiten dat gewoon weer onwijs genoten en volgend jaar ook wel weer van de partij denk:D

Ik ben ook vrijdag weer teruggekeerd van mijn eerste keer Adelfia :) Ik heb het ontzettend naar m'n zin gehad! Deze trip duurde oprecht te kort. Fallas of een andere buitenlandse trip naar Italië of Spanje bestaan meestal uit meerdere dagen vuurwerk. Maar Adelfia draait eigenlijk om één dag, plus nog een avondshow de 9e en evt. de 11e. Dus ik heb nu serieus heimwee naar Italië :sad: Naast het festival hebben we nog wat kleine vuurwerkwinkeltjes bezocht, terrasjes gepakt, heerlijke pizza's geproefd, een dagtripje Alberobello gedaan, van de zon genoten, en gebarbecued tussen de boomgaarden.
We hadden een erg gezellige groep van 5 mannen, maar we troffen meerdere malen andere liefhebbers. Dus ik heb genoeg bekenden gezien en gesproken. Mooi om te zien dat er echt een groep liefhebbers is die overal opduiken :thumbup:
Ondanks dat deze editie merkbaar minder intens was dan andere jaren, heb ik er intens van genoten. Misschien maar goed ook; dan heb ik nog iets om naar uit te kijken voor 2023. De eerste avondshow de 9e bleek meteen (wat mij betreft) de gruwelijkste show te zijn van het hele festival. We stonden heerlijk dichtbij; de sterren vlogen ons af en toe om de oren (zie 11:58!). De cilinders gingen zo'n 75 meter bij ons vandaan de lucht in. Werkelijk schitterende effecten heb ik gezien! Precies het stukje vakmanschap waarvoor je naar Italië toe gaat. Uitsluitend kwaliteitseffecten. De deadshell deed ons even schrikken (de buizen stond iets schuin naar ons gericht), maar dat liep goed af. De 16" sferische shell was ook magisch. WÁT een dreun! :shocked: Plus een zeer intense finale!

De dagshows waren dit jaar (naar ik mij heb laten vertellen) erg lastig te bereiken. De controle was veel scherper dan andere jaren. De opbouw hebben we vooraf niet eens kunnen zien. Dat was wel jammer, aangezien ik genoeg films van andere jaren zag dat men gewoon tussen de buizen door liep. De eerste paar shows werden mensen provisorisch op afstand gehouden door mannen met een geel hesje, maar naarmate de adrenaline steeg bij het publiek, werd dat steeds lastiger :wink: Uiteindelijk stonden we toch goed dichtbij. De vijf dagshows waren tof, maar leken soms wel veel op elkaar. De hoeveelheid vuurwerk was soms niet overweldigend genoeg. Het blijven prachtige kunstwerken, zeker die grootste cilinderbommen. Maar de avondshows vind ik zelf veel toffer dan de dagshows.

Dit is alleen de eerste helft van de show.

Na de dagshows bleven wij zelf in de akkers. Ergens achteraf hadden we een plekje gevonden waar we een beschaafd kampvuurtje konden maken en de BBQ aan konden steken. Heerlijk relaxt in het najaarszonnetje een beetje bijpraten, een hapje eten, en veel lachen. Op en top vakantie! Later op de avond voegde een groep van 9 andere Nederlanders zich weer bij ons en zochten we gezamelijk een mooie plek op voor de avondshows. Het was even zoeken, aangezien de wijngaarden en bossages wel eens willen veranderen. Maar we hadden een perfecte plek gevonden op korte maar veilige afstand, gunstig met de rook, én aan de juiste kant om de W-shapes te zien! De eerste show was een tikkeltje kort, maar de enorme 16" shell maakte veel goed. Wat een indruk maakte die zeg! Iedereen sloeg een kreet van euforie!

We maakten ons op voor de tweede show.
Euhm...
De tweede avondshow.
Niet dus. We kregen van een paar Italianen naast ons te horen dat er maar één show was, gezamelijk geschoten door Cavour-Boccia en Senatore :sad: Dit was wel een flinke domper voor iedereen, moet ik zeggen. Deze ene avondshow was al aan de korte kant. Hoewel hij erg tof was, gaf mij dit toch wel een nare bijsmaak, nu het festival dan in één klap onverwacht was afgelopen. We liepen een rondje over het nasmeulende schietveld. De buizen voor de grote cilindershells, soms 1,8 meter lang, hebben we nog even kunnen bekijken.

Ik hoop dat komend jaar het budget weer wat omhoog gaat, zodat die editie nog wat groter wordt dan 2022. Dit was voor mij in elk geval een mooie kennismaking met dit festival!

Samen met Djaimy echt een geweldige week gehad. Ook weer bekenden gesproken en weer een aantal nieuwe gezichten leren kennen, dat blijft tog echt mooi zo tijdens die tripjes.

Qua vuurwerk heb ik enorm genoten, wat een dikke beukers zaten er weer tussen en de rook in de dagshows blijf ik prachtig vinden. De eerste avond show was ook een erg gave show, enorm van genoten. Verder met bovenstaande reacties eens, het vuurwerk leek net wat minder dan voorgaande edities. Zelf overigens totaal niet aan gestoord, heb van ieder stuk vuurwerk genoten.

Wel zonde dat het er echt stukken strenger wordt. Wij hadden het geluk dat we redelijk vroeg bij de opbouw waren en zo tog nog een anderhalf uur er rond konden lopen. Maar toen het wat drukker werd kwam de politie en was het over met de pret, iedereen die niet bij een bedrijf hoorde moest weg. Later gingen we nog even bij de opbouw van de avond show kijken. We kwamen aan lopen en de schieter vroeg of we Nederlanders waren. Daarop bevestigend geantwoord, we werden direct weg gestuurd, voor ons gevoel omdat we uit Nederland kwamen. Maar als ik zie hoe het er soms aan toe gaat heb ik er ook alle begrip voor. Zo zonde dat het soms verpest wordt door een ander.

Al me al een prachtige week gehad en hebben ons enorm vermaakt. Het blijft een geweldig festival.

Samen met Djaimy echt een geweldige week gehad. Ook weer bekenden gesproken en weer een aantal nieuwe gezichten leren kennen, dat blijft tog echt mooi zo tijdens die tripjes.

Qua vuurwerk heb ik enorm genoten, wat een dikke beukers zaten er weer tussen en de rook in de dagshows blijf ik prachtig vinden. De eerste avond show was ook een erg gave show, enorm van genoten. Verder met bovenstaande reacties eens, het vuurwerk leek net wat minder dan voorgaande edities. Zelf overigens totaal niet aan gestoord, heb van ieder stuk vuurwerk genoten.

Wel zonde dat het er echt stukken strenger wordt. Wij hadden het geluk dat we redelijk vroeg bij de opbouw waren en zo tog nog een anderhalf uur er rond konden lopen. Maar toen het wat drukker werd kwam de politie en was het over met de pret, iedereen die niet bij een bedrijf hoorde moest weg. Later gingen we nog even bij de opbouw van de avond show kijken. We kwamen aan lopen en de schieter vroeg of we Nederlanders waren. Daarop bevestigend geantwoord, we werden direct weg gestuurd, voor ons gevoel omdat we uit Nederland kwamen. Maar als ik zie hoe het er soms aan toe gaat heb ik er ook alle begrip voor. Zo zonde dat het soms verpest wordt door een ander.

Al me al een prachtige week gehad en hebben ons enorm vermaakt. Het blijft een geweldig festival.

Ik snap denk ik wel wat je bezwaar is, en kan je deels volgen. Mijn ervaring was toch wat anders.

Ik spreek wat Italiaans en Duits. Wij stonden bij de spoorwegovergang achter het schietterein. Het was hier ontzettend rustig en er stonden ook geen afzetlinten daar. De 1e avond kwam de directeur van Itria samen met een van zn medewerkers bij de spoorwegovergang staan om zijn show te beoordelen.

Ik heb me voorgesteld en we hebben een heel tof gesprek gevoerd over de details van het sterren oprollen en het fabriceren van spherische shells.

Ze waren zeer enthousiast en zeer vriendelijk. In Duits ging het communiceren prima. Ik had totaal niet het idee dat ik in een negatief daglicht stond omdat ik NL'er was, eerder het tegendeel. Heb meer dan een uur staan praten, een biertje met ze gedronken en contactgegevens uitgewisseld.

Wat me wel opviel was dat een aantal van deze Italiaanse mannen screensavers op hun telefoon hadden staan van Mussolini, dat vond ik juist heel apart...:)

Wat me zelf stoorde was een bepaald type NL'er die doorgesnoven/straalbezopen met cobras/cipolla's liep te gooien . Sommige hiervan stonden idd tussen de druivenranken.

Tussen de druivenranken stonden allerlei nationaliteiten..veel Italianen, Amerikanen, en ja ook Nederlanders. De 2e show ging er een groot stuk plastic de hens in door sterren en begon iederen die daar stond mee te helpen om het snel uit te doven.

Mijn irritatie was met die typische NL figuren die als een soort strakke gorillas en schreeuwend in het Nederlands door Adelfia liepen . Lomp waren tegen Italianen en totaal geen moeite deden om een paar woordjes Italiaans te wisselen. Want als je Italianen aanspreek in ( een beetje) hun eigen taal worden ze snel vriendelijk en warm en is de ervaring heel anders dan dat je je als een doorgesnoven gabber Piet gedraagt.

Tijdens de dagshow heb ik nog een praatje gemaakt met een toezichthouder met een geel hestje en ik kreeg echt niet het idee dat hij issues had met specifiek Nederlanders. We hebben naast elkaar staand redelijk dichtbij de dagshows bekeken. Iets dichterbij maar niet storend of asociaal. Ik ben nergens weggestuurd .

Al met al een geweldige ervaring voor mij die ik nooit meer zal vergeten . Wat een tof feest en wat een toffe vibe.

Laatst bewerkt:
Was voor mij de eerste keer Adelfia en zeker voor herhaling vatbaar.
Kwam op de 9e in de avond een paar verdwaasde nederlanders tegen die strak stonden van de drugs. Of je dan nog wat meekrijgt van het spektakel vraag ik me af, maar dat moeten ze zelf weten.

De 10e lekker tussen de italianen gestaan op het spoor met een peroni in de hand.

De 11e de show vanuit de velden ervaren. Ondanks dat ze kleinere calibers schoten enorm genoten. (Met een aantal medelanders die niet strak stonden:))

Al met al een mooie tijd gehad.

Voor mij was het ook de eerste keer, En wij hebben er van genoten.
Ik heb wat meer afstand moeten houden, omdat ik met mijn vrouw en kleine (1,5jaar) was.

Ik had misschien een wat vertekend beeld door alle videos van voorgaande jaren, En had dan de 2e en 3e avondshow wel wat langer verwacht.

Verder wist ik vooraf al dat ik niet de velden in kon gaan natuurlijk, Maar daardoor niet minder genoten!

Iedereen die we gesproken hebben, Bedankt voor de gezelligheid, en op naar volgend jaar!

Was weer een mooie editie!
Ik lees veel over dat de shows kleiner worden (wat ook klopt). Ik ben dit jaar bij meerdere Italiaanse fabriekjes wezen kijken, en allen bevestigen dat ze kampen met flinke stijgingen in kosten van bepaalde grondstoffen. Dit terwijl de budgetten hetzelfde, of waarschijnlijk lager worden dan voorheen.

Zolang deze prijzen aanhouden ben ik bang dat de shows echt niet meer zullen worden zoals 2019 of eerder. Vorig jaar was al goed te merken dat de grondstofprijzen/budgetten een stuk minder waren dan de editie in 2019, waar een show soms nog 20 minuten duurde.

Desalniettemin waren het gewoon weer erg goede shows en heb ik weer genoten! Op naar 2023

Ja hoor, de foto's waarop ik wacht. Ze zijn weer prachtig Yorick, echt gaaf om te zien. Bedankt:applause:

Mooie foto's Yorick. Mooi om op terug te kijken, week terug stonden we nu in de wijnvelden!

Back
Bovenaan